Welkom op de website van HB Racing

500 km van Assen

16 September 2012 Gepost in 2012

Na afwezigheid van een aantal jaren werd er dit jaar weer een keer een endurance wedstrijd georganiseerd. Deelname stond open voor alle houders van een NL racelicentie en zorgt over het algemeen voor een redelijk spektakel. Afgelopen zaterdag stond deze race op het programma en de weersvooruitzichten waren goed. Deze wedstrijd telt nergens voor mee en is dus de uitgelezen kans om een hoop trainings kilometers te maken, wat zeker welkom is zo net voor de ONK race tijdens het BSB

Aangezien alles zich op één dag afspeelt, is het wel een enorm drukke dag, maar dat is eigenlijk alleen maar leuk. Alhoewel ik gelijk na de aankondiging zeker wist dat ik mee zou doen, viel het samenstellen van een team nog niet mee. Pas in de laatste paar dagen voor de race was de definitieve teamsamenstelling een feit. We zouden de race met zijn drieën rijden, namelijk Kim Brouwers, Bouke Norg en ik zelf.

Nadat ik de reglementen nog eens goed had gelezen werd me duidelijk dat ik niet op slick banden mocht rijden, terwijl dat de enige banden zijn die ik op voorraad heb 😉 Bovendien was er ook nog te weinig tijd om profielbanden te bestellen, dus die zou ik vrijdag of zaterdag wel op het circuit scoren…

Vrijdagmiddag vertrokken we op een relaxed tijdstip naar Assen, om in alle rust de nodige voorbereidingen te treffen. De motor moest nog even wat aangepast worden op het cup reglement en er moesten nog banden komen. Na onze intrek in pitbox 24 genomen te hebben, was de inrichting ook redelijk snel een feit. Ook Bouke kwam nog even langs om zijn trailer te parkeren en zijn motor af te leveren, want aangezien hij in Assen woont, overnachtte hij natuurlijk thuis.

Wat later op de avond kwamen ook Ed, Rob en de voltallige fam. Brouwers aan, zodat het team compleet was. Tussendoor kon ik ook nog even bij buurman Edwin Ott een set banden scoren, die ik gelijk ook maar even gemonteerd heb, zodat de motor klaar was voor de strijd. Nadat we nog even gezellig wat gedronken hebben, zijn we redelijk op tijd gaan slapen, want zoals vermeld, de wekker zou de volgende dag vroeg aflopen.

Zaterdag 15 september

Om  half 7 liep de wekker af ten teken dat de drukke dag zou beginnen. Om half 8 stond ik bij de inschrijving en kon ik daarna de teamtransponder gaan ophalen. Helaas zaten er geen houders bij, zodat ik nog even een nieuwe houder kon gaan kopen. De rest beschikte gelukkig al over nieuwe transponderhouders. Hierna snel door naar de keuring waar we als team allemaal tegelijk de motoren ter keuring moesten aanbieden.

Ik offerde me op om als enige op de fiets te gaan met alle onderkuipen, terwijl de rest lekker op de motor ging 😉 De keuring verliep snel en probleemloos, dus de motor konden worden gereedgemaakt voor de kwalificatie trainingen. We hadden 3 trainingen, waarvan 2 van een half uur en zelfs 1 van 65 minuten. Per saldo betekent dit dat iedere rijder 40 minuten mocht trainen om een snelle tijd neer te zetten.

500-2012-09

Kim gereed voor de eerste training…

Kim zou beginnen met de eerste training en vervolgens nog 10 minuten pakken in de 2e. Daarna zou Bouke gaan rijden, die nog wat afstellingen wilde wijzigen, om vervolgens het stokje over te geven aan mij. De eerste training van Kim verliep voorspoedig en ze zette het team keurig op een 9e plaats neer. Tussen deze training en de volgende zat slechts een half uurtje, maar aangezien de banden van Kim nog goed waren, hoefde er alleen wat benzine bij.

500-2012-04

Eerste training Kim…

Ook het begin van de 2e training verliep voorspoedig. Na het geplande aantal ronden werd de pijl op het pitbord gezet, ten teken voor Kim om binnen te komen… Echter in de ronde dat ze binnen zou komen, werd er een 60km vlag getoond om de training te neutraliseren. Dit gebeurt meestal als er een crash heeft plaatsgevonden om zodoende een rode vlag situatie te vermijden. Het is natuurlijk voor de monteurs/helpers altijd een spannend moment, want wie is er gevallen… Alle rijders druppelden langzaam binnen, maar van Kim geen spoor. Uiteindelijk bleek inderdaad Kim gevallen te zijn, samen met nog een rijder. Ze hadden elkaar geraakt, uitgerekend in de snelste bocht van het hele circuit (Ramshoek).

Meestal is dat geen goed nieuws, de kans op schade aan rijder en motor is daar relatief groot omdat de snelheid daar erg hoog is. Duimen dus… Na verloop van tijd bleek dat de motor dusdanig beschadigd was, dat van deelname aan de endurance absoluut geen sprake zou kunnen zijn. Maar belangrijker, over de situatie van Kim was nog geen duidelijkheid. Pas veel later leek het erop dat ze niets gebroken had, maar omdat ze toch veel pijn bleef houden, werd besloten om haar ter observatie naar het ziekenhuis te laten vervoeren.

Hectiek alom dus in pitbox 24, het ene deel van het team was natuurlijk bezig met Kim’s crash en de nasleep daarvan, terwijl het andere deel even snel een nieuw plan moest maken over het verdere verloop van de trainingen en de race. Het resterende deel van de trainingen hebben Bouke en ik verdeeld en behaalde daarmee een 13e startplaats. Niet echt optimaal, maar een startplaats tijdens een 500 km race zegt eigenlijk niet zoveel. Bouke en ik waren in ieder geval vastbesloten de endurance met z’n tweeën uit te rijden.

500-2012-02

Hans bijna gereed voor de training…

Gedurende de lunchpauze was er ook nog een 2e briefing, waarin de ochtend nog even geëvalueerd werd en er handige tips werden gegeven voor de rest van de dag. Eigenlijk weinig nieuws, wat al niet vooraf was verzonden, maar het kan ook geen kwaad. Uiteraard had Jeanne een lunch verzorgd, naast alle foto’s die ze altijd maakt. Tegen de klok van 14.00 uur begonnen we ons voor te bereiden op de start. Ik zou de le man start doen en we zouden 6 stints van 18 ronden rijden. Inmiddels was er ook al wat bezoek langsgekomen en was het overigens de hele dag al gezellig met alle teamleden en langskomende medecoureurs.

Om 10 over 2 ging de pitstraat open en ik vertrok ontspannen voor mijn opwarmronde naar de start opstelling. Daar aangekomen stond Ed al klaar om de motor vast te houden en begaf ik me naar de overkant van de baan, om mijn startpositie in te nemen. Altijd spectaculair zo’n start, al zou deze plaatsvinden met de normale startlichten in plaats van de gebruikelijke vlag.

500-2012-01

Le Man start begint met vreugdesprong…

Iedereen stond opgesteld, de lichten gingen aan… en weer uit… Start! ik sprintte naar de motor, sprong erop en startte de motor. Echter door het geluid om me heen merkte ik niet dat de motor nog niet liep, dus nog ff starten en weg… Niet de allersnelste start, maar op weg naar de Haarbocht kon ik weer wat plekken goedmaken. De eerste ronde na de start verliep net zo chaotisch als tijdens een sprintrace, maar dat komt natuurlijk omdat het gros niet al teveel ervaring heeft met dit soort wedstrijden.

500-2012-05

Bijna weg…

Mijn eerste doorkomst was op een 15e positie, dus ik had maar 2 plaatsen verloren. Maar niet getreurd, er zouden nog voldoende rondes komen om dit verlies goed te maken. Ik probeerde gelijk in een goed ritme te komen wat niet te langzaam en goed vol te houden zou zijn. Dit lukt vrij aardig en reed zo’n beetje 49-ers en 50-ers wat me na 10 ronden de 9e positie opleverde. Het ging dus goed, totdat na zo’n 12 ronden ik last kreeg van hetzelfde euvel als laatst in Spa. Er liep zweet in mijn ogen en dat bijt enorm… Na 2 rondes met een dichtgeknepen oog gereden te hebben, besloot ik dat ik dit niet nog 4 rondes zou volhouden en gaf aan de pitcrew een teken dat ik binnen zou komen.

500-2012-07

Hans doet een Ramshoekje…

Kortom, een iets te vroeg geplande wissel, maar mijn tijden stegen naar 55-ers omdat ik simpelweg niets meer zag en dit een gevaar oplevert. Bouke nam het van me over en had er ook gelijk een lekker tempo inzitten zodat hij het verlies van positie weer goed kon maken.  Door de vroege wissel waren we afgezakt naar de 17e positie, maar uiteindelijk wist Bouke het team weer op de 9e positie neer te zetten. Klasse prestatie!

500-2012-08

Ook Bouke lekker door de Ramshoek…

Ik nam het vervolgens weer over en had wat vet boven mijn ogen gesmeerd, wat ervoor zou moeten zorgen dat er geen zweet meer in mijn ogen liep. Na de wissel waren we weer op de 13e positie aanbeland, maar door wederom constante rondetijden te rijden wist ik het team weer op de 9e positie te zetten. Ook deze stint had ik weer last van zweet dat in mijn ogen liep, alleen we wat later dan in de eerste stint. Hierna nam Bouke het weer over en mocht beginnen op positie 13 😉 Snelle rondetijden zorgde ervoor dat we aan het einde van zijn stint weer op de 9e positie waren aanbeland.

Op basis van de ontwikkelingen binnen de race, besloten we om het aantal rondes per stint aan te passen naar 15, dus we zouden het niet in 6 stint gaan redden, maar we zouden er waarschijnlijk 7 gaan rijden. Ik mocht dus aan mijn derde stint beginnen op positie 11 (naarmate de race vordert worden de verschillen groter en val je dus niet zo ver meer terug). Ook ik wist ons weer terug te zetten op de 9e postitie, dus dat leek uiteindelijk wel de plek waar we na 500 km zo ongeveer op uit zouden komen.

500-2012-06

Eén van de wissels…

Gedurende deze stint bleek wel dat mijn banden al behoorlijk versleten begonnen te raken, want aan het begin van de stint begon de achterband al redelijk te glijden in Manderveen/Duikersloot en Meeuwenmeer. Om toch dezelfde ronde tijden te kunnen blijven rijden (48/49-ers) besloot ik dan maar harder in te sturen. Dit werkte goed, alleen mijn voorband sleet nu dubbel zo hard.

Inmiddels was ook Kim weer ten tonele verschenen 😉 Ze was terug uit het ziekenhuis waar geen ernstige schade werd geconstateerd, anders dan blauwe plekken en kneuzingen over haar hele lichaam. Al met al heeft ze enorm veel geluk gehad, maar last zal ze er de komende tijd wel van hebben. Gedurende de race liep Hennie rond met een microfoon om deelnemers te interviewen, bij voorkeur als ze net van de motor afkwamen 😉

500-2012-10

Voor even wereldberoemd in Assen e.o…

Bouke was aan zijn 3e stint begonnen waar we door de wissel slechts 1 plek waren teruggevallen. Dus van positie 10 knokt hij ons weer terug naar 9 😉 Gedurende deze stint bleek dat ik met mijn banden nog onmogelijk 10 rondes zou kunnen rijden, dus besloten we Bouke eerder binnen te halen, zodat ik een rondje of 4 zou rijden en hij het laatste deel voor zijn rekening zou nemen. Nog een extra stop dus, maar toen ik mijn laatste korte stint begon bleek dit de enige juiste keuze te zijn. Ik was niet meer in staat om rondetijden onder de 1:50 te rijden, beide banden waren volledig versleten.

Na 4 ronden kwam ik binnen op een 10e positie, maar door de wissel verloren we nog 1 plek. De tijd die nog restte was tekort om dit verlies nog goed te maken, dus finishten we op een 11e plek. Wel jammer, want een 9e plaats was zeer reëel geweest als we de extra stop niet hadden hoeven te doen. Aan de andere kant, we hebben de endurance met z’n tweeën uitgereden zoals we dat gepland hadden 🙂 Uiteindelijk heb ik gedurende de hele dag 78 rondjes gereden op 1 set banden en dat is toch wel erg veel 😉

Zo’n endurance race heeft toch wel een heel aparte sfeer, iedereen is vrolijk, er is geen druk vanuit een bepaalde competitie en er is vaak erg veel rijtijd.

500-2012-03

Blije gezichten bij Bouke en Rob…

Ondanks de crash van Kim hebben we toch een hele leuke dag gehad, waarbij 3 teams als 1 team hebben samengewerkt en er een hele leuke sfeer was binnen “Jong talent op weg naar de tap” 🙂 Daarnaast was dit een enorme goede voorbereiding voor de ONK race die volgende weekend op het programma staat. Rest me nog te vertellen dat de hele organisatie behoorlijk strak was en uiteraard iedereen te bedanken die zich weer belangeloos hebben ingezet om een paar idioten te laten racen 😉

Volgende (en één na laatste) race is 23 september op het TT circuit van Assen, waarbij iedereen natuurlijk weer van harte welkom is.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.