Welkom op de website van HB Racing

Racen, het gevecht…

4 February 2011 Gepost in Artikelen

Op dit moment valt de sneeuw met bakken uit de hemel en niets herinnert aan het race seizoen dat net voorbij is. Toch is niets minder waar, 2 weken geleden waren we nog in Almeria voor de laatste kilometers van dit jaar. De competitie was natuurlijk al even voorbij, maar het seizoen is pas afgelopen nadat de laatste meters zijn verreden. Voor mijn gevoel was het seizoen sneller voorbij dan anders, maar dat komt waarschijnlijk omdat we niet aan de stratencircuits hebben deelgenomen.

Normaal gesproken zou ik dit seizoen met een nieuwe motor zijn begonnen, ware het niet dat de huidige Soes het nog erg goed deed en het aanschaffen van een nieuwe niet zou leiden tot een spectaculair betere motor. Uiteraard hebben we deze winter het nodige aan onderhoud gedaan, zodat de motor het wel een seizoen zou moeten uithouden.

Ook dit jaar was het plan om een volledig seizoen ONK DSBK te rijden, met uitzondering van de stratencircuits. Daarnaast had ik ook niet veel tijd om aparte circuitdagen te rijden, anders dan degenen die altijd op het programma staan als Spa en Folembray. Vanwege de enorme drukte op mijn werk zat er even niet meer in, maar uiteindelijk was er nog voldoende te rijden.

In tegenstelling tot de voorgaande jaren, besloten we nu weer eens wel een voorjaarstraining te doen, maar niet in zuid Frankrijk… Waar kun je het jaar nu beter beginnen dan waar je het seizoen daarvoor bent geëindigd? Precies, Almeria it was 😉 Met een aantal mensen hebben we de logistiek geregeld en zo gebeurde het dat we half maart alweer op de motor zaten. Op deze manier duurt de winter nauwelijks langer dan 3 maanden.

JO2010_00A

Alhoewel het gelijk een aardige aanslag is op het racebudget, geeft het een heerlijk gevoel om je in alle rust te kunnen voorbereiden op de komende races. De weersomstandigheden zijn in deze periode ook al goed, waardoor vele kilometers gegarandeerd zijn. Uiteraard sliepen we in een hotel waar we vaker geweest zijn en daar is het ‘s avonds ook goed toeven. Kortom, na deze week waren we weer klaar voor het raceseizoen.

JO2010_00

De eerste race was ook traditioneel de Paasrace op Assen en erg vroeg in het seizoen. Ik ben geen voorstander van sneeuwraces, maar begin april is de kans vrij reëel dat er sneeuw ligt. Nu wordt de race met Pasen op 2e paasdag gereden, terwijl er 1e paasdag niets te doen is. Een vrije dag dus tussendoor, waarop wij meestal naar huis gaan. Op de vrijdag voor het Paasweekend had ik ook nog 2 trainingen geboekt om weer even Assen in het hoofd te krijgen.

Dit jaar is het circuit weer aangepast, er is een bypass gemaakt bij de Ruskenhoek zodat het circuit weer een klein beetje van zijn oorspronkelijke karakter terugkrijgt. Maar de huidige Ruskenhoek bleef ook bestaan, waardoor er in feite 2 verschillende versie naast elkaar zijn. Zo kon het gebeuren dat we de vrije training de oude Ruskenhoek reden en in de kwalificaties en de race de nieuwe mochten uitproberen.

JO2010_01

Om allerlei onduidelijke redenen zou het beleid aangaande welke Ruskenhoek er gereden werd, niet echt transparant zijn voor de gebruikers ervan. Pas aan het eind van het jaar kwam de duidelijkheid.

De Paasraces kennen vaak ook de meeste inschrijvingen omdat racers uit omringende landen dit vaak gebruiken als extra training. Zo ook dit jaar, met 55 inschrijvingen moest er dus in de kwalificaties al direct gepresteerd worden. Maar liefst 11 man zouden naar huis kunnen nog voordat de races begonnen waren. Alhoewel ik geen echt scherpe tijd reed, kwalificeerde ik me op de 39e plaats, dus deelname was verzekerd.

JO2010_02

Eigenlijk  is begin april veel te vroeg om het raceseizoen te beginnen, althans voor mij wel… De temperatuur is te laag, het waait hard, het regent soms… Natuurlijk allemaal factoren waar iedereen last van heeft, maar in mijn optiek is racen een zomersport 🙂

De race op 2e Paasdag ging dan ook niet geweldig, meer met mezelf in gevecht dan met tegenstanders heb ik de race niet uitgereden. Overigens moet gezegd worden dat de aanpassingen aan de baan zeer positief waren en dat was zo’n beetje de unanieme mening van het voltallige ONK.

In april wordt een aantal jaren de Nederlandse ronde van de WSBK verreden en wij rijden al 2 jaar in het voorprogramma mee. Ook dit jaar was dit het geval, wat een zeer welkome race op de kalender is. Niet zozeer vanwege het circuit en de rijtijd is vaak ook maar net aan, maar het evenement is natuurlijk fantastisch. Ook het gegeven dat je alle SBK iconen zomaar live op de paddock kunt tegenkomen, maakt het tot een bijzonder evenement.

JO2010_03

Ook de temperatuur ging al aardig richting het niveau waarbij ik me comfortabel voel 😉 Het mooie van deze race was wel dat we de nieuwe Ruskenhoek konden afkijken van mannen die echt weten hoe het moet, al waren daar ook wel grote verschillen te constateren. Het heeft mij in ieder geval geholpen want uiteindelijk heb ik mijn rondetijd behoorlijk verbeterd. Nadeel van dit evenement was wel dat we iedere dag pas laat mochten trainen en we als rijders uiteindelijk de warming-up hebben weggestemd omdat anders het publiek waarschijnlijk al naar huis zou zijn als wij de race moesten rijden.

De race zelf was voor mij erg geslaagd, het tempo kwam er eindelijk weer in en ben uiteindelijk op een 30e plaats geëindigd. Op zich niet spectaculair, maar wel veel beter dan ik van tevoren kon vermoeden. Natuurlijk waren er ook weer de nodige helpers die van de hele dag genoten hebben, zodat het voor iedereen een klein feestje was.

JO2010_04

Voor mij was er nu een kleine pauze omdat in mei de stratencircuits op het programma stonden en ik na mijn ervaringen van het vorige jaar , daar niet meer aan mee deed. Uiteraard zijn we er wel geweest om te kijken, maar dat geeft toch een heel ander gevoel. Ik heb in mei nog wel een keer een circuitdag gereden op Zandvoort, maar dat was meer om feeling met de motor te houden.

In juni stonden de Speed Challenge in Assen en de altijd warme races in Oschersleben op het programma. Voor de verandering mochten we op Assen nu weer de oude Ruskenhoek rijden. Erg jammer, maar de KNMV had nu eenmaal dit standpunt ingenomen, alleen wist niemand waarom…  Ik moest nu weer wennen aan de oude baan, hetgeen aan mijn rondetijden wel te zien was. Ik mocht uiteindelijk vanaf een 28e plaats starten.  In de race heb ik mijn tijden nog wel wat scherper kunnen stellen, maar het was nog steeds niet op niveau. Wel ben ik 26e geworden, wat gezien de trainingen niet eens een tegenvallend resultaat was.

Oschersleben is altijd een feest om naar toe te gaan, temperaturen altijd hoog, een leuke baan om te rijden en een combinatie van ONK en Cup, waardoor de hele paddock bevolkt is met veel bekenden. De reis er naartoe is altijd een hele onderneming, maar het is alleszins de moeite waard. Omdat we ook nog eens de laatste race van de zondag zouden rijden, besloten we om niet zondagavond maar op maandagochtend terug naar huis te rijden.  Kortom, een lekker lang weekend Oschersleben voor de boeg. De trainingen waren zwaar vanwege de hoge temperatuur en ik zette dan ook in de eerste training de snelste tijd neer, die me een 22e plek op de grid opleverden. Voor mij was dit een PR maar de vorm dit jaar is toch niet geweldig. In de eerste race ben ik 19e geworden wat niet eens verkeerd is, maar ik merk toch dat ik op bepaalde punten moet verbeteren.

JO2010_05

Omdat het op zo´n gecombineerde dag erg druk is, hadden we ook een aangepaste startprocedure. Geen grid opstelling, maar gelijk van start gaan. Afijn na de eerste race mocht ik 5 uur wachten op de volgende, alleen door crashes in de tussenliggende races, werd dat nog iets langer. Uiteindelijk liep het al tegen 6 uur, een tijdstip waarop de races over moeten zijn en wij moesten nog. De racelengte werd al ingekort en toen er ook in de opwarmronde nog iemand crashte, werd onze 2e race afgelast… Balen dus!

JO2010_06

Inmiddels zitten we al in augustus voor de Rizla racing days, het gecombineerde auto en motor spektakel. Dat betekent dus geen pitbox en mochten we met de tent op de paddock staan. Meestal staan we dan in de buurt van de Strubben, wat zo´n beetje de vaste plek is geworden… Tijdens deze dagen rijden de motoren in het ochtendprogramma, wat als enige voordeel heeft dat we snel klaar zijn.  De eerste training verliep onder natte omstandigheden, waarbij ik tot overmaat van ramp mijn transponder verloor in de 2e ronde. Ik stond 43e op de lijst, terwijl ik minstens 10 plaatsen naar voren had moeten staan.

Pech dus… Gelukkig was mijn transponder teruggevonden en leek de 2e training droog te worden, zodat er nog niets verloren was. Dit bleek ook zo te zijn en na een rommelige training waarbij ik een aantal keren van de baan was gedrukt, kwalificeerde ik me op een 42e plaats.  Het programma was ook deze keer weer overvol, zodat een warmingup training er niet af kon en we gelijk ´s ochtends de race mochten rijden. Voor mijn ritme was dat niet erg goed en dat bleek al snel. In de race miste ik de scherpte en begon erg veel fouten te maken, in een poging om nog wat te redden. Ik besloot voortijdig naar binnen te gaan, waarmee de 2e DNF van het jaar een feit was.

JO2010_07

JO2010_08 

JO2010_09

Het 2e evenement in augustus was Spa Francorchamps. Mijn lievelingscircuit met als enige nadeel dat het in België ligt. In de week voor de race hadden we 2 trainingsdagen geboekt om weer even in te komen. Ook deze dagen zijn een jaarlijks terugkerend gebeuren. In het raceweekend hadden we met 4 teams 1 pitbox gehuurd, want de F1 boxen zijn mega groot. Alleen de ruimte ervoor valt wat tegen, maar dat is slechts een detail. Tijdens dit evenement werd ook de 6 uur van Spa verreden, wat altijd leuk is om naar te kijken.

JO2010_16

Mijn eerste kwalificatie ging niet super, althans qua gereden tijden. Wel bracht het me op een voorlopig 32e plek op de grid. In de 2e training reed ik 3 seconden sneller, maar zakte 1 plaats omdat iedereen sneller ging. Maar uiteindelijk was ik niet ontevreden, had een nieuw PR gereden en dat gaf moed voor de race. Op de paddock was het een gezellige bedoening, want ook de 3D cup waar veel bekenden in meereden waren van de partij en het weer was uitstekend…

Op de racedag was het weer compleet omgedraaid, het begon even voor de warmingup training te regenen, om dit de rest van de dag ook vol te houden. Tijdens deze training ben ik wel gaan rijden om weer wat aan regen rijden te wennen. Dit ging best lekker, ik had mijn oude pak aangetrokken en als je eenmaal nat bent, kun je niet natter worden. Dit is ook het moment waarop het leuk begint te worden.  Mijn voornemen om een nieuw PR te rijden in de race kon ik laten varen, maar ik kon er op z´n minst een leuke race van maken.

JO2010_17

De eerste race ging niet heel lekker omdat ik achterin het veld wat werd opgehouden. Eenmaal er voorbij, kon ik geen aansluiting meer krijgen bij de groep voor me en reed wat eenzaam mijn rondjes totdat ik de een na de ander zag crashen. Omdat de grip niet geweldig was ben ik ook voortijdig gestop.

De tweede race ging beter, maar na 5 ronden kregen we de rode vlag vanwege een crash. De herstart ging ook goed en ik finishte als 27e rijder overal en 17e ONK rijder. Aanvankelijk leek het erop dat ik 15e was geworden, maar er waren 2 belgen bij die ook reguliere ONK rijders zijn. Dus net geen punt gescoord. Deze uitslag werd ook pas een week na de race officieel gemaakt 😉

Ook in september weer 2 evenementen op de kalender. Een circuitdag op Folembray, waar ik dit jaar als voorrijder aan deel nam en de laatste race, The race of the Champions.

Folembray is altijd leuk en gezellig, zo ook dit jaar weer. Altijd prima georganiseerd en de sfeer is er ook traditioneel goed. Uiteraard ontbrak de traditionele barbecue niet, waarbij ook de drank nog steeds in grote flessen verkocht wordt. Het voorrijden was ook leuk, ik mocht een aantal oude cup collega’s voorrijden die er nog nooit eerder geweest waren. Vanwege het gering aantal stroompunten op het circuit besloten we geen bandenwarmers te gebruiken. Kortom, mijn eerste kennismaken met het rijden op koude slicks. Overigens gaat dit prima als je rustig opwarmt en het voordeel is dat je als voorrijder het tempo bepaalt 😛

Tijdens de Race of the Champions mochten we ineens weer de vernieuwde Ruskenhoek gebruiken, want die was inmiddels vrijgegeven voor de nationale competities. Op zich leuk, maar wel weer wennen. Mijn 1e training ging niet geweldig en bracht me op een 29e plek. De nieuwe Ruskenhoek liep gewoon niet lekker en na wat tips gehad te hebben, besloot ik het in de 2e training beter te doen.

JO2010_11

Deze training ging ik dan ook snel van start, mede omdat er nogal dreigende regenwolken waren komen opzetten. In de 2e ronde reed ik al sneller dan de hele eerste training en het gevoel was goed. Helaas begon het in de 3e ronde te regenen en was de training klaar. Wel had ik de 25e tijd gereden, maar overall bleek dit P30 op de grid te worden.

JO2010_12

Traditioneel is deze race één van de drukst bezochtste, dus veel gezelligheid op de zondag. Mijn warmingup training ging wel lekker, maar het weer was redelijk onvoorspelbaar. Omdat de regenbanden in Spa redelijk op waren, hadden we nieuwe regenbanden, die ook nog eens breder waren dan de oude. Dit kwam goed uit, want de 1e race werd een natte race…

JO2010_13

De start ging goed en ik haalde ook met enige regelmaat rijders in, die wat minder vertrouwen hadden op de natte baan. Op een gegeven moment reed ik op de 20e plaats en had nog zicht op een 18e plaats. Helaas was de baan volledig droog geworden en begon de motor gevaarlijk te glijden in iedere bocht. Met nog 7 ronden te gaan, wist ik dat ik het niet vol zou houden tot het einde en ben ik gestopt. Jammer, van mij had het de hele race mogen regenen.

JO2010_15

Race 2 was wel droog, dus zou ik lang niet zover naar voren kunnen rijden. De start ging wederom niet geweldig, want ook nu was de echte scherpte er niet. Ik reed rond op de 29e plek en werd op een gegeven moment gelapt door de kopgroep. Omdat in deze race de titelstrijd werd uitgevochten, wilde ik daar niet in de weg rijden en ging overdreven aan de kant zodat ook degenen achter me er voorbij kwamen. Hierop besloot ik wederom naar binnen te gaan.

Het seizoen was hiermee officieel ten einde, ware het niet dat ik in november nog naar Spanje ben geweest voor de Speedweek. Deze week is altijd een perfect afsluiting van het jaar. Een combinatie van veel rijden, gezelligheid op het circuit, aan de bar en een perfecte organisatie. Kortom, beetje vakantie 😉 Ik heb het dan ook erg naar mijn zin gehad. Leuke bijkomstigheid was dat er op de laatste dag ook nog een race werd gereden waarin ik 2e ben geworden en ik heb mijn PR van het jaar daarvoor met een dikke seconde verbeterd.

JO2010_18

JO2010_19

Dit was weer mijn racejaar in een notendop. Alle details kunnen gelezen worden in de afzonderlijke verslagen die natuurlijk trouw verschijnen na iedere race. Alles voor mezelf op een rijtje zettende, is de titel van dit jaarlijks terugkerende epistel wel juist gekozen. Het gevecht… niet een gevecht zoals je je zou wensen op de baan, maar meer een gevecht met mezelf. Niet dat het nu ultiem slecht is gegaan dit jaar, maar vanwege werkdrukte heb ik me veel te weinig kunnen focussen op de race en mijn mentale conditie, met als gevolg dat de progressie nogal is achtergebleven bij de verwachtingen. 

Natuurlijk zijn er ook veel leuke dingen gebeurd en is het wel vermeldenswaardig dat er ook geen enkele crash is geweest. Racen moet natuurlijk ook gewoon leuk zijn, want het blijft natuurlijk een hobby… En hiermee komen we automatisch weer op de vraag terecht wat deze hobby zo speciaal maakt. Ook dit jaar valt deze vraag niet met één pakkende volzin te beantwoorden. Ik ga dat ook niet eens meer proberen, racen is gewoon een way of life. Je snapt het of je gaat het never nooit snappen.

Achteraf is het makkelijk conclusies trekken, maar uiteraard niet zonder doel. Dat doel is 2011, waarin we nog een jaar ONK gaan rijden. De motor is inmiddels verkocht en op korte termijn wordt er een nieuwe aangeschaft. Kortom, in 2011 verschijnen we weer fris aan de start, zowel lichamelijk als mentaal.

Uiteraard valt of staat deze hele operatie met de aanwezigheid en medewerking van het vaste team, dat zich ook dit jaar weer voor de volle 100 procent heeft ingezet. Zich waarschijnlijk ook weleens vertwijfeld afvragende waar ik nu weer in ´s hemelsnaam mee bezig was daar op die baan…

Rest me nog om iedereen van harte te bedanken voor het seizoen 2010 en met de pijlen gericht op 2011 gaan we er weer een leuk jaar van maken.

JO2010_20

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.