Welkom op de website van HB Racing

Speedweek 2008

2 November 2008 Gepost in 2008

Dit jaar moest het maar eens gebeuren, deelname aan de Speedweek van Zeelenberg. Na 6 jaar op circuits gereden te hebben en aan de meeste nederlandse competities te hebben deelgenomen, moet je ook dit een keer meegemaakt hebben. Wat uiteindelijk begon als een goedmakertje voor de gemiste voorjaarstraining, zou de meest fantastische motor week worden.

De pret begon al bij het inleveren van de motoren, waar zoals verwacht ook al veel bekenden waren. Welliswaar is het even puzzelen om alles in de krat te krijgen, zeker als je de luxe gewend bent van een grote aanhanger waarbij je alles kunt meenemen wat je maar nodig hebt.

speedweek 011speedweek 011 speedweek 011

Motor ingekrat

Uiteindelijk is het gelukt en moeten we het er maar mee doen. Op zaterdag zjn d motoren al  naar Spanje vervoerd, terwijl wij pas op woensdag met het vliegtuig zouden vertrekken.

Aankomst

We hadden de eerste vlucht, wat betekende 7 uur starten, 5 uur aanwezig en dus 4 uur van huis af vertrekken…. Na een voorspoedige vlucht landden we mooi op tijd op het vliegveld van Alicante, waarbij we nog een aardige busreis tegemoet konden zien naar het circuit. Daar eenmaal aangekomen konden de motoren uitgekrat worden en een plekje in de pitbox worden gezocht. Ook had de organisatie een lunch geregeld, die we genuttigs hebben terwijl we het circuit aan het bekijken waren vanuit de kantine. Rond een uurtje of 4 vertrokken we richting hotel dat ook weer een slordige 45 minuten in beslag nam, maar gelukkig bood de DVD in de bus uitkomst. Het hotel zag er prima uit en zou prima voldoen om de komende dagen te vertoeven. Uiteraard hebben we ‘s avonds ook nog even de bar uitgetest, mar niet zo lang want er moest de volgende dag gereden worden:)

Dag 1, donderdag 30 oktober.

Na een goede nachtrust en dito ontbijt vertrokken we vol goede moed met de bus naaar het circuit. Wilco legde e.e.a. uit en na een kleine 3 kwartier arriveerden we op het circuit. Ik mocht beginnen in groep 4 omdat het circuit voor mij nieuw was en de eerste sessies toch in het teken van verkenning stonden. Voorrijder Henk van der Mark begon de sessie rustig en vertelde veel over het circuit, de bochten en ook de tricky delen ervan. Na een paar sessie had ik het wel gezien in deze groep en na overleg met Henk mocht ik in groep 3 gaan rijden. Ron van Steenbergen was hier de marshal en ik kwam bij Frank de Lange in de groep. Het tempo lag hier ook nog niet echt hoog, maar we konden al wel wat harder op het bochtige gedeelte oefenen. Helaas moesten we dan wel op het rechte stukop de rest wachten, zodat een goede tijd zetten niet mogelijk was. Mijn snelste tijd bleek 1:53.2 waarmee we dag 2 in groep 3 verder konden gaan.

Debriefing van Henk van der Mark.

Het circuit is behoorlijk technisch en vergt een hoop van de rijder. Er zitten niet echt rustpuntjes in en vereist een behoorlijke concentratie om de juiste lijnen te rijden. Voor mijn gevoel is het een combinatie van Oschersleben en Ledenon, circuits die me beiden goed bevallen. Een aantal aandachtspunten zijn het insturen van de blinde bochten en de bochten heuvelaf, waarbij de druk op het voorwiel erg groot is.

Dag 2, vrijdag 31 oktober.

Na wederom een nacht in het hotel doorgebracht te hebben, werden we met de bus naar het circuit gebracht.  Dit keer nam Patrick van de Goorbergh de honeurs waar van Wilco, die naar Portugal moest voor de laatste supersport race van het seizoen. Onderweg werden de aandachtspunten doorgenomen en gaf Patrick nog wat tips, zodat de 3 kwartier snel voorbij waren. Onze eerste sessies duurde wat korter dan normaal omdat Henk over het voorwiel eraf ging en de groep “stuurloos” dreigde rond te rijden… Dit leverde een rode vlag op en de sessie was ten einde. De 2e sessie ging een stuk lekkerder en zowel Frank als ik reden een 1:49-er, wat een promotie opleverde naar groep 2. Deze groep werd door Paul Mooiman voorgereden op een R1. Voor ons 1000 cc rijders was dat wel leuk en al gauw reden we met een paar man voorop en kon ik mijn tijd verbeteren naar 1:48.8.

De progressie zat er lekker in.

Dag 3, zaterdag 1 november.

De organisatie had nu met de indeling niet alleen rekening gehouden met de tijden, maar ook met het type motor. Vandaag reden we in groep 2a die uit 3 man bestond, allemaal op een 1000 cc motor. Helaas was het weer niet zo geweldig, bij aankomst bleek de baan nog erg nat te zijn en vanwege het ontbreken van wind en zon droogde hij ook niet snel. Onder leiding van Patrick werd er een rondje baan gelopen waarbij hij bij iedere bocht beschreef op welke wijze hij genomen moest worden. Nadat de baan droog was, besloot de organisatie om vanaf 12 uur aan te vangen met het resterende programma.

Vandaag nam Rick Lenters ons op sleeptouw en we kregen al vlot door wat hij bedoelde met “rustig” beginnen… De eerste meetbare ronde was al in de 1:49 laag, dus dat beloofde veel goeds. Ook sessie 2 begon zo en heb ik alleen met Frank en Rick gereden. Al gauw reed ik in de 1:47, wat weer een nieuw pr was. Op zoek naar meer, heb ik waarschijnlijk een bocht naar beneden wat te hard ingestuurd in combinatie met een versleten voorband. Het resultaat was in ieder geval een wegglijden voorwiel, wat ik nog ternauwernood kon opvangen. Ik besloot hierop naar binnen te gaan om de band te wisselen. Helaas duurde dat wat lang zodat ik de volgende sessie moest missen. Maar al met al was het doel voor deze dag bereikt…. De laatste sessie ging niet lekker meer en het begon ook nog te regenen zodat werd besloten om de dag voor gezien te houden.

Speedweek 785

Samen met Frank de Lange.

Op dag 3 worden de tijden uitgedeeld en ik bleek op een 7e positie te staan van de 70 deelnemers. Niet verkeerd, maar enige verbetering moet nog wel haalbaar zijn.

Rustdag. zondag 2 november.

Na 3 dagen rijden is een rustdag een welkome afwisseling. Uiteraard moest er op zaterdagavond nog wel even uitgegaan worden, zodat bijna de voltallige crew in de plaatselijke discotheek te vinden was. Dat er die ochtend wat later ontbeten zou worden, spreekt voor zich….

De verdere dag verliep uitermate rustig en zonder enige vorm van planning. Iedereen ging rustig zijn eigen gang, maar het was toch ook geen motorloze dag. De meesten hebben de verrichtingen van de WSBK en WSSP in de hotelbar zitten bekijken op een groot scherm, terwijl er nog wat nagebabbeld werd over onze eigen verrichtingen van de afgelopen paar dagen.

En natuurlijk zat iedereen al weer vol goede voornemens aangaande de komende 2 dagen en moet er nog het nodige aan progressie geboekt worden. 

Dag 4, maandag 3 november.

Na een dag rust, konden we er weer met frisse zin tegenaan. Volledig uitgerust vertrokken we weer met de bus naar het circuit, waar alle gebruikelijke acties plaatsvonden. Even de groep checken, motor controleren, etc. Het had in ieder geval goed geregend want alles was behoorlijk nat, inclusief pak… Ook de buitentemperatuur was nog niet geweldig, maar dat zou goed komen. Ron van Steenbergen was de marshal voor vandaag en gaf aan dat we de eerste sessie rustig zouden beginnen.

Het plan voor vandaag was dat we om beurten voor Ron gingen rijden om zodoende ons eigen tempo te kunnen gaan rijden. Sessie 1 ging in ieder geval lekker en ook de 2e sessie ging goed. Daarna begon het gevoel wat af te nemen en kostte het me behoorlijk wat moeite om eerder gereden tijden te evenaren, laat staan te verbeteren. Het idee om vandaagde snelste tijd te zetten heb ik maar laten varen, al heb ik wel mijn tijd iets scherper kunnen stellen naar 1:47.3. De op mijn laptimer zichtbare 1:46.5 bleek op de officiële registratie niet aanwezig te zijn.

Samen met Ron van Steenbergen.

De rust van de dag ervoor heeft denk ik iets te lang doorgewerkt, want de scherpte ontbrak een beetje. Maar al met al toch een leuke dag gereden en veel tips van Ron mogen ontvangen die toch ook zichtbaar moeite had met de standaard R1;) Helaas werd het plezier van de dag wat overschaduwd door de crash van Bart Real,die met heupletsel naar het ziekenhuis moest alswaar hij ook geopereerd is.

Dag 5, dinsdag 4 november.

De laatste dag was aangebroken. Ook vandaag was de temperatuur nog niet helemaal ok en hadden een aantal mensen besloten om de eerste sessie te laten schieten. Bob Withag mocht ons vandaag begeleiden en in de eerste sessie was ik de enige uit de groep. Was helemaal top, de rustige ochtendsessie was niet zo heel rustig, in de 3e ronde reden we 1:47.4, slechts 1/10e van mijn pr af…

Sessie 2 heb ik maar half gereden omdat de banden wat te ver op waren en ik meer tijd wilde hebben om te wisselen. Dit lukte prima met wat hulp van Frank, die sinds gisteren niet meer kon rijden omdat zijn blok wederom de geest had gegeven.

Sessie 3 moest het voor mij worden, ik zou mijn snelste tijd gaan  rijden. Bob trok me de 1e 2 rondjes even mee en toen moest ik het zelf gaan doen. Ik zag een aantal keren 1:47 voorbijkomen, maar ook hele rare tijden… Kortom, ik had geen idee hoe hard ik reed, dus heb er iedere ronde een schepje bovenop gedaan zonder precies te weten hoe hard ik ging. Na afloop van de sessie was ik er niet zeker van of ik ook sneller was, dus ben ik even naar de tijdwaarneming geweest. Theo wist me te melden dan er vandaag bijna niemand sneller was, maar ik zag dat mijn snelste tijd 1:45.9 was!!! Doel meer dan bereikt en opgeklommen naar een 5e positie in de ranglijst.

Speedweek 2365

Sessie met Bob Withag.

Dit was voor mij het hoogtepunt en ik besloot te stoppen, rustig alles op te ruimen en de motor weer in te kratten voor het vervoer naar Nederland.

Maar ook Jeanne mocht nog een stukje motorrijden… Omdat Wilco weer terug naar Portugal moest, nam Patrick wederom de honeurs waar en heeft haar 3 rondes meegenomen over het circuit heen. Alhoewel het aantrekken van een Yamaha pak de nodige twijfels met zich mee bracht, was het toch weer een enorm leuke belevenis.

Speedweek 2414

Jeanne achterop bij Patrick van de Goorbergh.

De rest van de dag hebben we gekeken naar de proefstarts die gedaan werden door degenen die een C-licentie willen aanvragen. Altijd leuk om naar te kijken omdat ook de marshals meededen en een wedstrijd hielden wie de langste wheely kon maken:)

Ook de laatste avond in de hotelbar was erg gezellig. Hans heeft duidelijk zijn roeping als cabaretier misgelopen en sloot hiermee de week af. Uiteraard werd de prijs voor de snelste deelnemer van deze week (en ook ooit) uitgereikt aan Alex Ott, die de hele week al erg snel was.  Tjalling had ook nog een hele serie prijzen, maar kon toch niet helemaal verhullen dat deze act louter en alleen diende om zijn race budget voor 2009 veilig te stellen…

Uiteindelijk bleek ik in aanmerking te komen voor de prijs van de deelnemer met de meeste progressie, waarvan acte.

speedweek 047

De prijs is inmiddels op 🙂

De terugreis.

Weer vroeg opgestaan omdat de terugvlucht al om 10.15 was…. Kortom, bus in, bus uit, vliegtuig in, vliegtuig uit en weer terug in Nederland. Eind Speedweek, begin winter…. hmmm, geen leuk vooruitzicht, maar het is niet anders. Volgens jaar zullen we er zeker weer bij zijn, al is het alleen maar voor het t-shirt dat Hans beloofd voor Jeanne te regelen:)

Epiloog.

Mijn deelname aan de Speedweek was eigenlijk een beetje per ongeluk, maar wat ik deze week heb ervaren is redelijk uniek en heb ik bij geen enkele organisatie meegemaakt. Natuurlijk komt dit omdat je met z’n allen een week bezig bent met de meest fantastische hobby, maar ook omdat alles eromheen perfect georganiseerd is. Nu hebben wij de pech gehad dat deze week niet helemaal verlopen is zoals dat normaal te doen gebruikelijk is, maar dan nog verdient het een dikke voldoende. Ik ben van mening dat ik deze week behoorlijk wat geleerd heb, waar ik volgende jaar in het ONK dik mijn voordeel mee kan doen. Kortom, naast leuk, gezellig, gaaf en waanzinnig, is het ook nog nuttig 🙂

Tot volgend jaar!

Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.