Welkom op de website van HB Racing

Mijn eerste ZAC race (april 2004).

23 April 2004 Gepost in 2004

Het begon al op zaterdagavond toen ik de motor op de trailer had gezet. Nadat ik alles nog een keer gecontrolleerd had, bleek één wiel van de trailer zacht (erg zacht). Balen, want alles was al dicht en ik heb geen reservewiel. Dan maar opppompen en alternatieven bedenken (evt. reservewiel van de seicento, maar die paste niet). Om het uur ff de spanning gechecked, maar die bleef oke (pfff….).

Zondagochtend vroeg op (04.00 uur) en nog ff Forum checken. Tegen 05.00 uur weggereden en uiteraard veel te vroeg op de geïmproviseerde paddock op Zandvoort aangekomen. Het was net 06.15 uur en alles wat zaterdagavond al was aangekomen, sliep nog. Ik zag de bus van FastForward staan, maar verwachtte daarnaast een gifgroene Kawa aan te treffen. Niet dus! Ik denk dat Ferry onder z’n motor heeft geslapen.Gaanderweg kwamen er meer mensen aanrijden (HELLdesker, The King, Midstar, gang is alles en the nothern clan), dus de motor afgeladen en richting inschrijving. De rij was nog niet zo groot, dus dat ging vlot. Toch nog ff snel een pakje Euro’s afgetikt om te mogen rijden (inclusief licentie). Ik had ingeschreven in de S1, naar wat later bleek ongeveer iedereen deed.


Daarna de technische controle, waarbij opgemerkt werd dat mijn voorrem wat sponzig aanvoelde ??? Remt iig oke.
De vrije trainig begon voor ons om 09.00 uur (had ik al gezegd dat het erg koud was ?). Opstellen in de pitstraat en daar bleek al hoe groot de S1 groep was…. In kleine groepjes de baan op, eerst een rondje warmrijden en daarna gekeken hoe Zandvoort ook al weer voelde. Omdat ik al een week in Pau gereden had, voelde de fiets gelijk vertrouwd aan en wist ik hoe supercorsa’s bij een dergelijke temperatuur presteerden (ook heel erg oke).


De laatste keer dat ik op Zandvoort reed, was vorig jaar oktober en toen ging ik toch wel een tikkie harder dan nu, maar het gevoel begon al langzaam weer te komen, totdat in de 5e ronde een Ducati(?) zijn blok opblies en een gaaf oliespoor trok vanuit de Luijendijk tot aan start/finish. Einde sessie dus.
Heel even het gevoel gehad en geconstateerd dat er geen baken stond voor de laptimer, maar qua trainingswaarde weinig effectief.
De tijdstraining verliep eigenlijk in het verlengde van de vrije training. Nog steeds bezig om het gevoel terug te krijgen gecombineerd met de kou en de drukte op de baan, maakte dat de tijden gewoon slecht waren. Mijn snelste rondje was 1.21 en daar was ik gewoon niet tevreden mee. Maar shit happens en de 1e manche moest nog beginnen, dus who cares…. Gedurende de rest van het programma kwamen er toch wel veel valpartijen voor, zodat het hele programma gewijzigd werd. En na ongeveer een uurtje te zijn uitgelopen was het tijd voor de 1e manche S1.De tijdstrainig bleek toch goed voor een plaatsje op de 3e startrij, dus dat viel me niet eens tegen. Het plaatsje naast mij werd opgevuld door HELLdesker. Tijdens het opstellen in de pitstraat hoorde ik mijn naam roepen ergens boven me. Toen ik opkeek, zag ik alleen maar bekenden staan (Green Flash, Clay, Napo, Randy en nog veel meer). Was echt een supergevoel.

Afbeelding 246.jpg (57034 bytes)


Toen vanuit de pitstraat een rondje rijden, opstellen op de grid om vervolgens 2 omwarmrondes te rijden (goed idee). En toen gebeurde het, de eerste echte start….. Gefocussed op de lichten…. rood…. 8000 RPM….groen….Gaan!!!!


Alleen, doordat de SRAD toch wel heel veel feller is als vorige jaar resulteerde dat in een fraaie wheely.., Altijd leuk maar NU EVEN NIET! Dus, nog een keer, weer teveel gas en weer een wheely… Inmiddels door een man of 6 á 7 al tijdens de start voorbijgeknald. Dat voelde niet goed. Dan maar de achtervolging inzetten. Gaanderweg de rondes heb ik wel weer een man of 6 ingehaald, maar dat koste me veel moeite. In iedere bocht moest ik van het gas af, maar doordat ik er te dicht op reed, had ik niet genoeg snelheid om er voorbij te gaan.
Dat is natuurlijk een stuk race ervaring dat ik nog mis, maar het seizoen duurt nog lang. Uiteindelijk ben ik op een 23e positie geëindigd.De 2e manche stond ik op de 7e startrij opgesteld en had dus een enorm veld voor me (inclusief Joeri). Procedure was hetzelfde als in de 1e manche. Toen weer de start….. Dit maal minder toeren… 5 á 6000 en nog meer met de koppeling spelen. En toen het groene licht aan ging, ging ik er ook echt vandoor… Start ging perfect… Ik was als eerste weg van mijn startrij, links 2 ducati’s en rechts een R1 achter me latend. Dit voelde wel oke!


De race was begonnen, het inhalen ging al een stuk beter. De temperatuur was ook veel lekkerder, de zon scheen en veel belangrijker, ik had het naar mijn zin.

Na een aantal rondjes zo gereden te hebben, zag ik voor me ineens een rood/zwarte R6 opdoemen… mannetje erop met een goedgekeurde Arai helm en een rood pak vol gaatjes…. Joeri dus! Aangezien ik de mannen vooraan toch al niet meer kon inhalen, had ik een nieuw doel. Na 2 rondjes spelen, was ik er voorbij en haakte Joeri bij mij aan, zodat ook zijn tijden verbeterde.
Al met al ben ik op de 16 plaats geëindigd en was mijn snelste tijd 1.19.

Nog steeds geen wereldtijd en langzamer dan vorig jaar, maar wel een enorme ervaring rijker en het besef dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Die tijden komen wel goed en de races worden alleen maar leuker.

Wat ik ook als enorm leuk heb ervaren is de belangstelling van alle MF-ers en MMF-ers ter plaatse. Ik weet niet hoeveel het er waren en ik heb ook niet de gelegenheid gehad met iedereen ff te babbelen, maar ik vond het zwaar kicken.

Overigens de sfeer onder de racers was ook zeer goed, nogmaals iedereen bedankt voor de schitterende dag. Tot 3 mei.


Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.