Welkom op de website van HB Racing

Verslag Oschersleben 2011

4 July 2011 Gepost in 2011

Oschersleben is één van de hoogtepunten van het raceseizoen, niet in de laatste plaats vanwege de altijd hoge temperaturen en mooie races. Afgelopen weekend stond dit circuit op de agenda voor zowel het ONK als de Cup en we hadden er flink zin in. De reis er naartoe is altijd behoorlijk, maar dat hebben we er altijd graag voor over. Overig waren de weersvoorspellingen niet echt goed, maar daar trek ik me doorgaans niet te veel van aan.

Vrijdagochtend vertrokken we op tijd om in ieder geval niet te laat op het circuit aan te komen. De reis verliep voorspoedig, tot we er bijna waren… 37 km voor de afrit een enorme file! Gewoon midden in de vakantietijd een drukke snelweg half dicht gooien… De Duitsers weten daar dus ook wel raad mee. Uiteindelijk kwamen we na een reis van 7,5 uur bij het circuit aan, om te constateren dat we nog wel even voor de poort konden wachten. Niet om 18.00, maar om 19.00 uur mochten we pas de paddock op.  Later bleek ook de pitbox die we dit weekend hadden al te zijn vergeven, dus moesten we genoegen nemen met box 28, helemaal aan het eind.

Verder was op een paar lokale buitjes na, de hele dag droog verlopen, terwijl ook de vooruitzichten voor die dag slecht waren, hetgeen me in mijn idee sterkte, dat het best een mooi weekend zou worden. Om dit af te dwingen heb ik de verdere avond in korte broek rond gelopen 😉

Uiteindelijk kwam alles die avond nog wel goed, de pitbox was ingericht, ik kon me nog inschrijven en had ook al de motor laten keuren en daarna verscheen ook Ed, die op eigen gelegenheid was gekomen. Ik had alleen de rijdersbriefing gemist, maar daar had ik dan ook echt geen tijd voor;) Achteraf bleek ik niet echt iets gemist te hebben.

Zaterdag 2 juli

Ik had voor die dag een extra vrije training geboekt om het circuit weer te leren kennen en mocht om 11.00 uur voor de eerste keer de baan op. Het was dus een relaxte ochtend, want alles stond al klaar en het was nog steeds droog…

Vrije training

Ik begon de vrije training rustig om mezelf de gelegenheid te geven om de lijnen, rem- en instuurpunten weer even scherp te krijgen. Daarna heb ik even wat meer gas gegeven om te zien hoe de vering stond en ben even naar binnen gegaan om ed te laten checken. Alles zag er goed uit en ik heb de training verder uitgereden. Ieder keer als ik er kom heb ik toch weer wat moeite om de 3-voudige linkerbocht snel te nemen, dus daar was deze training prima voor.

OS2011-01

Nauwelijks een uur later, stond mijn eerste kwalificatie op het programma. En zoals het er nu uitzag zou het droog blijven en die zekerheid hadden we voor de tweede training niet. Het zou dus de belangrijkste training worden.

1e kwalificatie

Gelijk al vanaf het begin van de training probeerde ik snel te gaan en ronde na ronde ging het beter. Ik had al mijn PR verbeterd als was het slecht met een paar tiende seconden 😉 Mijn laptimer gaf op een gegeven moment een nog betere tijd aan, dus ik besloot even naar binnen te gaan om wat te drinken en dan aan de laatste paar ronden te beginnen. Helaas bleek de tijd op mijn laptimer niet te kloppen, maar ik had nog een paar ronden.

OS2011-02

De tweede stint ging net zo lekker, maar ik kon mijn tijd niet echt spectaculair verbeteren. Het resultaat was een voorlopig 21e plaats, waar ik toch wel redelijk content mee was.

OS2011-03

Nu was het wachten begonnen tot aan de tweede training… Helaas begon het na de middag zachtjes te regenen, waarbij al snel bleek dat de kansen op een droge training wel uiterst minimaal waren. Ik besloot in ieder geval te gaan rijden, want ik had nog nooit in Oschersleben in de regen gereden. Ook waren mijn regenwielen nog nooit gemonteerd geweest, dus ik hoopte maar dat alles paste 😉

Toen duidelijk werd dat het niet meer droog werd, heb ik de regenwielen gemonteerd en de carbon remblokken vervangen door sinterblokken. Gelukkig paste alles perfect en kon ik me gaan voorbereiden op de eerste natte training van dit seizoen.

2e kwalificatie

De eeste meters waren nogal wat onwennig, maar iedereen ging langzaam rond… Alleen was dat alleen maar de eerste ronde. Ik had geen vertrouwen in de baan, maar probeerde toch aan te zetten. Op heel veel plaatsen op de baan had ik wielspin en dat gaf niet veel vertrouwen. Aan de achterkant had ik ook erg weinig grip, dus de tijd die ik neerzette was echt om te huilen. Met een onvoldaan gevoel sloot ik de training af en hebben we zitten denken wat er mis was.

OS2011-04

Nu had ik wel de voorvering anders afgesteld, maar achter hadden we niets gedaan. Ook de bandenspanning was niet helemaal optimaal, maar de grootste oorzaak was ik natuurlijk zelf. Als je de baan opgaat met het idee dat het glad is, kan het ook niets worden. Ik had me voorgenomen om met een totaal andere instelling de warming-up op zondag te gaan rijden, maar dan moest het natuurlijk wel nat zijn 😉

De rest van de dag verliep redelijk voorspelbaar, want op Oschersleben moet er gebarbecued worden… Het traditionele watergevecht was er dit jaar niet, maar nat werden we wel 🙂

We gingen niet al te laat naar bed om de volgende dag fit te zijn. ‘s Nachts was het echt storm, we zijn verschillende keren wakker geworden omdat we dachten midden op zee te zitten, zo ging het tekeer…

Zondag 3 juli

Omdat het tijdschema in Oschersleben altijd krap is vanwege het grote aantal races (iedere klasse rijdt er twee) stond de warming up al gepland om 08.45. We hadden de motor nog op regenbanden laten staan in de veronderstelling dat het toch wel nat zou zijn. Nou dat klopte, het was erg nat… Ik stond vroeg op om in ieder geval scherp te zijn voor de warming up, want ik had nog wel even wat recht te zetten.

Warming up

Ik hees mezelf weer in mijn oude pak, wat tegenwoordig dienst doet als regenpak en liet nog even wat verbeterpunten de revue passeren. De training was slechts 10 minuten, maar voor mij voldoende om te zien of ik mezelf ernstig kon verbeteren. En dat lukte… de eerste meetbare ronde reed ik al 11 seconden sneller dan de snelste ronde uit de kwalificatietraining. Daarna reed ik er nog 3 seconden af en stapte dit keer met een voldaan gevoel van de motor af. Ik had de 13e tijd van de training gereden en dat gaf me een goed gevoel voor de race.

Na de warming up trainingen startte de eerste serie races. Omdat het schema nogal strak was, hield iedereen zijn hart vast, want meestal is het aantal crashes in de regen wat hoger dan normaal. en inderdaad, nadat er in de races voor ons wat crashes waren geweest, werd het aantal raceronden ingekort tot 10 i.p.v. 15.

1e race

Rond 12.00 uur stonden we aan de start en omdat er geen grid procedure was met parapludames e.d., reden we een sighting lap, direct gevolgd door een warmup lap, om vervolgens klaar te gaan staan voor de start. Ik stond op P21, helemaal aan de rechterkant en had een goed overzicht zo. De rode lichten gingen aan en snel weer uit… de race was gestart. Ik was goed weg en hield mijn plek. De eerste ronde ging goed, ik zat achter Dave. Maar in de 2e ronde ging hij halverwege van zijn gas af en ik moest ook remmen. Mourad die strak achter me zat, profiteerde van deze gelegenheid en kwam me voorbij. nadat ik Dave voorbij was, ging ik achter Mourad aan en haalde hem snel weer in.

OS2011-06

Bij het ingaan van de 3e ronde merkte ik ineens dat ik bijna geen grip meer had en miste ongeveer 3 bochten in  1 ronde. Ik dacht aan een zachte of lekke band en besloot naar binnen te gaan. Ed controleerde alles, maar er bleek niets aan de hand. Alhoewel de race zo wel verloren was, ben ik toch weer de baan opgegaan om in ieder geval weer vertrouwen te krijgen. Uiteindelijk ben ik wel gefinished op een 17e plaats.

Om het tijdschema nog wat te redden, werd de pauze opgeofferd en alle races wederom ingekort. Onze 2e race zou over 12 rondes gaan. Maar we hadden nog 4 uur te gaan voor we weer mochten dus alles kon weer een beetje drogen. En natuurlijk moest er ook nog wat gegeten worden. De tijd vloog weer voorbij, niet in de laatste plaats omdat het leuk is om naar de andere races te kijken.

2e race

Het schema was weer iets uitgelopen, maar te 5 uur mochten we voor de 2e keer aantreden.Ik had mijn nieuwe pak maar aangetrokken, want dat was het enige wat nog droog was…

OS2011-05

De start ging ongeveer zoals de eerste en ik won of verloor geen plek. Weer achter Dave en voor Mourad dook ik de eerste bocht in. De baan was nog steeds goed nat en de crashes uit voorgaande races hadden hun sporen achtergelaten. Hier en daar moddersporen op de baan helpen niet echt om sneller te gaan. Dave liep langzaam bij me weg en na 2 ronden kwam ook Mourad weer voorbij. Ik merkte ook nu weer gripvermindering en besloot om de race rustig uit te rijden. Ik eindigde nu op de 18e plaats.

OS2011-07

Toen we terugkwamen in parc ferme werd ik eruit gepikt voor nacontrole en nog voordat Ed er was, was ik al weer op weg naar het keuringsgebouw. Gelukkig was een KNMV-er zo vriendelijk om even mijn motor vast te houden, zodat ik mijn spullen kon wegbrengen en de rest kon vertellen dat ik daar zat. Na wat gereedschap opgehaald te hebben, mochten we de achterkant slopen, ze wilden het serienummer van mijn CDI unit zien om te checken of hij wel origineel was.

OS2011-08

Nu is sleutelen in je leren pak, net na een race niet het allerleukste wat je kunt doen… Liever sta je met een biertje nog even na te praten 😉 Maar goed ook dit behoort tot de mogelijkheden. Toen ik na de controle terugkeerde in de pitbox trok ik tot overmaat van ramp de ritsluiting van mijn doornatte laarzen kapot, zodat ik de volgende keer echt mijn nieuwe laarzen aan moet die al 2 jaar in mijn tas zitten 😛

Na het leegruimen van de pitbox hebben we een ander plekje opgezocht met de camper omdat we besloten pas maandag weg te gaan en even relaxed een hapje te gaan eten in het hotel. Net zoals vorig jaar hebben we daarna nog even een biertje gedronken bij de familie Ott en wat foto’s uitgewisseld;)

Het Oschersleben weekend zat er weer op… Niet zoals normaal een zonovergoten weekend, maar eentje vol regen en wielen wisselen. Maar ook dit hoort bij racen en ik heb in ieder geval de eerste regen km’ s gemaakt met de nieuwe Soes, met wisselend succes overigens.

De volgende race is weer op het vertrouwde Assen, tijdens de Gamma Racing Days. Kortom, tot ziens 🙂

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.