Welkom op de website van HB Racing

DTS KTM Pirelli Race Days

28 August 2011 Gepost in 2011

Afgelopen weekend stonden de DTS KTM Pirelli Race Days op het programma. Dit was de race die op Zolder gehouden zou worden, maar geen doorgang kon vinden. In allerijl was er een alternatief geboden op het vertrouwde TT circuit van Assen. De laatste race in de drukke augustusmaand, waarbij iedereen hoopte op een droog weekend.

Op vrijdag gingen we weer vol goede moed naar Assen, alhoewel de weersvoorspellingen zeker niet goed waren. Onderweg hadden we al de nodige regen, maar de trainingen zouden pas op zaterdag beginnen. Tegenwoordig kunnen we ook al op vrijdagavond keuren en dat is wel makkelijk. Ed zou vanwege een bruiloft pas op zaterdag komen, dus mocht ik weer met de motor naar de keuring.

Ik verwachtte geen bijzonderheden, maar ik trof het niet, de grootste zeurkous van de KNMV mocht mijn motor keuren. En hij bedacht dat de bescherm vin onder de achterbrug te ver van het tandwiel af stond en dus niet reglementair was. Tja hij zit er ook pas een jaar zo op, dus klonk erg logisch…

De rest van de avond verliep zoals normaal, ware het niet dat het redelijk druk was op de paddock omdat ook de Ducati 3D cup werd verreden. Maar redelijk op tijd gingen we slapen om de volgende dag goed fit te zijn.

Zaterdag 27 augustus

Redelijk op tijd opgestaan, alhoewel het programma pas laat begon. We hadden wel de verplichte briefing van de KNMV om 09.30, maar dat was het dan ook. Nu was er eigenlijk niets te vertellen, dus waren we hier ook weer snel vandaan. Rond een uur of half 11 arriveerde Ed ook, dus het circus kon beginnen. Mijn eerste training was pas om 12.30 uur en het weer was nog redelijk.

Af en toe spetterde het wat, maar van echte regen was geen sprake. Ik had nog slicks onder de motor gemonteerd en het zag er naar uit dat zeker de eerste training droog was.

1e kwalificatie

Het was dus nog steeds droog en vol goede moed ging ik de baan op. De wind stond wel wat raar, wat hier en daar wat stuurprobleempjes opleverde. Na een rondje of 3 in de 1:48 gereden te hebben, kwam ik vast te zitten achter een langzamere rijder en besloot ik even naar binnen te gaan om wat te drinken. Hierna ging ik de baan weer op en er zat geen verkeer voor en achter me, dus perfecte plek om een snelle ronde te beginnen. Bij het aanremmen van de GT bocht bedacht ik me ineens dat ik beter wat korter kon insturen om zodoende meer snelheid mee te nemen het rechte stuk op.

KNMVRD_01

Eigenlijk was ik al wat laat om dit nog te doen, maar ik probeerde het toch… Terwijl ik aan het remmen en insturen was probeerde ik nog wat te corrigeren en dat was fout… Mijn voorwiel klapte onder me vandaan en ik lag op het asfalt… In mijn ooghoeken zag ik de motor de grindbak inschuiven en ikzelf volgde. na een korte buiteling kwam ik stil te liggen en er kwam al een baco op me afrennen om me mee te nemen. Mijn motor werd door anderen meegenomen naar een andere kant, dus ik had nog geen idee hoeveel schade er was.

KNMVRD_02

Ikzelf had gelukkig niets en mijn pak was ook niet erg beschadigd. Helaas moest ik nu de rest van de training lijdzaam vanaf de zijlijn toezien hoe iedereen snellere tijden aan het neerzetten was. Na de training werd de motor naar het technische controle centrum gebracht, waar Ed en Jeanne al op me stonden te wachten.  Nadat ik had verteld dat ik ok was, bleek de schade aan de motor toch nog wel behoorlijk.

Ruitje stuk, allebei de uitlaten plat, kuipwerk rondom vernield, stepje kapot, kuipframe gebroken, tank beschadigd en handels geschaafd. Maar we hadden nog 4 uur de tijd om alles te repareren. Met vereende krachten werd er aan de motor gewerkt om alles zo goed mogelijk te repareren. Na veel puzzelen, ducktapen, stripjes maken en knutselen, was de motor gereed voor de herkeuring. We hadden nog ruim een uur over, dus ruim gefixed.

KNMVRD_03

Hierbij wil ik iedereen bedanken die mee heeft geholpen om de motor weer op te knappen en met name Peter Schalken voor het beschikbaar stellen van een kuipframe en Michel van Keeken voor het uitlenen van een kuipruitje. Verder had het vele knutselwerk voor Ed ook nog een heilzame werking, zijn kater was direct over 😉

2e kwalificatie

Ook de 2e kwalificatie was het nog droog, dus ik had nog een kans om mijn tijd te verbeteren. De eerste ronden heb ik benut om te controleren of alles aan de motor nog goed werkte. Dit bleek gelukkig wel het geval te zijn, alleen een luchtkanaal was tijdens het rijden losgekomen, maar dat was zo gefixed. Ik had gelukkig geen last van de crash, reed constant dezelfde tijden als in de eerste training, maar was niet in staat om onder de 1:48 te komen. Uiteindelijk had ik hiermee een 28e plaats op de grid getraind.

KNMVRD_04

Niet echt tevreden maar gezien de omstandigheden zat er even niet meer in. We hebben nog maar even nieuwe slicks op velgen laten leggen, want wie weet zou het zondag ook wel droog zijn…

KNMVRD_05

‘s Avonds hebben we weer met z’n allen zitten barbecueën en nagepraat over de gebeurtenissen van de dag.

Zondag 28 augustus

Ook nu weer redelijk op tijd opgestaan, alhoewel de warming up ook pas om 12.30 uur was. Maar om 10.00 uur hadden we natuurlijk wel de pitwalk, waar ik deze keer een minder glimmende motor mocht ten toon stellen. Het viel op dat de temperatuur vrij laag was. Maar het weer is zo wisselvallig dat er van alles kon gebeuren.

En dat gebeurde dus ook, het begon te regenen en de kans op een droge warming up was hiermee wel verkeken. Aangezien ik de laatste tijd al voldoende in de regen had gereden en de kans op een droge race nog steeds bestond, besloot ik geen wielen te wisselen en de warming up niet te rijden.

Inmiddels was al het bezoek ook binnengedruppeld, Auke en de familie Ariesen die bij wijze van verrassing voor Ed, Dees hadden meegesmokkeld de paddock op 😉 Tijdens het checken van de aggregaat bleek dat deze lekte en nadat ed dat gerepareerd had, trok hij de startkabel kapot… Kortom, geen aggregaat dus. Teus had gelukkig een grote aggregaat bij zich waar ook mijn bandenwarmers wel op aangesloten konden worden, dus dit was ook weer geregeld.

Omdat er op zo’n dag voldoende te zien en te bekijken is, vloog de tijd voorbij en brak het moment aan dat onze race zou beginnen. Buienradar gaf de meest verschrikkelijke regenbuien aan, maar het was lange tijd onduidelijk of deze ook daadwerkelijk Assen zouden bereiken…

Een half uurtje voor de race bleek dit het geval, de inmiddels opgedroogde baan begon nu weer nat te worden. De helft begon al wielen te wisselen, maar wij waren er nog niet van overtuigd dat het echt nat zou worden. 5 minuten voordat de pitstraat openging besloten we op aanraden van een 3D cup rijder die net van de baan afkwam met de mededeling dat het achterop het circuit nat was, om toch te wisselen. Ik was dus te laat om nog met de meute mee te gaan naar de grid en zou achteraan moeten starten.

Terwijl ik voor het rode stoplicht aan het eind van de pitstraat stond te wachten werd ineens de startprocedure afgebroken zodat iedereen weer binnen kwam. De baan bleek droog en iedereen ging weer wisselen. Wij ook, maar deze keer waren we op tijd klaar en kon ik gewoon aan de grid procedure deelnemen vanaf mijn eigenplek. Wederom dank aan Ed, Erik, Auke en Rob voor het veelvuldig wielen wisselen.

Na de sighting lap bleek ineens dat er geen helpers en parpaplu dames meer op de grid mochten komen, dus versnelde start. Direct de warming up lap er dan maar achteraan. Binnen 2 minuten waren we weer terug voor de start. Mijn start was best goed, maar ik zat helemaal aan de binnenkant en raakte ingesloten. Wederom kwam ik in een te langzaam groepje, maar miste de scherpte om er snel voorbij te komen. Omdat het op de halve baan wat spetterde had ik ook geen vertrouwen om er even agressief voor te gaan zitten en  moest af en toe hard remmen om niet op  mijn voorgangers te klappen.

KNMVRD_06

Het gevoel was er niet en mede door de hectiek van de dag en wat privézaken die door mijn hoofd spookten, was ik er absoluut niet voor de volle 100% mee bezig. Na 5 ronden besloot ik dat het welletjes van en ik ben de pitstraat in gereden.

KNMVRD_07

Helaas is het niet het weekend geworden waar ik op gehoopt had, er staat nog 1 race op de kalender voor dit jaar en ik hoop echt dat dit het super weekend gaat worden wat we wel een keer nodig hebben.

Natuurlijk is iedereen weer van  harte welkom tijdens de race of the champions in pitbox 19.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.