Welkom op de website van HB Racing

ONK Spa Francorchamps 13 en 14 augustus

13 August 2011 Gepost in 2011

Slechts 2 dagen na de Spa training met Prospeed stond het ONK alweer op het programma. In de tussentijd snel nog even naar huis geweest om een dagje te werken en de motor weer te prepareren. De weersvoorspellingen waren niet bijzonder goed, maar het blijft natuurlijk Spa.

Vrijdagmiddag reden we weer die kant op, maar dit keer met camper. Redelijk op tijd arriveerden we, maar de paddock was reeds overvol vanwege een circuitdag. Toch lukte het ons om nog een pitbox te bemachtigen, maar het parkeren erachter was nog even een probleem. Uiteindelijk werd alles opgelost en konden we  verder met inschrijven (toegangskaarten ophalen in de plaatselijke kroeg, boxsleutels bij het circuit office en keuringskaart ophalen bij de KNMV) en uiteindelijk het keuren van de motor.

Toch nog redelijk op tijd gereed met alles en daarna genoten van de culinaire hoogstandjes van onze zuiderburen 😉 Het weer was nog redelijk, dus de motor hebben we mooi op droogweer banden laten staan.

Zaterdag 13 augustus

Na een goed nachtrust in een ietwat scheefs staande camper (vind maar eens een recht stukje asfalt), ben ik redelijk vroeg opgestaan om op tijd bij de briefing te verschijnen.

Al op weg naar de briefing begin het te regenen, maar volgens buienradar zou het ruim voor onze training droog zijn… Helaas bleek dit niet waar te zijn (waar kun je klagen over buienradar…). Op zich natuurlijk geen probleem, ware het niet dat we het dit weekend zonder monteur moesten stellen. Ed had andere verplichtingen, dus moest ik alles zelf doen. Redelijk op tijd had ik de wielen gewisseld, nat weer setting in de motor gezet en ging me voorbereiden op een natte training.

Q1

Netjes op tijd, mochten we de baan op maar bij het opkomen van het rechte stuk na de Radillion zag ik een grote rookwolk zoals je alleen ziet bij een geplofte motor. Omdat dit vaak gepaard gaat met olieverlies ben ik naast de ideale lijn gaan rijden. De rijder had pas na de chicane door dat er iets mis was en kruiste de baan nog een keer, waardoor ik over het (brede) oliespoor moest en de motor direct voelde glijen. Gelukkig alles nog overeind  gehouden, maar het was wel einde training.

Slechts 1 rondje gereden en we konden met z’n allen weer terug de pitstraat in. Het opruimen duurde erg lang, waardoor het complete schema werd omgegooid. Helaas werkte de communicatie ook niet al te best waardoor we via racesport.nl (toch handig dat wifi in de box) het nieuwe rijschema konden lezen… Onze Q2 werd een Q1 en ingekort tot slechts 20 minuten. Daarnaast werd de warming up op zondag verlengd tot 25 minuten en zou de Q2 worden. Echter, wel al om 09.00 ‘s ochtends 😉

Gedurende de ochtend werd de baan steeds droger en in de training voor ons kwamen er steeds meer rijders naar binnen om wielen te wisselen. De buienradar gaf aan dat er een gigantische bui over zou trekken op het moment dat wij onze kwalificatie zouden hebben. Maar 20 minuten voor de training besloot ik toch weer wielen te wisselen. Geholpen door Charlotte die ook aanwezig was, lukte het nog net om voor aanvang gereed te zijn.

Spa2011ONK_01

De training begon dus droog en was het zaak direct een goede tijd neer te zetten. Natuurlijk eerst even kijken hoe de baan erbij lag en het viel op dat er nog best veel natte plekken waren en hier en daar wat opgeruimde oliesporen. Kortom, niet echt ideaal. Ik begon wel steeds beter in mijn ritme te raken, maar op het moment dat ik echt aan een snellere ronde wilde beginnen, was de tijd op. Resultaat een 2:40 en een voorlopige P31 voor de race.

Qua plek niet echt slecht, maar met de tijd ben ik niet echt blij. Buiten de top had overigens iedereen seconden langzamer gereden dan te doen gebruikelijk, dus ik was niet de enige die last had van de omstandigheden…

Spa2011ONK_02

Half 3 stond de 6 uren van Spa gepland, dus daar hebben we mooi naar zitten kijken. Een race die ook in zeer wisselende omstandigheden werd verreden…

Wel erg mooi om te zien, heb me voorgenomen om deze ook een keer te gaan rijden.

De rest van de avond hebben we even nagebabbeld met allerlei langs waaiende figuren en genoten van de barbecue van de familie Hendriksen, waarvoor dank 😉

Zondag 13 augustus

Zondag ochtend zouden we de 2e kwalificatie rijden, die oorspronkelijk de warming up training was. Na later bleek (door een toevallig bezoek aan iemand die wel een nieuw programma had ontvangen) was de training verplaatst van 09.00 naar 09.55 met een lengte van 25 minuten. Positief als ik ben had ik de motor op slicks laten staan, in de overtuiging dat het toch droog zou zijn… Of was het luiheid 😉

Maar in ieder geval werden we ‘s ochtends wakker door het geluid van regen op de camper en één blik naar buiten leerde dat een droge sessie er echt niet in zou zitten. Omdat ik genoeg in de regen heb gereden op Spa en de tijden toch niet verbeterd werden, besloot ik niet te gaan en rustig wakker te worden 😉 Temeer we een erg goede nachtrust hadden gehad, vanwege een feestje dat ‘s nachts half 3 nog even in alle hevigheid losbarstte.

Na even de buienradar gechecked te hebben, leek het alsof onze race om 15.00 uur wel droog zou verlopen en aangezien ik dit weekend niet de beschikking had over een monteur, behoorde onnodig wielen wisselen niet tot de mogelijkheden…

De dag verliep dus relatief rustig met kijken naar andere races en het concluderen dat  buienradar er ook vandaag weer ernstig naast zat. Geen wolkje te zien op het scherm terwijl het buiten pijpenstelen goot 😉 Mijn hoop op een droge race nam zienderogen af ik besloot een uurtje van te voren toch maar mijn slicks te verruilen voor regenbanden.

Het schema van de dag werd wonderwel goed aangehouden, mede omdat er ook weinig crashes plaatsvonden. Het was inmiddels wel even gestopt met regenen, maar de baan was nog lang niet droog. Daarnaast was er ook geen gridprocedure dus konden we gewoon op regenbanden zonder helpers naar het parc fermé gaan. Wel zo relaxed eigenlijk.

Race

Het opstellen op de grid ging zoals het te doen gebruikelijk in België niet echt soepel. Wellicht ook omdat de gemiddelde ONK rijder niet gewend is zijn eigen plekkie te zoeken en normaliter alleen maar naar zijn eigen team hoeft te rijden. In ieder geval liep de temperatuur bij diverse motoren weer tot gevaarlijke hoogte op.

Tijdens de warming up lap zag ik dat er toch al wel wat droge plekken op de baan waren, maar het regende ook nog steeds, dus dat zou wel goed komen. Eenmaal terug op de grid, kon iedereen zijn plekje snel vinden. De lichten gingen aan… en weer uit… start! Ik was goed weg maar verloor ook weer wat plekjes in la Source, een bocht die echt te krap is voor 45 man.

Spa2011ONK_03

Ik voelde me goed maar zat achter een Belgische collega die wat langzamer was, maar we verloren de aansluiting met het groepje niet. Ik haalde hem halverwege  de baan in en zat achter Alex Ott, die op zijn beurt weer achter een andere Belgische rijder zat. Het duurde even voor hij er voorbij was, maar ik wilde de aansluiting niet verliezen en ging deze rijder ook snel voorbij.

Toen zaten we achter Jarco Grotenhuis die het tempo eigenlijk wat drukte. Ik haalde op een gegeven moment Alex in, maar een paar bochten later kwam hij mij weer voorbij omdat ik te lang wachtte achter Jarco. Uiteindelijk zijn we hem allebei voorbij gegaan en liepen we in op Dave Hendriksen. Voor mijn gevoel lag het tempo nog steeds te laag, maar wachtte mijn kans af. Alex ging als eerste Dave voorbij en ik had de motor al een paar keer naast hem gezet, maar zette niet door.

Spa2011ONK_04

Inmiddels was het harder gaan regenen en ik had ernstige problemen met mijn zicht… Vizier besloeg aan de binnenkant en de buitenkant werd vies door alle spray en regen… Op het moment dat ik Blanchemont wilde insturen kon ik de bocht nauwelijks nog zien en maakte een behoorlijk stuurfout waardoor ik even naast de baan kwam. Ik besloot hierop dat verder rijden niet verantwoord was en ben in de 7e (van 10) ronden naar binnen gegaan.

Spa2011ONK_05

Erg jammer, er had veel meer ingezeten, maar ik wilde het risico niet lopen om eraf te gaan omdat ik de bochten niet meer zag. Ondanks deze afloop heb ik toch een leuke race gehad. Het hele weekend was eigenlijk wel geslaagd, maar ik hoop toch op volgend jaar een zonnig Spa. Er is dit weekend niet uitgekomen wat erin zat en dat is altijd jammer.

Over 2 weken zijn we weer in Assen voor de KNMV Race Day, dus iedereen is weer van harte welkom in pitbox 19.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.