Welkom op de website van HB Racing

Verslag Paasraces 2010

3 April 2010 Gepost in 2010

Na een drukke week waarin ook nog eens de motor klaargemaakt moest worden, vertrokken we donderdag avond naar Assen voor de Paasraces. Erg vroeg in het seizoen en geen bijster goede vooruitzichten qua weersomstandigheden, maar daarnaast vol goede zin omdat het raceseizoen weer is begonnen.Rond 8 uur kwamen we in Assen aan en konden alle formulieren, toegangskaarten, enz. in ontvangst nemen bij het welkomscentre.

Na nog even een misverstand recht gezet te hebben aangaande de betaling, reden we de paddock op, om ons te installeren in pitbox 16. Dave was al aanwezig en ook al geïnstalleerd, maar het zou niet lag meer duren voor ook wij alles hadden neergezet. Op vrijdag zouden we een vrij trainingsdag hebben waar we 2 sessies van 30 minuten mochten rijden. Uiteraard hoopten we dat we al gebruik konden maken van de vernieuwde Ruskenhoek, want iedereen was benieuwd hoe het er nu uit zou zien.

Vrijdag 2 april

Na de nacht voor de eerste keer weer dit seizoen in de camper te hebben doorgebracht, bleek het weer behoorlijk te zijn. De zon scheen, de lucht was blauw, alleen stond er een erg harde en koude wind. Voor vandaag stond er ook een motorkeuring op het programma, maar dat bleek geen probleem. Helaas bleek wel dat we vandaag nog geen gebruik van de vernieuwde Ruskenhoek mochten maken, de FIM moest e.e.a. nog keuren. Kortom, we mochten nog even van het oude circuit genieten.

De eerste ronden gingen nog wat onwennig, alhoewel ik al 4 dagen in Spanje had gereden. Alles voelde koud, de baan was koud en de wind waaide hinderlijk hard. Daarnaast waren er verschillen lappen asfalt vervangen wat er ook nogal raar uitzag. Ook de oude Ruskenhoek was gedeeltelijk van nieuw asfalt voorzien waardoor de overgang naar het oude asfalt duidelijk voelbaar was en er hier en daar hobbels waren die ik me niet kon herinneren van vorig seizoen.

PR2010-01

De tijden die we reden leken nog nergens op en ook de eerst crashes van het jaar waren al snel een feit. Het snel in je ritme raken werd ook nogal bemoeilijkt door een aantal collega rijders uit België, die klaarblijkelijk de weg nog niet heel goed kenden. Alhoewel die KTM’s er erg mooi uitzien van achteren, werd het gaanderweg de dag het schrikbeeld van iedereen die een snelle ronde wilde rijden.

PR2010-02

Sessie 2 ging al weer beter, maar de omstandigheden waren nog niet echt veranderd en ook de tijden bleven nogal achter bij de verwachting. Met het idee dat morgen alles beter is, sloten we de dag af om in gepaste gezelligheid nog een biertje te gaan drinken.

Zaterdag 3 april

Vandaag zou het er op aankomen, de kwalificaties voor de Paasraces. 55 inschrijvingen betekent dat er 11 man na vandaag naar huis kan. Zo mooi als het er op vrijdag uitzag, zo slecht zag het er op zaterdag uit. De temperatuur was evenwel beter, alleen het was niet meer droog. Toen ik de camper uitkwam regende het al en Dave wist te melden dat we waarschijnlijk maar 1 droge training zouden hebben, en wel de eerste.

Ook vandaag weer een motorkeuring, maar zoals normaal leverde dit geen problemen op. Het was inmiddels ook droog geworden en er brak een waterig zonnetje door. Bij de keuring kreeg iedereen een flyer uitgereikt waarop stond dat er vandaag op de vernieuwde Ruskenhoek zou worden gereden. Mooi dus, alleen jammer dat het gelijk een kwalificatie betreft.

1e kwalificatie

Half 12, begon onze kwalificatie, het was droog, de baan was droog, dus onze wens was verhoord. De eerst passage door de nieuwe Ruskenhoek was een aparte belevenis. Aan de ene kant was het een erg positieve verandering, maar niets klopte meer. Rempunten, schakelpunten, alles moest opnieuw worden uitgevonden… De één doet dit sneller dan de ander en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er wel wat tijd voor nodig had. Aan het einde van de sessie begon het ergens op te lijken, maar telkens als ik bijna een snelle ronde had gezet, stootte ik weer op een rijder die mijn rondetijd verpestte. Helaas, snelste tijd 1:51.2, dus ver onder de maat en voorlopig P39 op de grid.

PR2010-03

Ik hoopte dat de volgende kwalificatie ook droog zou zijn, maar zover was het nog niet. Eerst nog even een rijdersmeeting waar de KNMV een aantal wijzigingen in het reglement aankondigde en nog een aantal belangrijke zaken aanstipte. Vervolgens was er de traditionele groepsfoto, die eveneens traditioneel naar ongeveer de helft van de rijders was gecommuniceerd. Wellicht handig dat de initiators hiervan contact opnemen met de SMA, die beschikt in ieder geval over alle emailadressen van de rijders;)

PR2010-04

2e kwalificatie

Helaas werd mijn wens deze keer niet ingewilligd, het regende pijpenstelen dus geen kans meer op verbetering van mijn startpositie. Aan de ander kant was het wel leuk om weer een keer in de regen te rijden en ik ben gewoon lekker gaan rijden. Weliswaar in mijn oude pak, want ik wilde het nieuwe niet nat maken…

PR2010-05

Zo kwam er een einde aan de eerste dag en had ik mezelf in ieder geval gekwalificeerd. De tijd en startpositie zijn ver beneden de maat, maar met een beetje geluk komt daar maandag, wanneer de race wordt verreden, verandering in.

Maandag 5 april

Na een dagje rust, zijn we ‘s ochtends vroeg weer vertrokken naar Assen om ons voor te bereiden op de race. De motor moest nog voorzien worden van de droogweer wielen, want het weer was enorm opgeknapt na het weekend. Er scheen een lekker zonnetje, de lucht was blauw, alleen de temperatuur was nog niet helemaal lekker:) De gebruikelijke pitwalk rond de klok van 10 gaf het vertrouwde beeld; lekker kijken en bekeken worden.

Warmingup training

Om 12:05 begon de warmingup training van de DSBK en om de 10 beschikbare minuten goed te benutten, stond iedereen al ruim voor aanvang aan het einde van de pitstraat te wachten. Ik had me voorgenomen om e.e.a. te proberen in plaats van nog even wat snelle ronden te rijden. Dit lukt toch al niet heel erg omdat ik in een verkeerd groepje zat, dus maar even wat testen in de nieuwe Ruskenhoek. Voor mijn gevoel ging het allemaal redelijk makkelijk, terwijl ik dezelfde tijden reed als in de kwalificatie.

PR2010-06

Kortom, even lekker het gevoel opdoen voor de race en uiteraard het weer in de gaten houden. Er werd wel regen verwacht, maar wellicht zou  onze race gewoon droog zijn…

Na een paar uur gewacht te hebben en de nodige races gekeken te hebben, waren we uiteindelijk aan de beurt. Nieuw deze keer was dat we de race mochten starten vanuit de pitbox, in plaats van uit parc fermé. Alleen de pitstraat zou slechts 30 seconden open zijn… Voor een aantal rijders was dit toch te kort zoals later zou blijken.

De race

Kwart over 4 mochten wij vertrekken voor de sighting lap en het was nog steeds droog… alhoewel, in Ossenbroeken en op de Veenslang spetterde het wat, maar niets van betekenis. Op de grid was het weer een drukte van belang en voor een ONK race was er veel publiek aanwezig op de tribunes en op het dak van de pitboxen. Altijd leuk om veel publiek te zien natuurlijk, geeft toch net even wat extra’s.

PR2010-07

Voordat we konden beginnen met de warmingup lap, bleek de start uitgesteld te zijn. Het bleek dat een aantal rijders die in de pitstraat achter moesten blijven, een protest hadden ingediend. Dus we mochten allemaal naar de pitstraat, waar een nieuwe startprocedure werd ingezet, alleen dit keer zonder helpers op de grid. Kortom, weer een sighting lap.

Uiteindelijk mochten we beginnen met de warmingup lap, hetgeen me nogal overviel. Ehh niet helemaal scherp dus. Nogal plichtmatig reed ik deze ronde en ging me positioneren voor de start. Achter me stonden toch nog een aantal rijders die vanuit de pitstraat moesten aansluiten, dus wederom hadden ze de 30 seconden niet gehaald.

Maar uiteindelijk stonden we klaar voor de echte start… De lichten gingen aan, en weer uit… Start! Ik was goed weg en kon wat plaatsen winnen. Helaas raakte ik ze ook weer vlot kwijt voordat we op de Veenslang waren. Nog steeds ontbrakt de echte scherpte zoals je die nodig hebt.

PR2010-08

Na 5 ronden met mezelf in gevecht te zijn geweest en tijden rijdend die nog steeds nergens over gingen, trok ik de conclusie dat dit tot niets zou leiden, ook omdat het nog steeds spetterde hier en daar. Kortom, eerste race een DNF, maar wel vol goede moed voor de WSBK.

PR2010-09

De voorbereidingen voor deze race zal wel degelijk anders gaan en ik zal wederom scherp aan de start verschijnen. Uiteraard dank aan Ed, Jeanne, Charlotte, Dennis en iedereen die er weer was.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.