Welkom op de website van HB Racing

ONK race tijdens de WSBK Assen

16 April 2011 Gepost in 2011

Inmiddels voor de 4e achtereenvolgende keer mogen we met de DSBK rijden in het voorprogramma van de WK Superbike  in Assen. De weersvoorspellingen werden naar mate het evenement dichterbij kwam, steeds beter en we hadden er allemaal flink zin in. Niet op de laatste plaatst omdat het natuurlijk geweldig is om tijdens dit evenement op de paddock te vertoeven.

Natuurlijk is ons trainingsschema niet optimaal, maar het hele evenement maakt dat ruimschoots goed. Zo werd ons medegedeeld dat we bij voldoende ruimte ook op de normale paddock mochten staan, dus zijn we donderdagmiddag maar ruim op tijd vertrokken om een goede plaats te bemachtigen.

Ed en ik gingen samen en Jeanne zou op vrijdag komen, samen met Gert en Dennis. In Assen aangekomen was het al wel redelijk druk, maar Dave had nog een plaatsje  voor ons vrijgehouden in de nabijheid van de Strubben, wat zo ongeveer de standaard plek aan het worden is.

Kortom, zover alles volgens plan. In no time hadden we alles opgebouwd en konden we de verdere avond in alle rust doorbrengen.

Vrijdag 15 april 2011

Op de vrijdag hadden we één training, helemaal aan het einde van de dag, dus geen reden tot stress. Vrijdagochtend konden we al genieten van vrije trainingen en net na de middag was ook de motor al gekeurd.

1e Kwalificatie

Het weer was goed vandaag en ook na 6 uur was de temperatuur nog goed. Ik had me wel voorgenomen om te proberen deze training een goede tijd te zetten, omdat dit in de 2e waarschijnlijk niet zou lukken vanwege het vroege tijdstip. Maar ook de nieuwe achterveer moest nog worden afgesteld en we hadden geen pitbox zoals gewoonlijk wel het geval is.

WSB11-01

Ed moest dus met een handjevol gereedschap en pitbord richting pitstraat gaan om vervolgens een plekje te zoeken. Ik was ondertussen de baan al opgegaan en had me voorgenomen ongeveer 3 rondjes te rijden. Ik zat in een groepje wat te langzaam was voor mijn gevoel en de doorkomst bewees dat dit inderdaad het geval was. Tijden boven de 1:50, dus ik besloot me wat te laten afzakken en er weer naartoe te rijden. Nu reed ik 1:50.0 en besloot even naar de achterveer te laten kijken.

WSB11-02

Deze bleek weer helemaal onderin te zitten en we  hebben de demping wat strakker gezet. Ed gaf aan dat de directe concurenten al flink harder gingen dus ik besloot even aan te zetten. Dit resulteerde in een 1:47.1 wat wederom een nieuw pr was. weer even naar binnen, demping nog wat strakker gezet en weer even pushen. Ik had vrij baan en kon me concentreren op de punten die ik in mijn hoofd had. Resultaat was een 1:46.7, dus weer een pr 😉

WSB11-04

Hierna weer even naar binnen om de vering te checken, deze bleek nu goed en kon ik weer naar buiten om de resterende ronden te rijden. Hierin reed ik nog een paar lage 1:47’s en was de training ten einde. In de outlap heb ik nog even een start geoefend en dat ging ook goed.

WSB11-03

Deze tijd bracht me op P25 terwijl ik nog geen moment echt hard gepushed heb, dus in de race zie ik nog wel mogelijkheden om sneller te gaan.

Na de training hebben we alvast een overwinningsbiertje gedronken en nog veel nagebabbeld… Kortom, het was gezellig en met geen enkele activiteit voor de zaterdag konden we het wat later maken dan normaal.

Zaterdag 16 april 2011

Veel kijken, kletsen, weer kijken, hapje eten, drankje, kijken en ouwehoeren …

Zondag 17 april 2011

Onze zondag begon uitzonderlijk vroeg, want we hadden nog een kwalificatie training op het programma staan, om 08.30 uur… Kortom, vroeg opstaan om de bandwarmers aan te zetten en een beetje wakker te worden. De temperatuur was nog laag om die tijd, dus een snellere tijd neerzetten dan in de eerste training,  leek niet aan de orde.

2e Kwalificatie

Ik had geen specifiek doel voor de training en zou het van het moment laten afhangen om te zien wat er mogelijk was. Het was inderdaad nog fris, maar ik heb toch nog wel lekker kunnen rijden. Echter zonder een snellere tijd neer te zetten dan in de eerste training. De rondetijd bleef steken op een1:48.0 en ik had daarmee een 28e trainingstijd. Na samenvoeging van de 2 trainingen had ik een 26e tijd getraind, wat dan ook mijn plek op de grid zou worden in de race, die veeel later zou plaatsvinden.

WSB11-05

Inmiddels kwam ook het bezoek binnengedruppeld en kon de dag vol mooie races beginnen. vanaf onze stek langs de Strubben konden we een groot deel van de races volgen, aangevuld met informatie van de monitoren gaf dat wel een kompleet beeld.

Helaas liep de race van de WK supersport nogal uit door 2 rode vlag situaties, waardoor ook ons geplande starttijd nog wat later werd dan gepland. Jammer genoeg ging er na de 2e manch van de WK SBK behoorlijk wat publiek weg, met name ook omdat de European Juniorcup nogal slaapverwekkend was om naar te kijken.

Race

Rond half 6 zijn we naar parc ferme gegaan om ons op te stellen, van waaruit we de sighting lap begonnen. Omdat de pitstraat 5 minuten open was, maakten een aantal rijders van de gelegenheid gebruik om meerdere laps te rijden, maar ik ben na 1 ronde op de grid gaan staan.

WSB11-06

Alhoewel er best veel publiek naar huis was gegaan, waren de hoofd- en GT tribune toch nog wel aardig gevuld. Ook het weer was nog goed en er zijn weer veel foto’s gemaakt. Na c.a. 5 minuten kwam aan alle gezelligheid een eind en begonnen we met de warming up lap. Ik had best moeite om mijn scherpte terug te vinden na een lange slenterdag, maar probeerde er het beste van te maken

De vorige race liet ik me overvallen doordat het rode licht sneller uit was dan ik verwachtte, dus nu zou ik goed opletten. We stonden opgesteld, de man met de rode vlag liep weg en ik zette 7000 toeren op. Het licht ging aan… en weer uit… Start! Ik was precies op tijd weg en had een goede start. Ik zocht een weg buitenom naar de Haarbocht en vond een gaatje. Voor mijn gevoel had ik wat plekken gewonnen, maar in de eerste ronde kwamen er toch een aantal weer voorbij.

WSB11-07

WSB11-08

Mijn eerste doorkomst was op een 28e plaats, dus ik was toch 2 plaatsen verloren. In ronde 2 kwam Albert van der Velden me in de Strubben voorbij en ik dacht hem even snel terug te pakken. Op de Veenslang kon ik hem er bijna naast zetten, maar kon niet voorkomen dat hij eerder de Ruskenhoek instuurde. Omdat er waarschijnlijk een uitvaller was, bleef ik op de 28e plaats rondrijden en reed Albert in eerste instantie bij me weg. Op mijn pitbord bleef echter continue +0 staan, wat betekent dat er nog iemand in mijn achterwiel zat.

WSB11-09

Op momenten dat ik ging versnellen, bleef die +0 staan, en ik had geen idee wie het was. Tot het moment waarop ik tijdens het insturen van de GT ineens een voorspatbord naast me zag, dat maar van één iemand afkomstig kon zijn… Teus Oskam. Inmiddels reed ik wel weer in de 1:46, maar raakte Teus niet kwijt. Wel reed ik weer naar Albert toe en wist hem in de 11e ronde te passeren op het rechte eind.

In de 12e ronde kreeg ik een blauwe vlag en ging wat van mijn gas af… het eerste wat ik toen zag was dat zowel Albert als Teus me voorbijkwamen, gevolgd door Arie Vos. Toen we vervolgens weer een blauwe vlag kregen, besloot ik dat truukje ook uit te halen en ging ik zowel Albert als Teus weer voorbij 😉

WSB11-10

Uiteindelijk ben ik als 25e afgevlagd, dus heb 1 plaatsje gewonnen t.o.v. mijn start. Ik was eigenlijk van plan om mijn progressie verder uit te bouwen naar de 45-ers of wellicht een 44-er, maar was absoluut niet scherp genoeg. Dit voornamelijk vanwege het toch wel slopende weekend dat we gehad hebben. Uiteindelijk kijk ik wel tevreden terug op de race, want afgelopen weekend heb ik toch een aantal malen een PR gereden.

Uiteraard was alles er omheen ook weer top, alle vrienden en bekenden die langskwamen en natuurlijk de helpers op de grid. Charlotte, Henk, Erik en natuurlijk Ed worden weer van harte bedankt en we kijken weer uit naar de volgende race.

De race in Spa komend weekend moeten we verstek laten gaan, dus de eerstvolgende race zal weer op Assen zijn, tijdens de Speedchallenge.

Tot ziens, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.