Welkom op de website van HB Racing

Verslag ONK Speed Challenge 2010

12 June 2010 Gepost in 2010

Dit weekend stond na een maand rust, de Speed Challenge op het programma waar we allemaal ontzettend zin in hadden. Niet in de laatste plaats omdat de laatste race tijdens de WSBK werd verreden en het wel weer eens tijd werd. De lange termijn weersvoorspellingen waren niet geweldig, maar naarmate we dichter bij het weekend kwamen, werden de vooruitzichten steeds beter.

Het zou een wat ander weekend worden dan normaal, voor de verandering ging Ed vanwege bepaalde verplichtingen niet mee op vrijdag, maar zou op zaterdag pas langs komen. Kortom, vrijdagmiddag gingen we bijtijds met z’n tweeën naar Assen om daar pitbox 16 in gebruik te nemen. Wat wel weer normaal was, is dat we samen met Dave de pitbox deelden, maar we waren wel eerder in Assen dan Dave (en dat is dan weer niet normaal).

Dave had een groot stuk vloerbedekking meegenomen voor in de box, waardoor het geheel een wat meer huiselijke uitstraling kreeg. Inrichten was weer redelijk snel gebeurd en konden we een hapje gaan eten. De motor was al gereed voor de eerste sessie zodat ook daar weinig aan te doen was. Na een drukke werkweek zijn we vroeg gaan slapen om de volgende dag fris aan de trainingen te kunnen verschijnen.

Zaterdag 12 juni 2010

Ook vandaag een dag met de normale activiteiten, keuring en 2 trainingen, voor de gelegenheid uitgebreid met een rijdersvergadering en een ingelaste meeting waar Sandra (van, maar niet namens de SMA) een presentatie hield over het ONK in de toekomst. Ed zou rond een uurtje of 10 verschijnen, dus mocht ik zelf een keer naar de keuring. Al ruim voor half 9 reden Dave en ik naar de keuring omdat we allebei geen zin hadden om in een lange rij te gaan staan wachten.

We waren dan ook één van de eersten en de KNMV was eerder begonnen met keuren. Net zoals ik in mijn spaarzame bezoeken aan de supermarkt pleeg te doen, koos ik ook hier weer voor de verkeerde rij;) De keuringsmeneer was niet erg onder de indruk van mijn motor en vond dat er te weinig explosafe in de tank zat en maakte en passant nog een opmerking over mijn rijnummers (waar had ik die ook al eerder gehoord…). Gelukkig bleken de constateringen niet van dien aard, dat mijn motor afgekeurd zou worden….. Pfff;)

Nog voor de eerste kwalificatietraining hadden we een rijdersbriefing per klasse. Hier werd ons medegedeeld dat we deze race weer op de oude Ruskenhoek zouden rijden, iets wat we in de wandelgangen natuurlijk al lang gehoord hadden. De betreffende meneer van de KNMV kon ons niet goed uitleggen waarom dit zo was, tenminste de aangedragen argumenten vonden we nu niet echt steekhouden (of was het echt niet…). Daarnaast werd er verteld dat we een ander parc fermé zouden gebruiken. Een ruimte naast de verste pitboxen was hiervoor aangewezen. Ook dit besluit kon niet op onze goedkeuring rekenen, daar we alleen maar nadelen zagen. Met name tijdens de startprocedure mag de hele gridcrew in 2 minuten op de grid zien te komen.

Naast deze verhalen kregen we ook nog 5 gridpassen per rijder die alle helpers op grid zichtbaar moeten dragen. Kortom, er was weer genoeg om over na te praten. Na al deze zaken werd het tijd om datgene te gaan doen waar we voor gekomen waren… Rijden! De temperatuur was goed, het leek ook droog te blijven en de wind was ook niet al te hard. Dus alle ingrediënten voor een goede training waren aanwezig.

1e Kwalificatie

Wat onwennig reed ik de pitbox uit om de training aan te vangen. Toch weer even wennen na een maand niet op de motor gezeten te hebben. De eerste bochten gingen dan ook wat onwennig en ik kwam niet direct in een goed ritme. De oude Ruskenhoek vormde ook een redelijk obstakel voor me. Hij was wat hobbeliger geworden dan vorig jaar en de asfaltovergangen waren ook duidelijk voelbaar. Daarnaast had ik ook moeite met mijn rempunt te vinden omdat de curbstones ernstig langer waren geworden. De combi Mandeveen/Duikersloot liep overigens ook niet lekker, maar daarentegen ging de Ramshoek wel geweldig. Alles bij elkaar kwam ik niet verder dan een 1:51 en stond daarmee voorlopig op een 27e plaats.

ONK130610-01

Op zich was ik nog niet eens heel ontevreden, alhoewel de tijd natuurlijk niet echt goed was. Ik wist in ieder geval waar ik het liet liggen en zou dat in de 2e training wel verbeteren. Maar nu was het tijd om even te gaan lunchen en daarna de presentatie van Sandra te gaan aanhoren.

ONK130610-02

Zonder al teveel details te vermelden, ging de presentatie over het feit dat het niet goed gaat met het ONK en dat de communicatie tussen KNMV, organisatoren en rijders ook verre van optimaal is. Hiervoor zou een soort ONK bureau de leegte kunnen opvullen en een oplossing kunnen bieden. In de komende periode gaan we hier ongetwijfeld meer van horen.

2e Kwalificatie

Al om 3 uur stond onze 2e kwalificatie op het programma. Ik voelde me goed, de zon scheen en het was nog steeds droog. Alleen de wind was behoorlijk komen opzetten en van richting veranderd, maar ik had een missie… Ik heb me de eerste ronden geconcentreerd op de Ruskenhoek, aanremmen en bochtensnelheid werden per ronde beter. Alleen had ik nu op allerlei andere plaatsen behoorlijk last van de wind. De Ramshoek die ‘s ochtends nog zo goed ging was nu helemaal waardeloos, dus overall ben ik nog niets in rondetijd naar beneden gegaan. Het resultaat was een 28e plaats op de grid voor de race op zondag. Nog steeds niet geweldig, maar als de wind beter staat zie ik toch wel kansen in de wedstrijd.

ONK130610-03

Na de training heeft Ed nog snel even de motor in orde gemaakt en moest daarna vertrekken om in Veenendaal te gaan barbecueën:) Ik heb hem nog even afgetankt en was gepoetst, maar meer was er ook niet te doen.

Ook de avond was rustig en relaxed, zowaar een goede voorbereiding voor de race.

Zondag 13 juni 2010

Zondagochtend hebben we voor mijn gevoel uitgeslapen, half 9 ging de wekker pas;) De eerste activiteit op het programma was de pitwalk om 10.00 uur en daarna de warming-up training om 11:45 uur. Kortom, het kon allemaal relaxed vandaag.

ONK130610-04

Rond kwart voor 10 arriveerde Ed met Dennis, net op tijd voor de pitwalk. Het viel me op dat er best redelijk veel publiek al aanwezig was, wat wellicht ook kwam omdat een aantal teams sponsordag hadden. De aangekondigde parapludame bleek ziek te zijn en besloten we dat Jeanne vandaag de honeurs zou waarnemen. Helaas hebben we dan geen foto’s van de start, maar wellicht kan ik er een paar bietsen bij andere fotografen.

Warming-up

Ik besloot rustig van start te gaan omdat ik mijn nieuwe remblokken nog moest inremmen. Tenslotte is 10 minuten training niet erg lang, dus meer als 5 rondjes zit er dan toch niet in. Uiteindelijk heb ik wel even lekker gereden als waren de tijden niet echt snel. De achterband bood niet zoveel grip meer, dus dat nodigt niet uit om er nog eens even lekker voor te gaan zitten.

ONK130610-05

De rest van de dag hebben we mooie races gezien en ook vanwege het toch nog wel mooie weer, is dat altijd leuker om te zien dan regen races. In het pauze programma reed ook nog iemand prijswinnaars rond op een Suzuki two-seater en mochten we kennis maken met een Moriwaki. Dit schijnt een nieuwe motor te zijn waar een nieuwe race klasse mee gestart zal worden.

Uiteindelijk begon onze startprocedure om 15:35 en waren we natuurlijk ruimschoots op tijd met de motor gereed te maken voor de race.

Race

We mochten weer de procedure starten vanuit de pitbox en na de sighting lap gingen we ons op de grid opstellen. Zoals gezegd, Jeanne was vandaag de parapludame en Ed en Dennis deden de rest. Ik stond op plek 28, dat is rij 7 tegen de pitmuur. Niet de beste plek die je je kunt voorstellen, maar ik moest het er maar mee doen.  De warming up lap geen prima, en geeft even de kans om je lekker te voelen op de motor. Ik zou ook deze keer een goede start moeten hebben om nog wat goed te maken.

De start ging inderdaad goed, op het moment dat de lichten uitgingen was ik weg en haalde redelijk wat rijders in. Maar omdat ik aan de kant van de pitmuur stond werd ik bij de Haarbocht aan de binnenkant opgesloten en kwam iedereen weer voorbij die ik zojuist had ingehaald. Jammer, maar het was niet anders.

Ik kan door op de 29e plaats, dus ook nog een plekje verloren. Gilissen reed voor me, maar alhoewel ik sneller was, kwam ik er niet makkelijk voorbij. Toen me dat uiteindelijk wel lukt op de Veenslang was er niets meer waar ik naartoe kon rijden, dus besloot maar gewoon het beste eruit te halen. Toen ook Rintje Ritsma en Alber van de Velde crashten, reed ik op een 26e plaats en ben daar ook gefinished. Gilissen had ik inmiddels 8 seconden los gereden en ik liep in op mijn voorganger, alleen die was te ver weg.

Op zich heb ik best een leuke race gereden, alleen had ik weer teveel moeite met het wennen aan de oude baan en de wind;) Ben benieuwd op welke variant van Assen we de volgende keer weer rijden.

ONK130610-06

De volgende race is in Oschersleben en alhoewel dat niet naast de deur is, is iedereen van harte uitgenodigd.

 

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.