Welkom op de website van HB Racing

ONK Oschersleben 2010

5 July 2010 Gepost in 2010

Op 3 en 4 juli stonden de races voor Oschersleben op het programma. Een special race, niet alleen vanwege de afstand, maar omdat het een gecombineerde CUP en ONK race is, die standaard verreden wordt in tropische temperaturen. Ook voor dit jaar waren de temperatuur verwachtingen weer boven de 30 graden, zodat ook het jaarlijkse waterballet onafwendbaar leek.

Omdat Oschersleben niet naast de deur ligt, besloten we er een lang weekend van te maken. Vrijdag ochtend al op ons gemak die kant op en pas maandag ochtend terug, zodat je niet zondag avond laat of diep in de nacht helemaal total loss thuiskomt. We waren dus al vrijdagmiddag rond een uur of half 4 bij het circuit, maar hadden er geen rekening mee gehouden dat we vanwege een lokale circuitdag, pas 7 uur op de paddock zouden mogen. Wel waren we op tijd voor de voetbal, want in de file voor de poort waren er een paar die digitale tv bij zich hadden;)

Uiteindelijk mochten we de paddock op en hadden pitbox 10 weer vlot ingericht, die we overigens wederom samen met Dave Hendriksen hadden gehuurd. Ook volgens traditie konden we ‘s avonds al keuren, zodat alle plichtplegingen snel gebeurd waren. Inschrijven ging vlot, alleen een klein stickertje voor de vrije training van zaterdag en een keuringskaart. Inrijkaarten e.d. deden we dit weekend niet aan, overigens tot verbazing van de Duitse poortwachters… Maar bandenstickers hadden we dan weer wel, hadden we tenminste nog iets te doen.

Dit zou overigens het weekend worden waarbij de monteurs/helpers weinig meters af hoefden te leggen. Alle trainingen en races mochten vanuit de pitbox gestart worden, dus geen gesjouw met aggregaten, bandenwarmers en overige pit artikelen. Afijn, Ed kwam pas later op vrijdag avond, hij moest overdag nog werken en nadat hij samen met Dees arriveerde was de pitbox al ingericht en de motor al gekeurd. De rest van de avond verliep voorspelbaar en maakten we ons op voor de zaterdag.

Zaterdag 3 juli

Vandaag had ik een vrije training en 2 kwalificatie trainingen op het programma staan. De vrije training had ik expres geboekt voor de 1e kwalificatie, om weer even het Oschersleben gevoel op te doen. De meesten hadden al 2 dagen daar getraind en ik had er nog geen meter gereden.

Deze training was geen overbodige luxe, ik moest weer even flink wennen aan het circuit en de manier waarop er gereden moest worden. De tijden waren nog niet heel snel, maar ik had al wel weer snel door hoe het ook alweer moest op Oschersleben.

1e kwalificatie.

Nauwelijks een uur na de vrije training begon mijn eerste kwalificatie. De temperatuur was al behoorlijk hoog, maar de vooruitzichten waren dat de volgende training nog heter zou worden, dus was het wel zaak om nu een goede tijd te zetten. Ik ging de baan op met een veel beter gevoel als de vrije training en het ging gelijk al lekker. De bochten begonnen beter te lopen en mijn rempunten werden wat verlegd. Ik reed redelijk makkelijk rond en had na een paar rondjes een 1:37.0 op de teller staan. Hierop besloot ik even naar binnen te gaan om wat te drinken. Meestal na zo’n korte pauze gaat het gelijk beter, maar dat was nu niet het geval. De hitte begon toch zijn tol te eisen en ik verbeterde mijn tijd dus niet meer. Hiermee stond ik op een voorlopig 22e plaats.

OS2010-01

We besloten nog een training met dezelfde set banden te rijden, want er was nauwelijks zichtbare slijtage en tijdens het rijden ging het ook goed. Wel verlaagden we de bandenspanning met 0.1 bar omdat ze toch wel erg warm werden.

Omdat dit een gecombineerd evenement was, waren er veel trainingen van andere klassen te zien en het CRT had ook nog een normale vrij rijden dag er tussendoor gepland. Kortom, bomvol programma, de hele dag wat te zien. Einde van de dag mochten we onze 2e kwalificatie rijden.

2e kwalificatie.

Met het gevoel van de eerste training stapte ik op de motor en was van plan de snelste tijd te zetten in de eerste 4 ronden. Maar hoe ik ook trapte, het gevoel was er niet, de scherpte was er niet en ik ging sommige bochten in compleet de verkeerde versnelling in. Ook nadat ik even binnen was gekomen werd het niet beter en uiteindelijk koos ik eieren voor mijn geld. Door het pushen ging ik foutjes maken wat per definitie een snelle rondetijd niet ten goede komt.

Mijn tijd uit de eerste training werd dus de kwalificatietijd en dat bracht me op een 22e plek op de grid.

OS2010-02

Oftewel, het was klaar voor de zaterdag dus namen we een heerlijk koud biertje. Wel of niet verdiend, maar zeker erg lekker 🙂 We besloten niets meer aan de motor te doen, de volgende ochtend zouden we met deze setup de warming up training rijden.

De avond brachten we al bbq-end door bij het kampement van de fam. Brouwers waar we met een groot aantal mensen dode beesten aan het roosteren waren.  Elders op de paddock voltrok zich het traditionele watergevecht waarbij het schier onmogelijk is om nog rond te lopen met nog een droge draad aan je lijf… Toch is me dat op de één of andere manier dit jaar wel gelukt 😉

En het bleef nog lang gezellig…

Zondag 4 juli

De racedag waarbij ik vroeg zou moeten opstaan. Kwart voor 9 al de warming up training en dus vroeg opstaan als je ook nog met warme bandjes wil vertrekken. Rond half 8 begon het ineens te onweren en viel er een korte tijd een behoorlijke hoeveelheid water. Net op het moment dat ik besloot toch maar even naar de pitbox te gaan, riep Ed al dat alles klaar was, maar het toch geen zin had;)

De berichten voor de rest van de dag waren goed, dus een regenrace lag ook niet in het verschiet. Het had dus niet zoveel zin om 5 rondjes warming up te doen op een natte baan. Dus de warming up heb ik aan me voorbij laten gaan.

Nu was het wachten tot 12 uur, voor onze eerste race. Jeanne was alweer druk in de weer met foto’s maken, dit keer in gezelschap van Charlotte, die ook weer was blijven slapen. We hebben in ieder geval alle races gezien van de SuperCup, voordat we zelf aan de beurt waren.

Race 1.

Een aparte procedure, geen opstelling in parc fermé, geen grid opstelling, maar sighting lap vanuit de pitbox, opstellen, warming up lap rijden en dan start van de race. Ik had me voorgenomen om goed te starten (net als de rest waarschijnlijk) en probeerde wat gevoel op te doen tijdens de warming up lap. Opstellen ging wat rommelig omdat de rij aanduidingen niet geheel duidelijk waren, maar na wat hulp van enige KNMV officials lukte het uiteindelijk. Afijn de lichten gingen aan… en weer uit… Start! Ik was goed weg en haalde wat rijders in. In de eerste bocht ging ik wat wijd en verspeelde de plaatsen weer. Eerste doorkomst was ook op een 22e plaats. De 2e ronde lag de motor van Hampus Johanson langs de baan, dus ik concludeerde voorzichtig dat ik inmiddels 21e lag. Nog 2 ronden daarna lag de motor van Joan Veijer naast het rechte eind en was ik ineens 20e. Ik heb het nog een paar rondjes zo volgehouden, maar het liep niet lekker. Op het moment dat ik besloot naar binnen te gaan, ontstond er een rode vlag situatie door een crash van Arie Vos. Ik was dus nu 19e…

OS2010-03

Er vond een herstart plaats over 5 ronden. Ik was vastbesloten er iets van te maken en voltrok zich hetzelfde scenario als even daarvoor. Mijn start was nog beter en had 3 man achter me na de eerste serie bochten. Ik zat achter Dave Hendriksen en hield het groepje prima bij tot aan de rechter bocht na de triple left. Daar schakelde ik terug naar de 2e versnelling, maar de rest niet… Weg waren ze, een gat van minstens 30 meter opgelopen in 1 bocht… Ik wist in ieder geval wat ik verkeerd deed;) Ik finishte op een 18e plaats wat na optelling van het eerste deel een 19e plaats werd.

OS2010-04

Nu had ik nog bijna 5 uur de tijd voor de volgende race, dus maar even relaxed naar de andere races kijken. Nadat we een hapje hadden gegeten, begon het SuperCup circus aan hun 2e race. Alleen in de SuperCup 1000 race ging er de eerste ronde iets grandioos mis. 3 crashes, waarbij er zelfs één per helikopter afgevoerd moest worden. Uiteraard loopt het programma hierdoor onherstelbare schade op, maar het wel en wee van de gevallen rijders is natuurlijk belangrijker. Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding dat alle races zouden worden ingekort. Onze race zou dan over 10 ronden gereden worden.

Race 2.

10 voor 6 waren we aan de beurt voor de 2e race. Eerst weer de sighting lap en daarna de warming up lap. In de warming up lap zat ik achter Bob Withag en in het laatste stuk (chicane na de brug) ging hij op het gas en brak zijn achterwiel uit. Een fractie van een seconde later vloog Bob door de lucht en tolde zijn motor over de baan. Was nog wel even een hachelijk moment omdat Alex Ott er strak achter zat in ik niet kon inschatten wat hij deed, terwijl ik ook de motor van Bob moest ontwijken. Ging gelukkig allemaal goed. Op de grid wist niemand nog wat er gebeurd was, maar ontstond er wel enige commotie. Start werd uiteindelijk afgebroken en na een paar minuten werd het sein gegeven dat het over was… Geen 2e race voor de DSBK 🙁

En zo eindigde het weekend in een anti climax, maar wellicht wordt het nog een keer goed gemaakt. Wel jammer, ik zat vol goede voornemens voor de race, maar die zal ik tot volgende jaar moeten bewaren.

Het Oschersleben weekend was weer ten einde, maar we gingen nog niet naar huis. Heel relaxed hebben we nog een avondje op de paddock doorgebracht. Eerst een hapje gegeten in het hotel en daarna een biertje gedronken bij de Fam. Ott die ook waren blijven staan.

Inmiddels zijn we na een voorspoedige reis weer thuisgekomen en kijken we toch terug op een superleuk weekend. Iedereen die er was en meegeholpen heeft, bedankt en tot de volgende keer.

Volgende race is weer op het vertrouwde Assen tijdens de Rizla Racing Day op 8 augustus.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.