Welkom op de website van HB Racing

Rizla Racing days 2010

8 August 2010 Gepost in 2010

Afgelopen weekend stonden de Rizla Racing Days op het programma. Een race waar we naar uit keken omdat het weer tijd werd om de nodige progressie te boeken en waar kan dat nu beter dan op een Assen met volle tribunes. De weersvoorspelling was niet geweldig, maar het blijft Assen dus je weet het nooit helemaal zeker.

Vrijdag gingen we vol goede moed op pad, om na een voorspoedige reis precies op tijd bij het welcome centre aan te komen. Rond 4 uur konden we inschrijven en mochten we de paddock op. Net als met de WSBK wilden we weer graag bij de Strubben staan en dat lukte. Dave stond naast ons zoals wel vaker en we hadden de tenten weer vlot opgebouwd.

De Rizla betekent voor ons altijd een krap programma in de ochtend, omdat de auto’s hun programma in de middag afwerken. Daarnaast zouden we in de DSBK een meer dan vol veld hebben, dus er moest echt gekwalificeerd worden.

Zaterdag 7 augustus

Zaterdag is de drukste dag omdat er gekeurd en 2x gekwalificeerd moet worden. De keuring was zoals gewoonlijk geen probleem en de motor stond al snel klaar voor de eerste training. Het weer leek ons gunstig gezind, de eerste buien werden pas in de middag verwacht. Voor ons zou de supersport trainen, maar op het moment dat ze de baan op wilde gaan, begon het ineens hard te regen…

Omdat wij een half uurtje daarna ook aan beurt waren, was de bandenkeus ineens niet meer zo duidelijk. Gaandeweg deze training droogde de baan iets, dus aanvankelijk wilden we op slicks weg, maar 10 minuten voor het einde begon het ineens weer hard te regenen. Kortom, wielen wisselen 😉

1e kwalificatie

Ik begon de training op regenbanden wat uiteindelijk een goede keus was, de baan was overal nat en het spetterde vrolijk door. In het begin reed ik rustig om weer wat aan regenrijden te wennen. Maar per ronden ging ik een aantal seconden sneller, zonder direct te pushen. Het was ook pas de 1e training en de kans was redelijk groot dat de 2e training droog zou zijn, dus geen risico’s lopen. Uiteindelijk reed ik een tijd die in principe voldoende was om rond de 32e plaats te kwalificeren.

rizla2010-01

Echter, toen ik op het scherm keek, bleek ik de 3e tijd te hebben, met een tijd die ongeveer overeenkwam met mijn eerste rondjes. Ik keek daarop naar mijn motor op de plaats waar ik de transponder vermoedde… Weg! Ik was in de 2e ronde mijn transponder verloren… Dit was me nog nooit overkomen:( Dus ik snel naar race control en daar vertelde ze me dat er een transponder gevonden was en naar het techno centre gebracht was. Dus op maar weer naar het techno centre en jawel hoor, het was mijn transponder:)

De 2e training was dus al binnen een uur inmiddels en het weer leek droog te zijn en te blijven, dus maar gauw weer gewisseld naar slicks. De transponder er weer op en ditmaal dubbel geborgd;)

2e kwalificatie

De baan was inderdaad droog, maar voordat we uiteindelijk uit parc fermé werden losgelaten en de pitstraat openging, hadden we zeker 10 minuten zonder bandenwarmers gestaan… Toen we uiteindelijk de baan op mochten, leek het wel de start van een race, één grote kluit rijders die als gekken wegstoof. Later zou blijken dat dit de tendens van de hele training zou worden. Op de Veenslang kwamen we ineens in een gigantische stofwolk terecht. Er bleek een oliespoor gelegen te hebben over de hele Veenslang. Dit verklaarde waarom we zo lang moesten wachten, wellicht dat de volgende keer iemand de moeite kan nemen om het te vertellen.

rizla2010-02

Ik had veel moeite om in een goed ritme te komen en bleef rond de 1:51 rijden. Hiermee balanceerde ik op het randje van wel of niet kwalificeren. Tussendoor kwam ik even binnen en Ed vertelde me dat er nog wel een tandje bij kon;) Dus ik ging op pad met het idee om een tandje bij te zetten. Bij uitkomen van de Strubben knalde er iemand tegen me op, wat naar later bleek Karl Muggeridge te zijn geweest. Hier was ik wel wat pist off over en wilde er achteraan, maar kon hem helaas niet bijhouden 😉 Uiteindelijk ging ik wel sneller en reed in de één na laatste ronde weer een 49-er waardoor ik ineens 3 plaatsen steeg naar de 42e plaats. Ik had nog één rondje en zette aan voor nog een snellere. Dat leek goed te lukken tot ik bij uitkomen van de Bult ineens door een andere rijder van de baan gedrukt werd.

rizla2010-03

Helaas, einde snelle ronde, maar ik vertrouwde erop dat ik me gekwalificeerd had. Dit bleek dus ook zo te zijn en mocht zondag vanaf de 42e plek starten. Maar liefst 7 rijders voor me hadden ook een snelste tijd in de 1:49, dus dat zou voor de race wel mogelijkheden scheppen.

De rest van de dag gebeurde er niet veel meer, beetje auto’s gekeken en de gebruikelijke zaken als hapje eten, wat drinken, beetje ouwhoeren met iedereen 😉

Zondag 8 augustus

De dag van de race, geen warming up training en al om half 12 aan de bak. Aan de andere kant konden we nu wel een beetje uitslapen en alles rustig klaarzetten voor de race. Dit was natuurlijk ook weer vlot gebeurd. Rond 9 uur kwam André Brouwers langs om een handje te helpen en even later arriveerde Jan Ziengs die vandaag ook Ed zou komen helpen.

Race

Vanuit het geïmproviseerde parc fermé vertrokken we op tijd naar de grid. Was wel even wennen, gelijk de race rijden zonder een warming up training. Op de grid aangekomen stond de hele crew al paraat en konden we genieten van het in grote getalen aanwezige publiek. Toch een schitterend mooi gezicht:) De warming up lap ging redelijk rustig en bespeurde bij mezelf dat de echte scherpte er niet was…

rizla2010-04

Uiteindelijk stonden we opgesteld voor de start, de lichten gingen aan… en weer uit. Start! Ik was goed weg, maar niet bijzonder, haalde een paar man in die me na de Haarbocht alweer voorbij kwamen. Toen alles wat gestabiliseerd was, reed ik achter Rintje Ritsma en kon goed volgen. Op sommige stukken was ik wat sneller maar kon er niet zomaar voorbij, maar op ander stukken was hij weer sneller.

Na zo een paar ronden gereden te hebben merkte ik dat ik in een heel verkeerd ritme kwam en begon fouten te maken waardoor ik de aansluiting verloor en uiteindelijk alleen maar langzamer ging rijden. Dit ging niet goed en ik besloot naar binnen te gaan. Einde race, helaas…

rizla2010-05

Alhoewel ik me de race anders had voorgesteld, hebben we toch een goed weekend gehad en verheugen we ons op de komende race in Spa Francorchamps. Iedereen bedankt die vandaag geholpen heeft en graag tot de volgende keer.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.