Welkom op de website van HB Racing

Derde Z.A.C. race op Zandvoort (2005).

12 July 2005 Gepost in 2005

Op maandag 11 juli is de 3e Z.A.C. race van het jaar gereden, tevens de 2e en laatste race op Zandvoort. De rest van het seizoen zal op Assen gereden worden.

Uiteraard zijn we zondagavond weer vertrokken richting Zandvoort om de nacht op de paddock door te brengen en maandagochtend niet midden in de nacht te hoeven opstaan voor het inschrijven. Omdat we na de race in Zandvoort direct door moesten naar Assen om daar een dag instructie te geven bij een evenement van de Race-Academy, hadden we meer dan voldoende proviant bij ons en uiteraard de benodigde reservedelen voor de motor, alsmede de nieuwe partytent annex hospitality-unit;)

Op de paddock heerste al een gezellige drukte en zijn we naast Peter (Racingteam Veenendaal) gaan staan. Na alles uitgeladen te hebben, was het weer even socialisen met de aanwezige medecoureurs en voor dat je het weet is het alweer de hoogste tijd om je mandje in te gaan. Traditioneel beginnen de inschrijvingen voor de Z.A.C. vroeg, dus is het zaak redelijk op tijd te gaan slapen.

Zoals gezegd, vroeg opgestaan om even voor 07.00 uur richting inschrijven en keuring te rijden. Direct de motor mee, dan sla je 2 vliegen in één klap. Bij het gebouw aangekomen, verbaasde ik me over het feit dat er geen rij stond…. Dit was de eerste keer dat ik dit meemaakte en op de één of andere manier begint je dag dan toch anders dan normaal. Wellicht een teken 🙂 Het inschrijven was dus zo gepiept, geen gezellige bijeenkomst met kankerende mede-zaccers over de lengte van de rij en de veel te lange tijdsduur van het inschrijven, maar gewoon naar binnen lopen, geld betalen en weer naar buiten.

Van schrik ben ik vergeten een dropje te nemen en met een beetje een bekocht gevoel, naar de technische keuring. Ook hier stond Peter bijna in z’n uppie en was ik direct aan de beurt. Na enige onderhandeling bleek de nieuwe GSX-R1000 ook weer geschikt om mee te doen aan het altijd gezellige evenement.

Het tijdschema voor vandaag was gunstig, geen F groepen en voor de S3 als eerste op baanpost. Omdat ik rond 07:00 uur al klaar was met alle plichtplegingen en de motor de avond daarvoor al gereedgemaakt was voor de eerste training, had ik tot 09:00 uur niets anders te doen dan koffie te drinken en anderen te vervelen. Veel te vroeg had ik me al in raceoverall gehesen en had ik wat nuttige zaken verzameld om de postbeurt aangenaam door te komen (shag, aansteker, mobieltje…..). Ik stond samen met Ronald de Leeuw op baanpost 16, net na de Vodaphone-bocht. Het weer was al aangenaam en we konden uitgebreid alle trainingen van de overige groepen bekijken. Hier en daar een schuivertje gezien, vergezeld door 60km vlaggen, waardoor een enkeling zijn frustratie liet blijken door met de vuist de vorm van de tank wat aan te bewerken en anderen pas in een veel later stadium doorkregen dat de rest toch wel erg langzaam reed…… Zal de adrenaline wel geweest zijn, althans deze reden verkies ik boven de optie van slechte ogen 😉

De vrije training was onze enige sessie voor de middagpauze, dus er was nog steeds geen reden om haast te maken. Uiteindelijk gingen we de baan op voor de vrije training en was ik van plan om gelijk goed van start te gaan. Dit lukt best, alleen had ik nog geen supergevoel op de motor. In eerste instantie probeerde ik met Ronald mee te rijden, maar die was wat sneller weg en ik kon niet echt goed in mijn ritme komen. De snelste tijd lag ergens in de 2:04, wat me toch enigszins teleur stelde.

ZAC05-001.jpg (227662 bytes)

Op zich niet eens verkeerd, ik had de 7e tijd.

Na de pauze die enigszins verlaat was door wat crashes in voorgaande sessies, was er natuurlijk de briefing van Martin. Kort en bondig als altijd en een extra toegift voor de debutanten in de Z.A.C. Terwijl iedereen al zijn tijdstraining achter de rug had en sommige klasses zelfs al één race hadden gereden, begon de S3 aan de tijdstraining.

In deze training moest het dan toch gebeuren… Alleen wat ik al vreesde, het gevoel op de motor was nog steeds niet goed en daar had de lange pauze ook niet echt aan meegewerkt. Toch maar proberen om een leuke tijd neer te zetten. Het idee was om in ieder geval rond of onder de 2:02 te rijden wat tot op heden mijn persoonlijk record is. Na veel gepush heb ik er een 2:03 uit weten te persen, maar ik moest er voor mijn gevoel veel te veel moeite voor doen. Toch niet echt ontevreden, het was sneller als de vrije training. Echter, wat ik al gevreesd had, de rest was ook een tandje harder gaan rijden en deze tijd bracht me op de 11e plaats. In de CUP zou ik hier waanzinnig blij mee zijn, maar hier viel het me toch iets tegen.

ZAC05-002.jpg (219909 bytes)

De eerste manche was erg vlot na de training, hetgeen posiitief zou moeten werken. Ik had de motor afgetankt en alles nog een keer nagelopen. Het voordeel is dat je lekker op tijd naar de pitstraat kunt om op te stellen, zonder je om bandenwarmers te hoeven bekommeren;) Er was afgesproken dat we een sightinglap en een warminguplap zzouden rijden, dus een soort ONK start. De ronde vanuit de pitstraat ging lekker en ik ging op mijn plekkie op de grid staan (rechts op de derde rij). Een goede plek, aan de goede kant van de baan. In gedachten verzonken overviel de proefstart me een beetje. Ik was dus weer niet goed weg en begon al te balen, maar realiseerde me halverwege het rechte stuk, dat het een proefstart was en ben rustig rondgereden naar de startopstelling. Deze keer zou het wel goed gaan!!!

Ik stond op scherp bij de start… De lichten gingen aan …7000 toeren op de klok… lichten uit en ……WEG! Start ging goed, lekker weg en in mijn ooghoek (links) zag ik dat ik Adriaan voorbij was. Hij stond op dezelfde rij aan de linkerkant. Ik hield de binnenkant van de tarzanbocht, maar toch niet voldoende. Er kwam er toch nog één tussendoor… Aan de buitenkant zag ik ook Adriaan weer voorbijgaan, maar verder bleef de schade beperkt.

ZAC05-004.jpg (253777 bytes)

ZAC05-005.jpg (251565 bytes)

ZAC05-003.jpg (232728 bytes)

Tot aan de Audi-S, ging alles goed. Terwijl ik daar instuurde, zie ik iemand voor me langs schieten, waardoor ik de motor weer rechtop zet en in een fractie mijn kansen inschat. Aangezien degene die zich grandioos verremde al voorbij is, de grindbak in, besluit ik om alsnog in te sturen. Onnodig te vermelden dat dit niet de meest efficiënte manier is en omdat ik nu ook volkomen hopeloos uitkom voor de knik naar links, zie ik voor mijn gevoel een heel elftal binnendoor schieten…. Helaas, ook dit hoort bij racen en ik ga er weer achteraan.

Op de één of andere manier heeft dit incident niet de allerbeste uitwerking op mijn gevoel en zit ik ook nog steeds niet lekker op de motor. Al pushend en vechtend kom ik niet in mijn ritme en mijn tijden worden per ronde slechter. Ik zie uiteindelijk Mark en Raul voorbij gaan en probeer nog wel om Raul in te halen. Ik rijd sneller dan hem, maar kom er niet voorbij vanwege zijn superdefensieve lijnen en besluit om verder niets meer te riskeren en de race uit te rijden. Uiteindelijk ben ik als 16e over de finish gekomen, dus uiteindelijk ben ik 5 plaatsen verloren.

De 2e race start ik dus op de 16e plek en dat is precies 1 rij achter mijn vorige plek;) De start ging op zich best goed en ik verloor niet al te veel plaatsen, maar dat gevoel tussen de oren wilde maar niet komen. Waarschijnlijk heeft de wetenschap dat mijn banden eigenlijk ook op zijn, hier niet aan bijgedragen, maar de hele dag is het gevoel er niet geweest. Toen ik weer achter Raul belandde en mijn achterwiel bij het insturen van het Scheivlak besloot een andere kant op te gaan, had ik het wel gehad en heb de race op deze positie uitgereden. Resulltaat was een 19e plaats.

ZAC05-006.jpg (227366 bytes)

ZAC05-007.jpg (248520 bytes)

Met deze resultaten was ik volstrekt niet tevreden, temeer de rest meer dan fantastische tijden reed. Uiteindelijk kan ik er maar één de schuld geven en dat ben ik zelf 🙂

Achteraf gezien kan ik stellen dat ik me niet goed op de race heb voorbereid en dat ik toch wat eerder mijn banden moet wisselen. Sinds mijn nieuwe vering slijten ze heel gelijkmatig en zitten er geen vreemde randen meer in. Toch zijn ze op een gegeven moment op en moeten ze op tijd vervangen worden. Toch wel een aantal puntjes om rekening mee te houden, maar gelukkig is het seizoen noch lang niet afgelopen en kijk ik al reikhalzend uit naar de volgende race.

Tot de volgende keer maar weer….

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.