Welkom op de website van HB Racing

Eerste training HB Racing succes.

4 April 2009 Gepost in 2009

Half racend Nederland heeft de afgelopen weken doorgebracht in zonnige oorden in zuid Europa, maar HB Racing had hier dit jaar geen tijd voor. In plaats daarvan werden vandaag de broodnodige eerste kilometers van 2009 gemaakt. De Paasraces staan voor de deur, dus er moest wel even getraind worden. Hiervoor konden we de extra ruimte van de KNMC licentie cursus gebruiken en de weersvoorspellingen waren geweldig.

Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen, toen we donderdagmiddag aankwamen was het schitterend mooi weer, nadat we een voorspoedige reis hadden gehad in de nieuwe camper. Het idee van deze circuit dag was vorig jaar al geboren tijdens de Speedweek in Almeria. Weliswaar de datum nog niet, maar wel het concept. Samen met Imme-Jan Hofstee en Frank de Lange hebben we Patrick van der Goorbergh gevraagd om ons ook een dagje op Assen te begeleiden.

Dat is dus deze dag gebeurd en was een groot succes. Vrijdagmiddag kwamen we aan op een zonovergoten Assen waar Frank ook al aanwezig was. Nadat we de camper gestald hadden en de pitbox hadden ingericht, was het wachten op Imme Jan en Patrick. Imme-Jan was nog redelijk op tijd, maar Patrick zou pas ‘s avonds laat aankomen. Deze avond hebben we gedaan wat ik zolang ik er race nog nooit gedaan heb, we hebben een rondje Assen gelopen.

040409-01

 Op zich leuk en als voorbereiding op de eerste rijdag ook nog leerzaam.

Hierna hebben we nog gezellig wat gedronken, waarna we voor de eerste keer in de nieuwe camper gingen overnachten. De rit naar Assen toe was al een verademing, maar ook het verblijf in de camper was in niets te vergelijken met de oude. Kortom, missie geslaagd.

Op zaterdag begon het programma pas om 10:12, dus er vroeg hoefden we ook niet op. De motor stond er al tip-top bij en ik hoefde alleen maar een startnummer op te halen om te gaan rijden. Ed had ondertussen alles al gecheckt en de bandenwarmers stonden netjes hun werk te doen. Helaas was dit bittere noodzaak, want het weer dat de dag ervoor nog zo perfect was, was inmiddels omgeslagen. het was koud, grijs en winderig; het leek in niets op hetgeen voorspeld was.

De eerste sessie begon 10:12 en het was nog geen 10 graden… Koud dus en ik zat daar op de motor in mijn nieuwe pak en met mijn nieuwe helm op. Vooraf hadden we met Patrick afgesproken dat we als groepje bij elkaar zouden blijven. Ik reed direct achter hem en volgde een paar rondes. Tijden kreeg ik niet door op mijn laptimer, maar dat was ook voor de eerste sessie nog niet spannend. Het voelde allemaal direct weer vertrouwd en alhoewel ik regelmatig moest inhouden had ik toch al snel het gevoel van snelheid te pakken. Jammer genoeg kregen we halverwege een technisch code rood, vanwege teveel geluidsovertredingen. De sessie sloot ik af met een snelste tijd van 1:56. Leek nog niet op het niveau van eind vorig jaar, maar voor een eerste sessie in de kou viel het alleszins mee.

040409-02

 De 2e sessie besloot ik om maar een paar rondes achter Patrick te blijven om nog even te zien hoe de GT het best genomen kon worden. Dit is een combinatie die ik dit jaar absoluut moet verbeteren. Nadat ik het wel gezien had, ben ik er voorbij gegaan om mijn eigen tempo te kunnen gaan rijden. Het was wel redelijk druk o de baan met rijders die tijden boven de 2 minuten reden, maar ik kon toch af en toe wat gas geven met als resultaat een aantal rondes in de 1:52. Gezien de omstadingheden was dit gewoon goed en geeft me vertrouwen dat het volgende week voor de Paasraces helemaal goed komt. Aan het einde van de sessie werd me verteld dat ik me moest gaan melden voor een geluidsovertreding.

040409-03

 Na de lunch ben ik maar eens gaan kijken hoe het stond met mijn geluidsovertreding, omdat ik in de 1e sessie slechts 98 dB geluid produceerde. Het resultaat vond ik zowel schokkend als ongeloofwaardig, mij werd te verstaan gegeven dat ik niet meer verder mocht rijden omdat ik 106.3 dB geluid had gemaakt. Nu is er al veel geschreven over de geluidsproblematiek en de wijze waarop gemeten wordt, maar dit vond ik wel de limit. Zelfs een straaljager maakt nog niet zoveel geluid. Afijn, ik maak er verder geen woorden aan vuil…

De 3e sessie was na de lunch en begon lekker. Ik reed in het 2e groepje de baan op met Ferry van Rijn en Dave Hendriksen. Binnen een halve ronde hadden we de achterblijvers van de 1e groep al ingehaald en begon de inhaalrace. Helaas was het zo druk dat de tijden nog steeds niet heel snel waren en net toen ik een vrije ronde dreigde te krijgen kreeg ik een foutmelding op mijn display en ben naar binnen gegaan om te checken wat er loos was. Dit bleek gelukkig niets te zijn, maar de sessie was wel afgelopen.

040409-04

Sessie 4 ging weer lekker, maar nog steeds geen vrij baan en ook nu weer bleef mijn snelste tijd steken op 1:52. Ook de achterband begon al redelijk te glijden als gevolg van het koude asfalt en besloot ik te stoppen. Het was een perfect shakedown en voorjaarstraining ineen geweest. Camper was helemaal ok, de motor perfect, verings goed afgesteld, de snelheid zit er nog steeds in en het was mega gezellig op de paddock en in de pitbox.

We zijn er dus helemaal klaar voor en volgende week tijdens de paasraces komt alweer het vervolg. We gaan er vanuit dat het weer net zo’n mooi seizoen wordt als vorig jaar en uiteraard is iedereen weer van harte welkom om een kijkje te komen nemen op de paddock tijdens een race of training.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.