Welkom op de website van HB Racing

Speed Challenge 2012

11 June 2012 Gepost in 2012

Inmiddels zitten we in juni, zijn de stratencircuits weer verreden en keert het ONK terug naar het TT circuit van Assen. Het programma was mooi, voor zowel de DSSP als de DSBK een extra vrije training en 2 races in het verschiet. Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien, waren de weersomstandigheden. En eerlijk gezegd waren de voorspellingen niet om direct in een juichstemming te komen.

Maar zover was het allemaal nog niet. Alhoewel we veel tijd hadden om ons voor te bereiden op deze race, moest er toch nog veel op het laatste moment gebeuren. Uiteindelijk vertrokken we toch nog vrij vroeg op de vrijdagmiddag en na een voorspoedige reis moesten we concluderen dat we tot 18.00 uur moesten wachten voor we de paddock op konden.

Voordeel was wel dat zowel Dave als ik moesten wachten en dus gelijk konden beginnen met het inrichten van pitbox 18. Na een klein uurtje stond alles op zijn plek en waren we mooi op tijd om te gaan eten. Hierna stond er nog slechts één ding op het programma en dat was de technische keuring. Ook hier liep alles zoals gepland en de motor werd zonder morren goedgekeurd. Kortom, klaar voor zaterdag!

Zaterdag 9 juni

Aangezien de verplichte rijdersbriefing voor ons niet doorging omdat er simpelweg niets te vertellen was, konden we redelijk uitslapen. Vandaag eerst een vrije training, wat voor de meesten wel lekker was omdat de laaste keer Assen in april was. Alhoewel… de CRT van vrijdag was ook redelijk gevuld met ONK rijders.

De weersvoorspelling waren voor het hele weekend redelijk slecht, harde wind, lage temperaturen en veel regen. En inderdaad, het waaide hard, het was koud, maar het regende nog niet. Uit voorzorg hadden we 1 monitor permanent op buienradar staan om een idee te hebben welke training droog zou zijn en welke nat.

Eén ding was al wel duidelijk, de vrije training zou een natte worden… Aangezien de baan echt nat was besloot ik toch te gaan rijden om weer wat gevoel te krijgen bij regenrijden, want het kans was reëel dat het in 1 van de races zou regenen. Samen met Dave heb ik een paar rondjes gereden en toen het gevoel goed was ben ik naar binnen gegaan. Ik had weinig zin om risico’s te nemen met nog een heel weekend voor boeg.

ONK100612V_001

Samen met Dave spelen in de regen…

Volgens buienradar was de kans groot dat de eerste kwalificatie training (redelijk) droog zou zijn. Het was inmiddels ook droog geworden en omdat het hard waaide, was ook de baan zo droog. We hebben de motor nog heel lang op regenbanden laten staan omdat de kans bestond dat het net voor de training zou gaan regenen. Een half uur ervoor heb ik de knoop doorgehakt en besloot de motor op slicks te zetten. Dit vanuit de veronderstelling dat als het droog was, ik gelijk weg zou kunnen en als het onverhoopt zou gaan regenen, de 2e training wellicht droog zou zijn…

Ed en Auke hebben toen de motor weer op slicks gezet en ruim voor de tijd stond alles klaar voor de 1e kwalificatie.

QP1

Ik had het gelukkig bij het goede eind, het was droog en we begonnen de training op slicks. Hier was dan ook wel alles mee gezegd, want er stond een enorme wind die we pal tegen hadden op de Veenslang. Dit scheelde me bijna 20 km topsnelheid. Op zich niet zo erg, maar sommige bochten waren wel heel apart. Je werd zomaar ineens naar de apex geblazen zodat je er weer erg wijd uit kwam. Dit was niet bevorderlijk voor hele snelle tijden en dat bleek ook. Na 4 rondjes rijden was mijn snelste tijd slechts 1:50 en ik ging even naar binnen om wat te drinken.

ONK100612V_002

GT in de eerste kwalificatie.

ONK100612V_003

En op weg naar S/F

Toen ik de baan weer op ging werd ik halverwege mijn outlap door Dave ingehaald en daar zou ik wel even achteraan gaan om een wat snellere tijd neer te zetten. Dat lukte heel aardig, totdat we in de beoogde snelle ronde door Ossenbroeken reden en het begon te spetteren… Einde snelle ronde dus… Ik ben toen naar binnen gegaan in de wetenschap dat ik geen waanzinnige tijd had neergezet… Uiteindelijk bleek ik de 33e tijd te hebben, met nog 3 man achter me.

Uiteraard was ik hier niet tevreden mee en zou er in de 2e training wel even een schepje bovenop doen, vooropgesteld dat het droog zou zijn natuurlijk. Heel lang leek het erop dat de 2e training ook nat zou zijn, maar de voorspelde regen bleef uit. Wel af en toe wat spatjes, maar geen serieuze regen. Overigens had ik voor dit weekend een wat hardere compound slicks besteldom dat de zachtere met de huidige temperaturen in 10 rondjes helemaal op waren. Nu was ik in de vrije training gestart op nieuwe banden, met het idee om er minimaal 1 kwalificatie ook mee te rijden. Dat was in ieder geval al gelukt, maar de banden zagen er dusdanig goed uit dat ik besloot om ook de 2e training te gaan rijden op dezelfde set banden.

QP2

En het was nog steeds droog…  Samen met Dave ging ik de baan op, die me al voorbij was voordat we de baan op waren 😉 Had ik in ieder geval iemand om achteraan te rijden… En dat ging best goed, de eerste ronde was al even snel als de snelste ronde uit de eerste kwalificatie. De 2e ronde was een seconde sneller en de 3e ook weer een seconde sneller 🙂 kortom, ik reed inmiddels weer 48-ers, alleen moest ik er enorm voor vechten, want de wind was eerder harder gaan waaien, dan dat hij aan het afnemen was. Dus maar even naar binnen voor een slokje drinken, even alles opeen rijtjes zetten en een snelle check-up van de banden.

ONK100612V_004

Ossenbroeken

Alles bleek nog helemaal goed te zijn, dus ik vertrok weer in een poging om een snellere tijd neer te zetten. Vol goede moed begon ik aan de eerste snelle ronde en het gevoel was erg goed. Het kostte erg veel moeite, maar ik had echt het idee sneller te zijn dan de vorige ronden. Groot was dan ook de deceptie toe ik over start/finish kwam en een 49-er op mijn laptimer zag staan. Ik had heb het nog een ronde geprobeerd, maar ging allerlei foutjes maken, dus besloot om naar binnen te gaan.

ONK100612V_005

ff de blauwe curbs aanwijzen…

Mijn gereden tijd bleek goed voor een 31e positie, dus wel 2 plaatsen verbeterd ten opzicht van de vorige training. Uiteindelijk na samenvoeging van de 2 trainingen rolde er voor mij een 32e start positie uit.  Niet helemaal blij met de gereden tijd, maar gezien alle deelnemers had ik hooguit nog 1 of 2 plekjes kunnen stijgen. Dat moest dan maar in de race gebeuren.

Nadat de data vanuit de laatste training was geanalyseerd, bleek mijn gevoel van de laatste ronde wel degelijk juist. In 5 van de 10 sectoren had ik de snelste sectortijd van alle ronden gereden, alleen vanwege een remfout voor de GT had ik het jammerlijk verprutst. Deze ronde was anders minimaal een lage 47-er geweest.

De rest van de avond hebben we ons nog aangenaam vermaakt met een barbecue en het gezellig ouwehoeren met de andere paddockgangers 😉 Er was ook nog iets met voetbal, maar daarover kan iedereen voldoende lezen op sites die daarin gespecialiseerd zijn…

Zondag 10 juni

Na een goede nachtrust werd ik wakker en zag door het raam van de camper dat de zon scheen 😉 Dit was tegen alle verwachtingen in en zelfs de lucht was blauw… Helaas trok het wel weer wat dicht, maar een blik op de buienradar leerde dat er eigenlijk helemaal geen buien waren… Een goed begin dus van de racedag!

Om 10.00 uur stond de pitwalk op het programma en toen scheen nog steeds de zon. Kortom, motoren naar buiten en even lekker rondlopen. Inmiddels was het in de pitbox ook al een gezellige drukte van alle gasten en andere belangstellenden die binnen kwamen lopen.  Rond half 12 stond onze warming-up training op de planning en het was nog steeds mooi weer. Ook de wind was een beetje gaan liggen, dus ik was van plan deze training ook echt te gebruiken.

Met nog dezelfde banden als uit de 2e kwalificatie erop begon ik aan de training van 10 minuten. Het gevoel was erg goed en ik zat ook lekker op de motor. Ook deze training ben ik weer achter Dave gestart en uiteindelijk reed ik weer in de 1:47 laag, dus sneller dan ik in de kwalificaties deed;)

ONK100612V_006

Wakker worden op de motor…

Training was dus geslaagd te noemen en we konden weer even relaxen totdat de eerste race zou beginnen. Omdat we 2 races  hadden, mochten we alweer vroeg in de middag beginnen met de eerste. Nog even snel banden wisselen zodat we de race met nieuwe banden konden beginnen en alles nog een keer checken. Helaas was net voor de warming-up training mijn bandenwarmer stuk gegaan, maar gelukkig had Auke nog eenzelfde exemplaar in zijn racebus liggen, dus dat kwam goed uit. Ook de aggregaat bleek niet helemaal jofel meer te werken en liet zich niet meer aanzwengelen. Om gezeur op de grid te voorkomen, mochten we de aggregaat van Brouwers racingteam lenen, waarvoor dank!

Na een lichte maaltijd (tenminste voor mij…), geserveerd door Jeanne mocht ik me gaan voorbereiden op de race. Ook Michael en Soraya waren inmiddels gearriveerd en Soraya zou mijn parapludame zijn voor de eerste race. Michael mocht ook mee de grid op om te helpen met het sjouwen van de bokjes/bandewarmers, zodat hij het ook een keer vanaf deze kant zou meemaken. Zo heeft hij in ieder geval het circuit een keer van de goede kant gezien, voordat hij er zelf gaat rijden binnenkort 😉

Race 1

Netjes op tijd vertrokken we uit de pitbox om de verkenningsronde te rijden. Ik was waarschijnlijk wat te enthousiast, want ik was al terug op de grid terwijl het team er nog maar net aan kwam lopen. De hele grid procedure verliep als vanouds en het was droog, dus altijd leuk. Na een kleine 5 minuten komt er dan weer een einde aan het circus en reden we de opwarmronde. Bij terugkomst op de grid is het altijd even spannend om je plekje weer te vinden, maar dat lukt iedereen prima.

ONK100612V_007

Op de grid met Soraya…

En dan komt het moment van de start… De man met de vlag loopt weg… de lichten gaan aan, en weer uit… Go! Ik kwam weer goed weg, maar trok na een paar meter het gas te hard open, hetgeen resulteerde in een wheely, dus even corrigeren en weer verder. kostte toch weer wat tijd. Ik had bedacht om aan de binnenkant te blijven, maar dat was niet zo’n goed plan. Ik raakte opgesloten in het gedrang en verloor 2 plaatsen.

ONK100612V_008

Eerste start…

Mijn eerste doorkomst was op een 34e plaats en ik was de aansluiting met het groepje voor me, waarin Rintje, Frank en Willem reden een beetje aan het verliezen.

ONK100612V_009

Door de GT met nog 2 man achter me…

Ik reed vrij constant, maar wel te langzaam. Doordat ik krampachtig probeerde om te versnellen, kreeg ik dan ook werkelijk kramp in mijn rechterbeen en op zo’n motor heb je nu niet alle ruimte om ff te gaan verzitten en te strekken… Uiteindelijk lukte het wel om wat te versnellen en reed weg bij het tweetal achter me, maar de kramp werd alsmaar erger. In ronde 8 besloot ik naar binnen te gaan en ervoor te zorgen dat de 2e race beter werd.

Na de race hadden we weer ruim 2 uur de tijd om alles klaar te maken voor de 2e race. Ook nu hadden de banden zich perfect gehouden en we besloten op deze banden te blijven rijden. Dus alleen nog even alles checken en benzine erbij en alles was weer klaar.

Race 2

De laatste race van de dag en nog steeds alles op schema 🙂 Ed zei nog tegen me, er is nog geen enkele rode vlag geweest vandaag… De pitcrew voor de 2de race was lichtelijk gewijzigd, Jeanne was parapludame en Henk hielp mee met het sjouwen van alle noodzakelijke bende naar de grid 😉 Wederom gingen we ruim op tijd de baan op voor de verkenningsronde en toen ik op de grid aankwam stond iedereen er al.

ONK100612V_010

Op de grid met Jeanne…

Ook nu weer 5 minuten gridfeestje met nog steeds mooi weer en daarna het onvermijdelijke solodeel 😉 De opwarmronde ging vlotjes en zo stonden we voor de 2e keer in de starthouding te kijken naar de lichten die nu nog uit waren. Maar… ze gingen weer aan… en ook weer uit. Start! Mijn start was iets beter dan de eerste keer, maar ik won geen posities. 

ONK100612V_011

Start nummer twee.

Het hele veld kwam ongeschonden door de Haarbochten, maar meestal blijft het even onrustig tot na de Strubben. Echter toen we de Strubben uit kwamen lag er een enorme bende aan onderdelen en rijders… Wim Teunissen had een highsider gehad, lag op de baan en Alex Ott was over zijn motor heen gereden. Hij lag midden op de baan en zag die hele kudde adrenaline bommen op zich afkomen… Ik heb zelden iemand gezien met zulke grote ogen, wild om zich heen gebarend dat we toch echt links en rechts om hem heen moesten gaan 😉 Gelukkig ging dat allemaal goed.

Door deze schermutselingen had ik wel wat plaatsen verloren en kwam achter Mourad te zitten. Doordat ik druk bezig was om te plannen waar ik  hem zou inhalen had ik in eerste instantie de rode vlag gemist die we net na Meeuwenmeer kregen.  Ikw as dus wat verrast dat ineens bij iedereen de snelheid eruit was, maar kon gelukkig op tijd remmen.

ONK100612V_012

De vlag…

Kortom, allemaal naar binnen en wachten op wat er komen ging…

De race zou herstart worden over het volledige aantal ronden en wederom een volledige grid procedure 🙂 Dus na pakweg 10 minuten begon het circus weer helemaal overnieuw… 3 grid procedures en race starts voor de prijs van 2 🙂 Of zouden we nog een naheffing krijgen… Maar goed daar isie dan weer, grid nummer 3:

ONK100612V_013

Op de grid met Jeanne deel 2…

Ik had nog vers in mijn geheugen dat de weg binnendoor niet leidt tot een hele goed positie in de race, dus nu zou ik het anders doen. De start ging weer beter dan de vorige vandaag, maar halverwege de baan besloot ik de buitenkant te pakken en dat ging goed. Uit het gedrang zat ik achter Rintje en kwam als 30e de eerste ronde door, dus toch 2 plaatsen gewonnen.

ONK100612V_014

Eerste doorkomst

Ergens in de 2e ronde zag Willem Kerkvliet kans om zowel mij als Rintje voorbij te steken, dus ik was erop gebrand hem weer terug te pakken. In ronde 3 besloot ik harder dan normaal de Ruskenhoek in te steken en dat lukte… Alleen het op tijd terugschakelen voor de 2e knik niet en dreigde de baan af te gaan. Ik heb maximaal geremd om de motor binnen de baan te houden, wat gelukkig ook lukte, maar toen zag ik wel iedereen die achter me reed aan me voorbij gaan.

Er zat maar één ding op en dat was minimaal mijn oude plek weer terugwinnen…  Het gat was redelijk groot, maar ik had een doel. Het koste me 2 ronde om op Mourad in te lopen en hem in te halen. Vervolgens kostte het me 2 ronden om in te lopen op Niels Fijn en hem in te halen en toen zat ik weer op mijn plek. Aardige bijkomstigheid was wel dat ik inmiddels weer lage 47-ers reed, dus het was wel ergens goed voor. Ik liep ook weer in op Rintje maar die was te ver weg.

Toen we werden gelapt door de kopgroep ben ik wat teveel aan de kant gegaan en zou bijna Niels weer voorbijkomen 😉 Gelukkig was hij zo sportief om mij weer voor te laten gaan (en dat tot 2 keer toe)… Helaas stuurde ik toen in 3e versnelling de Strubben in en kon ik niet voorkomen dat hij geheel op eigen kracht mij voorbij kwam 🙂 Omdat de scherpte er af was, besloot ik achter Niels de race uit te rijden.

ONK100612V_015

Einde race!

En hiermee kwam er een einde aan toch een zeer goed en gezellig weekend. Het weer was vele malen beter geworden dan de voorspellingen waren en het tempo begint er weer aardig in te komen. E.e.a. loopt een beetje synchroon met de buitentemperatuur bij mij 😉 Als ik mijn data analyseer zie ik dat ik enorm veel laat liggen in de GT bocht en daar voldoende kan winnen om in de 45-ers te duiken.

Uiteraard wordt iedereen weer bedankt voor een super gezellig weekend en tot de volgende race. Dat is helaas pas op zondag 5 augustus, maar dan  is er in ieder geval nog iets om naar uit te kijken 🙂

De foto’s zijn deze keer weer gemaakt door Jeanne en Michael voor het deel dat Jeanne bij mij op de grid stond…

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.