Welkom op de website van HB Racing

Verslag ONK tijdens WSBK weekend

23 April 2012 Gepost in 2012

Inmiddels voor de 5e keer mochten we als DSBK aantreden tijdens het WSBK weekend. Het rijschema is helemaal waardeloos, maar dat nemen we voor lief omdat het hele weekend natuurlijk geweldig is. 4 dagen te midden van het WK geweld blijft een geweldige ervaring, ook al maken hier zelf nauwelijks deel van uit.

Donderdag ochtend vertrok ik rond 11 uur naar Assen om nog op tijd te zijn voor een plekje op de normale paddock. Alhoewel de reis vlot verliep, bleek ik toch niet meer op de gewone paddock terecht te kunnen omdat het vol zou zijn. Ik werd naar een plekje geloodst op de paddock achter de vip boxen. Gelukkig wel verhard en eigenlijk niet eens zo’n verkeerde plek, ware het niet dat de paddock helemaal niet vol was en de door ons gewilde plek bij de Strubben ook nog gewoon leeg stond…

Jammer maar helaas, maar we stonden er natuurlijk niet alleen. Ik heb het kamp opgebouwd naast Dave Hendriksen, om vervolgens een rustig avondje te hebben. Uiteraard mochten we wel op de ander paddock komen en hebben ‘s avonds even een rondje gelopen om te zien hoe het WK circus dit jaar had uitgepakt. Natuurlijk stonden er weer mooie trailers en mobile homes, maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal wat minder was dan voorgaande jaren.

Naast het kijken naar de trainingen van de WK/EK klassen, bestond ons programma van de vrijdag uit het keuren van de motor en het rijden van de 1e kwalificatie om 17.30 uur… ‘s Ochtend kwamen Ed, Jeanne en Gert al aan zodat we relaxed alles konden voorbereiden. De keuring was deze keer zo gepiept en het zag er naar uit dat de training droog zou verlopen. Want anders dan voorgaande jaren waren ook de weersvoorspellingen dramatisch. Aan het einde van de middag was ook Auke aanwezig, die gedurende het weekend Ed zou helpen met de motor en het grid gebeuren.

1e kwalificatie

Een uur voor onze kwalificatie had het nog geregend, maar de baan leek redelijk aan het opdrogen, dus ik ben met slicks de baan op gegaan. Dit bleek gelukkig een goed keus, want de baan was nagenoeg droog. Helaas waren er nog wel natte plekken bij de curbstones van diverse bochten waardoor een iets andere lijn gereden moest worden. Het begin ging moeizaam omdat het toch wel glad was hier en daar. Dit werd ook bevestigd door het aantal rijders dat ik naast de baan aantrof.

WSBK12-01

Naarmate de training vorderde werd de baan steeds beter en aan het einde van de training wist ik er nog een 1:48 uit te persen. Op zich niet zo’n spectaculaire tijd, maar het bracht me voorlopig wel op de 22e plaats. Dus wel redelijk blij met de klassering, maar minder met de gereden tijd. We hebben er toch maar voorzichtig een biertje op gedronken.

WSB12-02

Doordat het weer nogal wisselvallig was hadden we totaal geen zicht op hoe de 2e kwalificatie er uit zou zien, temeer dit ook pas op zondagmorgen 08.15 uur zou plaatsvinden.

Dit betekende dat we zaterdag vrij waren en de hele dag konden relaxen, trainingen kijken en de motor prepareren voor de volgende training. Het hoogtepunt van de dag was wel de winst van Michael van der Mark in de EK Superstock 600. Zaterdag avond hadden we wat meer zicht op de weersvoorspellingen voor zondag ochtend en het leek een natte training te worden.

We besloten toch de motor  op slicks te laten staan, want je weet nooit. Als het dan toch zou regenen zouden de tijden niet verbeterd worden en was mijn eerder gereden tijd en plaats zeker.

2e kwalificatie

Rond 6 uur in de ochtend werden we wakker door regengekletter op de camper, dus de kans op een droge training werd erg klein. Rond half 8 was de baan nog steeds vochtig en te nat voor slicks. Ik wilde echter mijn regenbanden sparen omdat we die wellicht einde van de middag nodig zouden hebben, dus bleef de motor op slicks staan. Dit ook een beetje met de hoop dat de baan snel zou drogen en ik wellicht de laatste 10 minuten nog zou kunnen rijden.

Dit bleek echter niet het geval en ik stond voor niets klaar in race overall. Aan de andere kant was inderdaad mijn positie nu vast en konden we weer even in relaxmode 😉

Gedurende de dag was het een komen en gaan van gasten, die toch de weg naar onze paddock konden vinden. Kortom, gezelligheid alom en heel veel races om te kijken. Vanuit onze paddock konden we toch een groot deel van de baan overzien en aangevuld met de TV van Dave, hebben we niets hoeven missen.

Ook de mannen van de WK hadden te kampen met de wisselende omstandigheden en het programma liep dan ook wat uit, met als gevolg dat ook onze race later zou plaatsvinden. Nu waren we al de afsluiter van de dag, dus dat maakt toch ook niet meer uit.

De race

Uiteindelijk zouden we om 18.00 uur van start gaan, maar hoewel het droog was, zou het rond 18.15 uur weer gaan regenen… We besloten echter de gok te nemen en we waren niet de enige. Bij park fermé aangekomen, bleek slechts een enkeling op regenbanden te staan die ook in allerijl werden verwisseld voor slicks.

Wel lekker dat de pitlane 5 minuten open is, weinig stress om op tijd weg te komen… Na de sighting lap konden we ons opstellen op de grid en genieten van het toch nog behoorlijke aantal bezoekers op de hoofdtribune. Charlotte (zonder kaplaarzen) was vandaag weer mijn parapludame en Jeanne heeft er de nodige foto’s van geschoten.  Tijdens de sighting lap had ik al gemerkt dat er redelijk veel wind stond en op de grid was het gewoon koud… Ook de zon was inmiddels verdwenen en had plaatsgemaakt voor bewolking van het verkeerde soort.

WSBK12-07

De warming up lap ging in ieder geval goed, weer even het gevoel krijgen om scherp te zijn tijdens de start. We waren snel terug voor de echte start, want het was nog steeds droog. De rode lichten gingen aan… en weer uit… Precies op tijd was ik weg en zag in mijn ooghoeken dat ik Rintje Ritsma voorbij schoot die in de rij voor me stond. Echter zag ik ook Teus Oskam voorbij komen, die in een rij achter me stond 😉 De eerste doorkomst was op een 23e plaats, terwijl ik vanaf de 21e was vertrokken. In de 2e ronde kwam Tristan Lentink me voorbij die klaarblijkelijk vanaf de laatste rij was vertrokken, zodat ik 24e lag.

WSBK12-03

Deze ronde was gelijk een 1:49, maar ik moest er erg hard voorwerken. Vanwege het lange wachten en gebrek aan ritme, gecombineerd met de kou en verminderde grip van de baan, reed ik krampachtig, wat veel teveel energie kost. Ik wist dit 3 ronden zo vol te houden, al kwam Rintje wel weer voorbij, maar de positie bleef hetzelfde vanwege een crash van iemand anders. Daarna werd ik door Frank van Engelhoven en Steve Jacobs ingehaald. Kortom, teruggezet naar P26…  maar het was nog niet klaar, de ronden erna kwamen ook Willem Kerkvliet en Niels Fijn me voorbij. Ik lag op P28 en toen begon het te regenen…

In 2 rondes zag ik Yme Jan, Rintje en Frank de Lange naast de baan liggen en verloor het kleine beetje vertrouwen dat ik had. Ik was trouwens niet de enige, want iedereen had in meer of mindere mate de gaskraan dichtgedraaid;) 2 ronden later begon het vertrouwen weer langzaam te groeien, tot ik werd ingehaald door Bjorn Jansen omdat ik te lang achter een erg langzaam rijdende Steve Jacobs bleef hangen.  Bij de Haarbocht aangekomen zat Bjorn aan de buitenkant bij Steve en ik wilde hem binnendoor uitremmen. Op het moment dat ik dit wilde doen, zag ik Bjorn onderuit glijden en besloot mijn poging even te staken…

WSBK12-04

Ik reed dus inmiddels weer op de 25e plaats en besloot de race zo uit te rijden. De tijden gingen wel weer rap naar beneden, maar te laat om er nog iets mee te kunnen. Alles wat achter me zat had vroegtijdig de race verlaten, dus mijn naam stond helemaal onderaan de lijst… Maar ik had de race in ieder geval uitgereden, alhoewel mijn gevoel iets heel anders aangaf 😉

Race 2 in het ONK zat er weer op en ons restte alleen nog het opruimen en de reis huiswaarts, maar niet zonder onderweg nog even gezellig een hapje gegeten te hebben. Terugkijkend kan ik zeggen dat we een heel gezellig weekend hebben gehad met alle mederacers om ons heen, het hele team en de velen vrienden en bekenden die langs zijn gekomen.

WSBK12-05

In het vorige verslag schreef ik nog dat ik de eerste race als een valse start beschouwde. Daar wil ik deze nog even aan toevoegen, want de prestaties zijn nog niet op het gewenste niveau. Toch ben ik ervan overtuigd dat het allemaal veel beter gaat worden als de zomer echt gaat beginnen, 6 maanden herfst ben ik meer dan zat…

De volgende race voor mij is 10 juni tijdens de Speed Challenge, de stratencircuits in de maand mei slaan we over. Uiteraard is iedereen weer van harte welkom 🙂

WSBK12-06

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.