Welkom op de website van HB Racing

Verslag Gamma Racingdays 2012

5 August 2012 Gepost in 2012

Afgelopen weekend zijn de Gamma Racingdays verreden op een voornamelijk zonnig TT-Circuit van Assen. Alhoewel de weersvoorspellingen eigenlijk erg slecht waren, bleken de weergoden ons dit weekend zeer gunstig gezind. En dat is mooi meegenomen voor een van de grootste race evenementen van het jaar.

Op vrijdag ochtend konden we al vanaf 8 uur de paddock op, dus we vertrokken redelijk op tijd, in de overtuiging dat we een mooi plekje op de paddock moesten gaan zoeken. Niets bleek echter minder waar, Dave die net iets vroeger was, had de laatste pitbox weten te scoren, dus geen tent opbouwen, geen plekje zoeken, maar relaxed met z’n allen in pitbox 26.

Zoals gezegd, ook het weer op vrijdag was gewoon goed te noemen en aangezien we al rond 12 uur aankwamen, waren we in no time gesettled en konden we gaan kijken naar de trainingen van de auto’s. ‘s Avonds konden we de motor al ter keuring aanbieden, hetgeen zonder problemen verliepen en na waren we helemaal klaar voor de eerste training.

Zaterdag 4 augustus.

Het trainingsschema was verre van optimaal, dus vroeg opstaan en vroeg trainen, met vrij weinig tijd tussen de trainingen. Omdat er afgelopen weekend een truckers festival geweest is waarbij de hele baan onder het zand is gegooid, was het nog steeds heel erg stoffig en minder grip dan we gewend waren. Maar dit was ook duidelijk te zien aan de tijden die in het begin gereden werden.

Onze eerste training begon al om 09.45 uur en de tweede om 12.20 uur, dus het programma was vroeg klaar. Op zich wel makkelijk, want er is veel tijd ‘s middags om alles in orde te maken voor de race. Helaas is er dan wel weinig tijd tussen de trainingen om nog wat zaken aan te passen.

Eerste kwalificatie.

Het was inmiddels al bijna 2 maanden geleden dat we op Assen hadden gereden, dus de eerste rondjes waren nog wat onwennig. Mede ook door de conditie van de baan, had ik niet snel het ritme te pakken. Vanwege de bewolking werkte mijn GPS data logging niet goed en kreeg ik geen rondetijden door, wat erg lastig is. Voor mijn gevoel zat er nog echt helemaal geen tempo in, terwijl Ed toch een 48-er op het pitbord had staan. Ongemerkt ging ik dus sneller dan ik dacht 😉

ONK050812V01

Na een paar ronden kwam ik binnen om even wat te drinken en daarna aan te zetten voor snellere ronden. Dat drinken is goed gelukt, echter het sneller gaan lukte niet echt geweldig. Op de één of andere manier lukte het niet echt goed. Slechts 1-tiende sneller dan in het eerste stuk, is niet echt wat ik in gedachten had, maar voor het moment zat er even niet meer in.

ONK050812V02

Met deze tijd had ik me voorlopig op de 27e plek gekwalificeerd.

Tussen de 2 trainingen in hadden we dus niet zoveel tijd, maar er hoefde ook niet veel te gebeuren. De motor was goed en de vering stond ook ok. Eigenlijk wil ik wel iets gaan uitproberen met de hoogte aan de voorkant, maar dat bewaren we voor de volgende keer.

Tweede kwalificatie.

Ik zat gelijk al beter op de motor en voelde me goed. Samen met Dave ging ik de baan op en de eerste doorkomst was al sneller dan de tijden uit de 1e training. De ronde daarna reed ik 47.2, dus meer dan een seconde sneller en zette aan voor een nog snellere ronde. In de eerste 2 sectoren was ik al 0,9 second sneller dan de ronde ervoor maar in de laatste sector maakte ik een foutje voor de GT en verloor teveel om een snellere ronde neer te zetten.

ONK050812V03

Hierna ben ik weer even naar binnen gegaan waar Ed al stond te wachten. Ook Sten van Rijk die aanwezig was vanwege de auto’s keek nog even naar de bandentemperatuur en druk en we besloten om 1/10 bar af te laten lopen. Hierna weer de baan op om een snelle rond neer te zetten, maar de banden hadden de beste tijd gehad en begonnen op veel plekken te glijden.

ONK050812V04

Ik kon dus geen snellere tijd meer zetten en ben naar binnen gegaan. Daarna nog even naar de data gekeken en snelle ronde had normaal gesproken een 46 laag moeten zijn, maar dat telt niet 😉 Met de tijd uit deze training was ik toch behoorlijk sneller dan in de eerste training, alleen dat deed iedereen. Ergo, nog steeds P27…

De rest van de dag hebben we de motor klaargemaakt voor de race, gekeken naar de auto’s en daarna de dag afgesloten met een heerlijke barbecue. Ook Auke en Charlotte waren in de loop van de middag/avond gearriveerd, dus het was weer een gezellige avond.

Zondag 5 augustus.

Ook voor de zondag een apart programma, geen warming-up training, en een race om 09.40 uur. De gebruikelijke pitwalk was ook al gesneuveld onder het strakke tijdsregime, maar de tribunes waren al behoorlijk gevuld met toeschouwers. De opening van de dag werd verzorgd door de electro bikes, gevolgd door een race van de Supersport en daarna de Superbikes. Dan nog even de zijspannen en een race van de electro bikes en het motorprogramma was ten einde…

Ik hoopte maar dat ik de warming up niet zou missen en het tempo van gisteren direct zou kunnen oppakken, maar het was nog wel erg vroeg… Ook de start en grid procedure verliep er vlotjes, nauwelijks stonden we allemaal op de grid opgesteld of het 3 minuten signaal klonk al. De organisatie had haast, dat was wel duidelijk…

Voor de gelegenheid was Jeanne de parapludame, wat als nadeel heeft dat er geen race foto’s zijn, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door alle foto’s die van de trainingen zijn gemaakt.

ONK050812V05

Staande op de grid was het toch wel weer even genieten van het vele publiek dat al aanwezig was.

Na de warming up lap was de start aan de beurt… Ik was redelijk scherp en schoot weg toen het rode licht uit ging. In mijn ooghoeken zag ik dat ik Rintje voorbij was, die één plek voor me stond. Ook bij de Haarbocht ging het goed en werd ik niet ingehaald. Helaas bij Ossenbroeken was dit wel het geval en mijn doorkomst was dan ook als 27e (zelfde plaats als waarvan ik startte). In ronde 2 werd ik in de Strubben weer door Rintje ingehaald, maar had nog lang het ritme niet te pakken waardoor hij bij me wegliep.

Ik had dus wel degelijk last van het ontbreken van een warming up training…  De volgende 4 ronden reed ik alleen en begon iets van ritme op te doen, waardoor ik toch weer in de 47-er reed. Helaas te laat om Rintje terug te halen en ineens werd ik door Rinze Luimstra ingehaald, die vanuit de pitstraat had moeten starten. 

Verder was het een race waarin niet veel meer gebeurde… Doordat er wat mensen uitvielen ben ik geëindigd op een 22e plaats.

ONK050812V06

Op zich was ik er niet eens zo ontevreden mee, maar wil qua tijden nu wel een keer de progressie maken die er al lang in zit. Dat zal dan de volgende keer moeten gebeuren…

De volgende race is over 2 weken op Spa Francorchamps en iedereen is uiteraard weer van harte welkom.

Groet, Hans

You must be ingelogd om commentaar te posten.