Welkom op de website van HB Racing

Verslag Race of the Champions 2012

8 October 2012 Gepost in 2012

Afgelopen weekend werd de Race of the Champions (RotC) verreden op het TT circuit van Assen. Traditioneel de laatste race van het seizoen en meestal ook een drukbezochte race, mede door het overvolle programma dat gepresenteerd wordt. Zo reden er de standaard ONK klassen, aangevuld met een aantal klassen uit de 3D cup. De organisatie was dit keer in handen van de Ducaticlub Nederland.

Voor de allerlaatste keer dit jaar werden alle voorbereidingen getroffen om de laatste race weer goed te laten verlopen. Doorgaans betekent dit motor, camper en aanhanger in orde maken, alsmede het regelen van kaarten voor bezoekers en extra helpers. En uiteraard voldoende proviand inslaan om alle hongerige monden tijdens het weekend te kunnen voeden.

Oftewel, bepakt en bezakt vertrokken we vrijdagmiddag naar Assen om pitbox 2 in gebruik te nemen, samen met Dave Hendriksen en Teus Oskam. Ed zou pas zondag arriveren vanwege een ander feestje, maar op zaterdag zou Auke, die al meerdere keren aanwezig was, de honneurs waarnemen.

De weersvoorspellingen varieerden van herfstachtig tot gruwelijk weer, dus we waren voorbereid op minimaal een natte zaterdag, al zou de zondag wel mooi worden. Op vrijdagavond stonde de gebruikelijke zaken op het programma als pitbox inrichten, motor laten keuren om vervolgens de rest van de avond rustig aan te doen. Dit alles verliep volgens planning en leverde geen noemenswaardige problemen op.

Zaterdag 6 oktober

Na een goede nachtrust stonden we redelijk op tijd op, alhoewel we een redelijk relaxed programma hadden. Rond half 10 een rijdersbriefing, de eerste training rond half 1 en de laastte training om half 5. Het had ‘s nachts flink geregend en het regende nog steeds, maar toch hadden we goede hoop op 2 droge trainingen, omdat buienradar aangaf dat het rond half 12 droog zou zijn en dat de rest van de dag ook zou blijven.

Vooralsnog stonden de regenwielen alleen maar stand-by en de voorspellingen klopte. Het werd rond half 12 droog, alleen de baan droogde aanmerkelijk minder snel op dan we verwacht hadden. Rond 12 uur vertoonde de baan al behoorlijk wat droge sporen, dus ik was niet van plan om wielen te gaan wisselen. Mocht het dan och nog te nat zijn, dan zou de 2e training het belangrijkst worden.

Met Auke had ik afgesproken wat hij op het pitbord zou zetten, dus dat was ook duidelijk. Alleen zou ik er zelf rekening mee moeten houden dat ik heel vroeg naar de pitmuur moest kijken om dat we pitbox 2 hadden.

1e kwalificatie

Bij aanvang van de training was nog steeds niet helemaal zeker wat nu de conditie van de baan was, dus ik besloot een verkenningsronde op mijn slicks te gaan rijden. Op dat moment waren er alleen maar mannen op de baan met regenbanden en die reden mij behoorlijk om de oren. Toch was de baan behoorlijk aan het opdrogen, dus ik besloot naar binnen te gaan om het de laatste 10 minuten nog even op slicks te gaan proberen.

ROC071012-01

Dit bleek een juiste aanname (wat overigens meer rijders deden), want de baan was voor een groot deel opgedroogd. Wel hier en daar nog wat plassen en smalle spoortjes, maar goed te rijden op slicks. Doordat niet overal voluit gegaan kon worden, bleven de tijden wel achter, maar met een 1:52 kwalificeerde ik voorlopig op een 32e positie.

Als het droog zou blijven en daar zag het ook wel naar uit, zou deze training qua tijden en uitslag waardeloos worden, dus heel erg veel waarde hebben we er niet aan gehecht. De banden waren nog goed genoeg voor de 2e training, dus nadat de tank weer was gevuld, waren we gereed voor de 2e training. We hoefden alleen nog maar een kleine 4 uur te wachten 😉

Gelukkig was er voldoende te zien en ging de tijd vlot voorbij.

2e kwalificatie

Het was inderdaad nog steeds droog en er scheen een zonnetje. Het was wel wat harder gaan waaien, maar daar heeft iedereen last van. Ik begon vol goede moed aan de training en had me voorgenomen om de hele training te benutten zonder tussentijds binnen te komen. Auke zou de rondetijden en mijn positie weergeven, voor het geval mijn datalogging geen rondetijden zou weergeven.

ROC071012-02

De training begon goed, eerste ronde kwam ik door met een 49-er, evenals de 2e ronde. Ik was nu de wat langzamere rijders voorbij en kon in mijn ritme gaan komen, wat best snel lukte. Van een 49-er ging ik naar 48 en vervolgens een hele reeks 47-ers. Het ging op zich heel lekker, en ik reed constante rondetijden. Extra versnellen lukt wel op bepaalde stukken van het circuit, maar dan gebeurde er weer iets op een ander deel, waardoor het weer teniet werd gedaan.

ROC071012-03

Uiteindelijk was mijn snelste tijd een 47,0, slechts een paar tienden van mij PR af. Niet echt verkeerd dus, al had ik liever ook een 46-er gereden. Het leverde een voorlopig 35e plaatst op de grid op, van in totaal 43 deelnemers. Maar de kans was heel groot dat dit ook de definitieve plaats zou zijn. Terugkijkend kan ik wel stellen dat dit mijn snelste en meest constante kwalificatie training van het hele seizoen was.

Het actieve deel van de dag zat er weer op 🙂 Voor de avond stond er een heuse paddock party op het programma, wat daags ervoor door een aantal enthousiastelingen op Facebook georganiseerd was. Maar daarvoor zijn we nog met bijna de hele paddock voor de laatste keer een hapje wezen eten in het paddockrestaurant.

Ook Charlotte zou in de avond arriveren om weer een nachtje bij ons te overnachten en uiteraard mee te gaan naar de paddock party. Tegen een uur of 9 kwam de party langzaam op gang, waar o.a. een award werd uitgereikt aan de coureur met het meest opmerkelijke verhaal en een heuse grid girl verkiezing, dit alles opgeluisterd door een live band. Kortom, we hebben ons prima vermaakt en zijn voor de gelegenheid niet zo vroeg naar bed gegaan.

Zondag 7 oktober

Omdat we niet heel vroeg naar bed waren gegaan, hebben we een klein beetje uitgeslapen, want de warming-up training was pas half 1. Maar natuurlijk konden we de pitwalk van kwart over 10 niet missen, wat we dan ook wel gehaald hebben. Het weer zou mooi worden, maar we werden toch nog even overvallen door een kort buitje wat wel weer net alles nat maakte.

Net na de pitwalk arriveerden ook Erik en Lianne Ariesen met de kids, die voor de gelegenheid ook Ed maar hadden meegenomen. De motor was ruimschoots op tijd klaar voor de warming-up training, die overigens maar 10 minuten lang was.

Warming-up training

Ik begon de training achter Dave en het idee was om gewoon even een paar rondjes te rijden en het gevoel weer terug te krijgen. Het gevoel was nog steeds goed en na afloop van deze training bleek ik ook de 35e tijd gereden te hebben.

ROC071012-04

Nu begon het grote wachten tot de race zou beginnen, die we gedood hebben met de motor weer prepareren (benzine en nieuwe bandjes), hapje eten en kijken naar alle races voor ons. Het weer bleef goed, als trok er af en toe wel een donkere lucht over, waar weinig regen van betekenis uit kwam. Tussen deze wolken scheen de zon, waardoor de temperatuur nog best aardig was, al zou de baan niet warmer worden dan een graad of 14,15.

Race

Rond 4 uur gingen we ons klaarmaken voor de race om 5 voor half 5 de baan op te kunnen gaan voor de sighting-lap. De crew had het deze keer makkelijk, want het is niet zo ver vanuit pitbox 2 naar de grid. Na deze sighting-lap stonden ze me al op te wachten zodat ik niet naar mijn plekje hoefde te zoeken. Ondanks dat het de laatste race was, waren de tribunes niet heel erg vol, of ik ben gewoon verpest na de British Superbike 😉 Lianne was vandaag paraplu dame zodat Jeanne weer gewoon foto’s kon maken 😉 Erik zit hieronder wat te knutselen aan mijn achterwiel, terwijl Ed voor de laatste maal dit seizoen goedkeurend naar de motor kijkt.

ROC071012-05

In ieder geval waren de 5 gridprocedure minuten weer snel voorbij en begin het solo deel van de race. Ik oefende even een start bij aanvang van de warmingup-lap en dat voelde wel goed en toen we na een kleine 2 minuten allemaal opgesteld stonden kon de race beginnen. De man met de rode vlag liep weg en de lichten gingen aan… en weer uit… Start! Ik reageerde een fractie te laat en werd links en rechts voorbijgestoken. Een ultraslechte start dus en ook bij de Haarbocht raakt ik opgesloten en ging als 43e (dus laatste) de bocht in.

ROC071012-07

Dit had ik niet zo gepland, maar liefst 8 plaatsen kwijtgeraakt en als 43e de eerste keer over start/finish. Voor me reed een Franse rijder die ik op een gegevens moment kon passeren, maar het gat naar Mourad was redelijk groot geworden. Toch reed ik er vrij makkelijk naartoe, maar op het moment dat ik hem wilde passeren haalde hij net Willem Kervliet in. De ronde daarna kon ik Willem bij de GT uitremmen en kon weer op jacht naar Mourad.

Ook nu reed ik er weer redelijk makkelijk naar toe en zag op mijn laptimer dat ik weer in de 47-ers reed. De eerste uitrempoging bij de Haarbocht mislukte omdat ik er net niet genoeg naast zat. Bij het ingaan van de Strubben zat ik strak op zijn achterwiel en pakte een iets krappere lijn zodat ik eerder op het gas zou kunnen bij het uitkomen.

Dit lukte wel en ik was er voorbij, maar omdat zijn BMW behoorlijk wat power heeft, was ik ervan overtuigd dat hij vlak achter me zat. Toen ik ook nog een stuurfoutje maakte in de Ramshoek verwachtte ik hem voor het aanremmen van de GT wel langszij te zien komen, maar dit gebeurde echter niet. Wel zag ik zijn schaduw en wist dat hij vlak achter me zat nog voor ik de +0 op mijn pitbord zag.

ROC071012-08

Inmiddels reed ik weer op de 35e plaats waarvan ik ook vertrokken was, maar had geen uitzicht meer op een betere klassering omdat degenen voor mij al te ver weg waren.  Daarnaast reed ik wel vlot weg van Mourad. Plots werd ik ingehaald door Michel van Keeken, die waarschijnlijk ergens buiten mijn zicht door een grindbak gegaan was of iets dergelijks. Ik besloot er maar achteraan te gaan, wetende dat hij sneller is maar je moet wat 😉 Helaas verliet hij de baan, dus ik mocht weer alleen verder, maar ik passeerde start/finish wel met een 1:46 😉

Dit was dus de snelste ronde van de race en de snelste ronde van het hele seizoen, helaas net een tiende seconde boven mijn pr. Bij het insturen van de Strubben kreeg ik een blauwe vlag en maakte ruim baan voor de kopgroep. Dit bleken Danny en Kevin te zijn, maar op niet te grote afstand zag ik de rest komen, dus besloot even te wachten tot ze voorbij kwamen. In hun kielzog kwam ook iedereen mee die ik daarvoor had ingehaald…

Op dat moment trad voor mij de winter in en heb de baan verlaten 😉 Overigens niet uit frustratie maar omdat ik klaar was met het seizoen… Ondanks mijn slechte start had ik een leuke race gehad, heb ik eindelijk weer onder de 1:47 gereden en was alles nog steeds heel. Wel jammer van die start, want achteraf gezien had ik in een leuke groep meegekund die 45/46-ers reden, maar dat is achteraf geredeneer en zal ik volgend jaar maar waar moeten maken.

Na de race hebben we rustig ingepakt en met z’n allen nog een biertje gedronken, om vervolgens richting huis te gaan en onderweg nog een hapje te eten in een restaurant. De terugreis ging niet helemaal volgens planning, want ook de camper was waarschijnlijk hard toe aan een seizoen stop. Rond Zwolle stopte hij ermee en was niet van plan verder te gaan, totdat een aardig man van de ANWB hem aanspoorde toch maar weer te gaan rijden.

Iets later dan gepland kwamen we dan toch veilig thuis aan en rest me verder niets dan iedereen te bedanken voor wederom een schitterend weekend. Het vervolg zal besloten liggen in de geheimen van 2013, waarover in de aanloop van het nieuwe seizoen meer 🙂

 

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.