Welkom op de website van HB Racing

ONK Lenterace 2011

4 April 2011 Gepost in 2011

Na vele maanden van voorbereiding en noodgedwongen rust, is het seizoen 2011 eindelijk begonnen. Alhoewel het erg vroeg in het seizoen was, leken de weersvoorspellingen toch nog wel redelijk. De werkelijk bleek echter de verwachtingen te overtreffen, dus dat was helemaal ok. Veel teams hadden al verscheidene trainingen in warmer oorden achter de rug, maar dat gold niet voor ons.

Door het opbouwen van de nieuwe motor waren we maar net op tijd gereed voor de eerste trainingen, dus dit weekend was een complete shakedown. Nog weinig km ’s in de benen en een nieuwe motor die nog helemaal afgesteld moest worden. Voorwaar niet het beste uitgangspunt, maar misschien maakte ons dat wel scherper. Ook dit jaar staan we weer samen met Dave Hendriksen in de pitbox en zo het zich laat aanzien is dat pitbox 19.

Op vrijdag hadden we nog wat extra trainingen geboekt, dus het weekend begon voor ons al op donderdagmiddag, vanaf het moment dat we in de camper stapten naar Assen. Het opbouwen ging voorspoedig, maar we hadden vorige week al wat geoefend 😉 De trainingssessies op vrijdag waren wat somber, maar zeker niet zo koud als de week ervoor. Toch werden de zachte Metzeler banden redelijk opgevreten. Dit ook als gevolg van een iets te zachte achterveer, maar daar zouden we het dit weekend mee moeten doen.

AS030411V01

Aan het einde van de dag hadden we een redelijk setup bereikt voor de kwalificaties van zaterdag. Omdat er erg veel inschrijvingen waren zat de training helemaal vol en zouden er ook mensen af moeten vallen. ‘s Avond werd het steeds drukker op de paddock en was het leuk om alle bekende van vorig seizoen weer ff te spreken. Ook konden we de motor al keuren, zodat we de zaterdagmorgen relaxed konden beginnen.

Zaterdag 2 april

Zaterdag ochtend begon dus heerlijk rustig, want de eerste training was pas rond 12.00 uur. De motor was helemaal ok en ik kon me in alle rust voorbereiden. Op zich was er ook wel wat spanning, want zoals gezegd, er zou echt gekwalificeerd moeten worden.

QP1

Toen ik eenmaal op de motor zat, waren de spanningen voorbij en kon ik me concentreren op het rijden. Wel bleek als snel dat met zo’n overvolle baan het rijden van een vrije ronden schier onmogelijk was. Erg veel snelheidsverschil op de baan en een aantal keren werd mijn snelle ronden om zeep geholpen. Twee keer belandde ik naast de baan omdat een ingezette inhaalactie niet helemaal lukte.

AS030411V02

Mijn snelste tijd van deze training bleek 1:48.8, wat goed bleek voor een voorlopige 37e plek op de grid. Vooraf had ik getekend voor deze positie, maar ik wist dat ik veel sneller kon, dus tevreden was ik nog niet. Gelukkig hadden we aan het eind van de middag nog een kans om e.e.a. te verbeteren. Het weer was geweldig goed, dus die zou geen roet in het eten gooien.

In de middag hebben we nog wat briefings gehad over de wijzigingen in het regelement dit jaar en later nog een DSBK meeting waar als belangrijkste punt het grote snelheidsverschil werd besproken. Dit bleek met name veroorzaakt te worden door een aantal junioren van het BK die ook meereden.

QP2

De tweede training begon ik een stuk minder gespannen, maar ik zat in een verkeerd groepje, dus besloot vrij snel naar binnen te gaan. Daarna reed ik gelijk een snellere ronde dan de training ervoor, al was het maar 3 tiende sneller 😉  Maar ik stootte gelijk  hierna weer op een langzamer groepje en besloot weer naar binnen te gaan. Even wat drinken en dan weer de baan op. Ik wist dat ik niet veel tijd meer had, maar kwam de baan op achter iemand waar ik niet echt makkelijk voorbij kon, maar die me ook ophield. Uiteindelijk besloot ik me wat terug te laten vallen en er weer naartoe te rijden. Dit leidde tot de snelste tijd van 1:48.1. Ik had net iets te weinig afstand gecreëerd, want aan het eind van de ronde zat ik er weer strak achter.

AS030411V03

AS030411V04

 Deze tijd was goed voor een 33e trainingstijd, maar omdat de rest ook niet stil zat, was ik uiteindelijk gekwalificeerd op een 38e plek. Ik had de snelste tijd in de 1:48 en voor me alleen mannen die sneller waren, dus dat bood wel perspectieven voor de race.

Na de trainingen werden er nog foto’s genomen van de DSBK en DSSP, die elders op de site te bewonderen zijn. De avond verliep verder weer redelijk voorspelbaar en ik ben op tijd naar bed gegaan om de volgende dag goed uitgerust te zijn. De weersvoorspelling was slecht, maar het blijft Assen, dus je weet het nooit.

Zondag 3 april

Ook vandaag een relaxed schema, warming up tegen 12.00 uur en de race om 16.00 uur. En niet te vergeten de traditionele pitwalk om 10.00 uur, waar toch nog redelijk veel publiek op af kwam. Gedurende de dag zouden we redelijk wat bezoek krijgen van vrienden en familieleden, maar dat maakt het alleen maar gezelliger.

De warming up training ging ook lekker, weliswaar op de oude banden die er nog op zaten van de laatste kwalificatie training, maar ik reed moeiteloos 1:50-ers. Een lekker begin van de dag dus.  Na de deze training hadden we nog een zee van tijd om alle races te bekijken voor we zelf aan de beurt waren. Het bezoek vermaakte zich ook opperbest en het weer viel erg mee. Het was nog steeds droog en dat zou de rest van de dag ook zo blijven.

AS030411V05

De Supersportraces was ook spannend om naar te kijken, al werd hij wel in 2 delen verreden als gevolg van een crash in de Haarbocht tijdens de start. Eigenlijk niet zo slim van me om daar naar te gaan kijken, want het beïnvloed je onbewust toch… Maar goed, het liep al tegen half 4, dus tijd om me te gaan voorbereiden en om te kleden. Kartini was voor de gelegenheid pludame en werd hier en daar wat in de maling genomen over de do ’s en don’t ‘s van deze functie 😉

De race.

Ook dit jaar mochten we de sighting lap vanuit de pitbox aanvangen, dus dat was ook wel weer relaxed. Eénmaal op de grid was het weer een gezelige drukte, zowel op de grid als op de tribune.

AS030411V06

Ik voelde me relaxed en realiseerde me dat ik niet zoals voorheen gekeken had hoe lang het rode licht aan bleef… Beetje jammer, maar dan maar goed opletten. Nadat het 3 minuten signaal had geklonken werden de bandenwarmers verwijderd en vertrok iedereen van de grid, behalve Ed en Kartini. Die mochten nog even blijven tot het 1 minuut signaal 😉 Dit had niet iedereen even goed door als ik zo om me heen keek.

De warming up lap begon en ik voelde me goed. Na zo’n kleine 2 minuten stond iedereen opgesteld voor de start… Ik had besloten wederom in de 2e versnelling te starten, omdat dit het beste resultaat gaf. Het rode licht ging aan… en bijna direct weer uit… Ik liet mezelf verrassen, maar herstelde snel en was weg. Op zich goed start, maar niet zo spectaculair als ik in mijn hoofd had. In mijn ooghoeken zag ik Teus Oskam voorbij komen en zocht naar een route die sneller zou zijn. Dit lukt niet echt en hij zat voor me.

AS030411V07

AS030411V08

 De eerste ronde was goed verlopen en ik had wel een paar plaatsen gepakt. Voor mijn gevoel zal het tempo er lekker in en ik zat achter Yvon Gilissen. Ik kon hem redelijk makkelijk voor bij op het rechte stuk en had toen Teus weer in het vizier. In no time was ik hem genaderd en probeerde hem op de Veenslang in te halen, net voor de rechtse knik van de Ruskenhoek. Ik zat er naast, maar Teus stuurde toch in, zodat ik weer achter hem zat. Op het recht stuk waagde ik nog een poging en remde hem uit bij de Haarbocht. Dit lukt, maar ik moest de motor ultra plat gooien om de bocht nog te halen. Mijn rechter laars schuurde over de grond, wat een mooie vonkenregen moet hebben gegeven 😉

AS030411V09

Ik was Teus voorbij en keek tegen een redelijk gaat aan naar Yme Jan Hofstee. Ik kon ook dit gat snel dichtrijden, maar inhalen ging nog even niet. Op dat moment begon Yme Jan te versnellen, maar ik kon niet mee. Omdat mijn laptimer geen tijden doorgaf, had ik geen idee wat voor tijden ik reed, maar dat zou ik achteraf wel zien. Op mijn pitbord was de +0 ook al gewijzigd in +1, dus ik had niet direct iets te duchten van hetgeen achter me zat.

Uiteindelijk heb ik de race op deze postie uitgereden en werd 35e. 3 plekken gewonnen t.o.v. mijn startpositie. Achteraf bleek dat ik de meeste ronden in de 1:47 had gereden, dus weer een nieuw pr.

Samenvattend kan ik stellen dat we een goed eerste raceweekend hebben beleefd, met goede progressie en veel vertrouwen voor de komende races. Daarnaast was het natuurlijk ook erg gezellig, niet in de laatste plaats vanwege al het bezoek dat we mochten ontvangen. Dus Charlotte, Mike, Kartini, Henk, Gert, Dennis, Soraya, Michael, Peter, Marjan, bedankt! Maar dat geldt evenzogoed voor Jeanne en Ed 🙂

De volgende race is tijdens de WK Superbike over 2 weken, weer op het TT circuit van Assen. Tot dan !

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.