Welkom op de website van HB Racing

ONK Speed Challenge Assen

17 June 2008 Gepost in 2008

Dit weekend werd de Speed Challenge verreden op het TT circuit van Assen. De weersvooruitzichten waren ronduit slecht, maar het blijft natuurlijk Assen en pas op de dag zelf heb je enig idee wat het weer gaat doen. Met de progressie van de afgelopen races nog vers in gedachten, gingen we er met hooggespannen verwachtingen naar toe.

Vaste monteur Ed kon helaas de zaterdag bij de trainingen niet aanwezig zijn, dus ging Hans alleen op vrijdag avond naar Assen. Ook dit weekend was er weer een pitbox beschikbaar die wederom met Dave Hendriksen werd gedeeld. Zeker nu kwam dat goed uit, omdat alleen de paddocktent opbouwen niet echt makkelijk is. Het programme zag er mooi uit, De European Woman Championship en de KTM Super Duke battle gaven acte de presence, naast de gebruikelijke ONK klassen, dit keer uitgebreid met een belgische supersport race.

1e Kwalificatie.

Zoals gezegd, de voorbeidingen voor de race moesten vandaag zonder Ed plaatsvinden, wat op zich natuurlijk minder relaxed is. Zeker met de weersvoorspellingen had ik gerekend op met enige regelmaat wielen wisselen. Daarom had ik alles al netjes voorbereid en klaargezet, maar het weer bleef wonderwel prima. Ook de buienradar gaf geen onheilspellende buien te zien. De eerste training zou dus droog worden, maar omdat er wel regen voorspeld werd, had ik het idee om een goede tijd te zetten in deze training. Ik ging de baan op en vond gelijk een goed ritme, waarbij ik gelijk al een 1:51 reed. Na een paar ronden ging ik naar binnen in de hoop iemand bij de pitbox aan te treffen die me even wat drinken kon geven. Gelukkig was Marcella (vriendin van Dave) daar en kon me even mijn drinken aangeven. Wederom weer de baan op om de tijd nog even scherper te zetten, wat me niet direct lukt omdat ik in een langzamer groepje terecht kwam. Nadat ik hier voorbij was, kon ik nog één ronde aanzetten en reed een 1:50. Toch nog iets scherper en goed voor p32 op de grid. Prima eerste training dus.

161

foto Jeanne – training

2e kwalificatie.

Ook de 2e training bleek droog, dus kon de tijd nog scherper gezet worden. Maar op de één of andere maniet vond ik geen ritme om sneller te gaan. Sterker nog, de tijd van vanochtend kon ik niet evenaren en mijn snelste tijd bleef dus 1:50. Zoals te verwachten viel, hadden alle anderen hun tijd wel verbeterd en zakt ik van p32 naar p35. Nog steeds niet verkeerd, maar toch wel een beetje teleurstellend. Al met al was ik wel weer gekwalificeerd en ook nog mensen achter me… Dus in feite weinig reden tot klagen.

De avond verliep ook redelijk rustig, nadat we in een restaurant een hapje hadden gegeten. Wat later op de avond was ook Ed weer van de partij die er de rest van het weekend gelukkig wel bij was.

192

foto Jeanne – training

Het ochtendprogramma was zoals vanouds weer relaxed. De pitwalk die voornamelijk bezocht wordt door mederacers/teamleden/familie en baco’s. Maar altijd weer even gezellig bijbabbelen met iedereen. Vrij vlot hierna kwam het bezoek al aan die een gedeelte van de crew had meegenomen. Dennis kwam Ed weer helpen en Diane zou vandaag de parapludame zijn.

Warming up training.

De waming up was deze keer wel erg kort, ik geloof dat ik 3 of 4 rondjes gereden heb, met een 1:54 als snelste ronde. Niet spectaculair maar wel weer even het gevoel en 2 proefstarts kunnen oefenen.

Nu begon de lange zit tot bijna 5 uur, want we stonden weer als allerlaatste race op het programma. Aan de ene kant relaxed, maar aan de andere kant bouwt de spanning zich gedurende het kijken van de andere races wel op. Het voordeel hiervan is natuurlijk wel dat je kunt zien hoe lang de rode lichten bij de anderer races aan blijven, waar je dan weer je voordeel mee kunt doen. Want één ding had ik wel in mijn hoofd geprent, de start moet goed zijn….

De race.

Uiteindelijk werd het tijd voor de crew om alles op te gaan stellen in het parc fermé, wat voor mij het teken is om mijn pak aan te gaan trekken. De gebruikelijke procedure, maar met een nieuwe parapludame, Diane. Voor haar was het de eerste keer en wist niet zo goed wat ze kon verwachten. Op het parc fermé stond alles al klaar en was het nog even gezellig babbelen voor de sighting lap begon. Het opstellen op de grid ging prima, ware het niet dat mijn aggregaat ermee kapte… Dus geen warme bandenwarmers:( achteraf bleek hij verzopen, want na de race deed hij het weer prima…) Maar het duurde allemaal niet zo lang, dus de banden waren nog redelijk op temperatuur toen we de opwarmronde mochten beginnen.

818

foto Jeanne – de grid

De startprocedure begon, man met de vlag liep weg, de lichten gingen aan en ik telde…. eenentwintig… en weg! Precies op het juiste moment was ik weg en haalde een aantal mensen in maar kwam bij de Haarbocht in de verdrukking waardoor ik toch weer wat plaatsen verloor. Maar ik zat in een groepje achter hans van den Hoek en Dave Hendriksen. De eerste 2 ronden gingen goed en kon ik prima volgen, totdat ik de 3e ronde merkte dat ik achter geen grip meer had. Ik kon lang niet zo hard op het gas als voorheen en belangrijker, ook niet zo hard als mijn voorgangers… Ik verloor zeker 2 seconden per rondje, maar bleef proberen door harder in te sturen en toch maar weer eerder op het gas te gaan. Dit ging een aantal keren bijna mis en ik begon terrein te verliezen. Ik werd ineens ingehaald door Remco hernamdt, maar kon ook hem niet volgen. Na 5 ronden besloot ik naar binnen te gaan, het vertrouwen was inmiddels onder nul gedaald en het rijden werd er niet beter op. Helaas, geen finish, maar ook geen crash:)

845

foto Jeanne – de start

Voor mijn gevoel allemaal wel wat teleurstellend, maar ook dat hoort bij racen. Aan het team en de voorbereidingen heeft het in ieder geval niet gelegen. En Diane, volgende keer weer? Is in ieder geval goed voor de belangstelling:)

De volgende race is tijdens de Rizla Racing days, iedereen is nog steeds van harte welkom.

Groetjes, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.