Welkom op de website van HB Racing

Verslag Speed Challenge Assen

15 June 2009 Gepost in 2009

De stratencircuits liggen weer achter ons en de door MC-Assen georganiseerde Speed Challenge stond op het programma. De weersvoorspellingen waren nogal wisselend, maar in Assen is niets voorspelbaar, dus de verwachtingen waren navenant. De sportieve verwachtingen waren hooggespannen omdat er nog een stukje progressie geboekt moest worden. De motor was weer voorzien van nieuwe kuipen zodat niets meer aan de crash van Hengelo herinnerde.

Vrijdagmiddag gingen we naar Assen om alles op te bouwen, met dit verschil dat we weer samen met Dave Hendriksen een pitbox hadden. Dus geen tent opbouwen, maar simpelweg de camper parkeren en de spullen uitladen. We waren dus ruim op tijd klaar om te eten in het restaurant, al gold dat niet voor iedereen;)

Het programma was erg relaxed, zaterdag pas om 12.00 uur de eerste training… Kortom, uitslapen om uitgerust aan de training te kunnen beginnen. Omdat ik maandag nog een circuitdag had gereden en de verzamelde data uit de logger aangaf dat het huidige pr nog lang niet de snelst mogelijke tijd zou zijn, waren de verwachtingen hoog gespannen.

Zaterdag 13 juni

Na een goede nachtrust hebben Ed en ik de motor laten keuren. Normaal gesproken geen probleem, ware het niet dat de KNMV vandaag een speciale missie had m.b.t. de rijdersnummers. Nagenoeg iedereen kreeg wel opmerkingen te verwerken, zo wij ook. De cijfers waren te groot(!), stonden niet recht en waren niet van het juiste type. En ik maar denken dat het de leesbaarheid zou bevorderen… Ach, zal een kwestie van prioriteiten zijn denk ik. Wonder boven wonder werd de motor toch goedgekeurd, dus het feest kon weer beginnen. Inmiddels was ook Jeanne gearriveerd zodat iedereen weer verzekerd was van mooie foto’s.

Eerste kwalificatie.

Na het aantrekken van mijn pak bleek mijn knieblessure, opgelopen in Hengelo nog niet echt over te zijn, dus wat rek en strekwerk bleek wel nodig om mijn voet op het stepje te krijgen. De training begon zoals altijd lekker snel, maar ik had moeite om in mijn ritme te komen. Hoe ik ook pushte en de voorgenomen verbeteringen probeerde uit te voeren, de tijden gingen niet naar beneden. Ook de normaal veel opleverende tussenstop hielp niet veel. Op bepaalde delen van de baan was ik gevoelsmatig sneller dan normaal, alleen de totaaltijd was niet sneller. Ik snapte er niets van en sloot de training af met een 1:49.7. Niet bepaald wat ik verwachtte. Evengoed toch nog voldoende voor een 31e plaats.

Nadat ik de trainingsresultaten op de pc had zitten bekijken bleek toch dat ik bepaalde stukken echt verbeterd had, maar andere weer slechter had gedaan. Evenwel zat er wel potentie in en vestigden we alle hoop op de laatste training.

Tweede kwalificatie.

Bij het oprijden van de baan zat ik in een groepje dat normaal wel 47-ers rijdt, dus ik bleef daar even in zitten. Echter nu deden ze het niet en na een paar ronden ben ik naar binnen gegaan. Ook nu weer na een slokje drinken de baan opgegaan in een poging een snellere rondentijd neer te zetten. Het gevoel was wel iets beter dan in de 1e training, maar vanwege mijn knie bewoog ik niet soepel op de motor en alles voelde houterig aan. Ik wist nog wel een snellere ronden te rijden dan in de 1e training, maar het was minimaal. Met een 1:49.4 stond ik nu op een 32e plaats in de training. Na samenvoeging van de 2 trainingen bleek dit ook een 32e plaats op de grid te zijn.

130609-01

De datalogging bevestigde nog steeds het beeld van de eerste training, wel verbeteringen in alle sectoren, maar niet in 1 ronde… Wanneer de snelste sectoren van de training werkelijk in 1 ronde gereden zouden zijn, was de rondetijd lager geweest dan de tijden waar ik van droom;) Al met al was ik dus niet tevreden met het resultaat maar beloofde mezelf om dan maar goed te starten in de race.

De rest van de dag verliep voorspelbaar en gezellig nadat we de motor weer geprepareerd hadden voor de warmup training op zondag.

Zondag 14 juni

Ook nu weer lekker lang geslapen, want de pitwalk begon pas 10.00 uur en ook alle gasten en teamleden kwamen niet al te vroeg. Vandaag was het een drukt van belang, naast de familie Ariesen en Gert die eigenlijk altijd aanwezig zijn, kregen we ook nog bezoek van Liesbeth die ook nog voor de gelegenheid paraplu dame wilde zijn en Ferdie.

Warmup training.

De warmup stond om 12.00 uur op het programma en duurde slechts 10 minuten. Kortom, je moet er snel van genieten anders is het alweer voorbij;) Ik had me voorgenomen om gewoon lekker te gaan rijden om te zien of het gevoel en de beweeglijkheid al beter waren. Dit lukt aardig en het gevoel was goed. Ik heb de hele training gefilmd en die is inmiddels ook te bewonderen in de multimedia sectie van de site.

De race.

Uiteindelijk is dit het belangrijkste deel van het hele evenement, hier moet het allemaal in gebeuren. Ik was best relaxed en had me voorgenomen goed te starten. Voor de gelegenheid had ik ook een nieuwe plu dame. Liesbeth was nog niet eerder bij een race komen kijken en mocht nu gelijk op de grid staan met de paraplu. Volgens mij is dat aardig gelukt; één en ander is te bewonderen op de foto’s:)

140609-02

Natuurlijk had ik bij de voorgaande races geteld hoe lang het rode licht aan bleef, wat altijd makkelijk is. De start geen zoals ik had voorgenomen, behoorlijk goed. Ik was snel weg en ging diverse rijders voorbij. Helaas bij de Haarbocht liet ik me opsluiten en kwamen er ook weer veel terug…  Resultaat na 1 ronde was plek 33, dus 1 plek verloren. De race ging moeizaam, ik reed niet soepel en het duurde lang voor ik iets van ritme vond. Toen reed ik inmiddels achter Fred Slob met slechts een handjevol rijders achter me. Ook de rondetijden lieten hetzelfde beeld zien als in de kwalificaties.

Na 8 ronden werd de race gestaakt vanwege een crash van Peter Schalken. Hij bleek gelukkig ongedeerd maar de race werd opnieuw gestart als een sprintrace over 5 ronden.

140609-01

Dus weer een kans op een goede start:) En dat bleek ook te lukken. De eerste start was goed, maar deze was echt goed. Ik kwam nog beter weg en liet hem ook staan in de Haarbocht. Als 28e kwam ik de eerste ronde door en doordat mijn spieren nog soepel waren en met name mijn knie, voelde alles veel beter. Helaas waren de 5 rondes te kort om het echt uit te bouwen, maar ik finishte als 27e. Na combinatie van de 2 races werd dat de 28e plaats.

140609-03

Uiteindelijk kijken we terug op een weekend waarin geen ultieme vooruitgang geboekt is, maar toch wel meer inzicht is verkregen in de mogelijkheden. Over een paar weken gaan we naar Oschersleben en daarna weer Assen. Ik ben er van overtuigd als lichamelijk alles weer hersteld is dat de progressie vanzelf weer komt.

Iedereen bedankt voor de support en graag tot de volgende keer.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.