Welkom op de website van HB Racing

Voorjaarstraining 2013 Portimão

20 March 2013 Gepost in 2013

Niets lekkerder dan het seizoen goed te beginnen met een voorjaarstraining in zonniger oorden. Evenals vorig seizoen besloten we om dit jaar weer naar Portimão te gaan, niet in de laatste plaats omdat het vorig jaar schitterend weer was en het naast het rijden ook nog erg gezellig was. De baan is uitdagend genoeg om er nog een keer heen te gaan, temeer ik nu niet het idee had dat ik er vorig jaar alles uit gehaald had.

De plannen waren snel gemaakt en daarna hoef je alleen nog maar in te schrijven, te betalen en heel lang te wachten voordat je in het vliegtuig kunt stappen naar de zon. Uiteraard gaat daar nog wel iets aan voorbereiding aan vooraf, want de motor moet natuurlijk helemaal gereed zijn voor 4 dagen trainen. Maar ook lichamelijk moet alles weer goed in elkaar steken. Aan beide voorwaarden was ruimschoots voldaan, dus woensdag 13 maart konden we dan eindelijk in het vliegtuig stappen richting Portugal.

De motor was al een paar dagen eerder op stap gegaan met de Fa. de Jong, tezamen met nog 23 motoren van de rest en weer een enorme hoeveelheid banden, gereedschap en andere zaken die het verblijf aldaar wat prettiger moeten maken. Niet dat het in Portimão zo verschrikkelijk is, maar voor 4 dagen racen heb je wel wat spulletjes nodig. Al is het alleen al de barbecue die op dit soort dagen onmisbaar is 🙂

Na een voorspoedig autorit, vlucht en wederom een autorit, kwamen we reeds voor de middag aan het hotel waar we even gegeten hebben, om vervolgens voor de eerste keer naar het circuit te gaan om alles op te bouwen voor de komende dagen. Alles verliep volgens planning en aan het einde van de middag stonden alle motoren en toebehoren klaar in de 2 gigantische pitboxen die we gehuurd hadden.

Daarna zijn we een hapje gaan eten en redelijk op tijd naar bed gegaan om de volgende dag fit op te kunnen staan.

Dag 1

Donderdagochtend stonden we vroeg op, om direct na het (royale) ontbijt naar het circuit te vertrekken. De eerste sessie stond al om 09.00 uur op het programma en dan is het zaak om op tijd te komen. Alhoewel ik op voorhand niet van plan was deze te rijden, veranderde ik van gedachte toen we de pitbox in liepen. De temperatuur bleek tegen alle verwachting in toch al behoorlijk aangenaam te zijn, dus na de verplichte briefing en de laatste controles ging ik me gereed maken voor de eerste sessie.

Helaas waren mijn nieuwe laarzen niet op tijd binnengekomen, dus ik moest me behelpen met de oude afgetrapte laarzen van vorig jaar, maar dat paste ook wel mooi bij mijn oude pak. Ik had besloten in mijn oude pak te rijden omdat dit als gevolg van het vele sporten nog het beste paste…

PO13V05

2004 look 😉

De sessie begon en ik stapte op de motor om de eerste meters van 2013 te maken. Gek genoeg voelde het helemaal niet onwennig aan en na 3 bochten was het tijd om het asfalt maar weer eens met de knie aan te raken. Ik had expres geen datalogging aangezet om niet direct al gefocussed te zijn op rondetijden. Maar alles voelde direct al veel beter dan vorig jaar en ik had geenszins het idee dat ik de hele winter niet op de motor had gezeten.

Het was overigens ook vrij rustig op de baan, enerzijds omdat er niet veel deelnemers waren, maar anderzijds ook omdat er toch een aantal waren die de eerste sessie wel hadden overgeslagen. Na afloop van de sessie nog even een snelle checkup van de motor gedaan omdat er weer allerlei nieuwe onderdelen op zaten, maar alles bleek volledig in orde te zijn. De rest van de week heb ik dan ook alleen maar benzine er in gegooid en af en toe andere banden gestoken.

PO13V01

Het gaat gelijk al lekker!

Nu had ik maar 2 setjes nieuwe banden meegenomen, die eigenlijk voor de laatste 2 dagen bestemd waren, dus de eerste dagen reed ik op oude banden. Al is oud ook maar een relatief begrip, met de meeste banden was niet meer dan een training of een race gereden. Na de eerste sessie heb ik de demping van vering nog wat aangepast, omdat het circuit best hobbelig is op bepaalde plaatsen en je daar zo min mogelijk last van wilt hebben.

Voor sessie 2 had ik wel mijn datalogging aangezet om te kijken waar ik stond ten opzicht van vorig jaar. Dat bleek na 2 ronden al duidelijk, omdat ik toen al een seconde onder mijn PR van 2012 aan het rijden was… Mijn gevoel bedroog me dus niet, het ging echt heel lekker. Het doel was echter om mijn houding op de motor te verbeteren, teneinde meer grondspeling te krijgen zodat ik harder door bepaalde bochten kan. De bandenslijtage was ook veel beter, want na 2 sessies viel er nog niets van slijtage te zien.

De volgende sessie verliepen op een zelfde manier, het goede gevoel bleef en de tijden gingen steeds verder naar benden. Uiteindelijk heb ik de eerste dag afgesloten met een nieuw PR van 1:57.0, wat bijna 3 seconden sneller was dan in 2012. Ik heb 6 van de 7 sessies gereden en had lichamelijk geen problemen. Ook kon ik moeiteloos een snel tempo lang volhouden, wat ervoor zorgt dat je steeds lekkerder je rondjes draait.

PO13V02

Bergje op…

Hierna vond ik het genoeg voor de eerste dag en zijn we nog even boodschappen gaan doen om de volgende dag wat broodjes, beleg, etc. te hebben. ‘s Avonds zijn we weer lekker uit eten gegaan om daarna voldaan in slaap te vallen.

Dag 2

Toen we vrijdag opstonden was de lucht iets bewolkt, maar het zag er niet naar uit dat het ging regenen. Dus na het ontbijt maar weer snel naar het circuit gereden, waar we wel moesten concluderen dat de temperatuur nog niet zo lekker was als de dag ervoor. Daarop de eerste sessie maar gelaten voor wat hij was en eerst maar het cafeïne gehalte voldoende aangevuld. De banden waar ik de eerste dag op had gereden zagen er nog goed uit, dus ik besloot ze er nog een sessie op te laten zitten.

Mijn eerste sessie ging ook weer lekker, dus het goede gevoel van de vorige dag had ik nog steeds, terwijl de baan ook weer helemaal in mijn hoofd zat. Deze sessie begon ik redelijk rustig, maar reed gelijk alweer tijden in de 1:57. Omdat het redelijk bewolkt was, had mijn GPS wat moeite om een lock te houden, met als gevolg dat ik niet alle ronden mijn tijden doorkreeg, of soms hele absurde tijden op de laptimer zag verschijnen.

PO13V04

Klaar voor de sessie…

Nu is dat niet zo’n probleem in een training, want het gevoel is toch belangrijker dan die cijfertjes en als ik het perse wilde weten kon ik dat naderhand ook op de monitor van de organisatie bekijken. Ook de derde sessie ging erg lekker, maar zoals gezegd, ik had geen idee wat voor tijden ik aan het rijden was, al voelde het best wel snel.

Een blik op de monitor van de organisatie leerde dat ik op dat moment 1:55.9 had gereden, wat sneller was dan ik ooit had durven hopen. Het werd nu tijd voor een vers setje gebruikte banden, want degenen die er nu onder zaten hadden al een race gereden, een uurtje testbank gehad en 8 sessie Portimão 🙂 Ik had een extra set velgen bij me waar ze al op gemonteerd waren, dus kon even snel wisselen zonder een sessie te hoeven missen, terwijl ik tussendoor nieuwe bandjes op de andere velgen kon leggen.

PO13V03

Bloemetjes ???

Ook begon ik al aardig door de benzine heen te raken, want de Soes lust wel een paar liter met dit soort snelheden, maar deze dag zou ik het nog wel halen met de voorraad benzine. De overige sessies gingen ook bijzonder lekker en het weer bleef ook nog mooi genoeg. Wel een minpuntje dat iemand uit de pitbox crashte en naar het ziekenhuis vervoerd moest worden. Gelukkig mocht hij vrij vlot weer terug, maar rijden kon en mocht hij niet meer. Doordat tijdens het vervoer naar het ziekenhuis de arts niet op het circuit aanwezig is, mag er niet worden gereden, dus dat kostte ons een sessie.

Aan het einde van de dag hebben we maar weer 2 jerrycans benzine gehaald en de nodige proviand ingeslagen voor de 3e dag. Natuurlijk ‘s avonds weer een lekker hapje gegeten en ook weer op tijd gaan slapen.

Dag 3

Het begint al een soort routine te worden om na het ontbijt direct naar het circuit te gaan. Vandaag is het weer mooi weer, en het beloofde een goede en drukke dag te worden. Er stonden namelijk 8 sessies op het programma om het verlies van gisteren goed te maken. Omdat de weersvooruitzichten voor de zondag niet erg goed waren, besloot ik om ergens halverwege de dag toch maar eens een setje nieuwe banden aan te spreken om te kijken of ik nog wat sneller zou kunnen. Maar zover was het nog niet, eerst nog maar even een paar sessies op de oude banden rijden.

PO13V06

Door de bocht kijken…

Het goede gevoel was er nog steeds en ik reed ook nu weer rondetijden in de 1:55 en 1:56. Tijdens de lunch besloot ik om de eerste set nieuwe banden te gaan gebruiken. Helaas begon het weer wat bewolkt te worden en liet de GPS het af en toe afweten, zodat ik echt op gevoel moest rijden. Na de lunch stond ik vooraan opgesteld om als eerste de baan op te kunnen, wat zonder al teveel moeite lukte. Na de outlap begon ik aan mijn snelle rondje en het voelde goed om weer met nieuwe banden te rijden. Alhoewel de ronde niet perfect was, wist ik zeker dat ik mijn tijd verbeterd had, maar dat zou ik later wel op de monitor gaan bekijken.

De ronde erna wilde ik nog even versnellen, maar werd gehinderd door een langzamere rijder. Daarop besloot ik naar binnen te gaan om de volgende sessie hetzelfde te proberen. De banden waren na 3 ronden nog dusdanig vers dat dit wel zou moeten kunnen. Mijn gevoel bleek juist, want de snelle ronde bleek een 1:55.2 te zijn 🙂

PO13V09 

Foto van de monitor (met dank aan Teus)

Een uurtje later stond de volgende sessie alweer op het programma, alleen was het weer behoorlijk aan  het omslaan. Het was harder gaan waaien, de temperatuur ging naar beneden en hier en daar viel zelfs een spatje regen… Kortom, einde plan om nog sneller te gaan. Dan maar gewoon lekker rijden en de PR poging tot morgen uitstellen.

Na het rijden zijn we met de hele pitbox gaan barbecueën, dus bleef iedereen gezellig hangen. De barbecue werd uiteraard weer verzorgd door Milad, Mark en consorten, dus dat zat wel goed. Ook was er weer vlees en drank in overvloed 🙂

Dag 4

Eén blik uit het raam leerde dat het vandaag geen mooi weer zou worden, het was zwaar bewolkt en het regende 🙁 Tegen beter weten in zijn we toch vroeg gaan ontbijten om daarna richting circuit te gaan. Want misschien was het daar wel droog…

PO13V07

Lekker rijden…

Maar helaas, naarmate we dichter bij het circuit kwamen werd het weer steeds slechter. Kortom, nog even niet rijden, want ik had mijn regenbanden thuis gelaten om een extra set velgen beschikbaar te hebben voor bandenwissels. Niet dat ik zoveel zin had in regenrijden, want dat kunnen we in Nederland ook genoeg 🙂

Om een lang verhaal kort te maken, dag 4 heb ik niet gereden en ben halverwege de ochtend alle zaken gaan opruimen en heb de motor weer ingekrat voor het transport naar huis. Bij wijze van lunch hebben we het overgebleven vlees op de barbecue gegooid en nadat alles was opgeruimd zijn we naar het hotel gegaan.

De voorjaarstraining was weer ten einde en alhoewel we 1 dag niet gereden hebben, was het toch zeer geslaagd. Ik heb veel progressie geboekt, ben helemaal fit voor het seizoen en ben ervan overtuigd dat ik er nog wel een seconde vanaf had kunnen rijden. Nogmaals dank aan Tim voor de NL organisatie en Milad en Mark voor de barbecue en uiteraard iedereen voor de gezelligheid.

De slogan, gelukkig hebben we de foto’s nog, is hier niet minder waar, want Jeanne heeft weer veel mooie foto’s gemaakt, die inmiddels elders op de site te bewonderen zijn.

PO13V08

That’s all folks!

Natuurlijk hebben we de avond in stijl met een etentje afgesloten en toen we maandag ochtend wakker werden was het stralend mooi weer 🙂 Jammer dat we niet meer konden rijden, maar we hebben toch nog wel van de zon genoten, want we hoefden pas ‘s avonds naar huis te vliegen.

Groet, Hans

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.