Welkom op de website van HB Racing

Verslag KNMV Race Days

5 October 2009 Gepost in 2009

Zoals aan ieder seizoen, is er ook aan deze een eind gekomen. De KNMV Race Days waren de laatste ONK races van het seizoen 2009 en eigenlijk ook al een toegift omdat we de Race of the Champions al hebben gehad. Inmiddels is ook de herfst al begonnen, dus qua weer is het dan ook afwachten. De voorgaande week was het dan ook echt herfstweer, met de daarbij behorende wind en regen, terwijl de voorspellingen voor dit weekend ook niet geweldig waren.

Aan de andere kant hebben we het hele seizoen nog geen regenrace gehad en dat staat meestal garant voor verrassingen. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen. Op vrijdagmiddag gingen we voor de laatste keer met het hele circus naar Assen, om daar na de gebruikelijke files rond 19.00 uur aan te komen. Zoals zo vaak deelden we de pitbox met Dave Hendriksen en voor de gelegenheid zou ook Teus Oskam dit weekend present zijn.

Deze vrijdag werd ook de laatste KNMV cuprace gereden, dus Teus was er al en wist me te melden toen wij onderweg waren, dat hij pitbox 25 alvast gekraakt had:) Maar goed dat deze keer de indelingen wel klopte, anders had hij iemand anders zijn pitbox toegeëigend…  Bij de inschrijving bleek ook dat Dave al aanwezig was, tenminste iemand had de borg voor de box al betaald en dat was ik niet.

Na de gebruikelijke opbouw activiteiten die nauwelijks een uurtje in beslag nemen, was de pitbox weer gezellig vol. Naarmate de tijd vordert lijkt het alsof iedereen steeds meer meeneemt, maar dat zal wel zo lijken:) Uiteraard moest er ook nog een hapje gegeten worden en voor de verandering deden we dat niet in het altijd zo gezellige pitrestaurant, zodat we de gulle lach van de medewerkers node moesten missen.

Het was merkbaar dat we inmiddels al in oktober zitten, het werd vroeg donker en het weer was echt guur te noemen, zodat er van de gebruikelijke paddock wandeling weinig terecht kwam. Dan maar een keer vroeg naar bed om op zaterdag uitgerust te kunnen beginnen aan de trainingen.

Zaterdag 3 oktober

Vandaag geen verrassingen, de vaste motorkeuring, laat trainen en zelfs het  weer voldeed aan de verwachtingen. Het was bewolkt, fris en af en toe een spatje regen. De keuring leverde geen probleem op voor ons en de motor stond reeds klaar voor de 1e training. Deze begon pas om 12.00 uur dus ook vandaag weer uitermate relaxed. Wel hebben we ontelbare keren de buienradar geraadpleegd om zodoende de juiste tactiek te kunnen bepalen. De tijd van glazen bollen is al wel even voorbij, maar om nu  te zeggen dat de informatie daardoor betrouwbaarder is geworden, gaat wat te ver. Diverse weersites geven toch wel een divers beeld van de te verwachten situatie. Maar de algemene verwachting was toch wel dat het ‘s ochtend droog bleef en ‘s middags zou gaan regenen.

1e kwalificatie.

Uitgaande van bovenstaande, zou het van belang zijn om deze training een goede tijd te zetten. Het was droog, echter het waaide enorm. Diverse bronnen hadden het over windkracht 6 en hoger. De wind waaide dusdanig dat je hem pal in de rug had van Duikersloot tot en met de Haarbocht, dus opletten met rempunten. Ondanks dat ging ik vol goede moed de baan op, maar merkte al gauw dat het insturen op veel punten moeilijk was vanwege de wind.  De 2e ronde kregen we ineens de voor aangekondigde code 60 vlag, bekend van de ZAC.

onk031009-01

Vechten met de wind.

Dat de gemiddelde ONK rijder hier nog niet helemaal aan gewend is bleek wel;) 60 km/uur is een snelheid die toch lastig te rijden is op een racer en zeker in het begin reed iedereen veel sneller. Nadat zich dit uiteindelijk wat stabiliseerde, probeerde een aantal rijders hun banden op temperatuur te houden door wat te accelereren en daarna hard te remmen. Dit gedrag levert dan weer onvoorziene remacties van achterliggers op met als gevolg dat het er niet veiliger op wordt. Ook de banden koelen dus af waardoor de ronde na het opheffen van de code 60 extra spannend wordt.

Uiteindelijk hoop ik dat deze actie niet voor herhaling vatbaar is, het is louter een maatregel om het tijdschema te redden en dus per definitie nadelig voor de netto rijtijd. Doe mij maar de ouderwetse rode vlag in dergelijke situaties. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik naar binnen ben gegaan aan de bandenwarmers om daarna weer vol door te kunnen.

onk031009-02

Achter Uwe Pollheide

Toen ik de baan weer opging na deze pauze, remde ik te laat voor de Haarbocht, met als gevolg dat ik rechtdoor moest gaan. Helaas ging ik dusdanig hard dat ik niet voldoende snelheid kon uitremmen op het asfalt. Gevolg was dat ik in de grindbak terecht kwam terwijl ik al licht aan het insturen was en dus onderuit ging. Gelukkig zonder veel gevolgen en met behulp van de baco’s kon ik weer verder. Aangekomen bij de Ramshoek wilde ik insturen en zag ineens Gert van den Bosch zijn Kawa binnendoor steken, waardoor ik de motor even moest oprichten. Onnodig te zeggen dat ik toen de bocht niet meer haalde en wederom rechtdoor moest om in de grindbak tot stilstand te komen. Maar al doende leert men en ik ben deze keer niet gevallen.

Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan om alles even door Ed te laten checken. Gelukkig bleek er niets aan de hand dus ging ik weer de baan op. De eerste meetbare ronde reed ik 1:50 en wilde er een schepje bovenop doen. Helaas verremde ik me weer in de haarbocht en moest weer rechtdoor… Dit bleek de laatste ronde te zijn, dus mijn tijd was niet heel geweldig. Uiteindelijk was ik niet de enige met een wat rommelige training en stond toch  nog met een voorlopige 26e plek gekwalificeerd met 7 man achter me.

onk031009-03

Zelfs omgewaaide tafels in het middenveld.

De rest van de middag hebben we de andere trainingen bekeken en natuurlijk weer gespeculeerd over hoe de 2e training zou verlopen. Tijdens de training van de Supersport net voor ons, begon het zachtjes te regenen en de baan werd redelijk nat. Maar het regende niet meer en de baan zou opdrogen, al ging dat met de huidige temperaturen niet snel.

2e kwalificatie.

Een kwartier voordat ik moest trainen begon het weer zachtjes te regenen en de baan werd nu echt nat. Dit was het sein voor Ed om wielen te wisselen en wellicht de ultieme kans om voor een regenrace te trainen. Ik had me voorgenomen om eerst wat te wennen aan de regenbanden omdat ik er het hele jaar nog niet op had gereden. op een zeker moment begon het serieus te regen en nog steeds erg hard te waaien. Maar ik reed nog steeds heel relaxed rond en had het idee dat het nog veel sneller kon. Jammer genoeg had ik mijn goede pak aan wat ik niet te nat wilde laten worden, dus na 5 rondjes ben ik naar binnen gegaan. Ik bleek toen op de 12e plaats te staan en bleef daar tot bijna einde training staan. Net op het eind werd dit de 18e tijd, maar omdat ik erg relaxed rondging zou ik zeker nog 10 seconden sneller kunnen en dat zou een perfect uitgangspunt zijn voor een regenrace.

onk031009-04

In de regen.

Kortom, ik was best tevreden voor vandaag. 26e positie wat met een goede start best leuk zou kunnen worden voor zowel een droge als natte race.

‘s Avonds hebben we uiteraard weer gegeten en wat tv gekeken in de pitbox. Ook nu weer bleek dat zelfs Teus met enige aansporing best bereid was om zijn motor te poetsen en zelf enorm trots was op het resultaat. Nu is het ook wel knap om niet gespoten kuipen te laten glimmen 🙂

onk041009-06

glimmen, glimmender, glimmendst.

Zondag 4 oktober

Ook nu weer uitslapen; de eerste activiteit was de pitwalk en de warming up was ook pas 11:45 uur. Toch stond ik niet al te laat op omdat er allerlei mensen zouden komen kijken waarvoor ik kaartjes had en ze zodoende naar de ingang zou moeten brengen. Maar op zich is het ‘s morgens vroeg lekker rustig in de pitbox en de grootste verrassing was wel dat de lucht stralend blauw was en de zon lekker scheen. De wind waaide nog wel hard, maar het begon toch al een stuk aangenamer dan zaterdag.

De pitwalk was drukker dan we verwacht hadden en dat is altijd leuk. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog wat foto’s te maken van de motoren, vergezeld van diverse mensen. Tenslotte is het de laatste keer van het seizoen, dus kosten nog moeite werden gespaard. Rond 11 uur was het een drukte van belang in de pitbox, alle gasten waren gearriveerd. Maar niet alleen die van ons, ook bij Dave was alle vaste aanhang aanwezig en Teus had ook de nodige hulp geregeld.

Warming up

Het was nog steeds mooi droog weer, maar nog wel fris en de wind was ook nog steeds erg hard. Vastbesloten om wat ritme op te doen begon ik te pushen, maar door de wind kwam ik steeds anders uit in de bochten en de tijden waren niet echt snel. Toch voelde alles wel ok, maar de echte scherpte is er nog steeds niet. Jeanne was inmiddels met Kartini naar het dak bij de GT gelopen om foto’s te maken, maar dat is me volledig ontgaan in mijn pogingen om sneller te gaan. uiteindelijk bleek ik nog nog de 25e tijd gereden te hebben, dus dat kwam dan wel weer overeen met de grid opstelling.

onk041009-02

Lekker pushen.

Nu was het lange wachten aangebroken, want traditioneel reden we de race aan het einde van de middag. Qua weer was iedereen positief behalve Ed. Die stond met enige regelmaat de regenwolken op zijn telefoon te laten zien en hield de regenbanden in de buurt:) Waarschijnlijk was dit allemaal ingegeven door zijn hoop op een natte race… Nu zou ik dat niet erg vinden, maar ook ik was ervan overtuigd dat het de rest van de dag droog zou blijven en heb tientallen malen het scenario van een goede start met mezelf doorgenomen.

Uiteraard hebben de we andere races mooi kunnen bekijken, samen met alle gasten, met hier en daar wat uitleg voor degenen die het allemaal nog nooit hadden meegemaakt. Tussendoor hebben we nog een broodje gegeten en heb ik natuurlijk de gebruikelijke liters AA drink gedronken. Maar op zeker moment werd het tijd om ons te gaan voorbereiden op de race. De motor stond keurig op nieuwe slicks en iedereen stond te popelen om naar het parc fermé te gaan.

De race.

Aangekomen in parc fermé stond iedereen al klaar… Nou ja, bijna iedereen. Ed bleek weer even snel terug te moeten omdat hij een bandensticker vergeten was, maar Erik en Dennis stonden er wel, samen met Lianne die voor de gelegenheid geen kort rokje aan had. Zou wel iets met de temperatuur te maken hebben denk ik:) De sighting lap ging weer lekker vlot en bij aankomst op de grid stond iedereen al te wachten en nam ik mijn positie in. Door een klein incident met de achterbok lag ik dit weekend voor de 2e keer op mijn snuit, alleen nu midden voor de tribune. Gelukkig ook deze keer geen schade en ook geen foto’s …

onk041009-03

Lianne, Erik, Dennis & Ed.

Na een paar minuten klonk het signaal voor de helpers dat ze mij alleen moesten laten, wat ze dan ook prompt deden. De warming up lap begon en halverwege het rechte stuk moest ik alweer serieus remmen voor iemand die nog echt geen aanstalte maakte om te gaan rijden.

onk041009-04

Nog even een laatste check.

Na deze ronde had ik mijn plekje snel gevonden en ging alvast klaarstaan om een wereldstart te hebben. Ik repeteerde nog even snel hoe ik het ging doen en concentreerde me op de lampen. Ik wist precies hoe lang ze aan zouden blijven, dus dat moest helpen. Nu kwam het er op aan… De rode vlag ging weg, de lampen gingen aan… en weer uit. Start!!!

Ik schoot van mijn plek en passeerde links en rechts allemaal mensen van de rij voor me. Ik zat aan de buitenkant van de baan en precies achter Dave. Rechts van me zag ik het verkeer opstropen, maar wij hadden nog vrij baan en ik hield het gas open. Aan de buitenkant van de Haarbocht passeerde ik nog een paar rijders en kon precies een gat induiken naar de binnenkant zodat daar niemand langs zou kunnen.

De start was dus perfect gelukt en ik moet zo ongeveer op de 18e of 19e plek hebben gelegen. Nu was het een kwestie van vastbijten achter Dave, want daar zat ik nog steeds achter. Helaas kon ik dat niet vasthouden omdat de wind mij nog steeds behoorlijk parten speelde en door alle ellende van afgelopen seizoen niet beschik over het juiste wedstrijdritme. Jammer maar wel een feit en ik besloot te rijden voor wat ik waard was op dat moment.

onk041009-05

Goed weg tijdens de start.

Gaandeweg de eerste ronden moest ik Bert Grevink, Paul Haullussy, Remco Hernamdt, Jarco Grotenhuis, Ulli Pinedo en Mark Ten Napel voorbij laten gaan en kwam op een 24e positie door. In de 2e ronde zag ik ook nog Gert van den Bosch voorbijkomen en probeerde aan te haken. Dit lukt goed, totdat ik de Strubben instuurde en ineens Martin Hoogenraad zijn Yamaha er voor zette in een poging me buitenom in te halen, zodat ik helemaal van mijn lijn af moest en keihard moest remmen om hem niet te t-bonen.

Los van de wazige actie, was ik nu wel de aansluiting kwijt en kwam nu in niemandsland te rijden. In de 3e ronde kwam als laatste Gian van Zandbeek nog langszij maar ook die kon ik niet volgen. Achter me reed nu nog 3 man, maar daar zat ik redelijk ver voor en bouwde per ronde de voorsprong uit. Echter inlopen op mijn voorgangers zat er niet in en na een eenzame race ben ik gefinished op dezelfde plek als ik gestart was, namelijk de 26e plaats. Leuk detail is dan nog wel dat ik als laatste rijder niet gelapt ben door de nummer 1, Bob Withag.

De laatste race van het seizoen zit er op, een seizoen dat niet zoveel ups, maar des te meer downs kende dan vorig jaar. Maar ook dit is de werkelijkheid van racen. Het heeft niet zoveel zin om alle downs te specificeren, maar statistisch gezien moet volgend jaar weer helemaal goed komen en ik ben er van overtuigd dat de geplande progressie er volgend jaar wel komt.

Deze afsluiter heb ik beleefd als een superleuke dag met veel gasten die daar wat mij betreft ook absoluut aan hebben  bijgedragen

onk041009-01

worshippy

Kortom, Ed, Jeanne, Dennis, Erik, Lianne & kids, Michael & Soraya en Kartini, bedankt voor de support en op naar volgend seizoen.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.