Welkom op de website van HB Racing

Verslag Race of the Champions 2010

27 September 2010 Gepost in 2010

Afgelopen weekend stond de seizoen afsluiter alweer op het programma. Traditioneel de Race of the Champion, met een dubbele superbikerace en een meer dan vol programma waarin alle normale ONK klassen op het programma stonden, met daaraan toegevoegd de Ducati 3D cup. In dit weekend zou ook pas bekend worden wie zich kampioen superbike 2010 mocht noemen, dus spanning tot het einde.

Ook wij maakten ons vrijdagmiddag op om voor de laatste keer dit seizoen naar Assen te rijden. Ed was vroeg dus konden we vroeger dan normaal vertrekken, zodat we na de standaard files getrotseerd te hebben, mooi op tijd aankwamen. Deze keer deelden we niet de pitbox met Dave Hendriksen, omdat hij deze keer wat extra ruimte nodig had vanwege zijn sponsordag, maar met Frank de Lange die volgende week zijn laatste cuprace heeft en wat extra trainings kilometers wilde rijden.

De vrijdag verliep in alle opzichten standaard, pitbox opbouwen, eten, rondje paddock en dan lekker slapen in de camper.

Zaterdag 25 september

Wederom goed geslapen en het ochtendprogramma bestond slechts uit het keuren van de motor, wat deze keer wat extra druk was vanwege het grote aantal rijders dit weekend. Maar Ed was op de één of andere manier toch zo klaar 😉 Voor mij stond er een briefing op het programma waar werd verteld dat de het nieuwe circuit reden, maar dat was al bekend. Wel werd er de aandacht op gevestigd dat het programma erg druk was en er geen mogelijkheid tot uitloop was, waardoor wellicht onze tweede race aan het einde van de dag, onder druk zou komen te staan.

Hier was niemand blij mee, omdat we al een aantal keren onze 2e race voor de neus voorbij hebben zien gaan en er nog een kampioenschap beslist moest worden. Ook was niet echt duidelijk waarom deze race nu juist aan het einde van de dag moest staan, maar schuiven in het programma bleek onbespreekbaar. Helemaal onuitlegbaar was dat we zondag na de warmup training pas de bandenstickers voor de 2e race mochten ophalen. Maar goed, ongetwijfeld was er een enorme goede reden voor 😉

kwalificatie training 1

Onze eerste training was net na de middag en ik had er flink zin in. De laatste keer dat ik de nieuwe Ruskenhoek reed was tijdens de WKSB en toen ging het ook nig niet echt lekker, dus ik moest flink aan de bak. Ik ging de baan op vlak achter Dave en reed een paar ronden met hem mee. Het ging nog niet echt makkelijk en liet wederom veel liggen in de Ruskenhoek. Na even naar binnen gegaan te zijn probeerde ik het alleen maar kwam niet verder dan een 1:48.6 op mijn laptimer. Helaas bleek de officiële tijdsregistratie niet sneller dan 1:49.0 geklokt te hebben, wat me op een voorlopige 29e plaats bracht.

ROC2010_01

Nu was het weer even rusten, want de 2e training stond pas om 17.00 uur op het programma. Het weer was bijzonder wisselvallig, veel droge periodes met af en toe kleine regenbuien die net het circuit nat maakten. Niet echt een optimale situatie om te kwalificeren, maar iedereen had met dezelfde omstandigheden te maken.

In de tussentijd heb ik met Frank besproken hoe ik sneller zou kunnen worden in de Ruskenhoek en gaf hij me wat tips. Uiteindelijk zou ik de 2e training achter hem starten zodat ik het zelf kon zien.

Kwalificatie training 2

Zoals afgesproken ging ik achter Frank de baan op en gingen er gelijk lekker vandoor. Ik was ook zeker van plan om mijn tijd ernstig te verbeteren, maar merk wel dat ik ritme tekort kom. Zo goed en kwaad als het ging probeerde ik te volgen en de eerste geklokte doorkomst bleek 1:48.6 te zijn. Niet slecht, nu nog een tandje bijzetten en de 1:47 kwam weer in zicht. Helaas begon het tijdens deze ronde te regenen en de training was voorbij… Ik had hiermee de 25e trainingstijd, dus wel een verbetering.

ROC2010_02

Overall bleek ik de 30e tijd te hebben, dus zondag starten vanaf P30, rij 8, 2e plekje van links 😉

Inmiddels was het avond geworden en stond er nog een party op het programma. Vanavond zou de rookie of the year en het team of the year bekend gemaakt worden, samen met de uitreiking van de gouden ster voor degene die zicht verdienstelijk had gemaakt voor de motorsport. En dit alles op de paddock, onder het genot van een al dan niet alcoholische versnapering. Tristan Lentink was verkozen tot rookie of the year en was ook zelf aanwezig in de rolstoel (Tristan is tijdens de TT ernstig gecrashed).  Het team of the year werd het Verolme Graficom team, waarschijnlijk niet in de laatste plaats vanwege de in latex verpakte promo girls 😉

Daarna hebben we nog een rondje paddock gedaan en wederom niet al te laat naar bed gegaan.

Zondag 26 september.

De laatste racedag van het seizoen was aangebroken. Het programma bestond uit een pitwalk om 10 uur, een warmingup training om 11:55 van maar liefst 8 minuten, een race om 14.45 en een race om 17.30. Kortom, best een druk programma 🙂 Al tijdens de pitwalk viel het op dat er al best veel publiek aanwezig was. Het weer was niet geweldig, maar het was nog wel droog. Ook wij verwachtten vandaag redelijk wat bezoekers, dus gezelligheid allom.

De warmingup training ging best lekker, zonder zelf enige tijdindicatie te hebben (laptimer deed het niet), reed ik toch 1:49 en een totaal van 3 rondes. In zo’n training kun je nog heel even het gevoel opdoen, maar meer ook niet.

ROC2010_03

In de tussentijd was de familie Ariesen gearriveerd, die Dennis hadden meegenomen, dus de pitbox begon al wat gevulder te worden. Even daarna kwamen Soraya en Michael met zijn ouders en was ook Henk van Omme gekomen.

Het weer was al net zo veranderlijk als zaterdag, dus buienradar werd veelvuldig geraadpleegd om te kunnen voorspellen op welke banden we zouden gaan rijden. Inmiddels was na de warming up de motor voorzien van een nieuw setje slicks, want het leek erop dat we die toch konden gebruiken. In de pitbox was het nu een komen en gaan van mensen, werden er fotoshoots gehouden op de race motor en kwamen er af en toe wat motoren staan die graag vanuit de pitbox wilde starten maar er zelf geen een hadden.

Tijdens de start van de 125 cc race begin het ineens te regenen en werd de start uitgesteld om de teams de gelegenheid te geven om wielen te wisselen. Daar waren we live getuigen van omdat Mike Brouwers vanuit onze pitbox startte. Gedurende deze race werd de baan niet droger, dus wij besloten ook te wisselen en de motor weer op regenbanden te zetten. Ik had na Spa een nieuwe set regenbanden aangeschaft, dus dat kwam goed uit.

Race 1

De enige race waarbij we een normale grid procedure hadden, dus de 2 paraplu girls mochten nu allebei mee en had ik zowel Lianne als Soraya bij me staan:)  De siting lap voelde goed op het nieuwe rubber, want dit was de eerste keer dat ik met een 190 regenachterband reed. De baan was wel nat, maar het regende niet echt meer, wat het verblijf op de grid wel wat leuker maakt. De tribunes waren redelijk vol, dus genoeg te zien vanaf de grid. Nadat het 1 minuut signaal had geklonken, moesten alle helpers weg en begonnen we de warmingup lap. Ik oefende even de start en dat voelde ook goed. Eénmaal terug van deze ronde stelden we ons opnieuw op voor de start van de race. De lichten gingen op rood en kort daarna uit. Ik was minder scherp dan normaal en was niet gelijk weg in het vallen van het licht. Toch kon ik een paar man inhalen, maar kwam in de verdrukking bij de Haarbocht. Het viel me op dat een aantal rijders voor me niet heel snel reden en in no time was ik er weer 3 voorbij.

ROC2010_04

ROC2010_05

 Ik voelde me lekker en de eerste doorkomst was in 2:05, wat niet echt slecht was. Maar in de komende ronde wist ik te versnellen tot 2:01 en was mijn voorganger snel genaderd. Ik reed op de 20e plaats rond en had nog uitzicht op de 18e plaats. Maar de baan werd steeds droger en mijn achterband begon nu overal te glijden. De race zou echter nog 7 ronden duren en dat zag ik niet zitten. Ik besloot naar binnen te gaan omdat ik niet wist wat er aan de hand was. Binnengekomen controleerde Ed de bandenspanning en die bleek ok te zijn. We concludeerde dat de band wellicht te warm was geworden en nadat hij was afgekoeld ben ik weer de baan opgegaan om dit bevestigd te krijgen. En inderdaad, hij gleed niet meer. Omdat doorgaan alleen maar zou leiden tot een gesloopte achterband ben ik hierna opnieuw naar binnen gegaan. Kortom, DNF…

ROC2010_06

Normaal zou het hier afgelopen zijn, maar we hadden nog een 2e race dus alles moest weer gereed gemaakt worden voor deze race. Voorlopig de regenbanden nog maar even laten zitten. De lucht bleef bewolkt, de buienradar gaf aan dat we midden in dikke regenwolken zaten, maar het bleef droog…

Uiteindelijk besloten we weer te wisselen naar slicks, dus Ed kon voor de zoveelste keer wielen wisselen vandaag… Gelukkig bleef het droog, zodat dit de laatste wissel van het seizoen was 🙂

Race 2

Deze keer een verkorte startprocedure, zonder helpers op de grid. Wonder boven wonder was er niets heftigs gebeurd vandaag zodat we netjes op tijd konden beginnen met de start. Ook deze start was niet super, maar ook niet echt slecht. Ook kwam ik in de Haarbocht weer in de verdrukking zodat bijna iedereen voorbij kwam. na de Strubben wist ik Albert van de Velde weer te passeren en kwam ik de eerste doorkomst als 29e door van de 34. Toch nog 1 plekje winst ten opzichte van de start. In ronde 2 kwamen zowel Durk Bijma als Freddy van der Hoek en Albert van de Velde weer voorbij. Omdat er iemand naar binnenging was ik nu 31e en één na laatste. In ronde 3 heb ik Albert weer ingehaald, maar het liep niet lekker. Ik reed geforceerd wat veel kracht kost en de tijden werden er niet echt beter op. Met veel moeite kon ik een 1:48.9 rijden wat in dit veld bij lange na niet voldoende is.

ROC2010_07

ROC2010_08

Uiteindelijk ging ook Mourad naar binnen en reed ik weer op de 29e plek rond.  In de 10e ronde kreeg ik een blauwe vlag ten teken dat de kopgroep er aan kwam. bewust van het feit dat er een felle strijd zou zijn tussen Vos en de Boer en ik daar geen enkele rol in wilde spelen, ben ik van het gas gegaan en helemaal aan de zijkant van de baan gaan rijden. Albert die nog steeds achter me zat maakte hier dankbaar gebruik van door me in te halen nog voor de kopgroep dat deed…

Hierna ben ik naar binnen gereden en was de race voor mij afgelopen. Kortom, 2e DNF op één dag. Uiteindelijk is de race gewonnen door Danny de Boer wat hem de titel superbike kampioen 2010 opleverde. Hieronder de beslissende inhaalactie voor de GT, wat hem de winst van de wedstrijd en de titel opleverde

ROC2010_09

Het seizoen 2010 is hiermee teneinde gekomen. In november gaan we nog een weekje naar Spanje, maar de competitie is afgelopen.

Hierbij wil ik iedereen bedanken voor de belangstelling, de gezelligheid en natuurlijk de steun die weer een jaar racen hebben mogelijk gemaakt.  De plannen voor volgend jaar zijn nog niet rond, er zijn nog teveel opties open om daar nu al iets over te melden, maar hou de site in de gaten, als er iets te melden valt, zal het daar verschijnen.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.