Welkom op de website van HB Racing

2 Dagen Spa-Francorchamps met Prospeed (2005).

16 August 2005 Gepost in 2005

Maandagmiddag zijn we rond een uur of 1 weggereden naar Spa, waar we rond half 6 hadden afgesproken met Rainman, om voor La Source een hapje te gaan eten. Veel te vroeg kwamen we er aan, maar Raymond en Renate waren er ook al, dus hebben we maar ff gegeten en zijn daarna in de rij gaan staan. Gelukkig stonden we vooraan en konden nog even naar de endurance gaan kijken. Rond kwart voor 9 ging de poort open en mochten we naar binnen. Helaas was het weer niet al te denderend en begon het ook al donker te worden.

Eerst hebben we een plekje gezocht op de kleine paddock achter de pitboxen, maar die was al bijna vol en bood te weining plek voor mijn tentje. Dus zijn we maar een verdieping hoger gegaan waar de vloer perfect was en er ook nog voldoende ruimte was. Onze buren waren Revolution en Ninja1970, die al veel eerder op de paddock waren omdat ze via Stavelot zijn binnengkomen.

Het opzetten van de tent

De tent stond gelukkig snel (met hulp van de buren) en hebben Raymond en Renate hun tentje in de grote tent neergezet. Hierna zijn we gaan inschrijven, wat overigens zeer vlot verliep en hebben de medemaffers een bezoekje gebracht in hun pitboxen (3 op een rij). Ook daar zag het er allemaal veelbelovend uit. Nog even een biertje gedronken in de pitbox van Mar1tin en daarna zijn we teruggegaan (was niet zo ver) naar onze paddock.

Na een goede nachtrust in de camper, ben ik vroeg opgestaan om de motor uit te laden en alles klaar te maken voor de 1e sessie. Gelukkig was het weer enorm opgeknapt en beloofde het een mooie dag te worden.

Bij Prospeed moet je verplicht naar de briefing (waar niet?) en krijg je een stickertje mee dat je als bewijs daarvan op de andere sticker dient te plakken.

Na de briefing, waar ik al in motorpak heenging (als één van de weinigen…) kon de eerste sessie aanvangen. Ik was zeer benieuwd hoe het zou gaan op die grote baan.

Eerste sessie op een natte, maar opdrogende baan

De baan was in één woord fenomenaal Tot nu toe de mooiste baan waar ik ooit gereden heb. Ook op een natte baan met SC’s heb je behoorlijk wat grip, aangezien ik te lui was om de regenwielen er in te zetten. Ik dacht dat het wel heel snel zou drogen. Dat deed het echter niet en was het handiger geweest als ik het wel gedaan had. Dit zou n.l. de enige mogelijkheid blijken te zijn om Spa te rijden met regenbanden.

Helaas had er iemand een vet oliespoor neergelegd over de hele baan (bijna 7 km !!!) Een aantal mederijders zagen het niet en een aantal reden het hele circuit rond, wijzend op het oliespoor. Ik heb nog een paar rondjes gereden om de bochten in mijn hoofd te krijgen, maar van lekker rijden was er geen sprake meer.

Alle verdere sessiess waren droog en van het oliespoor heb ik in ieder geval geen last meer gehad. Na 2 sessie gereden te hebben, wilde ik wel eens mijn rondetijden weten en heb mijn laptimer aangezet. De baan is waanzinnig snel en met de GSX-R1000 moet je er wel aardig uit de voeten kunnen. Op het rechte stuk zag ik een aantal keren de 299 in de display verschijnen en dat geeft een goed gevoel Helaas moest ik ook ontdekken dat mijn zesde versnelling op het punt van overlijden staat. Hetzelfde euvel als bij Mosselman, dus daar was ik niet zo blij mee. Hij deed het nog wel, maar tijdens belasting sloeg hij af en toe over. Niet echt prettig, maar op andere circuits heb ik daar geen last van, omdat ik de zesde versnelling vaak niet haal.

Later heb ik besloten om de motor iets langer te gearen, zodatik ook op Spa de zesde versnelling niet nodig had. Dit lukte goed en had niet het idee dat ik aan topsnelheid ingeleverd had. Een aantal keren ben ik met 2004 R1’s het rechte stuk opgekomen en die liepen zeker niet bij me weg.

De snelste tijd van de eerste dag bleek uiteindelijk een 2:56.9 te zijn en daar was ik uiterst tevreden mee.

Nog een paar foto’s van de 1e dag :

Zoals reeds van tevoren afgesproken zou er dinsdagavond gebarbequed gaan worden. Iedereen had wel iets meegenomen, met als gevolg dat we een aantal tafels vol lekkers hadden staan. Gelukkig hadden er ook een aantal een barbeque meegenomen en zoals het echte pioniers betaamd, had iedereen een electrische barbeque meegenomen Gelukkig hadden we stroom op de paddock, alleen niet zo veel Nadat we de 3e barbeque en de mobiele vriezer van Fastmarky hadden aangesloten knalde de zekering uit de kast. Bij de kast aangekomen bleek de deur gelukkig niet op slot en konden we hem resetten. Toe hebben we de last maar verdeeld over 2 punten, want Douwe had ook nog een extra haspel liggen (met de nadruk op had).

Een gezellige bijeenkomst

Sommige mensen worden aanzienlijk knapper als ze bier op hebben…

Anderen niet….

Douwe had zijn vinger bezeerd…. Of zou hij iets anders bedoelen

De lekkerste worstjes…. Alleen had Schuimpie hier zijn eigen idee over….

Tja, hier kan ik zelfs niets meer aan toevoegen

Hoog bezoek na de BBQ

Mister pannekoek himself

Martin die toch voor iedereen een toetje gemaakt had. Hoe kan het ook anders, flensjes met slagroom, chocolade en ijs, Martin bedankt!

The day after the night before…

Even bijkomen in de ochtendzon, na een lange en slopende barbeque

De motoren worden weer gechecked voor een nieuwe dag Spa

Met z’n allen weer de baan op.

Nog ff posen voor de busstop chicane

En in de laatste ronden van de laatste sessie nog ff een onderonsje met Mo.

De 2e dag heb ik de eerste sessie gereden met de camera op de motor, zoals zovelen…. Filmpje komt binnenkort ook online, maar ik heb wat problemen met inlezen. De eerste sessie is traditioneel niet mijn allerbeste en die traditie zette zich hier voort De meeste rondjes lagen zo’n beetje rond de 3:00 en toch wel redelijk veel foutjes nu ik de tape terug zit te kijken. Maar dat mag de pret niet drukken.

De 3 overige sessies (waarvan ik er slechts 2 gereden heb) waren weer erg gaaf, maar ik heb mijn tijden van dinsdag niet verbeterd. Heb er ook niet heel erg mijn best voor gedaan, want vond het wel goed eigenlijk. Ik heb me enorm vermaakt op en naast de baan, dus zo gauw de inschrijvingen voor 2006 open staan, ben ik er weer bij.

In ieder geval iedereen bedankt voor zijn/haar aanwezigheid, het was erg gezellig

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.