Welkom op de website van HB Racing

De Paasraces

12 April 2009 Gepost in 2009

Nadat vorige week de eerste training op Assen succesvol was afgerond, stonden nu de Paasraces al voor de deur. In tegenstelling tot de races vorig jaar, waren de vooruitzichten qua weer stukken beter en hadden we slechts een week om alles weer gereed te maken. De winter is nu definitief voorbij en een compleet nieuw raceseizoen staat voor de deur. Dit zal het 2e jaar worden dat we in de ONK Dutch Superbikes deelnemen en hopelijk zal de progressie nog even doorgaan

Op vrijdag werd een extra training aangeboden, waar we dankbaar gebruik van maakten, omdat van één koude zaterdag er natuurlijk nog geen sprake is van enig ritme en is iedere extra kilometer welkom. Zeker als je weet dat een groot gedeelte van de deelnemers er al een voorjaarstraining op heeft zitten.

Op donderdag middag togen Ed en ik dus weer lekker in de camper richting Assen om alvast alles op te bouwen voor de vrijdag en het Paasweekend. We deelden de box weer met Dave Hendriksen zoals ook vorig jaar menigmaal is gebeurd. De reis verliep voorspoedig met de nieuwe camper en redelijk op tijd arriveerden we in Assen, waar we direct aan de slag gingen. Rond een uurtje of 8 waren we gereed en hebben de rest van de avond doorgebracht met het verwelkomen van andere racers die we natuurlijk de hele winter niet gezien hadden.

Vrijdag 10 april.

100409-001

Op vrijdag hadden we 2 trainingen van een half uur en het weer zat enorm mee. In plaats van de voorspelde regen, was het droog, zonnig en 22 graden. Kortom, ideaal! Omdat ik nog geen ritme had en wel benieuwd was of ik gelijk de vorm van vorig jaar had, ben ik gelijk lekker gaan aanzetten, met als resultaat dat ik de eerste ronde doorkwam in een tijd van 1:50.4. Dat verbaasde me zelf eigenlijk omdat ik dit niet verwachtte. Met de vorm zat het dus wel goed. In de 2e training wist ik zelfs in druk verkeer met een versleten achterband nog een 1:49 te rijden, hetgeen me tevreden stemde over de gehele dag.

100409-002

Aandachtspunt was wel dat ik de achterband volledig stuk had gereden in slechts 2 sessies. We besloten daarop om zowel de veervoorspanning op de achter veer wat te verlagen omdat de negatieve veerweg wat kort was en met 0,1 bar minder spanning in de band te gaan rijden. De verdere avond verliep voorspelbaar gezellig:)

Zaterdag 11 april.

Het programma was weer behoorlijk relaxed, de eerste training om half 12 en alleen nog even een keuring in de ochtend. Dus alweer uitslapen… De keuring voorliep ook voorspelbaar en zonder op- of aanmerking werd de motor voorzien van een goedkeurings sticker. Totdat de eerste kwalificatie begon hebben we ons vermaakt met de motor in orde maken en kijken naar de trainingen van de andere klassen. Omdat er in de middag regen voorspelt was, besloten we dat de eerste training de belangrijkste zou zijn en was ik gebrand op een goed resultaat. Zeker ook omdat er 52 man had ingeschreven en er slechts 44 mogen deelnemen aan de race. Een echte kwalificatie dus..

Uiteindelijk waren we aan de beurt en reed ik in een grote groep de baan op. Ik probeer altijd direct aan het begin van de training een snelle ronde te zetten, maar dat viel niet mee. Het gevoel was wel goed, maar ik werd telkens opgehouden door veel langzamere deelnemers waardoor ik nog niet eens de tijd van de vrije trainingen benaderde. Ik besloot daarop even naar binnen te gaan om een slokje te drinken en een vrij plekje op de baan af te wachten. Helaas gokte ik weer verkeerd en kwam weer vast te zitten achter iemand die zeer afwisselend reed. Maar weer even naar binnen en dit keer pakte het wel goed uit.

110409-001

In de 2 volgende ronde wist ik 2 maal een 1:49.6 neer te zetten wat mij op een voorlopige 37e plaats bracht. Omdat het gevoel steeds beter werd verwachtte ik wanneer het in de middag ook nog droog zou zijn, deze tijden makkelijk te kunnen verbeteren. Maar zo ver was het nog niet, we zouden na de eerste training een groepsfoto maken, wat ook inderdaad gebeurd is.

110409-002

De verwachtte regen bleef uit en dat maakt de trainingen van de andere klassen toch een stuk leuker om naar te kijken. Ook op de paddock werd het steeds drukker met publiek en heel even waanden we onszelf midden in de zomer. De temperatuur was perfect, het was gezellig druk op de paddock en we waren bezig met de dingen die we het liefst doen; racen…

De tweede training begon net zoals de eerste, ik zat in een te langzaam groepje en heb daar eigenlijk te lang ingezeten. Nadat ik naar binnen ben gegaan, even wat had gedronken, ben ik de baan weer opgegaan om vervolgens vrije ruimte te hebben. Het voelde ineens allemaal goed, en toen ik wilde beginnen aan de snelle ronde, ging het weer mis. Een collega rijder kwam op dat moment de baan op en ging pardoes op de ideale lijn rijden zodat ik flink in de ankers moest om een crash te voorkomen… Om een lang verhaal kort te maken, ik kon het ritme niet vinden en moest moeite doen om maar enigszins in de buurt van de tijden te komen die ik in de eerste kwalificatie reed.

110409-003

Op basis van de tijd die ik in de eerste kwalificatietraining had gereden kwalificeerde ik mezelf op de 41e plaats. Toch wel teleurstellend omdat er voor mijn gevoel veel meer in zat. Maar de tijden liggen erg dicht bij elkaar, dus een seconde winst levert zo maar 5 á 6 plekken op. Dat biedt in ieder geval perspectieven voor in de race, die op 2e paasmaandag verreden zal worden. Want één ding is een feit, we staan er wel bij en zal ik moeten vlammen in de race.

Maandag 13 april.

Maandagochtend togen we met het hele team weer vroeg naar Assen om ons voor te bereiden op de warming-up en de races. Rond 9 uur arriveerden we weer op de paddock waar nog een soort van serene rust heerste. Maar dit duurde niet lang meer, want er stonden veel races op het programma. Om 10 uur begon de traditionele pitwalk waarbij alle motoren voor de pitboxen werden uitgestald en het aanwezig publiek zich mocht vergapen aan al dat moois. Voor ons was de warming up training al om 11 uur gepland omdat we 2 races te rijden hadden en mochten daarmee de dag openen. Inmiddels begon het al gezellig druk te worden op de paddock en mochten we weer veel bekenden begroeten in de pitbox. Onder andere een delegatie van de Valkenier, die ondanks het tegenvallende resultaat van Erwin toch de hele dag aanwezig waren.

De warming up wilde ik gebruiken om nog wat dingen te proberen. Aan de hand van de foto´s die ik zondag had zitten bekijken moest ik toch concluderen dat  wilde ik sneller rond komen, ik in bepaalde bochten toch wat meer grondspeling moet creëren door er meer naast te gaan hangen. Een warming up is hier erg geschikt voor en vol goede moed ging ik de baan op voor de 10 minuten durende training. Op zich wel lekker na een dag niet gereden te hebben overigens. De training ging goed en zonder te pushen reed ik rondjes in de 1:50. Nog niet supersnel, maar het is dan ook een warming up training.

Na de training hadden we nog 1,5 uur de tijd tot aan de 1e race zodat we toch ook nog even konden volgen wat de rest van de klasses deed in de warming up. En natuurlijk hebben we de nodige belangstellende op bezoek gehad in de pitbox, wat toch altijd erg leuk is. Het weer zat ook enorm mee en naar verluidt was het de warmste Pasen sinds jaren. In ieder geval heel anders dan vorig jaar….

Race 1
Ruim voor aanvang van de race vertrokken Ed, Jeanne, Dennis en Dees naar het parc fermé om de motor en toebehoren op te stellen. Ik kon even daarna relaxed aankomen en alvast wat op de motor gaan zitten. Op zich ook leuk om te zien hoe de andere teams zich opstellen en hoe ze alles georganiseerd hebben. Op een gegeven moment ging het parc op en en mochten we aan de sighting lap beginnen. Op de grid viel het op dat er veel rijders ontbraken. Die bleken niet binnen de 30 seconden het parc te kunnen verlaten en stonden nu te wachten aan het eind van de pitstraat om aan te sluiten zodra wij met de warming up lap zouden beginnen. Op de grid was het weer een drukte van belang en het in grote getallen aanwezig publiek genoot er ook weer van. Na ongeveer 5 minuten kwam het sein dat de warmingup lap zou beginnen en verdwenen alle helpers met bokken, aggregaten en bandenwarmers richting de pitstraat.

De man met de groene vlag gaf het sein dat het lap begon en het hele veld zette zich in beweging…. Vanuit de pitstraat kwamen er nog c.a. 15 rijders bij om het het veld te completeren. Uiteindelijk stond er een vol veld van 44 rijders aan de start te wachten tot de race begon. Ik had in de warmingup training nog een start geoefend en dat ging prima, maar nu ging het weer voor het echie…

De man met de vlag liep weg en de rode lichten gingen aan… Na 2 seconden gingen ze uit en ik loste de koppeling… De race was begonnen en ik was goed weg, geen wheely en ik zag dat ik links en rechts allerlei rijders passeerde… Op naar de Haarbochten! Ik zag een gaatje midden in de kluwen rijders en dook erin. Omdat ik bezig was mijn route te plannen, vergat ik bijna te remmen, maar zat er daardoor goed bij. Alles kwam safe de eerste bocht door en ik reed temidden van rijders die 2 rijden voor me op de grid stonden. Kortom, start geslaagd, nu volhouden en vastbijten. Het groepje waar ik in zat ging er behoorlijk vandoor, maar ik kon makkelijk bijblijven.

De eerste ronde kwam ik door op een 34e plaats, terwijl ik op P41 van start ging. Super dus! Rondetijd was dan ook gelijk al 1:49.5, maar de groep versnelde en ik kon nog steeds goed volgen. Tweede doorkomst was 1:48.3, een nieuw pr voor mij, maar geen tijd om een feestje te vieren want ik kwam te hard op de Haarbocht af en moest over de curbs, door het kunstgras om vervolgens de baan weer op te gaan. Hierdoor verloor ik de aansluiting met de groep die een 100 meter op me uitliep. In een poging om toch weer de aansluiting te krijgen ging ik wat te hard op het gas met een schuivende achterkant tot gevolg wat het vertrouwen niet ten goede kwam.

Mijn rondetijden zakte wat in en een aantal rijders kwamen me voorbij. Hierdoor wist ik mezelf weer te motiveren waardoor de rondetijden weer zakten tot 1:49 en 1:48. Uiteindelijk wist ik de race te finishen op een 32e plaats. Kortom, eerste race was een succes, goede start, even een inzinking maar daarna weer goed opgepakt en een vet nieuw pr gereden:)

Race 2
Voor de gelegenheid mochten net als in de WK SBK een 2e race rijden. De motor was weer helemaal door Ed geprepareerd en vol vertrouwen gingen we weer naar het parc fermé, waar de meeste rijders lering hadden getrokken uit het voorval van de eerste race. Dit keer was wel iedereen op tijd weg en stonden we ook met z´n allen op de grid. De warming up lap was eenkopie van de eerste race en vol ongeduld stonden 44 man te wachten voor de rode lichten voor de 2e keer deze dag uitgingen.

Mijn start was weer goed, maar dit keer was ik minder scherp inde Haarbocht en verloor veel plekken. Als één na laatste ging ik de bocht in en nam me voor om me naar voren te rijden. Alleen op de één of andere manier had ik achter ineens veel minder grip dan ik gewend was. Ik was niet in staat om snellere rondetijden neer te zetten dan 1:52… Wat ik ook deed, het lukte niet en mijn achterwiel begon steeds meer te glijden terwijl ik nog minder gas gaf dan in de eerste race. Na een paar ronden gepushed te hebben werd voor mij duidelijk dat het tot niets zou leiden en besloot ik te stoppen.

Kortom, een dag met ups en downs, maar zeker een geslaagd weekend. Erg jammer van de 2e race, maar dit is slechts een incident en de volgende race gaan we er weer voor. De race op Spa zijn we er niet bij, maar tijdens het WK SBK evenement uiteraard wel.

Groet, Hans
 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.