Welkom op de website van HB Racing

GAMMA Racing Day 2013

4 August 2013 Gepost in 2013

Afgelopen weekend ging het eindelijk weer gebeuren, mijn eerste ONK race van 2013. Vanwege alle weerperikelen en  het feit dat ik niet op straten circuits meer rij en Zolder helemaal niks vindt, startte mijn ONK seizoen in augustus. Met alleen de 500 km van Assen achter de kiezen zou het moeten kunnen en de voorspellingen qua weer waren ook goed. Nu is de GRD niet echt mijn favoriet, maar je moet ergens beginnen.

Over de aanloop naar het evenement zal ik het verder niet hebben, dat was wat mij betreft een nieuw dieptepunt van de KNMV. Maar vrijdag ochtend gingen we mooi op tijd naar Assen op een dag dat er een record temperatuur was voorspeld. Na een voorspoedige reis kwamen we op Assen aan en het inschrijven bij het Welcom center ging ook vlot (er stond geen rij). 

Nu was ik op voorhand van plan ergens in de buurt van het parc ferme te gaan staan, omdat we geen pitbox hadden en het dan wel handig is om daar in de buurt te staan. Toen we de paddock opreden bleek dat alvast niet haalbaar, er stonden allemaal auto teams. Dan maar een ander plekje zoeken, maar we hadden geen paddock plan ontvangen. Ook de wedstrijdleider die we toevallig tegenkwamen was er zeker van dat er een plan was, alleen kende hij de inhoud ook niet…

Dus maar een plekje gezocht waar nog voldoende stroom aansluitingen waren (en dat waren er niet veel). Strak tegen het hek aan de andere kant van de paddock, vonden we een plekje en hebben daar op ons gemakt het kamp opgebouwd. ‘s Avond konden we ook de motor al keuren, al moest ik ook nog even de dempers op geluid laten testen voor 2013.

Dat ging nog even minder makkelijk dan ik dacht, omdat de keurmeester in de veronderstelling was dat hij een 600 aan het keuren was en de motor 7500 toeren liet draaien… Te veel geluid dus 😉 Maar uiteindelijk kwam het toch nog goed.

Doordat het een evenement is voor auto’s en motoren, werd het motor programma in de ochtend afgedraaid, dus zaterdag rond half 10 en tegen 12 uur stonden onze trainingen op het programma.

Dit weekend kon Ed er niet bij zijn, maar zou Auke het hele weekend komen helpen. Echter, door omstandigheden kon Auke plotseling niet en was ik dus op mezelf aangewezen. Geen punt, gewoon 5 minuten voor aanvang van de training naar parc ferme rijden, 25 minuten trainen en weer terug naar de tent.  Zo werkte het vroeger ook, dus zou het nu ook nog wel werken.

Eerste kwalificatie

Bij het inrijdenvan parc ferme vroeg een man van de KNMV me of ik na de training mijn geluid wilde laten meten. Dit gebeurt vaker en  hij kon ook niet weten dat ik net de avond ervoor dit al had laten doen. Maar goed, de eerste paar ronden waren nogal onwennig en het viel gelijk op dat de baan er qua grip slecht bij lag. Het weekend ervoor had de hele baan vol zand gelegen vanwege het Truckstar festival en het opruimen was niet helemaal gelukt. Dit tesamen met het gecombineerde auto/motor karakter van dit evenement, zorgde ervoor dat er gewoon weinig grip was.

Ik wist uiteindelijk met een 1:47.6 nog een voorlopig 17e plek te scoren, maar was er eigenlijk niet blij mee. Ook de rest reed zo’n 2 seconden langzamer dan normaal. Bij het einde van de training ben ik langs de keuringcentrum gereden om het geluid te laten keuren. Uiteraard dezelfde man van de avond ervoor, die nu in ieder geval wel wist dat het een 1000 cc machine betrof.

Het geluid werd gemeten en bleek ineens 103 dB te zijn, terwijl het de avond ervoor nog 101 dB was… Dus ik dacht, da’s teveel… De beste man vond het echter goed, dus wie ben ik dan om er tegenin te gaan 😉

Tweede kwalificatie

Krap anderhalf uur later stond de 2e training op het programma, dus wederom zelfde scenario.  Ook kwam ik de beste man van de KNMV nog tegen die me verweet dat ik mijn geluid niet had laten meten na de eerste training… Tja… Blijft moeilijk om alles goed bij te houden.

Het verschil met de eerste training was dat het nu ook nog erg hard begon te waaien en om de één of andere reden  mijn laptimer geen fatsoenlijke tijden doorgaf. Omdat er ook niet iemand aan de muur stond die mijn tijden en positie doorgaf, was het helemaal terug naar het verleden… Wat kun je dan doen? Precies, gewoon 14 rondjes zo hard rijden als je kunt en daarna op papier zien wat het resultaat geweest is…

Dit heb ik dus maar gedaan en mijn gevoel was tijdens het rijden zeker niet goed. Ik maakte teveel fouten en vanwege de wind liepen belangrijke bochten als de Ramshoek niet lekker. Geen enkele keer haalde ik de binnenkant. Uiteindelijk bleek dat ik toch nog sneller had gereden dan de eerste training en zelfs een tiende onder mijn PR 😉 Qua plek maakte het niet uit, ook in deze training was het een 17e plaats.

Overall zou ik de 18e tijd hebben,  maar omdat er één uitvaller was, werd het toch weer 17. Begin er aan gewend te raken.

Toen ik overigens terug naar de tent wilde rijden, werd ik bij parc ferme wederom aangehouden met het verzoek om het geluid te laten meten… Grrr… Wederom dezelfde man, die inmiddels ook wel begreep dat ik behoorlijk geïrriteerd begon te raken en zich veronschuldigde dat hij ook alleen maar opdrachten uitvoerde en hij al wel wist dat mijn motor goed was…

Enfin, toch maar weer even meten… En jawel, 99 dB 😉 Slechts 4 dB minder dan 2 uur daarvoor… Ach ja, dat zal vast niet zoveel verschil in geluid zijn 🙂

Krap 12 uur geweest en de dag was alweer klaar. De hele verder middag en avond hebben we maar relaxed doorgebracht alsof we op een camping stonden. En ik heb een aantal keren de tent extra stevig vastgebonden vanwege de wind.

 Op zondag mocht de DSBK het programma openen om 09:00 uur. Dus vroeg opstaan om alles klaar te zetten voor de race en de motor nog even te checken. Vandaag was Auke er wel en kreeg hij versterking van Jasper en Jan. Toen ze er allemaal waren hebben we nog even de werkzaamheden voor de race doorgenomen.

De race

Rond  half 9 vertrokken we naar het parc ferme om daar te gaan opstellen. Veel te vroeg natuurlijk, maar je kan er maar beter op tijd staan. Normaal gesproken is er ook altijd een warming-up training, maar dat zat er tijdens dit evenement (weer) niet in, al zou het inschrijvingsgeld anders doen vermoeden…

De wind was stukken minder dan gisteren, dus dat zou een verbetering moeten opleveren, want de baan zou zeker niet beter zijn geworden. Afijn, op een gegeven moment ging de baan open en begonnen we aan de verkenningsronde. In een mum van tijd waren we terug en kon de grid procedure beginnen. Zoals in de briefing-brief (een echte briefing zat er ook al niet in) vermeld was, konden het  best 5 korte minuten zijn.

Dat klopte, het 3 minutensignaal klonk al toen er nog mensen bezig waren om de bandenwarmers er op te doen…  Gelukkig zaten er al redelijk wat mensen op de tribunes, ook al was het pas 9 uur. Na wederom 3 korte minuten, mochten beginnen met de opwarmronde en ik oefende een soort van start. Dat ging best lekker en hoopte dat de echte start ook zo zou gaan.

Inmiddels was iedereen terug van de opwarmronde en stonden we opgesteld voor de start. De man met de rode vlag was nog aan het weglopen, toen de lichten al aan gingen… En terwijl ik me erover aan het verbazen was, gingen ze ook al uit… Hoezo haast (?) Maar ik liet me dus verrassen en had de slechtste start die ik me kon herinneren. Als laatste de Haarbocht in en klem zitten achter een langzamere rijder. Toen ik daar na een paar bochten voorbij was, was ik de aansluiting al kwijt met de rijders daarvoor.

Ik besloot in die ronde alles op alles te zetten om de aansluiting terug te krijgen, maar wist ook dat de grip minimaal was… Veel harder dan normaal ging ik de Ruskenhoek in en begon over het voorwiel te glijden… Gelukkig herstelde het zich goed en viel ik niet, maar het was wel een waarschuwing. Om een lang verhaal kort te maken, ik was aan het harken, had geen ritme, ook als gevolg van het ontbreken van een warming-up training en dan ga je per definitie niet sneller.

De aansluiting kreeg ik niet terug, het werd alleen maar erger en heb een beetje op de automatische piloot de race uitgereden. Ik ben overigens nog wel 17e geworden, maar dat zorgde er niet voor dat mijn gevoel beter werd.

Jammer, had me er wel meer van voorgesteld.

Toen we na de race bij de tent terugkwamen, stond daar wel de hele Veense fanclub, dus dat was dan wel weer leuk. Dirk, Danny, Robin, Ferdie en Hennie bedankt!

En natuurlijk de gelegenheidscrew Auke, Jasper, Jeanne en Jan heel erg bedankt voor de hulp.

De volgende race is ook weer op Assen, begin september, de Paasraces 😉 Iedereen is dan weer van harte welkom.

Groet, Hans

PS. Het verslag is wel wat doorspekt van mijn persoonlijke frustratie, maar ik vond het wel weer leuk om iedereen weer even te spreken 🙂

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.