Welkom op de website van HB Racing

British Superbike ONK verslag

23 September 2012 Gepost in 2012

Afgelopen weekend was er een optreden van het british superbike op het TT circuit van Assen, samen met het ONK. Een heel apart weekend, want dis was ook voor de Britten de eerste keer dat ze een ronde verreden in Nederland. Het british superbike staat meestal garant voor veel spektakel, dus wat is er nu mooier dan ook mogen racen tijdens een dergelijk weekend.

Alhoewel de zomer al voorbij is, waren de weersvooruitzichten niet eens zo slecht en Assen kennende, valt het dan vaak ook nog wel mee. Het race weekend was uitgesmeerd over 3 dagen in plaats van de gebruikelijke 2, dus donderdag vertrokken we al richting Assen om daar het kamp op te bouwen voor de komende dagen.

Aangezien de pitboxen vergeven waren aan de britse teams, mochten wij de tent weer opbouwen, op een mooi plekje dat ons door de organisatie was toegewezen. De hele organisatie verliep ook behoorlijk strak en de paddock was een toonbeeld van orde… Wellicht was dit hetgene waar de KNMV het al jarenlang over heeft 😉 

Of het nu hieraan lag, of dat gewoon veel mensen interesse hebben in de british superbike, maar het hele weekend was het al druk met bezoekers. Helaas kwamen wij er het karigst vanaf qua rijtijden, maar je moet er iets voor over hebben 😉 Op donderdag konden we al keuren, vrijdag 1 training en een briefing, zaterdag 1 trainingen en zondag een race. Helaas wederom een race zonder warming-up training, of het moest de extra opwarmronde zijn…

De keuring was dit keer geen enkel probleem en aangezien alles zo ongeveer in de middag plaatsvond, hoefden we ook niet erg vroeg op te staan.

Vrijdag 21 september

Na een goede nachtrust redelijk op tijd opgestaan om rond 11 uur naar de briefing van de KNMV te gaan. Daar werd ons verteld dat we reden onder het regelement van de BSB en we in feite te gast waren op hun evenement. Niet dat er nu zoveel verschillen waren, maar 1 van de regeltjes was dat als je crashed, je eerst naar de arts moet en je motor moet laten keuren, hoe onschuldig ook.

Daarnaast werd aangegeven dat we i.p.v. 1, 2 opwarmrondes zouden rijden in de race. Meer was er eigenlijk niet te vertellen, dus vol goede moed gingen we ons voorbereiden op de eerste kwalificatie training, die net na het middaguur zou plaatsvinden.

Eerste kwalificatie

We besloten de training vanuit de tent te beginnen, dus net op tijd vertrekken zodat je vanuit het parc ferme direct de baan op kon. Dat ging op zich goed, dus bandjes waren nog lekker warm. De eerste paar ronden zat ik wederom vast achter iemand die me wat ophield, dus koos ik ervoor om er even een heel langzaam rondje tussen te rijden zodat ik wat vrije ruimte kon maken voor mezelf. Dit ging prima en de rondetijden zakten naar de 1:48, wat ik een aantal ronden volhield.

ONK230912-01

Omdat 25 minuten redelijk snel voorbij is en ik me had voorgenomen ook ook tussendoor niet naar binnen te komen, zette ik nog één keer aan voor een snellere ronde. Dit lukt en ik kwam over de finish met een 1:47. Dit was tevens de laatste ronde, en ik was redelijk tevreden met  het resultaat. Het leverde me een voorlopig 27e plaats op de grid op, met uiteraard een optie om het te verbeteren in de 2e training.

ONK230912-02

Dat zou dan moeten wachten tot zaterdag, maar ik had wel een paar verbeterpunten in gedachten. Eén ervan was de motor vooraan wat hoger te zetten zodat de achterkant rustiger zou blijven en ik eerder op het gas zou kunnen. 

De rest van dag was weer relaxed en hadden we ruimschoots de tijd om al het moois dat het BSB biedt uitgebreid te bekijken.

Zaterdag 22 september

Wederom een relaxte dag, zelfs geen briefing vandaag 😉 De enige activiteit was de tweede kwalificatie, zo net na het middaguur. We hadden de motor aangepast zoals ik graag wilde om te kijken of ik eerder op het gas zou kunnen en daarmee wat extra snelheid kon meepakken.

Tweede kwalificatie

Het concept was hetzelfde als vrijdag, vanuit de tent starten en niet te vroeg weg zodat ik niet zou hoeven wachten. Weer exact op tijd kwam ik in parc ferme en kon wederom direct de baan op.  De eerst 2 ronden heb ik gebruikt om te kijken hoe de veranderingen aan de motor zouden uitpakken. Het insturen bleek nog steeds verrassend goed te gaan, terwijl we toch de voorkant behoorlijk wat hoger hadden gezet en ik kon inderdaad vroeger op het gas dan ik gewend was in bepaalde bochten.

ONK230912-03

Kortom, ik verhoogd het tempo wat en reeds vrij makkelijk rondjes in de 1:48. Het werd  nu tijd om er serieus voor te gaan zitten om te zien waar we konden uitkomen en ik voelde dat ik de 1:47 van vrijdag zou kunnen verbeteren. Helaas gooide het weer wat roet in het eten… Het begon zachtjes te druppelen, maar eenmaal achter op het circuit aanbeland, begon het serieus te regenen. Iedereen ging ook direct naar binnen, maar een aantal rijders waren toch nog verrast door de regen en crashten.

ONK230912-04

Ik had al direct door dat we niet verder zouden gaan, er stonden weliswaar nog 13 minuten op de klok, maar de baan zou in die tijd niet opdrogen. Einde training dus… Erg jammer, want er had veel meer ingezeten. Dit vermoeden werd ook nog eens bevestigd door de datalogging, maar ja, dat telt niet 😉

Ook de rest van de zaterdag was weer erg relaxed. We besloten de motor zo te laten en alleen een nieuwe achterband te steken voor de race. Later heb ik ook nog even de demping van de voorvering aangepast om bepaalde hobbels op het circuit beter te kunnen absorberen.

‘s Middags hebben we ook nog even de superpole van de BSB gekeken, die ook wel wat last hadden van plotselinge regenbuitjes, gevolg door de eerste race van de british supersport, waar ook Schouten en Bijsterbos  in meereden.

Daarna was het weer een hapje eten, beetje socializen en lekker slapen 😉

Zondag 23 september

Zondag, een dag vol races en gezelligheid. Ook vandaag stonden we redelijk vroeg op, zodat we nog even van de pitwalk konden genieten, waar gelukkig al veel BSB coureur aanwezig waren om een foto’s te signeren en met fans op de foto te gaan. Inmiddels waren ook Gert en John gearriveerd. John zou vandaag ook helpen op de grid zodat Ed niet alles in z’n eentje mee zou hoeven zeulen 😉 Nu viel dat redelijk mee want ook de familie Ariesen zou vandaag aanwezig zijn, dus hulp genoeg.

Jeanne zou vandaag weer mijn parapludame zijn, dus alles was wel weer zo’n beetje geregeld. In de ochtend hebben we al veel mooie races kunnen zien en wij stonden op een heel mooi tijdstip geprogrammeerd. Onze race zou rond half 2 beginnen, dus ook daarna is er nog voldoende tijd om de andere races te bekijken.

Nadat we van de lunch hadden genoten, werd het tijd om ons te gaan opmaken voor de race. Ik had besloten dat ik een goede start zou moeten hebben, om vervolgens in een leuk groepje terecht te kunnen komen. Met de uitgevoerde wijziging zou ik daarmee mee moeten kunnen rijden, dus ik was echt benieuwd hoe het zou uitpakken.

Race

Het weer was ook behoorlijk goed, dus alles zat wel mee. Rond kwart over een vertrokken we naar parc ferme om in ieder geval niet te laat te zijn. Daar aangekomen was het al een drukte van bedoening, maar dat kon ook niet anders, er was niet zoveel plek 😉

ONK230912-05

ONK230912-06

Wel apart dat er zelfs in parc ferme al een hoop belangstellenden stonden te kijken en er ook nog even tijd was voor een lolletje onderling. Na het opengaan van de pitstraat konden we ons opstellen op de grid voor de 5 minutes of fame 😉 Hierna nog even 2 opwarmrondes rijden, voordat het echte verhaal zou beginnen.

ONK230912-07

Maar zover was het nog niet, eerst nog even genieten van al het aanwezig publiek op de tribunes tijdens de gridprocedure. Waarschijnlijk hierdoor leek de hele procedure korter dan normaal, want voordat ik het in de gaten had, was Ed al bezig met de bandewarmers eraf te halen en was de show weer over.

Nadat we terugkwamen van de opwarmrondes begin de start. Ik was me ervan bewust dat de start goed zou moeten zijn… De lichten gingen aan en… in mijn ooghoek zag ik Frank van Engelhoven al vertrekken… Hmm  En uiteindelijk gingen ze uit. Ik was goed weg, maar zag toch Niels, die naast me stond, me voorbijkomen… Ik koos een lijn aan de buitenkant richting de Haarbocht en haalde wat rijders in. Bij uitkomen Haarbocht zat ik achter Dave en Alex, dus dat deel was gelukt. Ook in de Strubben en daarna Ruskenhoek kwam er niemand meer voorbij, dus ik hoefde alleen maar bij te blijven.

Na de eerst ronde begon ik echter wat domme foutjes te maken en kon niet voorkomen dat ik de aansluiten meer en meer aan het kwijtraken was. Uiteindelijk zakte ik steeds verder af en werd ingehaald door Rintje, Niels en uiteindelijk ook Mourad. Toen herpakt ik mezelf in ging weer op jacht. Ik kon Mourad weer voorbij en liep ook alweer in op Niels, maar die was moeilijker te verschalken.

Op een gegeven moment werd ik gelapt door de kopgroep en besloot de race uit te rijden zonder verdere risico’s te nemen. Leuk detail is overigens wel dat de laatste ronde op een paar honderdste na even snel was als de eerste vliegende ronde.

Alhoewel het weer echt mooi was (wind mocht wel minder) heb ik mijn pr niet kunnen verbeteren en kwam ik vandaag niet in een lekker ritme. Wellicht ook door het ontbreken van een warming-up training, maar ook als ik de sectortijden van de race bekijk zou ik minimaal 3 seconde sneller kunnen rijden, dan ik nu doe.

Ooit komt het eruit en misschien wel op de Race of the Champions, die over 2 weken alweer verreden wordt. Tijdens deze race hebben we een pitbox en iedereen is weer van harte welkom. Rest me nog om iedereen weer te bedanken (Jeanne, Ed, Gert, John, Erik, Lianne & the kids) voor een gaaf weekend en de hulp op de racedag, want zonder deze hulp lukt het niet 😉

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.