Welkom op de website van HB Racing

Racen, de cirkel is bijna rond

16 December 2012 Gepost in Artikelen

En wederom ligt er een raceseizoen achter ons, dus alle reden om weer even terug te blikken en alle wetenswaardigheden, leuke momenten en feitjes de revue te laten passeren. Inmiddels het negende volledige race jaar, waardoor het steeds moelijker wordt om de rode draad die door alle verslagen heen loopt vast te houden. Vorig jaar schreef ik al dat het geenszins nut heeft om de zin van racen te doorgronden, maar wellicht dat na het lezen van dit epistel voor een buitenstaander toch een gevoel ontstaat van herkenning, of op z’n minst een beetje begrip.

Hiermee trap ik dit verhaal af, want 2012 zou qua voorbereiding niet heel veel tijd en inspanning vergen. De motor was slechts 1 seizoen oud en vrij kort voor het einde van 2011 opnieuw opgebouwd, waardoor er op technisch gebied niet veel hoefde te gebeuren. Het enige wat ik wilde aanpassen is de achtervering, maar dat betekende in dit geval het aanschaffen van een Öhlins race schokbreker. Ook heb ik de datalogging vernieuwd, maar dat is ook niet zo’n hele schokkende ingreep.

Verder hoefde er niet veel te gebeuren buiten de normale onderhoudswerkzaamheden. Ook aan de uitrusting mankeerde er niet al te veel, dus alles bij elkaar beloofde het een saaie winter te worden. Nadat de laatste race in 2011 was afgelopen, heb ik ook vrij lang gewacht met deze werkzaamheden, tot ik me begin dit jaar realiseerde dat ik toch echt iets moest gaan doen.

Het nieuwe seizoen zat er al aan te komen en ik had besloten weer eens een voorjaarstraining te gaan doen op het WSBK circuit van Portimão. Nu is 2 maanden tijd nog best wel lang, want de echte werkzaamheden zijn in een paar avondjes wel te realiseren, maar racen gaat niet alleen om de motor, er moet ook veel omheen geregeld worden. Zo is het van redelijk belang dat er racebanden komen en ook de hele kalender moest nog in elkaar gesleuteld worden. Voordeel hiervan is dat je weer langzaam toegroeit naar de eerste race.

Uiteindelijk stond de motor er weer als een plaatje bij, gereed voor weer een heel nieuw seizoen.

JV2013_016

Als ik het hele circus zo de revue laat passeren zit ik me weleens hardop af te vragen hoe het leven er uit zou zien als ik niet meer zou racen… Een gedachte die eigenlijk ingegeven is doordat ik eind vorig seizoen suggereerde dat dit weleens het laatste seizoen zou kunnen worden. Echter nu dit seizoen ten einde is kan ik me daar ineens niet zo goed meer in vinden, want het spelletje is nog steeds erg leuk. Bovendien is 9 ook maar een raar getal om te stoppen 😉

Toch heb ik wel besloten dat het seizoen 2013 er anders uit gaat zien, maar na 5 jaar ONK is het ook wel tijd voor wat verandering. Ik heb al wel weer een ONK licentie aangevraagd en mijn nr. 37 zeker gesteld, maar dat betekent zeker niet dat ik het volledige seizoen zal gaan rijden. De leuke races ga ik zeker meedoen, maar er zal ook tijd overblijven voor andere zaken, zoals races in andere competities, voorrijden bij Racecracks en eens een circuit bezoeken waar ik nog nooit geweest ben. Ook wil ik minstens 1 endurance race gaan rijden, want de 500 Km van Assen is erg goed bevallen.

Ook staat er weer een voorjaarstraining op het programma, die wederom in Portimão verreden zal worden. Hopelijk is het weer net zo goed als afgelopen keer, maar het is gewoon erg lekker om de winter er even uit te rijden. Het is niet echt een circuit om een ideale afstelling voor de motor te vinden, maar wel erg leuk om te rijden door al het hoogteverschil. Daarnaast kan ik er nog voldoende progressie boeken, dus uitdagend is het zeker.

Ook lichamelijk zal er nog het één en ander moeten gebeuren, want alleen de motor up-to-date houden is niet voldoende… Nu sport ik in de winter altijd, maar deze keer zal er nog wat extra’s moeten gebeuren. Al een paar maanden ben ik zeer regelmatig in de sportschool te vinden en dat begint al wel zijn vruchten af te werpen. Ook de laatste races merkte ik dat ik veel fitter van de motor stapte na een race en had halverwege de race ook geen terugval meer.

Toch zal ik harder moeten gaan werken op de motor omdat ik meestal op de grens van de maximale hellingshoek rij en er op dat punt geen ruimte meer is voor progressie. Ik zal dus meer naast de motor moeten gaan hangen om dit wel te bereiken en dat kost energie, dus zal mijn conditie nog beter moeten worden. Maar met het huidige trainingsschema heb ik daar alle vertrouwen in.

Het seizoen 2012 was in principe geen uitschieter qua nieuwe persoonlijke records of uitzonderlijke uitslagen. Alhoewel de motor beter was dan in 2011 waren de omstandigheden vaak niet ideaal, waardoor net dat extra stapje er niet in zat. Gelukkig komt er een nieuw seizoen aan waarin dat wellicht wel weer mogelijk is. In organisatorisch opzicht was het wel een apart seizoen… Door allerlei verwikkelingen tussen de KNMV en de verschillende organisaties was vaak pas enkele weken voor aanvang van een evenement duidelijk wie de organisatie zou doen.

Voor alle details verwijs ik naar alle afzonderlijke verslagen elders op de site.

2012 in vogelvlucht:

  • Voorjaarstraining Portimão

Mooi weer, schitterend circuit, roller coaster, gaaf hotel, gezellige club.  Layout van het circuit is niet moeilijk, maar veel hoogteverschil en blinde bochten. Kan er nog veel winnen.

JV2013_012 

gevoel ++ prestatie +- plezier +++

  • Lenterace op Assen, 8 april

Extra trainingsdag, KNMV kennisquiz, veel deelnemers, nipt gekwalificeerd, fotoshoot in de regen, eerste regenrace, gaaf iedereen weer te zien. Resultaat DNF, verkeerde keus remblokken.

IMG_1134

gevoel + prestatie – plezier ++

  • WSBK op Assen, 22 april

Veel wachten, weinig rijden, tijdschema niet optimaal, 2e training in het water gevallen, veel bezoek en gezelligheid, regen halverwege de race. Uiteindelijk op P25 gefinished.

JV2013_002

gevoel + prestatie +- plezier ++

  • Speed Challenge op Assen, 11 juni

Extra vrije training, slechte weersvoorspelling, slechte eerste kwalificatie, harde wind, dubbele race en toch 3 starts, DNF door verkrampte spieren en een P24.

JV2013_005

gevoel + prestatie +- plezier ++

  • Gamma Racingdays op Assen, 5 augustus

Toch nog pitbox gescoord, ochtendprogramma vanwege autosport, goede kwalificatie en professionele ondersteuning. Geen warming-up training vanwege strak tijdschema, goede race gereden, geëindigd op P22.

JV2013_007

gevoel + prestatie + plezier ++

  • 6 uur van Spa op Spa Francorchamps, 19 augustus

Nog steeds super mooi circuit, sfeer top, organisatie Belgisch en met minimale ondersteuning rijden. Vrije training goed, kwalificaties matig, gebrek aan communicatie, verschrikkelijk warm, mechanische pech. Grootste domper, nieuwe helm en handschoenen uit de tent gestolen! Race erg warm, in 2 delen verreden, chaotische herstart, leuke gevechten gehad, resultaat slechts P27 vanwege zweet in de ogen.

JV2013_009

gevoel +- prestatie + plezier ++

  • 500 Km van Assen op Assen, 15 september

Gaaf, weer een endurance! Superveel gereden (78 rondjes), helaas ook schade binnen het team, slechte start, net geen top 10 plaats (P11) gehaald, mooi weer, top sfeer, strak georganiseerd.

JV2013_017

gevoel ++ prestatie + plezier +++

  • BSB op Assen, 23 september

Erg mooi 3 daags evenement, goed tijdschema, die Engelsen weten hoe je een race organiseert. Matige weersvooruitzichten, maar goede 1e kwalificatie. Tweede kwalificatie viel deels in het water, dus geen verbetering. Race dag erg gezellig, mooi weer, veel publiek, race matig. Gebrek aan ritme speelt parten, pas halverwege de race op stoom.

JV2013_015

gevoel + prestatie + plezier +++

  • ROC op Assen, 7 oktober

Laatste race alweer, voorspellingen wederom slecht. Eerst training opdrogende baan, tweede training droog en goed verlopen. Paddockfeestje was gezellig! Race dag mooi weer. Ultra slechte start, inhaalrace gereden, leuke gevechten, uiteindelijk toch DNF vanwege lapactie.

JV2013_008

gevoel + prestatie +- plezier ++

Tot zover een beschouwing van de races die in dit seizoen hebben plaatsgevonden. Maar er is natuurlijk nog meer gebeurd.

Naast een klein aantal trainingen heb ik ook weer een aantal keren voorgereden bij Racecracks. Dit is enorm leuk om te doen, vooral ook omdat het een beginnende organisatie is, waar erg veel gedaan wordt aan het verbeteren van het programma om een zo hoog mogelijke kwaliteit te kunnen leveren. Ook de onderlinge sfeer tussen de crew en deelnemers is vaak erg goed en met name op circuits als Mettet sta je met z’n allen dicht bij elkaar.

JV2013_018

Het hele seizoen is min of meer vlak verlopen, zonder enorme ups and downs en gevoelsmatig was de spanning er ook een beetje af. Dat heeft op zich niet zoveel met het spelletje te maken, want dat blijft leuk, maar meer met de omstandigheden er omheen. Zo’n ONK weekend is erg leuk, maar van enig ritme opbouw is vanwege de huidige rijtijden geen sprake. Dit gaat zeker op voor de grote evenementen waar je eigenlijk alleen maar programmavulling bent.

JV2013_003

Nu wordt er achter de schermen druk gewerkt aan enige verbetering en zal er ook het één en ander moeten gaan veranderen op organisatorisch gebied, want dat was dit jaar een grote ellende. Niet zozeer dat de evenementen niet goed georganiseerd waren, want dat viel nog wel mee, alleen was pas kort voor de race duidelijk waar je moest inschrijven en/of een pitbox moest aanvragen. Ook de toegangsregeling was iedere keer weer een verrassing, maar dat zijn slechts details.

Dit alles bij elkaar opgeteld betekent voor mij dat ik nog niet de helm aan de wilgen ga hangen want het voelt nog niet af, maar ik ga zeker ook geen volledig seizoen ONK meer  rijden zolang de prijs/kwaliteits verhouding niet beter wordt. Uiteraard pak ik de leuke races wel mee, maar zal ook wat andere competities meerijden. Pluspunt is wel dat ik met alle huidige regelingen overal kan meerijden door simpelweg een dag licentie te kopen.

Inmiddels begint de agenda weer enige vorm te krijgen en is ook de voorjaarstraining alweer geboekt, dus heel langzaam komt er weer wat beweging in het nieuwe seizoen. Binnenkort gaan we ook de motor weer voorzien van het nodig onderhoud om fris het seizoen te kunnen beginnen. Wanneer dat precies is, is nog niet bekend. De Paasraces zal ik zeker overslaan omdat het meestal te koud is en na jarenlang met Pasen niet thuis geweest te zijn is dat ook wel een keer een optie…

Evenals het seizoen loopt dit artikel ook op z’n eind en heb ik nog steeds geen gevoel over de subtitel die het dit jaar moet meekrijgen. Racen is leuk, racen is spannend en “normale” mensen begrijpen niet waar het over gaat. Eigenlijk had dit jaar zo’n beetje alles in zich van de voorgaande jaren… Momenten van bezinning, vooruitgang , gevechten op de baan en met alles er omheen, om uiteindelijk uit te monden in een realiteit die alles terugbrengt tot de essentie.

Je zou kunnen stellen dat de cirkel bijna rond is.

Natuurlijk is racen niet alleen maar met de motor bezig zijn op de baan, maar het zijn ook de sociale contacten met iedereen die met enige regelmaat tijdens een race aanwezig is. En dan heb ik het niet alleen over medecoureurs, maar ook, of misschien wel juist, de teamleden, sponsoren, genodigden, andere teams, of gewoon enthousiaste toeschouwers. Dit maakt het ook moeilijk om er zomaar afscheid van te nemen, want dan raak je een essentieel stuk van je leven kwijt.

Natuurlijk is een beschouwend artikel niet af als er geen aandacht is besteed aan iedereen die ervoor gezorgd heeft dat er überhaupt geraced kan worden. Want je kunt nog zoveel willen en kunnen, als je alleen bent is het onmogelijk om in het ONK mee te racen.

JV2013_014

Deze foto illustreert wat ik ermee bedoel. Maar zonder iemand tekort te willen doen, wil ik met name Jeanne, Ed, Auke, John, Erik, Lianne (&kids), Charlotte, Gert, Soraya, Michael, Peter, Marjan, Andre, Rob en de crew van Dave, bedanken voor alle hulp die ik gehad heb in 2012.

We gaan nu winter vieren en volgend jaar zijn we er weer! Uiteraard is iedereen weer van harte welkom om te komen kijken, helpen, of gewoon een bakkie koffie/biertje te komen drinken.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.