Welkom op de website van HB Racing

Verslag laatste cuprace op 6-10-2007

7 October 2007 Gepost in 2007
Zoals aan alle zaken komt ook aan het raceseizoen een keer een einde. Helaas veel te snel, want er zijn nog zoveel zaken te oefenen en uit te proberen. Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen. Het was een seizoen waar veel in gebeurd is en waar ook weer de nodige leermomenten zaten. Helaas had ik deze leermomenten liever uitgedrukt gezien in progressie, maar je kunt niet alles hebben.

Zoals te doen gebruikelijk, koop ik altijd op de raarste momenten een nieuwe motor. Is het niet 2 weken voor het begin van een nieuw seizoen, dan is het wel 2 weken voor de laatste race van het lopende seizoen. Zo ook deze keer. Met slechts 2 weken de tijd moest er een racer opgebouwd worden, hetgeen met behulp van monteur Ed ternauwernood lukte. Voordeel is dat het een rustig winterseizoen wordt qua voorbereidingen, met slechts één vraag te beantwoorden. Waar gaan we heen voor de voorjaarstraining 😉

 

 

 

 

 

 

 

De motor voor 2008 en 2009, Suzuki GSX-R 1000 K7

Maar goed, afgelopen weekend werden de laatste 2 SuperCup races van het seizoen verreden en ik moest nog wennen aan een nieuwe motor. Op vrijdag 5 oktober had ik gelukkig 3 gridtime sessies geboekt om alvast de eerste meters op de nieuwe motor te kunnen maken. Alhoewel het slechts de opvolger van de K6 betreft, is het een dusdanig andere motor geworden dat ik er toch wel weer even aan moet wennen. In ieder geval lukte me dat niet in 3 sessies. Wel hebben we de vering behoorlijk voor elkaar gekregen, als moest ik na 2 jaar aanmodderen met vering toch ook wel weer wennen aan een vering die gewoon z’n werk doet en dat ook laat voelen.

Toch ben ik blij dat ik al mee gereden heb, omdat ik nu weet wat ik volgend seizoen kan verwachten en me daar de hele winter op kan instellen.

CRT op vrijdag 5 oktober
Nadat we donderdagavond met de camper op Assen aankwamen zijn we direct de pitbox gaan inrichten om vrijdag alle aandacht aan de motor te kunnen schenken. Uiteraard waren alle gebruikelijk circuitnomaden ook al aanwezig en werd het toch weer gezellig.

Na een goede nachtrust werd het tijd om het rijnummer op te halen bij het CRT en de motor gereed te maken voor de eerste sessie, voor zover er nog iets aan moest gebeuren. Ed had een dagje vrijgenomen dus die kon er ook bij zijn om de vering te helpen afstellen. Was wel weer even wennen, de motor stond op Pirelli banden en ook de vering was compleet anders dan ik gewend was. het doel voor de eerste sessie was om een rondje of 3 te rijden om in ieder geval de stuurdemper en de voorkant wat te kunnen afstellen. Helaas gooide een wat overmoedige rijder roet in het eten door in ronde één zijn motor wat alternatief te parkeren in de Strubben waardoor iedereen weer naar binnen kon. Na een paar minuten gewacht te hebben, mochten we weer de baan op en ik begon met mijn 3 rondjes.
De eerste ronde voelde goed aan, al merkte ik dat de achterkant veel meer aangaf wat er gebeurde; ik voelde de vering werken 😉 Bij het hard aanremmen bleef de achterkant goed stabiel en ook de voorkant voelde goed aan. Bij het uitaccelereren begon de motor wel iets in het stuur te slaan, maar dat kon welk kloppen aangezien ik met een vrij licht afgestelde stuurdemper begon. Ik kwam dan ook na 3 rondes binnen, waar Ed, gewapend met het nodige gereedschap, me al op stond te wachten. De voorkant bleek bijna op zijn eindstop te zitten, ds werd de ingaande demping met 2 klikjes harder gezet en ook de stuurdemper kreeg er een paar klikjes bij. De achtershock had nog een cm veerweg over, dus die lieten we voorlopig even staan. Toen ik aanstalte maakte om de baan weer op te gaan voor de laatste rondjes, was ineens de pitstraat dicht.. Einde sessie!

De tweede sessie ging ik weer met een goed gevoel de baan op. de zithouding bleek goed te zijn, evenals de afstelling van rem- en schakelpedaal, maar de motor als geheel was toch wel even wennen. Het vermogen kwam er anders in en ik was gewend aan snelgas, dus in het begin geef je te weinig gas… Toen ik dat weer onder de knie had, bleek dat je bij volgas behoorlijk wordt afgeschoten, zeker op de Veenslang. Hierdoor heb je dan weer de neiging om te vroeg en te hard te remmen, wat ook weer de nodige gewennig vergt. Inmiddels reed ik al wel weer rond de 1:57/1:58, maar daar moetst nog wel behoorlijk wat vanaf. Ook na 3 ronden kwam ik weer even binnen om alles te checken. Deze keer hoefde er niets bijgesteld te worden, alles zag er goed uit. De laatste paar rondes voeld ook goed aan, ik begon steeds meer aan de motor te wennen.

Uiteindelijk heb ik nog 2 sessies van Hugo overgenomen, waarvan ik er weer 1 aan Hendrie de Haan heb doorverkocht zodat hij ook nog een paar meter kon maken voor de race van zaterdag. Kortom, met nog 2 sessies voor de boeg was de lunch weer aangebroken.

Sessie 3 kan ik erg kort over zijn, traditionele after lunch dip zorgde ervoor dat ik niet sneller ben gegaan.

De laatste sessie was in de B groep met erg veel langzaam verkeer. Inmiddels stond alles wel goed ingesteld, had ik geen last van overmatige bandenslijtage en wilde ik eens kijken hoe ver ik qua rondetijden kon komen. Dit lukt niet erg goed vanwege al het verkeer, met als snelste ronde een 1:56. Ik wist dat dit niet voldoende zou zijn om me in de A groep te kwalificeren, dus moest er nog wel een tandje bij.

Het grote voordeel van vandaag was dat ik dankzij mijn orginele uitlaten geen enkele geluidsovertreding heb begaan;) Ook dit is tegenwoordig op Assen een pluspunt, dan kun je tenminste gewoon trainen zonder je druk te hoeven maken om het geluid….

De rest van de avond verliep prima, eerst nog even de barbeque aangestoken voor een onvervalste circuithap, om daarna de concurentie nog eens te checken. Het was een drukte van belang in de pitbox, iets wat sinds lange tijd niet meer voor was gekomen. Natuurlijk kwamen de meesten even de nieuwste aanwinst bekijken maar er waren natuurlijk ook genoeg mensen nieuwsgierig naar het hoe en waarom van het nieuwe uiterlijk.

De SuperCup races op zaterdag 6 oktober
Na wederom een goede nachtrust en voorlopig de laatste in de camper op het circuit van Assen, begonnen de normale plichtplegingen zoals inschrijven en keuren. Ed zou de keuring gaan doen, sinds de opbouw had hij nog niet op de motor gereden. Het tijdschema was natuurlijk ook al bekend, ik zou traininen in de B groep omdat ik de laatste race niet gereden had. Maar ik was natuurlijk wel van plan om te kwalificeren voor de A groep, als zoudat wel lastig worden. De B groep bestond uit SuperCup 1000 en 600 rijders en ook nog Superstock 600 rijders. Een lastige groep dus om je eigen rondes te rijden. Daarnaast was het ronduit koud en mistig en zag het er niet naar uit dat het nog mooi zou gaan worden. Voor mij persoonlijk niet de meest optimale omstandigheden, waarbij ook nog een keer vroeg getrained moest worden. En als extra handicap slechts één kwalificatie training en 2 races. Normaal gesproken heb ik de eerste training nodig om wakker te worden en kan ik
in de tweede training een leuke tijd neerzetten.

Kwalificatie
De training begon en iedereen stond redelijk opgefokt aan het eind van de pitstraat te wachten tot de rode lichten op groen gingen. Daarna leek het wel een wedstrijdstart:) Sommigen gingen er als een haas vandoor, maar ik moest nog even wennen dat dit inderdaad met Pirelli banden kan. Kortom, veel te voorzichtig weg zodat ik in een hele verkeerde groep terecht kwam. Ik kon geen tempo maken en had het ook veel te koud. Nadat ik de één na de ander onderuit zag gaan, met name in de Ruskenhoek, daalde ook mijn vertrouwen met de ronde. Hierdoor was mijn snelste rondetijd een dramatisch 1:59…. Zeker niet voldoende voor de A groep, maar wellicht ook niet voor de B.


Mijn vermoeden bleek juist, ik stond ergens halverwege de C groep gekwalificeerd, samen met Alex, die voor de gelegenheid bij ons in de pitbox stond, samen met Sjaak Kramer en Hendrie de haan. Overigens wel een bont gezelschap die vertegenwoordigd was in de A (Sjaak), B (Hendrie) en C (Alex en Hans) groep. Normaal gesproken zou ik niet blij zijn met zo’n resultaat, maar nu was ik in staat om wat ritme op te doen op de nieuwe motor zonder direct te hoeven pushen voor een goede plek.
Een vermeldingswaardig incident was wel dat ik me na de training moest melden vanwege een geluidsovertreding!!!! Ik met mijn standaard motor, die zich de dag ervoor nog veilig waande voor dit soort calamiteiten…. Een punt van ernstige kritiek in dit geheel vond ik toch wel de manier waarop je als rijder door zowel mensen van het circuit Assen als ons aller KNMV benaderd wordt na een geluidsovertreding. Inmiddels moge duidelijk zijn dat wij als rijders er niets (meer) aan kunnen doen, desondanks worden we benaderd als criminelen, wat mij gedeeltelijk nog onder invloed van adrenaline, niet de meest galante uitlatingen richting deze brengers van het slechte nieuws deed ontlokken….

Race 1
Nadat de startopstelling verscheen, bleek dat ik op de laatste plek van de 4e rij mocht gaan staan, oftewel de 16 plaats. Na de opstelling sonden we weer als vanouds te wachten tot de rode lichten uit gingen. Op dit moment liet ik de koppeling opkomen en stoof er vandoor. Ik schakel altijd snel door naar de 2e versnelling, maar door het gemis van mijn quickshifter, ging dit niet zo vloeiend als normaal. Gelukkig verloor ik niet teveel plekken, maar remde te vroeg voor de Haarbocht. Ik ging als één van de laatste door de bocht en probeerde het later goed te maken. Net voor Ossenbroeken probeerde een 600 rijder, Dirk Evers binnendoor te steken maar maakte een inschattingsfout waardoor hij stevig remmend met zijn voorwiel, onder hellingshoek over de curbs reed. Hierdoor gleed zijn voorwiel weg en dit gebeurde zo’n 50 cm voor mijn voorwiel… Door hard te remmen en te sturen kon ik zowel motorrijder als motor ontwijken, maar was wel alle aansluiting kwijt. Op dat moment besloot ik gewoon de race uit te rijden zonder enig risico te nemen. Ik finishte uiteindelijk als laatste. Alex won overigens de race en kwam met een fraaie medaille terug de pitbox in.

Tussen de races door heb ik natuurlijk naar alle andere races gekeken en met veel bekenden gesproken. Ik had verwacht dat er vanuit het CRT nog wel wat mededelingen gedaan zouden worden omtrend de stand van zaken met de geluidsproblemen en hoe de CUP races er volgend seizoen uit gaan zien. Hopenlijk gebeurt dit nog wel voordat iedereen zijn keuzes voor volgend jaar gaat maken….

Race 2
Ook bij race 2 was het nog steeds te koud en had ik het nog steeds niet naar mijn zin. De start ging op zich goed en ik verloor niet zoveel als in de eerste race. Ik kwam in de eerste ronde als 27e door geloof ik en begon een opmars naar voren. iedere ronde kon ik wel 1 of 2 rijders verschalken en het was een leuke race. Alleen in de laatste ronde werd er met de olievlag gezwaaid vanaf Duikersloot, dus ging ik wat van mijn gas af. Helaas voor mij zagen allerijders achter me de vlag niet en gingen vol door. Kortom, wat ik allemaal had ingehaald kwam me nu weer voorbij;) Niet dat me dat wat uitmaakte, ik reed volstrekt niet voor een positie. Dus ook nu finishte ik als laatste en Alex weer als eerste.

Samenvatting
Het was dus in alle opzichten een aparte racedag. Dit niet in de laatste plaats vanwege de aangepaste teamsamenstelling, maar natuurlijk ook omdat ik absoluut niet competatief kon meestrijden. Wel ben ik blij de eerste meters op de nieuwe motor gemaakt te hebben, zodat ik volgend seizoen weer vol mee kan doen. Want dat is natuurlijk wel de opzet van het hele verhaal. Verder was het een enorm gezellig weekend waar heel veel oude en minder oude bekenden kwamen kijken en natuurlijk genoten hebben van een dag vol races en spektakel. Dit was de laatste race van het seizoen, iedereen heel erg bedankt voor de support en tot volgend jaar,

Groet,
Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.