Welkom op de website van HB Racing

Verslag ONK Spa-Francorchamps 2010

16 August 2010 Gepost in 2010

Afgelopen week stond in het teken van Spa… Eerst 2 dagen trainen met Prospeed en in het weekend een dubbele race voor het ONK. Beide dagen zagen er qua weer hetzelfde uit, eerste dag schitterend mooi en de tweede dag één groot waterballet. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen.

Vrijdagochtend gingen we voor de 2e keer die week richting Spa wat met een camper en zware aanhanger toch altijd weer een hele onderneming is. In alle haast had ik donderdagavond nog even een spatbord moeten fabriceren voor de aanhanger omdat op de terugreis de andere gesneuveld was vanwege een klapband. De reis ging dit keer zonder problemen en zonder te zoeken vonden we ook het restaurant in Francorchamps waar we moesten inschrijven.

Daarna binnendoor naar Stavelo om via de grote ingang naar binnen te gaan. Bij de poort hebben we even gewacht op Ed, want wij hadden de toegangskaarten, maar die bleek zichzelf op illegale manier toegang verschaft te hebben via de tunnel. Dit weekend hadden we een pitbox met uiteraard Dave, maar ook Ferry, Paul en Frank zouden er dit weekend bij zijn omdat de boxen daar mega groot zijn. De kosten zijn natuurlijk ook navenant, dus konden we die lekker delen.

Eenmaal op de F1 paddock aangekomen bleek alles mega, behalve de parkeerruimte achter de boxen, mede ook omdat er mensen stonden zonder box… Toch nog een plekje achter de box kunnen vinden en toen konden we weer naar beneden voor de sleutel. Vervolgens moet je nog een keer inschrijven in het F1 gebouw, waar we de keuringskaart en bandenstickers kregen. Poeh, hele onderneming 😉 Gelukkig konden we al wel dezelfde avond al keuren, zodat de motor helemaal klaar stond voor de eerste sessie.

De avond verliep vrij rustig en we zijn redelijk op tijd gaan slapen om fris te zijn voor de trainingen.

Zaterdag 14 augustus

Na een goede nachtrust hoefde er aan de motor niet veel te gebeuren. Even bandenspanning checken en warmers aanzetten. De eerste training was rond half 10 en ik besloot de eerste ronde wat rustiger te rijden om te zien of de baan wel helemaal vrij van troep was. Voor Dave wel handig want dan kon hij even achter me aan; voor hem was het een hele tijd geleden dat hij er had gereden. 

Kwalificatie 1

De training verliep wel redelijk, reed rond de 2:40, maar ook hier had ik niet echt een vrije ronden gereden. Ik had allemaal verbeteringen in mijn hoofd die ik zo niet kon uitvoeren. Ik kwalificeerde me voorlopig op een 33e plaats in een veld van 42 man.

In de tussentijd bleef het erg mooi weer en viel er genoeg te zien want het programma was overvol.

Spa_ONK10-01

Kwalificatie 2

De tweede training begon goed, maar al gauw stuitte ik weer op dezelfde langzamere rijders die ik in de 1e training ook tegenkwam. Nu klinkt 25 minuten trainen lang, maar als je besluit naar binnen te gaan ben je al 2 ronden kwijt wat toch al gauw een minuut of 6 kost met in en- uitrijden erbij. Ook toen ik halverwege even binnenkwam om wat te drinken kwam ik een langzamere rijder tegen. Met nog 1 á 2 rondjes te gaan, haalde ik hem in en werkte het scenario af wat ik in mijn hoofd had. Niet alles ging helemaal perfect, maar mijn doorkomst was 2:37, dus flink sneller dan de andere ronden.  Op mijn eigen laptimer had ik een 2:35 staan, die jammer genoeg niet helemaal bleek te kloppen… De ronde erna ging ik te wijd in la source wat me teveel tijd kostte om de tijd nog te verbeteren.

Spa_ONK10-02

Met deze tijd stond ik nog steeds op een 33e plaats, want ook de rest was natuurlijk sneller gegaan. Maar ik was er best tevreden mee, had toch mooi 9 man achter me;)

Spa_ONK10-03

Vrij snel na onze training begon de start van de 6 uurs race, die we zeker niet wilde missen. Altijd een mooi gezicht en we zaten weer op dezelfde plaats als 2 jaar geleden. Gelukkig werd ons eenzelfde drama bespaard en hebben we een leuke endurance gezien. Daarna stond uiteraard de barbeque op het programma, waar we dan ook lekker van genoten hebben.

Zondag 15 augustus

De racedag was weer aangebroken.

In grote tegenstelling tot zaterdag, was de lucht toen we opstonden grijs en grauw en het zou niet lang duren voor de aangekondigde regen met bakken uit de hemel zou vallen. De warmingup training van de 3D cup werd halverwege overvallen door regen, maar toen wij aan de beurt waren was alles echt nat en konden de regenwielen gemonteerd worden. Voor de gelegenheid besloot ik mijn oude pak aan te trekken, wat ik nog altijd trouw met me mee sleep.

De training was wel lekker om even een regenritme te vinden, waar ik toch wel wat moeite mee had. Aan het einde van de training ging het wel, maar het echte regengevoel was er nog niet.

Race 1

We mochten starten vanuit de pitbox en er mochten geen helpers op de grid, dus die hadden vandaag een makkie 😉 De sighting lap ging al beter dan de training ervoor, dus ik had er wat meer vertrouwen in. Na de gebruikelijke Belgische opstelperikelen op de grid, waren we uiteindelijk klaar voor de warming up lap. Vraag me af of het niet sneller was gegaan als er wel helpers op de grid mochten komen…  Ook de warming up lap ging goed en we maakten ons klaar voor de start. Zoals bekend, de eerste bocht is la source, een echte hairpin waar zo’n 42 man zich tegelijk probeert doorheen te worstelen. Tijdens de briefing werd al gezegd dat we hier echt rustig moesten doen, maar je het is wel een start natuurlijk.

Spa_ONK10-04

De lichten gingen aan… en weer uit… Start! Ik was redelijk goed weg, maar kwam toch aan de buitenkant van de bocht terecht, waar een Belgische collega zo vriendelijk was om me er bijna af te rijden. Met een voet aan de grond kon ik dit voorkomen, maar reed nu helemaal achteraan en keek al tegen een gat aan van 100 meter. De vriendelijk Belg bleek ook nog eens traag te zijn, want ik had het gat redelijk snel dicht gereden en was hem zo voorbij. Aansluiting bij de rest vinden ging echter niet meer lukken. In een soort niemandsland reed ik mijn rondjes, maar kwam wel in een steeds beter ritme terecht.

Spa_ONK10-05

Na een rondje of 5 zag ik op verschillende plekken de olievlag gezwaaid worden en hier en daar waren er rijders gecrashed. Daarop besloot ik naar binnen te gaan en  het de volgende race beter te doen.

Nu duurde het nog wel even voor race 2 aan de beurt was, maar zoals gezegd er was voldoende te zien. In de pauze was er nog even een stunt team dat op een hele natte baan die er zo te zien weinig last van hadden. Als gevolg van het slechte weer waren alle races ingekort, maar doordat er behoorlijk hard werd gereden liepen we iedere keer in op het originele schema, dit in tegenstelling tot 2 jaar geleden. Het zag er dus naar uit dat we inderdaad een 2e race gingen rijden 🙂

Race 2

De opstelling was hetzelfde als in race 1, alleen viel het me op dat er hier en daar wat lege plekken waren op de grid. Er waren toch een aantal rijders waarschijnlijk niet meer in staat om te rijden, of hadden geen zin meer. Al weet ik dat met zekerheid van maar één rijder te zeggen 😉

Spa_ONK10-06

De start ging een beetje als bij de eerste race, al was ik nu beter weg en werd er ook niet bijna afgereden. De eerste ronde hield ik de aansluiting maar ging bij een crash toch teveel van mijn gas af en verloor de aansluiting. Na wederom 5 ronden kregen we een rode vlag omdat Arie Vos na la Source onderuit was gegaan en daar bleef liggen. Vervolgens kregen we een herstart over 3 ronden en was ik helemaal aan de regen gewend. De tijden gingen steeds verder omlaag en het gevoel was goed. Na deze 3 ronden kwam ik als 27e over de finish, maar ook als 15e ONK rijder.

Spa_ONK10-07

In de eerste race werd er onderscheid gemaakt tussen het BK en ONK, waardoor iedereen punten kreeg uit het eigen kampioenschap. En net nu ik een punt dreig te krijgen, zou het voor de tweede race niet gelden… beetje willekeur waar het laatste woord nog niet over gesproken is.

Maar anyway, het race weekend was hiermee ten einde en al hadden we graag een mooie zonnige dag gehad, dit had ook wel iets en de gezelligheid was er niet minder om. Zeker met de goed gevulde pitbox die wij hadden, gebeurde er altijd wel iets. In ieder geval heeft de crew van Ferry voor de nodige bedrijvigheid gezorgd, waarvoor dank 🙂

Uiteraard wordt iedereen weer bedankt en gaan we ons opmaken voor de laatste race van het seizoen, de Race of the Champions, die wellicht ook een dubbele race wordt.

Deze race wordt 26 september gereden op Assen en iedereen is weer van harte uitgenodigd.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.