Welkom op de website van HB Racing

Rizla racing days

3 August 2008 Gepost in 2008

Na een lange zomerstop waarin niet zoveel trainingen waren gepland, keken we uit naar de komende race. De Rizla racing days is een evenement waar veel publiek op af komt, niet in de laatste plaats vanwege het vele autogeweld wat er te zien is. Een beetje een dubbel gevoel, aan de ene kant blij om voor veel publiek te rijden, aan de andere kant staat het ONK programma niet centraal.

Uiteraard hebben we er daarom niet minder zin in, maar het programma is wat compacter dan we normaal gewend zijn. Op vrijdagmiddagmiddag togen we dus vol goede zin weer naar Assen om daar alles op te bouwen voor het weekend. De paddock was inmiddels al voller als ik hem de laatste tijd gezien had, maar na een paar rondjes gereden te hebben, vonden een plekje dat aan onze eisen voldeed.

Zaterdag 2 augustus 2008

Alle activiteiten als keuren en trainen vinden deze keer in de ochtend plaats.  Zoals verwacht, leverde de keuring geen problemen op en konden we ons gaan klaamaken voor de 1e training. Toch wel weer even onwennend na de zomerstop, maar alles ging nog steeds routinematig. Alhoewel, Ed had toch wel even wat hulp nodig om wakker te worden, maar daarna ging hij weer als een speer:) De motor stond er weer op en top bij voor de 1e training. De beloofde bewolking en regen blijven uit en in plaats daarvan was het stralend weer en de temperatuur schoot ook al lekker omhoog.

1e training

Ik had geen idee hoeveel inschrijvingen er waren en dus ook niet wist of en hoeveel rijders er zouden moeten afvallen. Normaal beginnen we de training uit de pitbox, maar die hadden we niet deze keer. Voor de gelegenheid had ik een nieuwe EZup tent gekocht en die voldeed perfect. Alleen moet je dan wel weer goed uitkienen wanneer je naar parc fermé gaat, zodat de banden niet erg afkoelen. Dit alles liep perfect en ik kon gelijk door, de baan op. Mijn gevoel was nog niet helemaal lekker, maar zodra ik de pitstraat uitreed, sloeg dat om in een fanatiek gevoel en ik ging er eens lekker voor zitten. In eerste instantie zat ik achter Ulrich Pinedo, die normaal ook wel 48-ers rijdt, maar deze keer reed hij me in de weg. Dan maar op eigen kracht, na 2 rondjes aanzetten zag ik een 49-er op mijn laptimer staan en daar was ik wel blij mee. Ik besloot even naar binnen te gaan om wat te drinken, maar kon in eerste instantie Ed niet vinden:) uiteindelijk vond ik hem  en hij wist me ook nog te melden dat mijn snelste ronde 1:50 was. Deceptie dus… die nieuwe batterijen van de laptimer hebben hem geen goed gedaan… Daarna de baan maar weer op en reed de laatste rondjes in de 1:50 en 1:49, maar ik vertrouwde er niet echt op. Na einde training vertelde Ed me dat die 1:49 nu wel op de officiële tijdsmeting stond, dus mijn doel was bereikt. Deze tijd bracht me op een voorlopige 30e startpostitie. Al met al was dit dus mijn snelste kwalificatie in het ONK.

2e training

Omdat de 1e training zo lekker liep, was ik vast van plan om een 48-er te rijden en ging er eens goed voor zitten. Helaas kregen we in de 2e ronde een rode vlag vanwege de harde crash van Bas Winkel in Meeuwenmeer. Omdat dit redelijk veel tijd in beslag nam, stond ik een kwartier in de pitstraat te wachten, met als resultaat behoorlijk afgekoelde slicks. Voorwaar geen recept om eens lekker van start te gaan, toen de training hervat werd. Omdat slicks wat langzamer opwarmen, heb ik 2 rondes daarvoor benut en ging toen aanzetten. Maar het goede gevoel wat ik in de eerste training had, was er nu niet. Daarnaast crashten er behoorlijk wat rijders, als gevolg van minder grip door eerder gehouden truck races. Ik kon mijn tijd niet verbeteren en bleef steken op een 1:50. Mijn tijd uit de 1e training bleef dus staan, wat uiteindelijk goed was voor een 32e plek op de grid.

De rest van de dag hebben we benut om wat andere races te bekijken, de motor gereed te maken voor de race en uiteraard nog een hapje te eten, want dat schiet er tussen de trainingen door vaak bij in.

Zondag 3 augustus 2008

Ook nu weer een ochtendprogramma zonder warming up training. In tegenstelling tot zaterdag, was het weer niet geweldig. Continue bewolking, dreiging van regen en af en toe een zonnetjes. Toch beloofden alle gerenomeerde weersites dat het ‘s ochtends droog zou blijven.  Ook Joan was inmiddels gearriveerd; hij zou Ed helpen in het parc fermé en op de grid. Jeanne was voor de gelegenheid mijn paraplu dame, dus alles was weer goed geregeld.

De race

De supersport reed voor ons en die hadden toch best mooi weer, voor zover ik daar iets van meegekregen heb… Terwijl Ed en Joan aanstalte maakte om de motor te gaan opstellen in parc fermé, zag ik dat ze ook de regenwielen meenamen. Voor mijn gevoel was dat niet echt nodig, maar je weet het nooit:) Tijdens het opstellen in parc fermé, waren de eerste spatjes volebaar, maar deze waren niet echt van betekenis.

Pas in de sighting lap werd duidelijk dat het op het achterste deel van het circuit regende. Op de grid aangekomen stonden Ed, Joan en Jeanne al te wachten:) Toen pas kreeg ik de kans om de volle tribunes te bekijken.. Geweldig, wat een gezicht! Ik zat echt te genieten en het ontging me bijna dat er omgeroepen werd dat het een wet race zou worden. Op dat moment begon het ook serieus te regenen en we besloten de regenwielen te plaatsen. Ed en Joan hadden de wielen zo gewisseld, hulde. De wedstrijdleiding besloot om de race met een warm up lap uit de pitstraat te starten over 12 rondes. Tijdens de warm up bleek dat we vooralsnog de goede bandenkeuze hadden gemaakt, vanaf de Stekkenwal tot Meeuwemeer regende het behoorlijk…

We stelden ons op en het viel me op dat er hier en daar wat gaten waren, van rijders die het niet zagen zitten op slicks. De man met de rode vlag liep weg, de lichten gingen aan… en weer uit.. Start!  Ik was goed weg en had een man of 10 ingehaald, maar omdat ik aan de binnenkant zat, werd ik bij de Haarbocht opgesloten en kwamen er weer een paar voorbij. In eerste instantie zat ik achter een paar rijders met slicks, maar kwam aarzelde te lang met inhalen. Ik moest ook nog even overschakelen naar regenmodus, met als gevolg de het groepje daarvoor al een redelijk groot gat had. Toen ik eenmaal voorbij was, kon ik verrassend makkelijk naar het groepje toerijden maar er voorbij was lastiger. De baan droogde ook steeds meer op en mijn regenbanden begonnen het te begeven, waardoor iedere bocht opnieuw een aftasting was waar de grip ophielt. Ik besloot te gaan consolideren, maar kon niet voorkomen dat er nog 2 man op slicks voorbij kwam. Ik ben uiteindelijk op een niet onverdienstelijke 24e plek gefinished en heb wederom van al het publiek genoten, wat ik uiteraard pas in de uitloopronde goed kon bekijken.

Epiloog

Al met al is er veel gebeurt en heb ik deze keer geen PR verbroken. Toch was het een hele gave race, met een prima resultaat.

De volgende race is over 2 weken op Spa Francorchamps. Ook hier hebben we veel zin in en is iedereen van harte welkom.

Groetjes, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.