Welkom op de website van HB Racing

De SuperCup 2 daagse op Oschersleben 2006.

19 June 2006 Gepost in 2006

Traditioneel wordt de race op Oschersleben verreden als een 2 daagse zoals binnen het ONK gebruikelijk is. Op zaterdag 2 kwalificatie trainingen en op zondag 2 races. En als inkomertje een heuse CRT dag op de vrijdag ervoor, zodat de reis er naartoe in ieder geval de moeite waard is. De race is ook een combinatie van SuperCup en ONK, dus staat het garant voor een dag propvol races.

Het beloofde een schitterend weekend te worden, wat het team ook wel nodig had, want de laatste paar races waren niet geheel vlekkeloos verlopen. Patrick en Thijs waren afwezig vanwege hun werkzaamheden voor op zee en Petra moest verstek laten gaan om op de open dag van Arie Molenaar in haar eentje het hele raceteam te promoten. Verder waren Luc, Jesenko en ondergetekende aanwezig, voor de gelegenheid aangevuld door een aantal pitbox gasten. Pieter, Mark en Erik deelden met ons de pitbox, zodat het weer gezellig druk werd.

De meesten vertrokken donderdag in de loop van de middag of avond om in ieder geval op tijd te zijn voor de gridtime sessies op vrijdag. Luc, Pieter, Mark en ik sliepen voor de gelegenheid in een hotel, omdat we daar goede ervaring mee hadden en Jesenko en Erik overnachtten op de paddock. De heenreis was niet erg spannend, anders dan dat er voor de gelegenheid een grenscontrole was ingesteld om mogelijke voetbalhooligans uit die Heimat te weren, omdat de WK voetbal ook in alle volledigheid was losgebarsten. Gelukkig mochten wij doorrijden want we zagen er allerminst als voetbalfans uit, of wellicht hadden ze geen zin om een aanhanger helemaal binnenste buiten te keren ūüėČ

Quote Luc :Onderweg na telefonisch contact met Hans en Jeanne eventjes gestopt bij een ‚Äú autohaus‚ÄĚ in Budel waar we samen van de Duitse ‚Äúgastronomie‚ÄĚ genoten hebben. Rond 23.00hr in het hotel aangekomen‚Ķ‚Ķ.nog wat drinken in de bar , waar Mark (fastmarky) en zijn paps al present waren.Douchen en tussen de lakens want‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Äôs anderendaags om 6.30HR ontbijten (midden in de nacht dus).

De trainingsdag.

Op vrijdag waren we allemaal present na een, voor de meeste, korte nachtrust te hebben genoten. Inschrijven verliep weer vlotjes, zodat we ons konden opmaken voor de eerste sessie. Omdat kort voor aanvang van de eerste sessie geregend had, was de baan nog nat en liet bijna iedereen de sessie schieten. Enerzijds omdat een nat Oschersleben met al het autorubber niet de meeste grip zal bieden, maar anderszijds om de gelegenheid te hebben om alles rustig uit te pakken en de pitbox in te richten voor de komende 3 dagen.

De eerste sessies verliepen voor de meesten nogal rustig, voor de oudgedienden was het een hernieuwde kennismaking met het circuit en vielen er een aantal kleine wijzigingen op. Zo was het niet meer mogelijk om de laatste bocht voor het rechte eind een groot deel van de pitstraat mee te pakken om de snelheid wat hoger te houden, omdat er een stukje kunstgras was neergelegd. Ook waren hier en daar de curbstones wat aangepast. Voor de anderen wat het circuit nieuw en moesten wat meer hun best doen om het circuit te leren kennen. De eerste 2 sessies heb ik besteed aan mijn veringafstelling die nog steeds niet goed stond, maar met hulp van Robin Duysers (Hyperpro) kwamen we een heel eind. Ook Jesenko kon wel wat hulp gebruiken en hebben ze zelfs zijn achterveer vervangen omdat hij bleef klagen over een te slappe achterkant.

Jesenko in actie op Oschersleben.

Naast het afstellen van de vering, was ik natuurlijk erg nieuwsgierig naar hoe mijn schouder zich zou houden op de motor. Na de laatste val in Assen heb ik mijn arm consequent in een mitella gedragen omdat een pees wat uitgerekt bleek, die normaliter het sleutelbeen naar beneden drukt. Het aantrekken van de raceoverall bleek het meest pijnlijk, maar tijdens het rijden had ik er nagenoeg geen last van. Ook bij hard aanremmen bleek het ook erg mee te vallen met de pijn, dus mijn beslissing om toch naar Oschersleben te gaan was geen verkeerde….

Helaas had Jesenko meer pech. Herhaaldelijke keren klaagde hij over de injectie van zijn nieuwe fiets, maar weet dat in het begin aan zijn onervarenheid op een 1000 cc machine. Ook in de training ging het mis met hem, in de kleine chicane achterop het circuit schoof ineens zijn achterwiel onder hem vandaan, als mogelijk gevolg van de injectieproblemen en kwam hij wederom ten val. De schade leek in eerste instantie mee te vallen, maar zijn zojuist gerepareerde en gespoten kuipen waren weer beschadigd, alsmede het stepje wat afgebroken was en de dynamodeksel die lek bleek, zorgde ervoor dat hij niet direkt weer kon rijden. Omdat ook de motor niet goed liep, liet hij Marc Hoegee even kijken en die constateerde dat het blok niet goed liep en dat hij er verstandiger aan deed om alles eerste te laten checken….. Kortom, einde weekend voor Jesenko, de pech blijft hem achtervolgen.

Hans tijdens uitkomen chicane.

Ook ik moest er weer bijna aan geloven. Tijdens de laatste training reed ik in een groepje van een man of 4 die ronde na ronde strak achter elkaar reden en continue versnelden. Op een gegeven moment stuurde ik wat te krap in bij het uitkomen van de grote chicane en raakte de (hoge) curbstones. Op dat moment begon de motor over 2 wielen te glijden en had ik het gevoel alle controle kwijt te zijn. Door niets te doen (had geen idee wat er gebeurde…) herstelde de motor zich en kon ik verder. Het groepje waarin ik reed had nu een gat van een meter of 20 geslagen, dus moest ik even een tandje bijzetten om ze weer binnen te hengelen, hetgeen ook lukte. Zo hebben we de sessie uitgereden en stapte ik toch me een goed gevoel af. Later bleek dat ik zowel de carbon dynamodeksel als het linker stepje en de versnellingspook tegen de curbs gereden had. Dat verklaarde dan ook waarom ik ineens opzij werd gezet…..

Luc met de motor in reservejasje.

De rest van de dag verliep naar ieders tevredenheid. Ik had mijn snelste tijd van vorig jaar met 1 seconde verbeterd (nu 1:40) en was vol vertrouwen voor de volgende dag. Ook de rest van de club had lekker hun rondjes gereden en zagen het helemaal zitten. Voldaan zijn we in het hotel voetbal gaan kijken onder het genot van een paar lekkere biertjes, waarna we ons zijn gaan opfrissen en lekker in het hotel hebben gegeten.

Quote Luc :Als een zombie ontbeten ‚ĶPieter was om 3.00hr in de nacht met de motor nagekomen en zat er nog brakker bij als ik. Schuimpie en zijn madame waren er ook al! Inschrijven voor de vrije trainingen‚Ķ.box inruimen en het speelgoed voor de stoeipartij klaarzetten. Door de regen tijdens de nacht was de baan kletsnat ‚Äės ochtends en gezien de tijdsdruk en ik nog op ‚Äúdroog‚ÄĚ stond, heb ik de eerste sessie laten voorbijgaan.(de anderen ook trouwens). Tweede sessie om 9.30HR ‚Ķ‚Ķbaan mooi opgedroogd ,niet mijn ding zo vroeg, maar alla‚Ķ‚Ķ.Werkpak aan en gaan met die banaan! Wat een leuke baan‚Ķeerste keer op Oschersleben en de verhalen lijken te kloppen‚Ķ.echt een ‚Äústuurcircuit‚Ä̂Ķ.meteen goed wakker! Gezien er heel wat inschrijvingen waren en de onk meereed, was het er redelijk druk en werd men zowat verplicht (mijn dank hiervoor) om direct redelijk hard van kit te gaan. Gezien mijn dieselallures niet optimaal om de baan te verkennen op mijn tempo maar wel goed om er direct wat vaart in te brengen‚Ķwe hadden toch nog 3 sessies! Eind van de dag‚Ķlekker gereden en alles gaat goed..op naar morgen (geen idee welke tijd ik reed).Ik bleek ook mijn transponder ergens op de baan te zijn kwijtgeraakt‚Ķeentje huren dan! Na een stevige maaltijd‚Ķde nodige sterke verhalen en de ‚Äúconferences‚Ä̂Ķnaar bed ‚Ķuitgeteld!

De kwalificaties.

De zaterdag zou een uitzonderlijk relaxte dag worden, slechts 2 kwalificaties op het programma en de hele dag kijken naar anderen. Jesenko was inmiddels naar huis gegaan om te zien of hij de schade snel kon gaan herstellen. Luc en Pieter trainden in de B groep en ik mocht weer mijn rondjes in de A groep rijden. Ook Erik die voor het eerst mee reed, mocht in de A groep trainen en Mark mocht ook in de B groep trainen omdat hij vanwege een crash op de N√ľrburgring een aantal races had moeten missen.

De trainingen begonnen erg vroeg, de B groep was al om half 9 aan de beurt en de A groep voor de SuperCup 1000 mocht om 9 uur hun eerste rondjes rijden. Voor de meesten eigenlijk te vroeg, maar als het niets mocht worden, stond er ‘s middags ook nog een training op het programma…. Ik had moeite om in mijn ritme te komen, nog veel te slaperig en niet scherp genoeg om gelijk aan het begin snel te gaan. De eerste rondjes reed ik tijden van1:49 en had geen idee hoe ik weer bij de 1:40 in de buurt moest komen, laat staan er onder te duiken. Totdat op een gegeven moment Gert-Jan van Dijk mij inhaalde en ik mezelf er toe aanzette om aan te haken. Vanaf dat moment begon ik ineens weer lekker op de motor te zitten en kon hem op afstand volgen. Daarna haalde Teus Oskam me in en kon ik goed afkijken hoe hij de triple instuurde. Ik haakte bij hem aan en we reden naar Gert-Jan toe. Op mijn laptimer zag ik weer een 1:40 voorbij komen en wilde aanzetten voor nog een snellere ronde. Jammer genoeg werden we afgevlagd, maar ik was tevreden met dit resultaat. Ik bleek de 18e tijd gereden te hebben met het uitzicht op meer…..

Training Hans.

Tussen de trainingen zat 4 uur tijd, dus hadden we de mogelijkheid om alle trainingen goed te bekijken. Met name de training van de dutch superbikes was natuurlijk erg interessant om te zien. Door goed te kijken kun je ook jezelf verbeteren.

Na de middag mochten we nu ook weer de 3e training rijden, dus kwart over 2 waren we weer aan de beurt. Maar….. 5 minuten voor we de baan op mochten, begon het zachtjes te regenen…. Dat was pech, want op een nat wordende baan kun je je tijden nauwelijks verbeteren. Na 3 √° 4 rondjes had iedereen het wel bekeken, de baan werd natter en natter. Op een aantal mensen na die ‘s ochtends geen tijd hadden kunnen zetten, bleef de baan leeg. Maar dit betekende dat de tijden van de ochtendtraining in veel gevallen de startopstelling voor morgen zou zijn. Voor mij dus een 18e plek op de grid. Nu kwam het op de start aan, maar ik had er veel vertrouwen in.

Luc trainde voor mij en hij had een droge baan en zoals voorspeld, zijn snelste tijd lag in de 1:48. Daarmee trainde hij zich op de 40e plaats in de A groep…..

Na alle trainingen zijn we weer afgereisd naar het hotel voor een verkwikkende douche en een lekkere maaltijd. Aangezien we daar de hele avond over hebben gedaan, zijn we daarna gaan slapen om de racedag uitgerust aan de start te kunnen verschijnen.

Quote Luc:Om 7.00hr ontbijten (wat een luxe) na een slechte nacht (krampen in mijn linkeronderbeen)‚Ķniet lullen maar 1e kwalificatie rijden om een uurtje of negen. 1e kwalificatie:Ging wel lekker maar kon door ‚Äútraag‚ÄĚ verkeer in die 20 minuten geen top tijd (voor mijn doen) neerzetten‚Ķgeen nood ‚Ķ‚Äôs middags hadden we nog eens 35 minuten. 2e kwalificatie:Gezien de tijdsduur van de sessie besloot ik deze in 2 helften in te delen (had al gezien dat op het einde van de vorige kwalificatie er minder verkeer was). Rondje of 6 gereden‚Ķbinnenkomen‚Ķ.Slokje nemen‚Ķ..en met ‚Äúhet mes tussen de tanden‚ÄĚ mijn laatste rondjes zetten. Ik bleek opeens ook onder een andere naam (behoorde waarschijnlijk bij de gehuurde transponder) op de lijsten voor te komen ‚Ķmet een andere fiets! ( Overkleeft Kees op een cbr 600)‚Ķhet ging super!!!!Ik bleek een tijd van 1.48.. te hebben neergezet..kon nog beter maar toch tevreden!Ik bleek op de 40e plek van de A groep te staan‚Ķhad ik geen zin in‚Ķ..liever ergens in het midden in de B‚Ķheb je meer ‚Äúgevechten=lol‚Ä̂Ķ‚Ķ.toch maar eventjes aan de wedstrijdleiding vragen‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Ķ..no problem!!!!Ondertussen de fiets nagekeken‚Ķ..achterband op, slecht gesleten!Robin Duyzers (onk superbike rijder en tevens medewerker Hyperpro) eventjes om raad gevraagd‚Ķvering stond te hard‚Ķaangepast..nieuw bandje erop en klaar voor morgen‚Ķmerci Robin!!In het hotel lekker gegeten en een hoop lol gehad met zijn allen!

De races.

Ook vandaag weer vroeg opgestaan, er moest nog gegeten worden, uitgechecked worden uit het hotel en de tassen moesten ook weer ingepakt worden. Even zoals de trainingsdag, begonnen ook de races erg vroeg. Luc besloot om toch in de B groep te gaan rijden en mocht vanaf een 15e positie starten. Hierdoor viel Pieter buiten de boot in de B groep en mocht Luc’s plekje in de A groep innemen…..Luc zijn start was niet geweldig en verloor een paar plekjes. Toch wist hij zich terug te vechten tot een 11e positie en was daarmee de snelste 1000 cc deelnemer in de B groep. Hij verwachtte in de A groep min of meer doelloos achteraan te rijden en in plaats daarvan had hij nu een spannende race gereden met veel inhaalmomenten.

Tweede bocht race Luc.

Imiddels was het ook voor mij tijd om op te stellen in het parc ferm√© en met iets meer zenuwen dan normaal vertrok ik voor de opwarmronde. De start zou erg belangrijk worden, dus daar had ik me helemaal op gefoccused. Ik stond op de 5e startrij, 2e plek van rechts. De man met de rode vlag liep weg, de lichten gingen aan en na 2 seconden weer uit…. Alleen ik vond dat te lang duren en was iets eerder weg (te gespannen)… In een poging dit te corrigeren deed ik het gas dicht, maar op dat moment ging de rest weg, dus weer gas open, met als gevolg een fraaie wheely…. Direct doorgeschakeld naar de 2e versnelling en alsnog weg. Niet al te veel plaatsen verloren, maar het plan om naa links te sturen werd niets, ik werd met de meute meegevoerd naar de rechterkant, zodat ik tijdens de start zeker 7 plekken verloor….. Dat was niet de bedoeling. Ik sloot achter een groepje aan, maar kon er niet voorbij komen. Het ritme was er nog niet en ik moest erg hard werken om 1:44 te rijden, met als gevolg dat ik gaanderweg de race alleen maar plekken verloor. Uiteindelijk ben ik op de 31 plaats ge√ęindigd en was absoluut ontevreden met het resultaat en het verloop van de race.

Eerste bocht race Hans.

Ook nu hadden we weer 4 uur de tijd tot de volgende race, dus heb ik zowel voor als achter nieuwe banden geplaatst en alles nog eens nagekeken. In de tijd die nog restte tot de race heb ik de startprocedure wel 30 keer voor mezelf doorgenomen en had me voorgesteld om aggresief de eerste bocht in te duiken en dan maar te zien waar het schip zou stranden.

Rond 2 uur mocht de B groep weer van start. Luc had weer een wereldrace, want hij wist na wederom een matige start zichzelf tot de 10e plaats terug te vechten en verbeterde ook nu weer zijn PR. Ook Pieter reed op eigen verzoek weer mee in de B groep, omdat hij dan de gelegenheid kreeg om een race te rijden met inhalen en dergelijken, in tegenstelling tot zijn 1e race in de A groep.

Hierna mochten wij weer. Ik had inmiddels aanmerkelijk minder last van zenuwen en ging vol vertrouwen de warming up in. Ik stond wederom weer op de 18e plaats opgesteld en wachtte met spanning af op wat er zou gebeuren. De man met de vlag liep weer weg… de lichten gingen aan…. en weer uit. Ik liet koppeling opkomen, reed een paar meter, schakelde door naar de 2e versnelling en zette het gas vol open. Ik zag een klein gaatje aan de linkerkant en gooide de motor er in. Op weg naar de eerste bocht heb ik een aantal keren brutaal de motor in een gat gegooid en hield het gas vol open. Bij de rechtse doordraaier lag ik op de 15e of 16e plaats, dus dit gedeelte was uitstekend gelukt. In de eerste ronde kwam er nog een man of 2 voorbij, maar het begin was goed. Gaanderweg de race had ik toch weer problemen met mijn ritme, ik moest er te hard voor werken en reed totaal niet relaxed. Mijn snelste rondetijd was 1:41 en dat moet toch echt sneller kunnen. De race zelf liep wel een stuk beter dan de eerste en ik ben als 22e ge√ęindigd. Op de √©√©n of andere manier heb ik op zo’n dag meer rijtijd nodig om in mijn ritme te komen, of ik moet mezelf beter zien te motiveren.

Maar zoals het met zoveel leuke dingen gaat, het weekend was weer ten einde en het opruimen kon beginnen. Ook dit ging voorspoedig en rond een uur of 4 reden we in kolonne terug naar Nederland.

Ondanks de niet geweldige resultaten hebben we een geweldig weekend gehad, waarbij het in en om de pitbox weer ouderwets gezellig was. Helaas jammer van hetgeen Jesenko is overkomen, maar ook dat komt uiteindelijk wel goed.

Quote Luc:Heerlijk geslapen en gevochten met het douchegordijn Ontbijt om 7.00hr‚Ķvoel me kiplekker! Inpakken‚Ķafrekenen..op naar de baan‚Ķheb er zin in! Na controle blijk ik de 15e startplek te hebben..niet verkeerd! Race1: Opstellen‚Ķ‚Ķ.bandje inrijden tijdens de warm-up lap en positie innemen op de start grid!Rood‚Ķuit‚Ķgoooooooooooooo!!!!!!!normale start‚Ķ.Wat plekken kwijt en de eerste rondjes terug gepakt‚Ķ..het gaat heerlijk en ik pluk de een na de ander voor me weg‚Ķjiha‚Ķ.gassen maar‚Ķ‚Ķ..huh??????‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Ķ. de baco‚Äôs zwaaien al met al hun vlaggen tegelijk‚Ķrace blijkt afgevlagd te zijn‚Ķhelemaal niets van gemerkt..teveel lol!!Op de 11e plek ge√ęindigd ‚Ķ‚Ķ‚Ķmiljaar‚Ķhad ik dat geweten‚Ķiets te braaf geweest, achterligger wat respijt gegeven..pats‚Ķ. 2 man mij voorbij!Soit‚Ķwas mooi‚Ķ goede les voor race 2 (iets scherper mes tussen de tanden)!Bleek in de race een goede tijd te hebben gereden 1.45‚Ķniet slecht.Race2:Ben van plan om iets agressiever uit de startblokken te komen‚Ķ(ander denken dit blijkbaar ook)‚Ķ.. Warm-up lap‚Ķplek innemen‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Ķ..goooooooooooo!Ik start als een raket‚Ķuiterst links op de baan ‚Ķ‚Ķ..dedju‚Ķ.kan niet voorbij de voorligger‚Ķrechts ingesloten‚Ķals een muis in een val moet ik met de meute mee door de eerste linkse‚Ķik zie rechts van me een rijtje voorbijrijden‚Ķ.frustratie alom!!!(plekje of 10 kwijt)Maar ik had the swing erin zitten en was niet van plan bij de pakken te blijven zitten!Gezien mijn vorige ervaring wist ik dat 10 rondjes in een flits voorbij zijn‚Ķmoet een beetje opschieten dus‚Ķdoe ik ook‚Ķprik m‚Äôn fiets overal tussen..later in de remmen‚Ķ.vroeger op het gas‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Ķ‚Ķloopt als een trein en ze vallen als vliegen!!Verdomme geblokte vlag‚Ķvoor mijn gevoel 5 rondjes te vroeg‚Ķ.10e plek‚Ķhad ik nog maar (constant rondjes 1.45 in de race‚Ķwaanneer het kon) wat meer rondjes kunnen racen‚Ķ‚Ķhelaas pindakaas..toch een super race met leuke schermutselingenTop weekend gehad‚Ķhoop lol‚Ķleuke sfeer in de box‚Ķ.kon niet stuk!!!! Yo‚Ķ‚Ķ. op naar Assen!

In ieder geval iedereen weer bedankt voor de gezellige dagen en tot de volgende keer!

Hans.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.