Welkom op de website van HB Racing

Zevende en achtste CUP race op Assen 2005.

24 July 2005 Gepost in 2005

Op 22 en 23 juli j.l. is de eerste CUP 2-daagse op Assen gereden, respectievelijk de 7e en 8e CUP race van het jaar. Zoals gewoonlijk ben ik donderdagavond vroeg met de camper naar Assen gereden om ‘s avonds nog wat in de standaard gehuurde pitbox te kunnen sleutelen. Na de laatste rit met de motor had ik niet meer de gelegenheid om een aantal zaken te checken, dus moest dat de avond ervoor nog even.

Het sleutelen ging voorspoedig en rond een uur of 10 was ik hiermee klaar, zodat ik nog even kon relaxen, met een glaasje rosé (dank Adriaan en Karin). Het programma voor de eerste dag was erg relaxed, een training van een half uur en een race over 12 ronden. De training begon om 11:55 en de race om 16:30, dus dat is weinig stressen. Uiteraard moet je vroeg inschrijven, maar dan kan gelijk de motor naar de keuring en is er plenty tijd over om naar andere trainingen te kijken of wielen te wisselen.

Vrijdag 22 juli 2005

Na weer een goed nachtrust genoten te hebben in de camper op de paddock van Assen , toch maar weer op tijd opgestaan om geen minuut te hoeven missen. Inschrijven en keuring verliepen zeer voorspoedig, 08:05 was ik helemaal gereed en stond de motor in de pitbox weer keurig op de bokken, voorzien van de benodigde KNMV sticker, ten teken dat er ook vandaag weer gereden mocht worden.

Een aardig detail is dat de weersvoorspellingen niet gunstig waren en dat het rond 8 uur inderdaad begon te regenen. Eerst zacht, maar naarmate de tijd vorderde steeds harder. Eigenlijk had ik me ook ingesteld op een regenrace/training, hetgeen dit seizoen nog niet gebeurd is. De baan was inmiddels helemaal nat en de meeste coureurs verschenen met regenbanden in de training. Omdat er nog nauwelijks in de regen gereden is dit jaar op de nieuwe baan, waren er ook nog geen harde richttijden beschikbaar en had ik het voordeel van de één na laatste training. In de groepen voor me, lagen de snelste tijden zo rond de 1:44 met uitschieters onder de 1:40.

Training.

De training duurde een half uur, wat afwijkend is ten opzichte vaneen normale CUP race, dan hebben we altijd 2 trainingen van 20 minuten. Op zich mooi voor degenen die wat tijd nodig hebben om in hun ritme te komen, maar het moet allemaal wel in één training gebeuren. Ook ik vertrok op regenbanden, waar ik op Folembray zeer goede ervaringen mee heb opgedaan. Omdat ik op Assen nog nooit in de regen heb gereden, nam ik me voor om langzaam te beginnen en dan telkens een streepje harder gaan, teneinde niet verrast te worden door een eventueel gebrek aan grip. Mijn eerste rondjes lagen in de 1:57, maar ik kon steeds blijven versnellen. Wel ontstond er al snel een droog spoor, maar dat heb ik steeds proberen te vermijden om de banden te sparen. Uiteindelijk bleek mijn snelste ronde 1:42 te zijn, wat me een 17e plaats op de startgrid opleverde. Mijn hoogste klassering van het jaar en uitzicht op een puntje.

AS2207-001.jpg (79849 bytes)

AS2207-002.jpg (192724 bytes)

Na de training hadden we ruim 4 uur de tijd, totdat we de race moesten rijden, dus tijd genoeg. Omdat het weer erg wisselvallig was, bestond er een kans dat de race droog zou zijn, dus heb ik de wielen alvast onder de motor vandaan gehaald. Dat scheelt natuurlijk tijd als je op het laatste moment moet beslissen met welke banden je van start gaat. Je weet in ieder geval zeker dat je wielen moet plaatsen en tot het laatste moment kun je nog beslissen welke wielen het worden.

Naarmate de middag vorderde, leek het wel duidelijk te worden. Het bleef droog en dat vond ik eigenlijk wel jammer, ik had me echt verheugd op een regenrace. De rest van de tijd heb ik gekeken naar trainingen enraces van andere klassen en natuurlijk weer alle bekenden gesproken.

AS2207-003.jpg (196035 bytes)

Race.

Zoals verwacht, het bleef droog, dus iedereen stond op droogweer banden op de grid. Mijn plaats was op de 5e rij, aan de buitenkant (tribunekant). Ik was er gebrand op een goede start, want dit was mijn kans om met de snellere mee te rijden. Enige voorwaarde was een goede start en dat baarde me het meeste zorgen. In het gunstigste geval had ik een matig start en meestal verloor ik een paar plaatsen.

Na de opwarmronde stond ik als één van de eersten opgesteld en wachtte vol spanning op het moment dat de man met de rode vlag wegliep. De motor in de 1e versnelling, 7000 toeren op de klok en de rodelampen gingen aan…. Na 2 seconden gingen ze uit en ik loste de koppeling… Geen wheely, goed weg, alleen alles om me heen ging sneller weg en kon ik niet meer aan de binnenkant komen. Dan maar buitenom en weer zag ik een heel elftal binnendoor gaan… Dit was niet goed! Na de eerste doorkomst bleek ik 12 plaatsen verloren te hebben….

AS2207-004.jpg (247233 bytes)

Na 3 ronden gereden te hebben, ging Richard Ravensloot er met een highsider, hard af in de nieuwe Ruskenhoek. Toen ik er voorbij reed had ik al het vermoeden dat dit code rood zou worden en bij de volgende post zag ik inderdaad de rode vlag al verschijnen, Dus terug naar de pitstraat en wachten op wat er komen zou. Na een poosje daar gestaan te hebben kwam het verlossende woord, er zou een nieuwe race worden gereden over 8 ronden, met de orginele startopstelling. Hoe rot het ook voor Richard was om te vallen, mij kwam het eigenlijkwel goed uit. Zomaar een herkansing….

AS2207-005.jpg (282067 bytes)

Om een lang verhaal kort te maken, ook de herkansing heb ik niet benut. De herstart was een herhaling van de eerste, wel goed weg maar veel te langzaam. Ik verloor in de eerste ronde 5 plaatsen, dus mijn eerste doorkomst was op de 22e plaats. Gedurende de rest van de race verloor ik ook nog 6 plaatsen, zodat ik uiteindelijk als 28e gefinished ben. Als gevolg van de natte training had ik nog nauwelijks een ronde op racesnelheid kunnen rijden en had zichtbaar moeite om dit gelijk in de race te doen. Mijn snelste rondetijd was 1:35 en daar was ik absoluut niet tevreden mee. Lijkt een beetje op een midzomer dipje of gewoon een paar weken even niet het circuit op… 😉

Mijn voorvering stond inmiddels goed, maar aan de achtervering had ik nog te weining tijd besteed, dus ‘s avonds moest eerst de veervoorspanning maar gewijzigd worden om iets van negatieve veerweg te creëren. Dit was n.l. nul en alles stond voor mijn gevoel veel te strak.

AS2207-006.jpg (251085 bytes)

Hierbij gebruik makend van de hoofdmonteur van Racingteam Veenendaal (Ed), die welwillend het gereedschap ter hand nam om de veer losser te zetten. Na deze actie voel de hele achterkant stukken beter en zou ik in staat zijn om later en harder te remmen, omdat de achterkant nu wellicht wat meer in rust zou blijven. En dit alles moet natuurlijk leiden tot betere tijden 🙂

Zaterdag 23 juli 2005.

Op zaterdag hoefde ik alleen maar de motor te laten keuren, want inschrijven was de dag ervoor al gedaan. Toen ik naar het keuringsstation reed, begon het weer te motregenen. De keuring was zeer snel voorbij en alles was weer goed bevonden. Het schema voor vandaag was identiek aan gisteren dus weer laat trainen en laat racen. Tijdens de eerste trainingen van de dag regende het nog, maar later klaarde het op en alle meteodeskundigen beweerden dat het de rest van de dag en zeker de ochtend droog zou blijven. Ik liet daarom maar de droogweerbanden op de motor zitten en hield nauwgezet de weersveranderingen in de gaten. Om de tijd te doden heb ik afwisselende trainingen bekeken en een rondje over de paddock gelopen om al het moois te bekijken.

Training.

Weer een training van een half uur en de baan was helemaal droog. Ik ging de baan op en had nog steeds geen goed gevoel. Iets waar ik de afgelopen weken ook al mee te kampen had. De motor gaat als een speer, maar het gevoel is er nog steeds niet helemaal. Eerst maar eens kijken wat de vering deed en ik zette aan om op racesnelheid een aantal bochten te proberen. Het gevoel in de motor was beter en ik kon harder remmen dan voorheen, zonder dat de achterkant begon te stuiteren. Toen maar geprobeerd om een snelle ronde neer te zetten. Dit lukt niet erg, het resultaat was een 1:37 wat absoluut te langzaam is om überhaupt in de A groep te kunnen starten. Na 3 rondjes ben ik naar binnen gegaan om even op adem te komen en ben daarna de baan weer opgegaan. Het ging iets beter en ik wist nog een 1:35.0 neer te zetten, maar meer zat er echt niet in. Ik wist dat dit voldoende zou zijn voor een klassering in de A groep.

AS2307-001.jpg (211495 bytes)

Dit bleek ook zo te zijn, op de 30e startplek, 8e startrij, 2e van links. Niet echt goed, maar wellicht zou dit keer de start beter gaan. De rest van de tijd (4 uur) heb ik maar weer gekeken naar de andere races en natuurlijk af en toe wat eten en drinken. Toen duidelijk werd dat de race ook droog zou worden, heb ik alvast alle overbodige wielen en gereedschap in de aanhanger geladen, zodat we na de race niet nog een uur werk hadden.

Om 4 uur begon de spanning wat op te bouwen, want het begon weer zachtjes te regenen. Ik had besloten dat ik toch geen wielen zou gaan wisselen en als het serieus zou gaan regenen, alleen voor de start te gaan. Inmiddels had ik met een aantal mensen gesproken over de manier van starten en had veel tips gekregen. Het doel van deze race zou de start worden.

Race.

Om 5 voor half 5 stonden we in Parc Fermé opgesteld om de race te gaan beginnen. Gebrand om het goed te doen, stond ik vooraan om in de opwarmronde alvast het tempo te kunnen proberen.

AS2307-002.jpg (266349 bytes)

Na de opwarmronde was ik de 2e die zich opstelde op de grid. Uiteindelijk stond iedereen op zijn plek en liep de man met de rode vlag weer weg. Ik zette de motor weer in de eerste versnelling en dit keer 9000 toeren op de klok….. De lichten gingen aan… ik telde 21..22. en loste de koppeling. Ik was weg, vertrok als eerste van mijn rij en haalde er een aantal in van de rij voor me…. Veel sneller dan normaal en nog steeds met het voorwiel op de grond… Ik kon nu ook een lijn aan de binnenkant kiezen en kwam goed de Nationale uit. Op het eerste stukje Veenslang kwamen er toch weer 2 voorbij, maar bij de eerste doorkomst had ik toch mijn startpositie weten te handhaven.

AS2307-003.jpg (233200 bytes)

AS2307-004.jpg (224729 bytes)

Dit duurde tot de 3e ronde, toen er een gele vlag werd gezwaaid omdat een rijder door het gras ging. Ik ging wellicht teveel van het gas af, maar na deze situatie kwam me 2 man voorbij. Omdat ik ook dit keer weer moeite had om in mijn ritme te komen en het alweer zacht begon te regenen, besloot ik het maar even zo te laten. Mijn doel had ik in ieder geval bereikt, een goede start. Later begon het harder te regenen en had ik geen zin om onnodig risico te lopen en ben behoudender gaan rijden, zodat er nog 3 man voorbij kwam. Het resultaat hiervan was dat ik als 35e gefinished ben.

AS2307-005.jpg (229178 bytes)

Dit waren dus weer 2 enerverende racedagen. Heel gezellig qua sfeer, maar wat minder qua prestaties. Voor mijn gevoel moet ik even een paar weken rust houden om weer wat strijdbaarder te worden. Kan ik in de tussentijd mijn nieuwe radiale rempomp installeren om nog beter te kunnen remmen.

Er rest ons nog slechts één CUP race dit jaar, maar dat moet dan ook maar gelijk de beste worden, als afsluiting van het seizoen. Dus tot de volgende keer maar weer 🙂

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.