Welkom op de website van HB Racing

T.R.A.C. Race Academy in Alés 2004

24 August 2004 Gepost in 2004

Verslag 3 daagse training Race Academy in Alés (ZFr.)

Zoals reeds in eerdere topics gemeld, had ik me opgegeven voor deze training en ben ik samen met Pietje41, die als instructeur zou deelnemen, maandag 23/8 afgereisd naar Zuid-Frankrijk.

De reis en aankomst
Aanvankelijk zouden we onze motoren en aanverwante artikelen bij Adriaan in de vrachtauto vervoeren, maar omdat we zoveel aanverwante artikelen(?) hadden, besloten we om mijn motor op de trailer achter de auto mee te nemen. Na een voorspoedige reis van 15,5 uur, waar we ook nog even NapO en z’n maatje Maurice tegenkwamen, arriveerden we op het circuit Pole-Mecanique te Alés. Over de reis valt niet meer te vertellen dan dat het lang duurde en dat we ontzettend veel regen te verwerken kregen.

Gelukkig waren we ruim op tijd, zodat we alvast konden beginnen met het inrichten van de pitbox, die we samen deelden met NapO, Maurice en Ger1ben.

Dit is slechts een klein hoekje, maar de hele pitbox zag er zo uit. Voldoende materiaal om het 2 weken uit te houden….

Uiteindelijk moesten we ook nog inchecken in het hotel, waar ik samen met Adriaan een kamer zou delen en Gerben ook een kamer had. Leon en Maurice sliepen als trouwe bewakers in de pitbox, waarvoor dank

Dit bleek vlot geregeld te zijn en zijn we met z’n vijfen een hapje gaan eten in het dorp. Aangezien Alés niet echt een bruisende stad is, belandden we bij de plaatselijke restaurateur/pizzaboer waar we, naar later zou blijken, de traditionele pizza met bier bestelden.

Dag 1 – woensdag
Het programma dat door de Race-Academy is opgesteld, bleek meer dan vol te zitten met uiteraard heel veel rijden, race-labs (theorie sessies) en evaluaties. Zo begint iedere ochtend met een briefing waarin het dagprogramma bekend wordt gemaakt en is er uiteraard ruimte voor specifieke aandachtspunten. De middag start met een race-lab waarin een aantal thema’s behandeld worden (vering, demping, zithouding, banden, kijken, etc.)

In de ochtend blijken er 3 en in de middag 4 rijsessies te zitten In principe zijn er 3 groepen (A, B en C), waar deelnemers (43)naar ervaring worden ingedeeld. De eerste globale indeling is op basis van de bij de Race Academy bekende gegevens en zal zeer frequent worden bijgesteld Dit is werkelijk een verademing….. Bovendien is er per 3 deelnemers 1 instructeur beschikbaar.

Het niveau van de deelnemers loopt uitéén van absolute beginners tot ervaren racers en alle instructeurs zijn actieve racers uit diverse disciplines (WK endurance, ONK, KNMV cup ZAC). Toch is men erin geslaagd om voor iedereen een zeer gevarieerd programma te bieden, wat uiteindelijk leidt tot een enorme performance verbetering.

Iedere deelnemer krijgt bij aanvang een logboek uitgereikt, waar een hoop handige tips in staan, maar waar je ook nauwgezet je vorderingen en aandachtspunten in kwijt kunt. In overleg met je instructeur bepaal je aan het begin van de dag (of eind vorige dag) jouw leerdoel voor de betreffende dag en werkt daar dan met behulp van concrete aanwijzingen, tips of priveles naar toe.

Ik merkte dat ik in de B groep was ingedeeld, maar dit bleek op een vergissing te berusten en ik werd snel verhuisd naar de A-groep, waar mijn naam gedurende de rest van de cursus op regel 1 zou blijven staan

De eerste sessie was een warming up voor de instructeurs, waarvan er ook een aantal nieuw waren (o.a. Pietje41 en NapO). Aan het eind van deze sessie ging er iets mis met een Honda (nee geen Duc…), die een behoorlijk oliespoort trok vanaf halverwege het rechte eind, tot ver in de 1e bocht. Dat was nou jammer, want ik stond te popelen om ook de baan op te gaan. Duurde dus even wat langer…

Uiteindelijk was de baan schoon en mocht ik met mijn instructeur (Eddy Peeters – WK endurance rijder) en 2 mede cursisten, voorzien van Ducati’s de baan op voor de eerste circuitverkenning. Ik had al gehoord dat het een moeilijk en technische baantje was, maar dat viel me alleszins mee. Wellicht door eerder opgedane ervaring in Pau-Arnos was ik er zo aan gewend. Dat was maar goed ook, want mijn medecursisten waren beiden al eerder geweest.

Eigenlijk hebben we de gehele dag benut om te wennen aan het circuit, de lijnen te leren rijden en werden hierbij vanaf diverse kanten geobserveerd en tijdens de evaluatie voorzien van commentaar. Ik heb bewust mijn laptimer uit laten staan om me puur te kunnen concentreren op mijn techniek en de baan. Al wel werd duidelijk dat ik de snelste van de groep was, maar er zou nog het nodige geschoven worden.

Na de middag werd het race-lab verzorgt door Jan van Gorp en werd een scala van onderwerpen behandeld, die allemaal van belang zijn in de racerij.

Moe maar zeer voldaan hebben we ons ‘s avonds weer overgegeven aan de Pizza met bier (slechts eentje..)

Dag 2 – donderdag
Aanvang ochtendsessie was 08:30 uur, dus van tevoren alles klaarzetten, want de A-groep moet als eerste de baan op….

In de briefing werd opgemerkt dat er in de A-groep al heel snel gereden wordt en dat bezorgt de organisatie de nodige hoofdbrekens… Ook worden de meeste groepen heringedeeld op basis van de informatie die de vorige dag is verkregen (kijken, praten, ervaringen instructeurs, rondetijden, etc). Ik blijf in groep 1 van de A-groep en mijn 2 medecursisten ook.

De eerste sessie begint pittig, wat me bijzonder goed bevalt. Eddy heeft er flink zin in. Hij rijdt eerst 2 rondjes voor om vervolgens een ieder van ons 2 rondjes voor te laten gaan. Op deze manier kan hij beter onze vorderingen/tekortkomingen beoordelen. Mijn keuze om op slicks te gaan rijden is een hele goede geweest, alleen had ik niet met een SC1 als voorband moeten gaan rijden. Door de hoge temperatuur en de te zachte veerinstelling is mijn voorband in 1 dag helemaal opgevreten door het circuit Gelukkig hebben we de bandenman.nl in ons midden en hij toverde gelukkig nog een SC2 uit de hoge hoed. Een bezoekje aan Robin van Hyperpro lostte het veringprobleem op

Maar al gauw blijkt het tempo voor 1 man (Joop)te hoog en krijgen we gezelschap van een R1 rijder die de vorige dag het snelst heeft gereden (Wout). De eerste sessie met Wout erbij, hebben we beiden een nieuwe band, maar Eddy is waarschijnlijk de mening toegedaan dat je die het beste flink kunt laten schrikken, door “pittig” van start te gaan. Gelukkig zijn we daar ook voor gekomen en hebben het enorm naar onze zin. Helaas moet nu ook de andere Ducati rijder afhaken (Bernard) en zijn we weer met 2 man over.

Inmiddels heb ik mijn laptimer aangezet, want ik ben natuurlijk razend nieuwsgierig naar de door ons gereden tijden. We blijken tijden tussen de 1:32 en 1:29 te rijden, al heb ik op mijn laptimer nog wat snellere tijden staan. Die worden op de één of andere manier niet bevestigd door het AMB tijdmetingssysteem. Zowel Wout als ik rijden in de 1:29 (wout 1:29.516 en ik 1:29.616), waarmee we verreweg de snelsten zijn op het circuit (een aantal instructeurs daar gelaten….).

Omdat 2 man ook maar weinig is, wordt er een derde man aan toe gevoegd., Dit blijkt een maatje van Wout (Ryan) en op M-F ook bekend onder de naam Crashhouse. Ook Ryan blijkt stevig te kunnen doorrijden, dus het worden echt leuke sessies Ik ben die dag ook stevig in vorm en alle oefeningen lukken erg goed, mijn lijnen kloppen en ik rij erg relaxed rond. Doordat iedereen in de groep natuurlijk aandacht moet hebben, moet ik me wat inhouden. Dit is gelukkig door de leiding gezien (in mijn voorrij rondjes loop ik steevast weg) en ik krijg de 3e dag nog wel een kans om “maximaal” te gaan.

Op deze foto is Wout nog net in beeld. Achter mij rijdt Eddy.

Nadat het dagprogramma was afgelopen, worden alle zaken weer in orde gebracht voor de volgende race-dag. De instructeurs hebben hun dagelijkse briefing, waarin alle vorderingen van de cursisten worden besproken en indelingen weer worden bijgesteld om de groepjes zo homogeen mogelijk te maken. Dat dit soms behoorlijke discussies met zich meebrengt, uit zich in de tijd dat deze sessies soms duren

Omdat Adriaan en Leon hier ook deel van uitmaken, eten we weleens wat later, maar steevast pizza en bier

Dag 3 – vrijdag
De laatste dag is aangebroken
Snel de briefing en dan de baan op. Ook nu weer pittig van start, maar ik merk dat ik nog wat moe ben en heb niet hetzelfde gevoel als de 2e dag. Jammer, maar er komen nog meer sessies.

De 2e sessie wordt Eddy vervangen door Bertus Folkersma (ook niet de eerste de beste) en omdat hij op een vreemde motor rijdt, krijgen we een speciale opdracht. In een aantal bochten gaan we ons concentreren op een zo hoog mogelijk instuursnelheid en houden op de rest van het circuit wat in, zodat Bertus weer bij kan komen

Al met al kom ik niet echt in mijn ritme en de 3e sessie, waar ik de kans krijg om “maximaal” te gaan, benut ik hierdoor niet. Mijn snelste tijd blijft 1:29. Op zich niet echt erg, want de focus ligt op verbetering van techniek en aanleren van nieuwe technieken.

Rond de middag werd de traditionele instructeurs-race gehouden. De debutant NapO met z’n SV1000, stond een kwartier voor aanvang al stijf van de zenuwen en adrenaline en was druk bezig om nog allerlaatste tips te krijgen…. Hij had nog nooit echt gestart in een race. Eerst de opwarmronde waar er al eentje zijn motor neerlegde en toen de startopstelling. Alle cursisten stonden bij de eerste bocht (achter de vangrail) het spectakel gade te slaan. De lichten gingen aan….. motoren begonnen aan te zwellen…. licht uit….en Gasssss!!!! Leon ging er als een speer vandoor en dook als eerste de eerste bocht in, gevolgd door Eddy (mijn instructeur op zijn GSX-R1000)…. 2 ronden kon hij zijn positie handhaven, maar moest toen Eddy voor laten gaan. Maar toch, hele goeie prestatie

Het middagprogramma begon weer met een race-lab over banden, vering en demping en de gebruikelijke 4 sessies rijden.

De laatste sessie besluit ik te gaan filmen. Met de camera op de tank getaped blijf ik achteraan rijden om alles te filmen. Adriaan rijdt voor de gelegeheid ook mee (en om op de film te komen). Het was een heerlijke sessie, waar we in de 2e ronde al 1:29 reden en met z’n vijfen geweldig close onze rondjes reden. Omdat er ook nog meer groepjes op de baan waren, moesten we soms even inhouden, dus echt snellere tijden werden er niet gezet, al was de potentie er wel
Kortom, heerlijk gereden, maar de grootste domper was dat mijn camera “spontaan” uit was gegaan, na het uitrijden van de pitstraat Jammer!

Maar wat nog veel erger was, de cursus was over….. Weer veel te snel voorbij gegaan. Maar ja, alle leuke dingen gaan snel voorbij, om waar eens een open deur in te trappen

De terugreis naar huis was weer zeer lang, afwisselend hebben Adriaan en ik gereden en geslapen. Na weer 15 uur rijden, waren we weer heelhuids thuis

Zoals hierboven te lezen is, heb ik me kostelijk vermaakt, bepaalde skills aangescherpt en instructie gehad van echte professionals. Uiteraard hoop ik het geleerde weer om te zetten in (nog) betere tijden op Assen en Zandvoort

Hierbij wil ik in ieder geval Adriaan, Gerben, Leon en Maurice bedanken voor de gezellige dagen en uiteraard iedereen die aanwezig was in Alés. Mijn dank gaat ook uit naar de organisatie, die wat mij betreft hebben waargemaakt wat er beloofd was

Een rondje Alés :
Het recht eind opkomend vanuit bocht 10 in de 2e versnelling, nog net doorschakelend naar 4, op weg naar bocht 1. Even kort remmen, versnelling 2 tikjes terug, heel laat insturen, in één keer omgooien en vol gas, rechts aanhoudend, de heuvel op naar bocht 2. Hier even de rem aantikken, laat insturen, kort omgooien en fors uitaccelererend en door naar de 3e versneling, op weg naar bocht 3. Laat insturen, rem even aantikken, 1 versnelling terug en gas steady houden tot voorbij de apex. Vervolgens hard accelereren en door naar de 3e versnelling over het 2e rechte eind, door naar bocht 4. Daar aangekomen, even remmen, 1 versnelling terug, laat insturen en in 1 keer omgooien naar rechts en het gas er weer op. Voor bocht 5 even aanremmen en laat insturen om zo snel mogelijk weer in een rechte lijn naar bocht 6 te kunnen rijden, die met het gas in dezelfde stand en zonder te remmen genomen kan worden. Daarnaar vol gas door naar bocht 7. Dit is de meest tricky bocht (hairpin met behoorlijke beschadiging op de ideale lijn). Met beleid “hoeken”, zo snel mogelijk rechtop en volgas door naar bocht 8 en 9, om die als 1 bocht te benaderen. Hierna nog steeds volgas door de rechtse knik (die ook nog wat hoger ligt, waardoor je het einde van de bocht niet ziet) om vervolgens bij bocht 10 uit te komen.
Nog even een plaatje (helaas dus geen filmpje) :

En voor volgend jaar…. dan ben ik er zelf instructeur

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.