Welkom op de website van HB Racing

Paasraces 2012

8 April 2012 Gepost in 2012

Na een voorspoedige training in Portimão gehad te hebben, stond de eerste race voor 2012 op het programma. Traditioneel is dit de Paasrace en aangezien Pasen dit jaar vroeg valt, dus redelijk vroeg in april. De afgelopen jaren hebben we met Pasen redelijk mooi weer gehad, alleen waren de voorspellingen voor de huidige editie wat minder.

Vol goede moed gingen we echter op donderdag avond al op weg, omdat we ook voor de vrijdag een aantal vrije trainingen hadden geboekt. We waren in dit geval Ed en ik 😉 Na een voorspoedige reis naar Assen (de camper wist de weg nog), was het inschrijven en het inrichten van de pitbox weer vlot gelukt. Wat later kwamen ook Dave en Teus aan, zodat de pitbox bemanning kompleet was.

Alhoewel de aanloop naar de eerste races dit jaar zeker niet zonder slag of stoot is gegaan en zelfs nog even onzeker was of er wel een Paasrace kwam, is men er toch in geslaagd om het evenement te organiseren. Voor het eerst heeft de Hamove de organisatie gedaan op het TT circuit van Assen en voor zover ik dat kan beoordelen is het prima verlopen.

Zoals gezegd, waren er op vrijdag vrije trainingen waar een groot deel van de ONK rijders aan deelnamen. Alhoewel de meesten al wel een voorjaarstraining hadden genoten, is het natuurlijk ideaal om nog even wat km ’s op assen te maken en de laatste afstellingen aan de motor te kunnen doen. Het weer was niet geweldig, maar de voorspelde regen bleef gelukkig uit. De temperatuur was gewoon laag, wat ook een negatieve uitwerking had op de bandenslijtage, maar de baan lag er mooi bij.

ONK070412-01

Omdat ik 5 sessies te rijden  had, ben ik begonnen met een rustige opbouw om zodoende de grenzen van het mogelijke vanaf de goede kant te checken. Het doel was om de vering af te stellen, maar met de instelling van Portimão kon ik na wat kleine wijzigingen prima rondkomen. De onrust die ik vorig jaar met name bij het uitaccelereren had was nagenoeg verdwenen, dus dat was al een stap voorwaarts. Ik ben er van overtuigd dat als de temperatuur gaat stijgen ook de rondetijden gestaag zullen dalen.

De laatste sessie begon het toch wat te spetteren, dus besloot ik deze niet meer te rijden. Met de nieuwe achterband had ik maar 1 sessie gereden en die zag er nog prima uit zodat ik besloot daar ook de eerste kwalificatie mee te gaan rijden. We konden op vrijdagavond ook al de motor laten keuren, dus dat was wel makkelijk. Vol goede moed gingen we op weg naar het keuringsstation, waar de voltallige club van de KNMV al gereed stond. Eerst de geluidskeuring, wat ik stiekem toch wel spannend vond, vorig jaar werd hij nipt goedgekeurd. Dit jaar echter doorstonden we de geluidskeuring glansrijk, slechts 100 dB geluid.

Dan op naar de rest van de keuring, waar ik eigenlijk geen problemen verwachtte… Alles voldeed immers aan het regelement. Even leek het erop dat er geen op- of aanmerkingen waren, totdat de kettingbeschermer-keurmeester wakker werd… En ja hoor, mijn kettingbeschermer zat plotseling niet op de goede plaats. Terugkerend in de pitbox om dit euvel te herstellen bleek er nog geen enkele motor te zijn goedgekeurd om uiteenlopende redenen. Na de toeguard verlengd te hebben werd de motor bij de herkeuring wel goedgekeurd en hadden we dit ritueel ook weer achter de rug.

De rest van de avond verliep in alle rust en gezelligheid .

Zaterdag 7 april

Omdat de keuring al was gedaan en de eerste kwalificatie training pas om 12.00 uur was, konden we uitslapen. We hadden alleen rond half 10 een briefing, dus van stress was weer geen sprake. Nu hebben we al erg vaak een briefing gehad, maar deze was toch wel even anders. Samen met de DSS stonden we te wachten tot we het presscentre in konden, maar de vorige briefing was wat uitgelopen. Later zouden we begrijpen waarom… Toen we uiteindelijk naar binnen konden (na eerst even in het mediacentre gestald te zijn) kregen we allemaal een rood en een groen kaartje overhandigd.

Bij wijze van ludieke briefing had de KNMV een kennis quiz in elkaar gedraaid om onze kennis te testen over de wijzigingen die in het regelement waren opgenomen. Het geheel verliep niet vlekkeloos, niet in de laatste plaats vanwege het hoge kleuterschool gehalte, maar sommige onderwerpen vielen niet helemaal goed. Zo was niemand echt blij met de geplande code rood tijdens onze eerste kwalificaties… Uiteraard moeten bepaalde scenario’s in de praktijk uitgetest worden, maar het moment was niet echt gelukkig gekozen. Later zou blijken dat het ook niet door zou gaan.

Kortom, de briefing werd nog lang nabesproken en ik veronderstel dat dit ook het hogere doel van de KNMV was 😉

De temperatuur was laag, er was nagenoeg geen zonnetje, maar het was wel droog, dus de trainingen zouden droog verreden worden. De supersport voor ons had minder geluk, want die reden op een half natte baan. Omdat we met banden reden met een zachte compound, hadden we de bandenspanning wat verhoogd in de hoop dat ze een hele sessie heel zouden blijven. Ik ging de baan op met het idee om een snelle tijd te zetten aan het begin van de training omdat ik wist dat de band het waarschijnlijk niet een hele training zou uithouden.

Eerste kwalificatie

Waar ik echter geen rekening mee had gehouden was dat het heel erg druk was op de baan en er toch wel een aantal langzamere rijders tussen reden. Daar kwam ik de eerste paar rondes dus in vast te zitten en ik ging al een ging door de pitstraat om de groep te ontlopen, maar kwam toch weer op een verkeerd moment de baan op. Daarna ben ik maar even naar binnen gegaan om wat te drinken voor een volgende poging. Ik moest nu een tijd gaan zetten en de eerste vliegende ronde zou het gebeuren. Ook deze ronde werd ik aan het einde wat gehinderd en mijn tijd was slechts 1:49.7. Niet echt geweldig dus, maar ik kreeg maar geen vrije ronde om het te verbeteren en uiteindelijk was mijn achterband te versleten om nog echt te gaan pushen.

ONK090412-01

Deze tijd bracht me op de voorlopig 39e plaats en daar was ik niet heel blij mee. Aan de andere kant was ik wel gekwalificeerd, dus dat was wel een voordeel. Mocht het aan het einde van de dag gaan regenen had ik dat in ieder geval in de pocket. Maar dat was nog ver weg, om precies te zijn zat er 4 uur tussen… Ruim de tijd om de motor te voorzien van nieuw rubber en te kijken naar de overige trainingen of de één van de workshops te bezoeken van Barry Veneman.

ONK090412-02

Tweede kwalificatie

Het was nog steeds droog, dus bestond de mogelijkheid om de tijden van vanochtend te verbeteren. Met nieuw rubber moest dat zeker lukken, de temperatuur was niet echt hoger en de wind was ook wat harder gaan waaien, maar we moesten het er maar mee doen. In de eerste paar rondjes wist ik mijn tijd van vanochtend met slechts een halve seconde te verbeteren, maar ik was er niet echt gerust op.  Toen ik halverwege de training binnenkwam om wat te drinken en mijn ram air kanaal vast te laten zetten, wist Ed me te vertellen dat ik met de gereden tijd op de 42e plek stond… Dit was voor mij net ff iets te dicht bij de 44 dus ik vertrok direct weer. De eerste klokbare ronde reed ik ook weer 1:49.2 en deed er een schepje bovenop.

ONK090412-03

Toen ik weer richting start/finish reed zag ik een bordje met 1 minuut staan, dus ik had nog 1 ronde over. Een blik op mijn laptimer leerde me dat deze ronde 1:48.7 was, dus weer sneller. Maar ik wilde nog een stapje harder, maar ik maakt een stuurfoutje in de Haarbocht en kwam te wijd uit waardoor ik veel tijd verloor en me realiseerde dat deze (laatste) ronde niet sneller zou worden. Daarop ben ik naar binnen gereden, waar bleek dat ik wederom de 39e tijd had gereden.

ONK090412-04

Een snelle blik op de lijst gaf mij het idee dat dit ook wel ongeveer mijn startplek voor de maandag zou worden. Groot was de deceptie toen bleek dat ik op de samengestelde lijst op de 42e plek stond… Kortom, zonder die laatste snellere ronde had ik er dus gewoon naast gestaan. Dat heet dus op het nippertje. Maar ik ben er dus wel bij!

Hierna zijn we gaan opruimen om daarna voor de zondag naar huis te vertrekken. Op de zondag gebeurt er niets en hebben we een rustdag, om op maandag de race te rijden.

Maandag 9 april

Na een dag rust gehad te hebben gingen we maandag ochtend weer vroeg naar Assen. Tegen 10 uur hadden we een fotoshoot, dus wilden we wel op tijd zijn. Verder stond er een warming up training op het programma en natuurlijk de race die rond 16.00 uur zou plaatsvinden. Kortom genoeg te doen en tussendoor konden we mooi kijken naar de races en trainingen van de andere klassen.

Tijdens de fotoshoot was het gelukkig droog, anders begin je de dag gelijk in een nat pak 😉 Anders dan voorgaande jaren werden er ook van iedereen afzonderlijk foto’s gemaakt, voorafgaande aan de groepsfoto. Voor de verandering was de locatie start/finish gekozen.

ONK090412-05

Na de fotoshoot begon het zachtjes te regenen, zodat we met de pitwalk besloten om de motoren binnen te laten staan en alleen de pitbox open te doen. Ed had inmiddels de slicks gewisseld voor regenbanden, want alle hoop op een droge training was na een blik naar de lucht en op de buienradar wel verdwenen.

Inmiddels begon het bezoek ook binnen te stromen en werd het gezellig druk in de pitbox. Terwijl de regen gestaag uit de hemel viel gingen wij ons klaarmaken voor de warming up training. Slechts 10 minuten de tijd om een beetje gevoel te krijgen bij het regenrijden, want dat was dit jaar natuurlijk nog niet voorgekomen. Al snel bleek dat de baan er niet zo mooi bij lag als zaterdag. Een half opgeruimd oliespoor van de Haarbocht tot aan de Strubbe gaf weinig vertrouwen. Zelfs in de pitstraat spinde mijn achterwiel, toen we de baan op mochten voor de training.

Dit alles zorgt niet voor al teveel vertrouwen, dus de training maar rustig begonnen zoals het overgrote deel van de rijders deed. Natuurlijk niet allemaal, want door een aantal werd wel stevig doorgereden. Er waren ook aan aantal minder fortuinlijke rijders die aan de lijve ondervonden dat het slecht gesteld was met de grip…

De 10 minuten waren natuurlijk snel voorbij, maar ik kreeg er niet het vertrouwen door wat ik graag had willen hebben. Ik had wel lekker gereden, maar het tempo lag gewoon te laag. Verder begrijp ik ook niet dat er op zondag zo nodig nog even een circuitdagje gepland moet worden voor auto’s. Zo goed als  de baan er op zaterdag bij lag, zo slecht was het vandaag. Heeft veel mensen een hoop plezier en geld gekost…

Naarmate de dag vorderde werd het weer steeds slechter. De temperatuur was niet eens zo laag, maar de wind en de regen maakte het niet echt prettig om in te rijden. Natuurlijk hebben we wel mooie races kunnen zien, met name de supersport was mooi om naar te kijken. Maar ook daar vielen een hoop slachtoffers in Ossenbroeken. Enkele rijders vielen gewoon 2 keer in 1 race…

Doordat er nog wat extra olie op de baan terecht kwam bij de race van de zijspannen, liep het programma een half uurtje uit. Dit echter zonder races in te korten, dus dat was wel weer positief 🙂

De race

Tegen half 5 begon onze race en het zachtjes regenen was inmiddels overgegaan in behoorlijke regen. Bijkomend voordeel was wel dat de bandenkeus bij voorbaat al duidelijk was. Mijn extra meegenomen slick zou niet meer gebruikt gaan worden;)

Ook tijdens de sighting lap vertrok iedereen behoorlijk rustig, omdat inmiddels bekend was dat de grip niet overal erg goed was. In de Strubben kwam een rijder voor me bijna te val toen hij rustig op het gas ging en ineens zijn achterwiel de andere kant op wilde. Had het liever niet gezien, want mijn vertrouwen was wederom weg. Een eindje verderop lag de eerste al naast de baan, dus dat hielp helemaal niet… Afijn, eerst maar even chillen tijdens de grid procedure… Hier en daar waren al wat lege plekken in de opstelling, dus ik was niet de enige die er weinig vertrouwen in had.

Na een paar minuten klonk het 3 minuten signaal, ten teken dat begonnen moest worden met het verwijderen van de bandenwarmers. Het gros stond echter zonder bandenwarmers, dus de discussie tijdens de KNMV quiz was niet echt van toepassing op deze race. 2 minuten later begon de warming up lap als laatste voorbereiding op de race.

ONK090412-06

Ik was redelijk op tijd weg tijdens de start maar vanaf plek 42 zie je niet echt veel op een baan vol spray. Voordeel is wel dat je maar weinig plaatsen kunt verliezen 😉 De eerste ronden gingen nog wat onwennig en ieder keer als ik Mandeveen instuurde gleed mijn achterwiel weg. In Ossenbroeken hielden we een hele wijde lijn aan om geen risico te lopen, maar erger, mijn remmen werden per bocht slechter… Na 4 ronden was het geen doen meer en ben de pitstraat ingereden… einde race.

ONK090412-07

Het euvel bleek snel duidelijk, we hadden de carbon remblokken laten zitten en die doen het niet echt goed in de regen… Stom, niet aan gedacht. De scherpte is er dus nog niet helemaal na zo’n lange winter. Gek genoeg was ik er niet eens erg rouwig om, alles was nog heel en dat was meer dan een groot aantal kon zeggen.

Alhoewel bovenstaan verhaal anders doet vermoeden, hebben we toch een goed weekend gehad. De start van het seizoen maakt veel goed, al was het gevoelsmatig (in ieder geval voor mij) veel te koud om te racen en was er al helemaal geen sprake van resultaten. Ik beschouw het maar als een valse start en over 2 weken staan we er weer tijdens de WSBK in hopenlijk betere condities.

Uiteraard is iedereen weer van harte welkom, alleen deze keer zullen we geen gebruik kunnen maken van een pitbox.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.