Welkom op de website van HB Racing

Verslag Speedweek 2009

26 November 2009 Gepost in 2009

Eind vorig jaar zijn we ook naar de Speedweek geweest in het zuid Spaanse Almeria en hoe dat bevallen is valt elders op de site te lezen. Kortom, na een wat tegenvallend seizoen zou dit weer een topper van een afsluiter moeten worden. De voorpret begint natuurlijk al bij het inleveren van de motoren en het was leuk te zien dat er weer een groot aantal mensen meegingen die ook vorig jaar van de partij waren.

Woensdagochtend moesten we er weer vroeg uit omdat het vliegtuig naar Alicante om 7 uur al vertrok. Oftewel 4 uur van huis om op tijd te zijn voor het inchecken. Overigens hadden we al via internet ingecheckt, maar dat verliep niet helemaal vlekkeloos. Met name het toekennen van stoelen ging nogal willekeurig, hetgeen wat lastig is als je met z’n drieën reist (Charlotte, Jeanne en ik). In het vliegtuig regelde dit zich allemaal vanzelf dus na een voorspoedige reis met een ietwat harde landing, arriveerden we in het Spaanse Alicante alwaar onze huurauto al op ons stond te wachten.

Dit jaar hadden we ervoor gekozen om een auto te huren in plaats van met de bus mee te gaan, dan ben je toch wat flexibeler in wanneer je van en naar het circuit gaat. Dus na een 2,5 uur gereden te hebben, even onderbroken door een lekkere lunch, kwamen we op het circuit aan. Alhoewel er onderweg nog wel een discussie ontstond over aan welke kant van de weg het circuit nu zou liggen. Onnodig te vermelden dat ik als enige man in het gezelschap in de minderheid was en dus per definitie ongelijk had, zelfs toen dit ook nog eens zo bleek te zijn:)

Helaas bleek er een circuitdag te zijn op het circuit van Almeria en was het niet mogelijk om de motor al uit te kratten en alles klaar te maken voor de eerste rijdag. Dus onverrichter zaken gingen we naar het hotel, waar we de koffers op de kamer gingen zetten en even een afzakkertje in de altijd gezellige bar zouden gaan halen. Het werd al vroeg gezellig en menigeen ging in enigszins benevelde toestand direct door naar het avondeten. Ook de rest van de avond voorliep voorspelbaar en omdat het een lange dag was geweest besloten we niet al te laat naar bed te gaan waar we dan ook als een blok in slaap vielen.

Dag 1, donderdag 19 november 2009

Na een prima ontbijtje genoten te hebben gingen we voor de eerste maal richting circuit, waar de eerste sessie opgeofferd zou worden om de motoren uit te kratten en iedereen de kans te geven zich fatsoenlijk te installeren. Ik stond vandaag ingedeeld in groep 1, samen met Alex Ott, Jeroen Diederiks en Frank de Lange. Raymond Schouten was de voorrijder, die ons de weg zou gaan wijzen. Nu waren we er geen van allen voor de eerste keer, Jeroen was er al voor de 7e keer geloof ik, dus dat was niet echt meer nodig. Maar het is wel lekker om even een sessie voorgereden te worden zodat alle oude rem- en instuurpunten weer fris in het geheugen staan. Hier hebben we ons de 2 ochtend sessies mee bezig gehouden en na de lunch zouden we vrij mogen rijden.

SW09-003
Eén van de weinige keren dat Alex achter mij reed…

De sessie na de lunch begon lekker en ik reed als eerst achter Raymond, die ons na de eerste ronde voorbij zou laten. Bij het opkomen van het rechte stuk ging hij inderdaad aan de kant en ik ging hem als eerste voorbij. Blij dat ik me dit keer niet in hoefde te houden ging ik er eens lekker voor zitten. Ik had me voorgenomen om bij het straatje (links van de baan) zou remmen, maar op de één of andere manier ben ik er in mijn enthousiasme voorbij gevlogen zonder het opgemerkt te hebben… Ergo, rempunt gruwelijk gemist en ik kon nooit meer insturen. Met een noodvaart vloog ik de grindbak in met in mijn achterhoofd mijn cross ervaring. Achterop zitten, ver vooruit kijken en met de achterrem remmen wat ik kon. Alhoewel de motor erg tekeer ging hield ik hem overeind totdat ik de bandenstapel in dreigde te vliegen. Toen ben ik er alsnog vanaf gesprongen om te voorkomen dat ik tussen de motor en de banden terecht kwam.

Omdat de meeste snelheid er al behoorlijk uit was, viel de klap mee en had de motor alleen wat cosmetische schade en belangrijker, ik had ook helemaal niets behalve een wat pijnlijke knie. Ik voelde me niet zo heel erg slim na deze actie, maar shit happens, dus ook ik krijg mijn deel wel;) Nadat een baanpost mee geholpen had om de motor overeind te tillen kon ik op eigen kracht terug naar de paddock en ben de motor gaan schoonmaken en repareren met ducktape…

Sessie 4 was ik dus weer van de partij en besloot om toch maar wat geconcentreerder te gaan rijden. Dit ging goed en ik reed alweer tijden in de 1:47, wat maar 2 seconden van mijn PR af was. Helaas begin het hierna een beetje te regenen en besloten we te stoppen.

SW09-004

Lekker bezig

De avond in de hotel bar was aanmerkelijk rustiger dan de eerste avond, omdat een aantal mensen toch niet helemaal okselfris aan de eerste sessies begonnen:) Kortom, wederom niet al te laat gemaakt en heerlijk geslapen.

Dag 2, vrijdag 20 november 2009

Na het ontbijt vertrokken we richting circuit en de route begint er al aardig in te zitten. Ook de discussies aan welke kant het circuit alweer lag, beginnen langzaam aan te verstommen… Onderweg merkten we wel dat de weg hier en daar nog wat nat was van de regen die klaarblijkelijk die nacht was gevallen. Ook het circuit bleek nog niet helemaal droog en achterin zelfs nog redelijk nat te zijn. De organisatie besloot hierop de eerste sessie wederom te laten vallen om geen onnodige ongevallen te laten plaatsvinden. Op dag één was er ook al iemand onfortuinlijk gevallen en moest geopereerd worden.

Vandaag waren Frank en ik toegevoegd aan groep 2 met wederom Raymond als voorrijder, samen met Rik Lenters. Jeroen en Alex gingen dusdanig snel dat zij met z’n tweeën groep 1 vormden en geen begeleiding meer nodig hadden. Toen we gingen rijden was de baan droog en ben ik alle sessie direct achter Raymond gestart. Ook nu weer was de snelste tijd in de 1:47, maar het rijden van die tijd ging vrij gemakkelijk. ‘s Middags zouden we net als op dag 1 nog maar 1 rondje worden voorgereden om vervolgens de rest van de sessie vrij te rijden.

SW09-006
De lijnen beginnen er al weer lekker in te zitten.

Ik besloot om maar weer eens nieuwe banden te laten monteren, omdat dit na een sessie of 4 wel nodig is. Overigens, de lunch in de Yamaha hospitality was helemaal super. Een beetje te goed eigenlijk, want er ligt zoveel lekkers dat de verleiding erg groot is om veel teveel te eten;)

De sessie na de lunch ging ik inmiddels gewoontegetrouw achter de marshall staan om als eerste vrij te kunnen rijden en nam me voor dit keer wel op mijn rempunten te letten. Alles ging nu goed en zelfstandig reed ik dezelfde tijden, hetgeen wel vertrouwen geeft. Wel had ik na de eerste rechter bocht over de heuvel een momentje waarbij mijn nieuwe achterband begon te glijden. Maar dit werd meer veroorzaakt door mijn grenzeloze vertrouwen in een nieuwe band en de daarbij behorende mate van gas dat ik gaf. Oftewel, gewoon iets te enthousiast op het gas bij het uit accelereren. Op zich niets aan de hand, een streepje gas minder en de motor luistert weer:)

SW09-005
Leuk, toeschouwers!

De overige sessies kenden eenzelfde verloop, lekker gecontroleerd rondrijden in een constant tempo. Omdat ik ook door niemand werd ingehaald moest ik het allemaal alleen doen, wat ook wel mijn voorkeur heeft. Inmiddels begon het circuit met de bijbehorende rem- en instuurpunten weer behoorlijk in mijn hoofd te zitten en gingen bepaalde bochten veel beter dan het jaar daarvoor. Het kostte me ook steeds minder moeite om rondjes van 1:47 te rijden, dus zouden de snellere rondes vanzelf wel komen.

Ook nu weer werd de dag afgesloten met een drankje aan de bar, het gezamenlijke diner en nog een afzakkertje daarna. Uiteraard vergezeld van de sterke verhalen van de belevenissen van vandaag. Ook de gemaakte foto’s werden op stickjes rondgedeeld onder de belangstellenden en verwisselde allerlei onboard filmpjes van eigenaar.

Dag 3, zaterdag 21 november 2009

Wederom op tijd op staan, ontbijten en naar het circuit. Op zaterdag worden traditioneel de eerste lijsten met rondetijden uitgedeeld, al hebben de meeste mensen wel een laptimer of datalogging op de motor zitten. Maar het is natuurlijk ook leuk om op een lijstje te zien hoe je prestaties zijn ten opzicht van de anderen.

Ik was vandaag dan ook vastbesloten om een tandje sneller te gaan en mocht wederom in groep 2 van start gaan. De eerste sessie sloeg ik over om weer banden te wisselen en de 2e sessie zou ik een paar rondjes rijden om de banden wat op te ruwen en weer even het gevoel bij de baan te krijgen. Dit ging prima en reed de meeste rondjes in de 1:47, zoals ik dat de dagen hiervoor ook deed.

Sessie 3 vertrok ik weer strak achter Raymond en de eerste ronde ging gelijk lekker van start. Nadat ik mijn eerste vrij ronde reed, deed ik er gelijk een flink schepje bovenop en het voelde goed. Mijn laptimer gaf bij de eerste doorkomst 1:45.9 aan hetgeen me wel tevreden stemde. Alle andere rondes van deze sessie reed ik in de 1:46, dus het voornemen om sneller te gaan was duidelijk gelukt.

SW09-007
Gaat nog steeds lekker…

Na de lunch ging het ineens niet meer zo makkelijk als in de ochtend en moest ik aanmerkelijk meer moeite doen om 1:46 te rijden, dus ging ik uiteindelijk niet meer sneller. Omdat op zondag het circuit verhuurd was aan een andere organisatie moesten we alle spullen uit de pitboxen halen en deze opslaan in de 2 daarvoor aangewezen pitboxen. Gelukkig had ik slechts een fractie van de spullen bij me die ik doorgaans meezeul, dus dat was zo gebeurd.

Toch had ik overall wel een goed gevoel over vandaag en we vertrokken met een goed gevoel naar het hotel. De weg van het circuit naar het hotel kende ook al geen geheimen meer en we wisten ook al op welke punten het vermogen van de huurauto ernstig tekort schoot. Overigens zou Charlotte ieder keer terug rijden, terwijl ik ‘s ochtend het vehicle mocht besturen. Aangekomen in het hotel deelde Wilco de lijsten uit en bleek mijn zelf gemeten tijd helaas wat hoger uit te vallen, namelijk een 1:46.0. Scheelt bijna niks, maar die 45 had leuker gestaan. Temeer omdat ik nu op de 4e plek stond en zowel degene voor me, als de gene achter me 1:46.0 reed… Maar goed, het betreft natuurlijk slechts een tussenstand.

Het was overigens zaterdag vandaag en dat betekent zondag vrij, dus even wat meer tijd en gelegenheid om ‘s avonds nog een biertje extra te drinken.

Zoals gezegd, na het eten dronken we nog wat aan de bar in het hotel en vertrokken op zeker moment naar de discotheek. Daar bleken ook al een groot aantal deelnemers en marshalls rond te hangen en was het best gezellig. Na de nodige drankjes genuttigd te hebben, besloten we terug te gaan naar het hotel waar ook nog een select gezelschap aan de bar zat. Tegen een uur of half 4 besloten we dat het wel genoeg was, waarbij ook de nachtwaker dat vond, te oordelen naar zijn handelingen om het licht uit te doen:) We dronken onze drankjes op in de lobby, waar de één na de ander binnenkwam vanuit de discotheek met de mededeling dat ze er zonder enige aanleiding uitgegooid waren.

Toch wel apart dat dronken mensen zo’n eensluidende mening kunnen hebben:)

Dag 4, zondag 22 november 2009

De rustdag… En die hadden we zeker nodig, al was de dag al voor een groot deel aan de gang toen we pas wakker werden:) Uiteraard hebben we het ontbijt gemist en moesten we ons behelpen met wat tosties aan de bar. Daar konden we nog net de race in Valencia zien, waar Michael van de Mark ook aanwezig was. Helaas lieten ze geen beelden van hem zien.

Omdat het erg mooi weer was, besloten we een beetje de toerist uit te gaan hangen door wat te gaan wandelen, een ijsje te eten en hier en daar wat te drinken. De rest van de dag stond in het teken van rust en voorbereiding voor de volgende rij dag.

Dag 5, maandag 23 november 2009

Ineens is het dan weer maandag en besef je dat de Speedweek al voor het grootste deel voorbij is, terwijl je in het weekend het idee had dat het net begonnen was… En er was natuurlijk nog wel wat werk aan de winkel, dus na een lekker ontbijtje in het hotel  gingen we wat vroeger naar het circuit dan gebruikelijk, om de motoren uit de stalling te halen en alles weer neer te zetten zoals de dagen ervoor. De eerste sessie werd hiervoor opgeofferd, maar dat was niet zo’n probleem.

De 2 sessies voor de lunch heb ik gebruikt om weer even de lijnen te rijden en het gevoel weer terug te krijgen. Dit verliep op zich zonder al teveel problemen en ik besloot daarna om nog maar weer een keer banden te gaan wisselen. In de middag moest het allemaal weer een tandje harder en dan heb je weinig zin om dit te laten verpesten door versleten banden.

Tijdens de lunch aten we wat salade, want al die warme zaken zijn wel lekker maar met een te volle maag is het niet lekker rijden. De temperatuur was overigens nog steeds erg aangenaam en gezien de tijd van het jaar ook eigenlijk wel boven verwachting. Kortom, de omstandigheden waren best optimaal en dan moet er toch wel weer enige progressie mogelijk zijn.

SW09-009
Samen met Koos en Gilles

De eerste sessie na de lunch vertrok ik ook weer als eerste achter de marshall om daarna snel vrij baan te hebben. De nieuwe banden werden in deze sessie lekker opgeruwd en ik reed rondes in de 1:46 laag. Gevoel was dus goed en de volgende sessie zou de progressie moeten laten zien.

Met het gevoel uit de vorige sessie wilde ik weer als eerste starten, maar daar dacht Jos anders over. Net voor het uitrijden van de pitstraat ging hij me voorbij om ook een snelle tijd te zetten. De eerste ronde bleef ik achter hem zitten om hem op het rechte stuk in te halen. Dit ging prima natuurlijk omdat hij op een 600 rijdt. Ik kon nu vaart maken en reed een rondje van 1:46.5. Echter aan het einde van de 2e ronde, net voor het opdraaien van het lange rechte stuk, kwam Jos weer binnendoor en gebaarde dat ik erachter moest blijven:+ Nu snap ik ook wel dat het voor een 600 niet leuk is om achter een 1000 te zitten, dus ik keek achterom en zag Ivar achter me. Ook hij rijdt op een 600 en ik besloot ook hem voorbij te laten gaan zodat die twee 600’s samen op konden rijden.

SW09-008
Helemaal alleen 😉

Hierbij liet ik een groot gat vallen om te voorkomen dat ik er niet binnen 2 ronden weer achter vast zou komen te zitten. Deze rondetijd was natuurlijk slecht, maar ik zette aan voor een snelle ronde. Dit bleek gelukt te zijn en de volgende doorkomst was in 1:45.7. Dat gaf moed en de progressie zat er in. Om nog sneller te gaan, gaf ik bij het uitkomen van de lange linker wat teveel gas en voelde het achterwiel wegschuiven. Hierdoor gaf ik iets minder gas en alles herstelde zich, maar de rondetijd zou zeker niet sneller zijn. Dit klopte dan ook, bleek een 1:49 te zijn. Dan maar weer aanzetten en geconcentreerd rijden. Uiteindelijk resulteerde dit in een 1:45.5. Doel gehaald en een nieuwe PR gereden:)

De laatste sessie van de dag heb ik rustig uitgereden omdat de zon dan al te laag staat en met name bij het uitkomen van de bochten door de schittering niet alles meer goed kunt zien. Maar uiteindelijk stond ik weer op de 4e plaats aan het einde van de dag. Met wederom een goed gevoel gingen we weer terug naar het hotel om daar het gebruikelijke einde dag biertje te drinken en natuurlijk weer met z’n allen te gaan eten.

Dag 6, dinsdag 24 november 2009

Onafwendbaar breekt de laatste dag aan… Voor de laatste maal na het ontbijt richting circuit om daar de laatste rondjes te rijden van deze 13e Speedweek. Uiteraard met het idee om het kersverse PR aan te scherpen tot een 44-er of wellicht nog sneller. Volgens mijn datalogging zou die mogelijkheid er reëel in moeten zitten, alleen moet je het dan wel doen:)

SW09-019

De pitsteward ook al bij voorbaat aan de drank 🙂

Ook voor de laatste keer een nieuwe achterband laten omleggen omdat de oude net niet helemaal fris meer was en hij lag er toch, dus scheelt het ook nog eens met inkratten… De eerste sessie heb ik hiervoor opgeofferd en begon dus vol goede moed aan de 2e, voor mij 1e sessie. Uiteraard weer als eerste de baan op, met in mijn kielzog een hele groep gasten die ook nog een tandje sneller wilde. Echter na het insturen van de rechter bocht na het lange rechte stuk, besloot mijn voorband subtiel dat hij ook vervangen wilde worden door aan te geven dat hij het ook niet meer trok;) Oftewel, ik gleed weg over mijn voorwiel en kon hem nog net houden.

SW09-013
Help, ik wordt achtervolgt…

Ik heb de sessie uitgereden door iets minder hard in te sturen, maar daardoor reed ik natuurlijk geen supersnelle tijd meer. Snelste ronde was 1:47.1, dus maar weer snel naar binnen om de voorband te laten vervangen voordat de volgende sessie begon.

Dit lukte gelukkig omdat het bij de Fa. Ott net even wat rustig was en ik had ook nog tijd om de band fatsoenlijk te verwarmen. De laatste sessie voor de middagpauze zou het dus moeten gebeuren en wederom vol goede moed begon ik aan de eerste ronde. Alles liep lekker, maar niet extreem en na 4 dagen racen begon de fut er toch wel een beetje uit te gaan. Alhoewel ik wel weer in de 1:45 reed, was ik toch niet in staat om nog sneller te gaan. Iedere ronde maakte ik wel ergens een foutje en dan wordt het wel lastig. 

Na de lunch werden er starts geoefend door degenen die een C-licentie wilde aanvragen en daar deed ik niet aan mee. De sessie daarna wilde ik nog benutten om te kijken of er nog iets mogelijk was qua tijd. Het zien van de starts is altijd leuk en onwillekeurig krijg je er toch kriebels van, als zou je zelf moeten starten. Maar uiteindelijk brak dus de allerlaatste sessie aan en ik begon er aan met een gemengd gevoel. Zou ik alles op alles moeten zetten om nog even een snellere tijd te rijden met alle eventuele gevolgen van dien, of zou ik een perfect week in stijl afsluiten en geen risico’s meer lopen…

SW09-016
See you next year 

Het werd uiteraard het laatste, dan heb ik in ieder geval een geldig excuus om volgend jaar weer terug te komen 🙂

Na de sessie was het opruimen, inkratten van de motor en overgebleven spullen en naar het hotel voor het welverdiende overwinningsbiertje…

  SW09-017 SW09-018

Zoek de verschillen 🙂

Nadat we voor de laatste keer in het hotel gegeten hebben, was het natuurlijk weer tijd voor de traditionele prijs  uitreiking.

Vorig jaar was er een aangepast programma omdat Wilco toen in Portimao zat, dus ik had geen idee hoe het eraan toe ging normaal gesproken. Maar dat werd al snel duidelijk toen Wilco iedereen persoonlijk naar voren liet komen om zijn of haar certificaat in ontvangst te laten nemen, samen met de laptop tas die dit keer als extraatje gekozen was.

Bij iedereen viel er wel iets te vertellen, dus voordat iedereen aan de beurt was geweest verstreek er een behoorlijk tijd. Uiteindelijk was ik aan de beurt en was op de 6e plaats geëindigd.

SW09-002
Het was er lekker warm.

SW09-001
De 6e plaats omdat klaarblijkelijk niemand op 2 stond… 

Na het uitreiken van de certificaten en het eerste biertje van Paul Turken (proost!) volgden er nog velen en konden we terugkijken op een zeer geslaagde Meet the speed aflevering 13 en restte ons de terugreis om daarna de lange motor loze winter tegemoet te zien.

Dit was het laatste item van 2009, tot volgend jaar allemaal !

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.