Welkom op de website van HB Racing

Gamma Racing Day 2011

7 August 2011 Gepost in 2011

Afgelopen weekend zijn de Gamma Racing Days verreden op het TT circuit van Assen. Voorheen stond deze race bekend als de Rizla Racing Days, maar dit jaar in een Gamma jasje. Dit gecombineerde auto- en motorsport evenement trekt altijd veel bezoekers, wat garant staat voor gevulde tribunes. Het tijdschema is bij dit soort races wat strakker als bij een normale ONK wedstrijd en alle trainingen in races worden in de ochtend of vroege middag verreden.

Op vrijdagmiddag vertrokken we lekker vroeg om voor 16.00 uur in Assen te arriveren. Deze keer geen pitbox, normaal gesproken zijn die al lang vergeven aan de auto teams, al stonden er nu wel een aantal leeg. Zal ook niet in de laatste plaats komen door het astronomische bedrag wat je er dit weekend voor neer moest tellen… Maar wij stonden dus lekker in de paddocktent op onze (bijna) vast plek bij de Strubben.

Vrijdagavond konden we al de motor laten keuren, dus dat scheelt weer een half uurtje opstaan op de zaterdag 😉 Het weer zat mee en we hebben de tent kunnen opzetten op een droog en zonnig Assen. De rest van de avond verliep redelijk voorspelbaar…

Zaterdag 6 augustus

Na een goede nachtrust stond ik toch weer redelijk vroeg op omdat de een rijders briefing hadden om 08.30 uur en om even het weer te checken. De voorspellingen die ik afgelopen week heb gezien varieerde van slecht tot nog erger en het was dan ook verrassend om te zien dat de zon scheen en de lucht blauw was 🙂 De briefing was niet heel erg informatief, anders dan dat ons verboden werd om tijdens de grid sessie tegen de boarding te urineren 😉 En we kregen een heus programmaboekje mee, die we bij de inschrijving gemist hadden.

1e kwalificatie

Omdat het nog steeds droog was, hadden we de indruk dat dit de enige droge, dus belangrijkste training zou worden. Desondanks heb ik de banden erop laten zitten waar ik  in Oschersleben 2 training mee gereden had. Moest kunnen, ze zagen er nog goed uit 😉 We besloten direct vanuit de tent de training te beginnen en niet eerst met bandenwarmers en aggregaat bij de vooropstelling te gaan staan.

De training begon wat vreemd, achterop het circuit spetterde het wat, maar gelukkig niet zo erg dat we er last van hadden.Ik zat in een groepje met Dave en Yme Jan en de eerste ronde reden we al 1:48, gevolgd door een 1:47 in de ronde erna. Maar we liepen in op een langzamere rijder waarbij ik dacht dat we er niet zo snel voorbij zouden en komen en ik besloot naar binnen te gaan om wat te drinken.

grd11-01

De 2e stint had ik redelijk vrij baan en zette gelijk een lage 47-er neer, echter begon ik nu behoorlijk te glijden, wat voor mij een teken was weer naar binnen te gaan. Wat ik vermoedde bleek juist, achterband helemaal versleten… Maar goed ik stond wel op de 22e plek en dat was wel mijn beste kwalificatie van dit jaar.

grd11-02

Omdat tijdens dit evenement er niet zoveel bandenservice is, had ik besloten om zelf mijn banden te wisselen m.b.v. mijn bandenapparaat dat ik had meegenomen. De tijd tussen de 2 trainingen was niet zo riant als we altijd gewend zijn, maar toch nog lang genoeg om even zelf banden te wisselen.

2e kwalificatie

Het was nog steeds droog, dus er was nog een mogelijkheid om de tijd te verbeteren… Ook nu weer startten we vanuit de tent en ik zat weer in een leuk groepje. We reden al snel weer 47-ers, maar ik moest me wat inhouden dus het kon sneller. Weer even naar binnen geweest om wat te drinken en daarna een snelle tijd neer te zetten. De outlap ging goed, maar in de ronde waarin het moest gebeuren reed ik in op een langzamer groepje en heb daar 2 ronden mee verknoeid. Toen maar weer even naar binnen voor poging nr. 2. Even snel een slokje drinken genomen en toen weer de baan op. Nu ging het wel goed, maar in de snelste ronde had ik bij uitkomen Strubben even een touche met Peter Schalken waardoor ik even uit mijn ritme was. Maar beiden bleven we zitten, dus weer snel verder…

grd11-03

Ik was slechts een fractie sneller dan de snelste tijd uit de vorige training, dus er moest nog een schepje bovenop. Helaas kwam ik weer achter een langzamere rijder te zitten, wat me 2 bochten kostte voor ik er voorbij was. Er was te weinig tijd voor nog een ronde, dus uiteindelijk heb ik mijn tijd met slechts 0,1 seconde verbeterd… Overigens had ik nu wel de 21e tijd, maar overal zakte ik een plaatsje naar de 23e plek. Dit werd nu ook mijn startplaats op de grid.

grd11-04

De rest van de middag heb ik maar weer banden gewisseld, voor het geval de race ook nog droog zou zijn. De voorspellingen waren nog steeds zeer wisselend, maar je weet het nooit. Wel was er veel regen voorspeld voor ‘s nachts, maar de camper is toch waterdicht 😉

De rest van de avond stond in het teken van eten, drinken, ouwehoeren met iedereen en sterke verhalen ophangen…

Zondag 7 augustus

De race day was aangebroken… Ook nu weer redelijk op tijd opgestaan om maar niets te hoeven missen en voor onze doen reden we een vroege race. ‘s Middags om 12:15 waren we al aan de beurt. Gedurende de ochtend kwam het publiek binnen en voor de gelegenheid zou Jan Ziengs ook op de grid komen helpen. Natuurlijk kom je op zo’n dag een hoop bekenden tegen, dus je hoeft je niet echt te vervelen. De motor stond toch al klaar voor de race en naar het zich liet aanzien zou het wederom droog blijven.

De race.

Tegen half 12 gingen we ons opmaken om naar de vooropstelling te gaan. Alles nog een keer gechecked en we vertrokken. nadat we er zo’n 20 minuten gestaan hadden, ging de pitstraat open zodat we de sighting lap konden beginnen. Veel te vroeg hadden we deze ronde afgelegd, want de hele crew was nog onderweg van de vooropstelling naar de grid 😉 Nog voordat ze aankwamen klonk het 5 minuten sein al… Ze hadden haast denk ik 🙂

Vandaag was Jeanne voor de eerste keer dit jaar mijn plu-dame, alleen waaide het te hard om de paraplu ook daadwerkelijk open te klappen 😉 Na zo’n kleine 5 minuten van de volle tribunes genoten te hebben, begon het solo deel van de race. De warming-up lap ging een beetje tam, ik had nog niet echt het scherpe gevoel… Zo’n 2 minuten later stonden we weer met z’n allen op de grid, nu voor het echie… Ik probeerde scherp te zijn, maar het verbaasde me dat de rode lampen zo snel aan gingen… Toen ze uit gingen was ik wel direct weg, maar ik had het gevoel dat ik op weg naar de Haarbocht niet zo snel was als normaal. Dit bleek ook wel, want ik werd daar ingehaald door een aantal rijders die achter me stonden.

grd11-05

Mijn eerste doorkomst was op de 26e plek, dus 3 plaatsen verloren en erger, ik zat in een groepje die zo rond de 1:49 reden en ik kwam er door gebrek aan scherpte niet voorbij. Ik maakt foutjes waardoor er af en toe een gat ontstond, maar dat reed ik dan in een paar seconden weer dicht, alleen er voorbij lukt me niet. Kortom, het gevoel was er niet en ik was niet in staat om iets fatsoenlijks op de motor te doen.  Ik haalde nog wel 1 rijder in, maar toen ik gelapt werd door Arie Vos, kwam deze rijder in zijn kielzog er ook weer voorbij 🙁

grd11-06

Bij ingaan Strubben zag ik de rest van de kopgroep en ben helemaal aan de kant gegaan om ze niet te hinderen, waarbij er nog een aantal van de gelegenheid gebruik maakte om  mij voorbij te steken… Jammer, maar ik was er nu wel klaar mee en ben naar binnen gegaan… Eerste DNF dit jaar.

Vooraf had ik meer van de race verwacht, maar ik kan niemand anders dan mezelf de schuld geven, dus gaan we volgende week in Spa voor de herkansing 🙂

Het was evenwel een leuk weekend met veel bekenden en mensen die kwamen helpen. Ook Erik en Lianne Ariesen kwamen nog even langs met de kids, nadat ze mijn verrichtingen vanaf de tribune hadden gadegeslagen.

Volgende week strijkt het circus weer neer in Spa Francorchamps en voor wie dit allemaal te ver is, einde van de maand zijn we weer terug in Assen 🙂

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.