Welkom op de website van HB Racing

Verslag Rizla Racing Days

8 August 2009 Gepost in 2009

Afgelopen weekend stonden de Rizla Racing Days op het programma. Een race waar we naar uit keken omdat het weer tijd werd om de nodige progressie te boeken en waar kan dat nu beter dan op een Assen met volle tribunes.  De weersvoorspellingen waren goed, dus er zou veel mogelijk zijn.

Wijs geworden van de ervaringen van vorig jaar, togen we vrijdagmiddag om 13.00 uur al naar Assen, om verzekerd te zijn van een goede plek. Veel te vroeg kwamen we aan, met als resultaat dat moesten wachten tot we konden inschrijven. Gelukkig was het lekker weer (lees bloedheet) en konden we nog even tot rust komen voordat alles weer moest worden opgebouwd.

Ook deze keer geen pitbox, omdat alle auto teams deze hadden geclaimd, dus werd het weer tentje opbouwen op de paddock. Natuurlijk ook geen probleem en we hadden een riante plek tegen de Veenslang, met zicht op de Strubben.  De verdere avond verliep voorspelbaar:)

Zaterdag 8 augustus

Toch nog redelijk op tijd zijn we gaan slapen, maar ‘s nachts rond 4 uur werd ik wakker door het getik van regen op de camper… Daar had ik niet op gerekend 🙁 Bij het opstaan bleek het flink kouder te zijn dan vrijdag en de lucht was grauw. Een snelle blik op de buienradar leerde dat de kans op regen best groot was. Jammer dus.

Tijdens dit evenement moesten zowel de supersport als de superbikes, 2 trainingen in de ochtend afwerken. Dit betekende dat er niet veel tijd tussen de trainingen zat zoals normaal te doen gebruikelijk is. Maar minstens zo belangrijk, de kans dat er veel verschil is in het weer, is ook niet zo groot.

1e kwalificatie.

Terwijl we op de paddock stonden te wachten voor onze training begon, waren er zo hier en daar al wat spatjes regen voelbaar. Nog niet heel erg, maar het was zeker niet het weertype waarop ik gehoopt had en waarin ik een belangrijk stukje tijdwinst wilde boeken. Na de eerste ronde gereden te hebben bleek de baan nog weinig last te hebben van de spatjes en ik zat achter een rijder die redelijk snel leek. Helaas bleek bij de Ramshoek dat hij niet echt snel was, maar was net niet in staat om er voorbij te komen. 2 Rondes heb ik achter hem gezeten en ik besloot even naar binnen te gaan. De tijden bleken toen nog niet onder de 1:53 te zijn gekomen.

rizla0808-01

Toen ik weer de baan opging begon het helaas wat harder te druppelen, maar kon toch nog een 1:51 neerzetten. Helaas begon het steeds harder te druppelen  en kon ik die tijd niet meer verbeteren, met als gevolg dat ik op een voorlopige P33 stond.

Niet echt tevreden besloot ik maar om de 2e training een extra tandje bij te zetten, vooropgesteld dat het weer niet zou verslechteren.

rizla0808-02

2e kwalificatie.

De training begon eigenlijk net zoals de eerste maar de baan was nog droog. Ik zat achter een rijder waar ik snel voorbij wilde en besloot Strubben uit eerder op het gas te gaan dan hij. Dit was al te enthousiast en de achterkant brak uit. Gelukkig controleerbaar, maar het gaf wel de grens aan. De rondetijden gingen wel naar beneden en op een gegeven moment reed ik weer in de 1:49. Uiteraard wilde ik sneller en besloot even naar binnen te gaan om wat te drinken en daarna nog een poging te wagen.

rizla0808-03

Helaas is me dit niet gelukt, deels door toch wat gebrek aan vertrouwen en daardoor niet hard genoeg durfde in te sturen en deels door de niet optimale omstandigheden. Met een 1:49.6 stond ik definitief gekwalificeerd op een 36e plaats, met nog maar 4 man achter me.

De rest van de dag stond er niets meer op het programma en hebben we die doorgebracht met het kijken naar de auto races en natuurlijk de gebruikelijke gezelligheid op de paddock. Inmiddels staan ook alle foto’s die Jeanne gemaakt heeft ook al online in de multimediasectie.

Zondag 9 augustus

Zondagochtend  leek het weer niet drastisch veranderd te zijn, maar het was wel droog. Wel een aparte racedag, geen warming up training en voor de middag al de race. Rond 11 uur zouden we naar park fermé vertrekken om de motor op te stellen, echter nog niet iedereen was aanwezig, want die stonden in de file voor de afslag assen… Net op tijd arriveerden ze zodat ik nog net tijd had om mijn pak aan te trekken, maar even rustig concentreren voor de race schoot erbij in.

In het park fermé aangekomen was Ed bezig met de aggregaat, wat meestal geen goed nieuws is. En dat klopte, hij was stuk:( Kortom, geen warme banden voor mij. Gelukkig had Dirk met een stroomhaspel ergens stroom vandaan kunnen halen en had ik toch nog warme banden;) Wetende dat we slechts 30 seconden de tijd hadden om vanuit park fermé de baan op te komen, haasten we ons naar uitgang pitstraat. Daar stond het licht nog op rood, wat een paar minuten duurde. Maar goed, sightinglap ging ok en we stonden opgesteld op de grid. Hier zonder stroom, maar wel de warmers eromheen.

Het uitzicht was wel kicken, allemaal volle tribunes en dat is wel het speciale van deze race. Ik had me voorgenomen om de opwarmronde optimaal te benutten, want mijn start zou goed moeten zijn. Uiteindelijk stonden we gereed voor de start en verscheen de man met de rode vlag. Een rijder had echter problemen en de gele vlag werd gezwaaid, waarop ik dacht dat de start zou worden afgebroken. Helaas, de lichten gingen aan.. en weer uit…. start dus!!!  Iedereen weg, ik ook, alleen niet zo snel al gehoopt. Bij de Haarbocht had ik weer de verkeerde kant gekozen, dus ook weer in de verdrukking en op twee na laatste de bocht in. Ik durfde vanwege mijn koudere banden niet zo agressief in te sturen, dus ik was niet in staat een plekje terug te pakken.rizla0808-05

Ik zat achter Teus Oskam en wilde er snel voorbij, maar dat ging niet zomaar. Na de 2e ronde lukte het me om op vermogen voorbij te komen op de Veenslang en reed naar de volgende rijder. Alleen mijn gevoel was niet goed, bleef maar rondjes 1:51 rijden. Rintje Ritsma haalde me een keer in bij het insturen Strubben, maar ik kon hem terugpakken. De ronde daarna gebeurde hetzelfde en toen kwam ik net te kort om er weer voorbij te steken. Uiteindelijk kregen we in ronde 8 een rode vlag omdat er motor midden op de baan lag op de Veenslang.

Dus terug de pitstraat in, wetende dat ik daar weer moest staan zonder bandenwarmers. Maar in de pitstraat aangekomen stuurde ze ons gelijk weer door naar het eind. Hier stond het licht op rood en na enkele minuten gewacht te hebben konden we de baan weer op voor een sighting lap. Weer opstellen op de grid, voor wat ik dacht de warming up lap. Alleen ging er een man met een rode vlag staan, wat alleen gebeurt bij de start… Maar voordat dit proces verder ging, ontstond er voor in het veld wat verwarring en bleken rijders op een verkeerde plek te staan… Vervolgens kwam er weer iemand met een 5 minuten bord voorbij en mochten er ineens helpers komen. Helaas was mijn motor te warm geworden en begon water te lekken. Ik was niet de enige want na 8 ronden racen is het blok best warm geworden.

rizla0808-06

Uiteindelijk hebben we de stop uit de kuip getrokken zodat het water weg kon en zaten de bandenwarmers om de banden. Hierna kregen we nog een warming up lap en stonden na veel ongecoördineerd gedoe voor de tweede maal aan de start. Inmiddels was ik het zo zat dat ik alleen nog maar snel wilde starten zonder me te bekommeren om de afgekoelde banden en iedereen om me heen. Het rode licht ging aan… en weer uit… Start! Ik was nu wel goed weg en passeerde links en rechts mensen. Ik remde laat voor de Haarbocht en had behoorlijk wat plaatsen gewonnen. In de eerste ronde werd ik nog wel door 2 man ingehaald, maar daar bleef het bij.

Helaas duurde deze race maar 5 ronden, waarin ik toch weer in de 1:49 wist te rijden. Ik had veel grotere plannen dit weekend, maar het mocht niet zo zijn. Gezien de omstandigheden was het nog niet helemaal verkeerd en ik zal de beoogde progressie nog even 1 race moeten uitstellen.

De volgende race zal de Race of the champions zijn en daar gaat het allemaal gebeuren. Zorg dat je erbij bent, dan hoef je niets te missen:)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.