Welkom op de website van HB Racing

Racen, business as usual

4 November 2011 Gepost in Artikelen

Dit jaar is de winter vroeg ingetreden, niet dat het zoals vorige jaar vroeg is gaan sneeuwen, maar mijn race seizoen was al afgelopen voordat ik het gevoel had al een volledig seizoen geraced te hebben. Zou dit zijn vanwege de hardnekkige afwezigheid van de zomer, of zijn er wellicht andere faktoren die dit hebben veroorzaakt. Op dit moment kan ik dat nog niet zeggen, maar waarschijnlijk als ik aan het einde ben van dit jaarlijks terugkeren epistel, is deze vraag beantwoord.

Ook deze keer verwacht ik niet het antwoord te kunnen geven op de vraag waarom racen zo’n geweldige bezigheid is. Althans dat is me de voorgaande jaren ook niet gelukt. Oftewel welkom bij de 8e editie van mijn hersenspinsels waarin ik probeer om het negende seizoen, bij wijze van terugblik aan de analen toe te vertrouwen.

Omdat ik eind 2010 het idee had dat mijn trouwe Suzuki nu toch wel heel erg oud aan het worden was; per slot van rekening had hij er al 3 volledige seizoen opzitten, besloot ik dat er een nieuwe wapen voor 2011 moest komen. De verkoop van de 2008 editie was wonderwel snel geregeld en hij verhuisde naar België om vervolgens nog vele keren op ons nationale circuit uitgelaten te worden.

Maar toen begon het dilemma… wat moet er voor terugkomen… Dit is de allereerste keer dat ik mezelf die vraag heb gesteld, want was het niet vooraf al duidelijk dat er weer een nieuwe Soes moest komen? Normaal gesproken een vraag die met een volmondig ja kan worden beantwoord. Deze keer zou het echter anders lopen en heb ik serieus over diverse merken nagedacht.

Overigens niet ingebracht door onmin met of ontevredenheid over Suzuki, maar meer de wens om eens iets anders te doen en wellicht een stap voorwaarts te kunnen maken. Uiteraard bleef de aanschaf van een nieuwe Suzuki een van de mogelijke opties, maar het wondermerk BMW gooide ook hele hoge ogen. Na het inwinnen van advies, het opvragen van offertes, het secuur afwegen van alle specificaties en een stevige financiële analyse, heb ik na veel wikken en wegen een zeer onderbouwde keus gemaakt. Zie hier het resultaat 🙂

HB_R_2011-01

Een verrassing? Voor mijzelf wel, voor de rest van de wereld niet… Er waren momenten waarop ik zelf echt niet meer wist wat te kiezen en dankzij mijn analytisch brein en wat hulp van een waarheidstabel, heb ik uiteindelijk deze keus gemaakt. Ongeacht de resultaten die ik hiermee zou boeken, was de keuze bij voorbaat al de beste. Slechte resultaten kunnen altijd nog verdoezeld worden door een goed verhaal 😉

Er was dus een nieuwe motor, want nadat de keuze gemaakt was, hoefde ik hem alleen nog maar te kopen… En er is echt geen dealer die tegen je zegt, jongen ga er nog maar eens een weekje over nadenken en kom volgende week maar terug 😉 De opbouw van een nieuwe motor is altijd leuk, het speuren naar onderdelen, het ongeduldig wachten bij de brievenbus, de postbeambte die pas langskomt als hij zeker weet dat je niet op de loer lig, overigens uitsluitend uit zelfbehoud en uiteindelijk de leuke sleuteluren in de tot pitbox omgedoopte garage.

Dit gehele proces beschrijft slechts een 3-tal weken, want zolang doe je er ongeveer over om een volledige weg-legale motorfiets om te toveren tot volbloedracer, als je tenminste een beetje fanatiek bent… Nou had ik natuurlijk een zee van tijd, maar op de één of andere manier kan ik er gewoon geen weken over doen om zo’n motor helemaal op te bouwen. In no time stond er dus een nieuwe racer, voorzien van alle mooie spulletjes die het racen veraangenamen of gewoon mooi zijn. Sterker nog, ik vond mijn ontwerp mooier dan datgene wat de professionals uit Japan in de markt hadden gezet. Objectief kun je me natuurlijk niet noemen, maar ik heb ook nergens beloofd dat ik dat zou zijn, maar oordeel gerust zelf 🙂

Ok, er was dus een nieuwe motor… Da’s al de helft van de voorbereiding voor een nieuw seizoen, want het doel voor 2011 was natuurlijk weer een volledig seizoen ONK Dutch Superbikes te gaan rijden. Dit dan met uitzondering van de stratencircuits, want daar heb ik gewoon de guts niet voor. Qua uitrusting zat het wel goed, mijn pak heeft het het vorige seizoen ook vrij aardig overleefd, ben ook niet noemenswaardig gegroeid, dus die kon nog wel een jaartje mee. Hetzelfde gold voor de helmen en overig materiaal. Ook de camper en aanhanger hebben niet noemenswaardig geleden, de aanhanger heeft zelfs gloednieuwe bandjes gekregen.

En toch had ik het gevoel dat er iets ontbrak… Helemaal kon ik mijn vinger er niet achter krijgen, maar je kent vast wel dat onrustige gevoel in je buik dat je weet dat er iets mis is, maar nog net niet wat… Dat had ik dus ook als ik alle race gerelateerde zaken de revue liet passeren. En ineens wist ik het… Een logo… er moest een logo komen. Het toppunt van coolheid, een baken van herkenbaarheid en ook nog eens enorm ego-vergrotend! Ik zag het al voor me, stickers met mijn logo, t-shirts met mijn logo, logo op de motor, misschien zelfs wel een spandoek met mijn logo…

En ik had niet eens een idee 😉 Niet het allerbeste uitgangspunt, maar wel een start. Voor grafisch ontwerper ben ik niet in de wieg gelegd heb ik in het verleden ooit al eens ontdekt, dus dat was geen optie. Maar aangezien mijn genegenheid met België tot ongekende hoogte was gestegen (zeer relatief begrip) herinnerde ik mij een Belgische motorliefhebber die ook nog eens hele coole tekeningen kon maken. Het contact was zo gelegd en hij vond het een leuk idee om een logo voor mij te ontwerpen, zeker sinds de euro ook in België gewoon als wettig betaalmiddel geldt.

Het uiteindelijk resultaat overtrof mijn stoutste verwachtingen en zou de vermeende leegte perfect kunnen opvullen.

HB_R_2011-02

Schitterend ontworpen en ik hoefde alleen de ingrediënten maar op te geven. In dit geval kwam ik niet verder dan Suzuki (zie voorgaande keus), #37 en Speedy Gonzales. De eerste 2 zijn duidelijk, maar hoezo Speedy Gonzales, de snelste muis van Mexico? Nou simpel, klein, snel, synoniem voor snelheid en een symbool uit de tijd dat ik eigenlijk had moeten racen. Daarnaast heeft de bekende muis mij in mijn jeugdjaren al voorzien van een bijnaam. Kortom een logo boordevol symboliek 🙂

De voorbereidingen voor 2011 waren hiermee wel afgerond en kon ik vol goede moed met het seizoen beginnen. Een voorjaarstraining zat er niet in vanwege tijdgebrek, terwijl het toch wel handig zou zijn om enig afstelwerk te gaan doen aan de nieuwe motor voordat de eerste race begint. Gelukkig kon ik nog wel 2 trainingsdagen scoren op Assen, dus helemaal onvoorbereid zou ik de eerste race niet ingaan.

De motor voelde vanaf het eerste moment dat ik ermee ben gaan rijden goed en het viel me op dat het sturen ermee veel makkelijker ging dan met mijn oude motor. Op de eerste trainingsdag hadden we de voorvering al vrij goed kunnen afstellen, maar de achterkant was toch wat te slap zodat daar nog wel één en ander aan veranderd moest worden. Ook de tijden die ik vanaf het eerste moment kon rijden waren goed, alleen de bandenslijtage was erger dan ik gewend was. Deels natuurlijk veroorzaakt door de redelijk lage temperaturen, maar ook vanwege de te slappe achterkant.

HB_R_2011-03

Gelukkig konden we de achterveer nog op tijd vervangen voor de volgende training,  zodat we in ieder geval een goede basisinstelling zouden hebben voor de lenterace. Dat lukt uiteindelijk vrij goed en ik reed ook alweer dezelfde tijden als eind vorige jaar met de oude motor. Ook de slijtage van met name de achterband was een stuk beter geworden. Nog niet helemaal zoals het zou moeten zijn, maar het ging al de goede kant op.

De eerste race van het jaar is steevast de lenterace waarvoor altijd erg veel belangstelling is van buitenlandse rijders. Mede vanwege het vroege tijdstip in het seizoen zien veel rijders het als een ultieme training voordat hun eigen competitie begint. Dit jaar zijn er ook een aantal ONK race die meetellen voor het Belgisch kampioenschap, waardoor veel zuiderburen inschrijven. Het aantal inschrijvingen ligt dan vaak ver boven de 50 en er dient dan toch echt gekwalificeerd te worden.

Ook vanwege het vroege tijdstip in het seizoen is het altijd afwachten hoe het weer gaat worden. Het kan maar zo zijn dat het sneeuwt, alleen de ervaringen van de afgelopen jaren leren dat het ook vaak één van de mooiste dagen van het jaar is. Dit jaar is dat zeker opgegaan 😉

Tijdens zo’n eerste raceweekend komt alles samen en weet je of alle voorbereidingen voldoende zijn geweest of dat er toch nog iets aan schort. Ook het weerzien met alle concullega’s is weer leuk, omdat je de meesten na de laatste race niet meer gezien hebt. Ieder jaar stoppen er rijders en komen er weer nieuwe bij wat altijd leuk is omdat het vaak afwachten is hoe iemand presteert. Ook alle standaard zaken die aan het einde van een seizoen ingesleten handelingen zijn, worden tijdens zo’n eerste weekend weer uit de doos gehaald en opgepoetst.

Denk hierbij aan de manier van inladen, uitladen, pitbox inrichten, keuren van de motor, voorbereidingen voor het rijden en nog veel meer. Rijder en monteur moeten weer op elkaar ingespeeld raken, de manier waarop er tijdens trainingen gecommuniceerd wordt moet worden doorgenomen en uiteraard de prestaties worden weer afgezet tegen de verwachtingen.

Het grote voordeel van een winterstop is dat als het seizoen dan eenmaal begint, ik maximaal gemotiveerd bent, mijn hoofd helemaal leeg is en vol overtuiging de eerste trainingen in kan gaan. Alhoewel de omstandigheden vaak niet helemaal perfect zijn, verbeter ik al wel vaak mijn persoonlijk record van het jaar daarvoor. Natuurlijk ook gedreven door het grote aantal inschrijvingen, waardoor je echt bij de 44 beste moet horen om de race te mogen starten, doe ik er vaak al een schepje bovenop.

Misschien moet ik dat gevoel het hele seizoen gewoon vasthouden, of een manier verzinnen om dat gevoel op te kunnen roepen. Nu ik dit zo zit te schrijven, moet ik dat maar eens op mijn to do lijstje zetten voor 2012 😉

HB_R_2011-04

Afgelopen jaar bleek alles redelijk te kloppen voor de eerste race waardoor we in ieder geval een prima basis hadden staan voor een compleet seizoen ONK Dutch Superbikes. Een afsluitend artikel is natuurlijk pas compleet als alle afzonderlijke races gememoreerd worden, alleen wil ik dat deze keer in een iets andere vorm doen dan de afgelopen jaren. Alle afzonderlijke race verslagen zijn elders op de website te vinden.

2011 in vogelvlucht:

  • De lenterace in Assen op 3 april.

Lekker begin, druk op de baan, goede trainingen, gekwalificeerd voor de race, temperatuur iets onder mijn behaaglijkheidstemperatuur, nipt een nieuw pr gereden in de race, 36e geworden van 51 deelnemers , race uitgereden.

AS030411V06 gevoel ++ prestatie + plezier ++

  • WSBK in Assen op 17 april.

Geweldig evenement, laat trainen, vet PR in eerste kwalificatie, zaterdag vrij, mooi weer, met z’n allen op de paddock, dauwtrappen tijdens tweede kwalificatie, geen warming up, goede tijden in de race, niet helemaal scherp, 25e geworden, veel publiek, veel bezoek.

WSB11-04 gevoel + prestatie ++ plezier +

  • Speed Challenge in Assen op 22 mei.

Leuk evenement, weer nog steeds mooi, weer in de pitbox, 10 jarige jubileum Dave, onafgemaakt eerste (maar wel goede) training, tweede training minder, weer een nieuwe parapludame, goede start, geen toptijden, harde wind, Rintje die me probeerde in te halen, 21e geworden.

SC11-06 gevoel + prestatie + plezier ++

  • Follembray op 6 juni.

Super evenement, geen race, dagje uit met racingteam Kock, voorrijden, barbecueën,  grote flessen bier, gezellig, erg voor herhaling vatbaar.

FOL11-02 gevoel ++ prestatie ??? plezier +++

  • Oschersleben op 3 juli.

Altijd zon, nu even niet, lange reis, wachten voor de poort, temperatuur te laag, regen, eerste training droog, nieuwe PR, slagregen, harde wind, tweede training nat, race dag nog natter, geen vertrouwen in de regen, eerste race DNF geen grip, tweede race 18e plaats, nacontrole KNMV, ECU uitbouwen terwijl iedereen aan het bier zit, lekker eten in het hotel.

OS2011-04 gevoel – prestatie +/- plezier +

  • Gamma Racingday in Assen op 7 augustus.

Samen met auto’s, weer op de paddock, gezellig, weer onvoorspelbaar, eerste training redelijk, band versleten, tweede training 0,1 sec sneller, touche met Schalken, race vroeg, niet helemaal scherp, slechte tijd en positie, tweede DNF.

grd11-06 gevoel +/- prestatie – plezier +

  • Mettet met Racecracks op 10 augustus.

Lekker dagje voorrijden, bijkomen van de Gamma racingday, leuke groep mensen, serieus lesgeven, ook lekker vrij rijden, mooi weer, België is soms best leuk, Ferry heeft het goed geregeld allemaal.

HB_R_2011-07  gevoel ++ prestatie ?? plezier +++

  • ONK Spa Francorchamps op 14 augustus.

Op z’n Belgisch, oude zooi op de paddock, kleine pitbox, lekkere friet, eerste kwalificatie na 1 ronde over (olieboot), herkansing gelukkig droog, geen toptijd vanwege vuil en half nat circuit, wielenwisselen, race dag erg nat, warming up overgeslagen, race goed tot halverwege, bijna ongelukken door geen zicht, derde DNF.

Spa2011ONK_02 gevoel + prestatie – plezier +

  • DTS KTM Pirelli Racingday in Assen op 28 augustus.

Keuring perikelen, slechte voorspellingen, eerste training crash, veel schade, veel sleutelen, toch nog op tijd voor Q2, tweede kwalificatie matig, aggregaat kapot, warming up nat, race droog, nat, oh nee toch weer droog, veel wielen wisselen, teveel aan mijn hoofd, weer DNF.

HB_R_2011-06

KNMVRD_03 gevoel +/- prestatie – plezier +/-

  • Race of the champions in Assen op 25 september.

Motor weer netjes, nu teveel uitlaatgeluid, strak schema, eerste kwalificatie weer crash, slechte tijd, veel bezoek, heel gezellig, tweede training veel beter, druk op de baan, pitwalk druk, voor straf een ronde minder, daarna programma weer ingekort, race in twee delen, eerste deel slecht, tweede deel beter, leuk geraced, toch goed seizoen afsluiter #relativeren.

ROC11_01 gevoel + prestatie + plezier ++

Zo’n seizoen is maar kort eigenlijk als je het zo onder elkaar neerzet, maar als je daar alle voorbereiding en sleuteluren bij optelt, maakt het toch een substantieel deel uit van je leven. En dat is natuurlijk waar racen ook over gaat, het is niet zomaar een hobby, het is meer een way-of-life!

Ooit ben ik deze reeks artikelen begonnen om uit te leggen wat mensen drijft om te gaan racen en wat de charmes van deze tak van sport zijn. Gaandeweg de jaren heb ik steeds minder de behoefte om het uit te leggen aan outsiders omdat ze het gewoonweg niet snappen. Ze kennen de wegrace sport alleen van de negatieve berichten in de krant en als je de passie niet hebt, kun je het ook gewoonweg niet begrijpen. Dat is eigenlijk net zo iets als dat ik voetbal niet begrijp en zelfs niet de moed kan opbrengen om een WK wedstrijd te kijken.

Insiders hoef ik niets uit te leggen, die hebben dezelfde passie en weten waar het over gaat. Los van het feit dat ik toch niet in één volzin kan uitleggen wat die passie is, heeft het geen zin om het te proberen, want voor wie zou ik… ?

HB_R_2011-05

Inmiddels ben ik redelijk aan het eind van dit verhaal en weet ik ook nog niet welke subtitel het dit jaar meekrijgt. Over het algemeen beschrijft het een gevoel wat als rode draad door het seizoen heeft gelopen. Vorig jaar was dat het gevecht dat ik met mezelf aan  het voeren was, maar dit jaar was dat in mindere mate aan de orde. Overal heb ik progressie geboekt, maar zeker niet constant en voor mijn gevoel ook niet snel genoeg. Aan de andere kant, als je als racer tevreden bent, moet je met pensioen 😉

Toch heb ik er niet zoveel problemen mee, wat wellicht aangeeft dat ik beter kan relativeren, maar het kan ook zijn dat ik na verloop van tijd de golfbeweging leer kennen. Eigenlijk is het dit jaar gewoon verder gegaan… business as usual…

Wordle

Sneak preview 2012:

Als voorjaarstraining begin maart,  staat Portimão op de planning. Wellicht niet het meest ideale circuit om een goede afstelling te vinden, maar zeker een geweldig mooi circuit, goede kans op mooi weer en een perfecte gelegenheid om de snelheid weer op te pikken.

Zoals het er nu uitziet gaat 2012 het laatste ONK jaar voor mij worden. Niet dat ik dan de helm aan de wilgen hang, maar het plan is om zo af en toe een race mee te rijden en naar allerlei circuits te gaan waar ik nog nooit geweest ben en graag nog een keer ga rijden.

Maar eerst gaan we proberen om het seizoen 2012 tot een mooie en succesvolle afsluiter te maken en dat lukt niet in mijn eentje. Oftewel iedereen die zin heeft is weer van harte uitgenodigd om te komen kijken, helpen, of waar je dan ook maar zin in hebt.

Bij het verschijnen van dit artikel is het seizoen 2011 nu definitief afgesloten en mag de winter wat mij betreft ook losbarsten, om in maart plaats te maken voor de mooiste zomer van de eeuw 🙂

Groet, Hans

HB_R_2011-09

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.