Welkom op de website van HB Racing

Paasraces 2013

9 September 2013 Gepost in 2013

Alhoewel de Paasdagen al maanden achter ons liggen, zijn afgelopen weekend de Paasraces verreden. Dit natuurlijk omdat het tijdens Pasen veel te slecht was om een race te organiseren. Inmiddels is het september en neemt de kans op mooi weer zienderoog af, maar dat maakt het alleen maar spannender.

De week voor de race was het nog geweldig mooi weer, maar de voorspellingen van het weekend waren toch een stuk slechter. Nu was het voordeel dat het een dubbele race was, dus dubbel kans op mooi weer…

Vrijdag vertrokken we in ieder geval weer vol goede moed naar Assen, terwijl er vrijdag ook al vrije trainingen waren. Echter vanwege werk kon ik daar niet aan mee doen, maar vertrouwde erop dat ik aan de reguliere trainingen genoeg zou hebben. Mooi op tijd arriveerden we bij het Welcome center waar het inschrijven vlotjes ging (bijna iedereen was toch al binnen). Viel wel een beetje tegen dat we geen dubbel kaarten kregen, maar slechts 2 extra, dus moest ik er een paar bijkopen 😉

Inrichtenvan de pitbox ging ook weer snel… wel apart zo alleen in de box. Dave moest verstek laten gaan, om niet nader te noemen redenen 😉 Ook Ed zou dit weekend niet van de partij zijn, maar gelukkig zou Auke op zaterdag wel komen en op zondag waren er voldoende helpers/belangstellende aanwezig.

Het keuren op vrijdag avond ging deze keer zonder problemen, dus restte ons slechts een avondje relaxen en voorbereiden op de trainingen van zaterdag.

Zaterdag 

Als eerste stond de rijdersbriefing op het programma, maar daar werd niet veel nieuws verteld. Het weer was ons nog steeds gunstig gezind, al leek het niet de hele dag mooi weer te worden, maar de eerste training zou wel droog blijven. Het was dus wel zaak om een beetje een goede tijd in de eerste training te zetten.

1e kwalificatie

Rond 11.10 mochten we de baan op en ik was van plan om een half uur lang op de baan te blijven. De eerste paar ronden zat ik in een groepje wat een beetje mijn tempo drukte, dus ben ik maar even van de baan gegaan. Ik wist dat er niemand stond te wachten, maar wilde even een stuk vrij baan hebben en ervoor zorgen dat mijn GPS een lock kreeg zodat ik mijn rondetijden kon zien. Dus na een minuutje te hebben gestaan ben ik weer de baan op gegaan om de rest van de training te rijden.

Het doorkrijgen van tijden lukt niet helemaal, want vanwege het bewolkte weer verloor de GPS de lock weer en zag ik alleen wazige tijden. Dan maar het zelfde scenario als de vorige race, zo hard mogelijk rijden en daarna op de lijst kijken of het genoeg was 😉

Lekker bezig

Dat geeft niet echt een lekker gevoel, omdat je onderweg niet gestimuleerd wordt om sneller te gaan, maar goed, het was even niet anders.  Na afloop van de training bleek ik een 1:47.0 als snelste tijd te hebben, wat op zich voor de eerste training niet eens gek was. Het bracht me voorlopig op een 22e plaats op de grid.

Een korte inspectie op de banden leerde dat die nog wel een training mee konden, dus even wat benzine bijvullen, doekje over de motor en helm en we waren weer klaar voor de 2e training.

2e kwalificatie

Ook nu was het nog droog, al leek dat niet voor heel lang te zijn. Maar ik had een missie en begon gelijk met een lekker tempo. De GPS deed nog steeds moeilijk, maar Jeanne zou het pitbord hanteren zodat ik toch nog wat zou zien. Auke zou het net niet redden om er op tijd te zijn, dus was het nog even improviseren.

De 2e ronde  ging echt lekker en voor mijn gevoel hetzelfde ronde als in de 1e training, dus nog even een schepje erboven op, dan zou het goed komen. Alleen halverwege de 3e ronde begon het te spetteren, waardoor de plannen behoorlijk verstoord werden. Dan maar even naar binnen en wachten of de regen zou doorzetten. Dit was niet echt het geval, maar het bleef wel spetteren, waardoor een snelle tijd zetten niet meer mogelijk was. Ik had in de 2e ronde een 1:47.8 neergezet, dus niet sneller dan de 1e training en mijn voorlopige p22, bleek een permanente p22.

GT-tje

Inmiddels was Auke ook aangekomen, en konden we beginnen aan de voorbereidingen voor de racedag. Dit was niet zo makkelijk omdat er erg veel regen was voorspeld en we de strategie nog niet konden bepalen. We besloten dit af te laten hangen van het weer op zondag morgen, dus de voorbereidingen bleven bij het vullen van de tank en een poetsdoek over de motor halen.

Kortom, snel klaar en de hele avond om te relaxen.

Zondag

Zondag nacht werd het al duidelijk dat de baan niet droog zou zijn… Sterker nog, het was echt gruwelijk nat! De warmingup training zou zeker nat zijn en de eerste race waarschijnlijk ook. Dus de strategie was duidelijk, regenwielen erin en de andere wielen voorzien van nieuwe slicks, voor het geval dat…

Na een klein uurtje ploeteren stond alles klaar en ging ik me voorbereiden op de natte warmingup training. Omdat het gestaag doorregende heb ik toch maar een regenjas over mijn overall getrokken om niet gelijk al helemaal nat te worden.

De training was 15 minuten, dus een paar rondjes om aan de regen te wennen. Toen de pitstraat open ging vertrokken we met z’n allen om de natte baan te verkennen. Iets te enthousiast op het gas op het stukje naar de baan toe, resulteerde gelijk in een slippende achterkant, maar het vertrouwen werd al snel hersteld toen bleek dat het met de grip op de baan wel ok was. Ik had geen moeite om in een goed ritme te komen en reed relaxed mijn rondjes.

Nat!

Na de training bleek ik de 19e tijd te hebben gereden en daar was ik wel blij mee, zeker omdat ik wist dat het nog veel sneller kon.

Inmiddels druppelde al het bezoek binnen en werd het weer gezellig in de pitbox, want dat was een groot deel van de dag toch wel de beste plaats om te zijn 😉  De eerste race stond al heel snel op het programma, er zat nauwelijks een uurtje tussen warmingup training en eerste race. Gelukkig regende het nog steeds, dus er hoefde alleen wat benzine in de motor, doekje erover en klaar. Ook het hele grid circus wordt aanmerkelijk simpeler als het regent. Alleen de paraplu dame en 1 helper met de achterbok hoeven maar mee naar de grid;)

Race 1

In de verkennigsronde had ik nog steeds hetzelfde vertrouwen als in de warmingup training, dus dat was een welkome bevestiging. Eénmaal op de grid bleken er toch al wel een aantal mensen op de tribunes te zitten, alwaar ik ook al mijn bezoek zag zitten. De hele discussie over het verwijderen van de bandenwarmers bij het 3 minuten signaal was wat mij betreft niet aan de orde, want ik gebruik geen bandenwarmers bij regenbanden 😉

Kortom, nog even de opwarmronde waarbij ik bewust rustig aan deed en dan zou het solo deel van de race kunnen beginnen. We stonden al weer vlot opgesteld voor de start en ik stond zoals gezegd op p22, wat helemaal aan de buitenkant op de 8e rij is. Ik sta liever aan de buitenkant, dus wat dat betreft was ook dat prima.

De startlichten gingen aan… en weer uit… Start! Ik was goed weg en haalde links en rechts wat rijders in. Bij de Haarbocht liet ik hem wat langer staan en won nog wat plekken. Net daarna bij de Madijk lag Nigel Walraven, maar daar konden we prima langs. In Ossenbroeken hield ik de deur bewust dicht om krap de Strubben te kunnen ronden. Daar crashte ook nog 2 man, waar ik als enige links omheen kon. De rest achter me moest er rechts voorbij, maar werd dus opgehouden.

Ik zag al dat ik flink wat plekken gewonnen had, dus dat wilde ik vasthouden en beet me vast in het achterwiel van Gian Mertens. Voorbij de Stekkenwal zag ik Nelson Rolfes liggen, dus de halve top was inmiddels uitgeschakeld. Mijn eerste doorkomst was op een 13e positie! Het groepje waar ik in zat reed een tempo wat ik makkelijk kon volhouden, ik was zelfs wat sneller, maar verloor met name bij de Strubben en de GT wat tijd omdat ik daar voorzichter was. Maar op de andere stukken was ik sneller zodat ik makkelijk de aansluiting kon houden. Eén keer werd ik door Rintje Ritsma in de Strubben ingehaald, maar die wist ik direct te counteren, maar moest toen wel weer een gaatje dichtrijden naar het groepje.

Nog steeds nat.

Op het pitbord zag ik dat we tijden onder de 2:00 reden, dus het tempo was uitstekend en heb ook maar een paar spannende moment gehad omdat ik bij uitrempogingen over de witte lijnen ging 😉 Uiteindelijk besloot ik op deze plek te consolideren en gewoon de punten te pakken. Degene achter mij zat op 16 seconde afstand, dus de 13e plek was safe.

Zo ben ik ook gefinished, en scoorde daarmee mijn eerste punten. Later zou blijken dat de 3 Belgische rijders voor me geen ONK punten kregen, dus i.p.v. 3, had ik ineens 6 punten. Helemaal top dus en ook nog een nieuwe regen pr!

Race 2

Later in de middag stond de tweede race op het programma en het weer was kompleet omgeslagen. Vlak na de eerste race werd het droog, begon de zon te schijnen en werd de baan in no time droog. Dus hebben we maar weer wielen gewisseld en konden alle natweer attributen weer de kast in 😉 Ik realiseerde me dat een herhaling van de eerste race erg moeilijk zou worden, maar alles liep vandaag zoals gepland, dus wat mij betrof was alles ook mogelijk 😉

Deze keer dus een race met een volwaardige grid procedure, inclusief alle toeters en bellen. Ook deze race was Lianne de parapludame en bestond de verdere crew uit Erik, Auke en Dennis, dus daar hoefde ik me geen zorgen over te maken. Rond half 4 ging de pitstraat open en begonnen we aan de verkenningsronde. De baan was helemaal droog en schoon, dus daar zou het niet aan liggen.

Yes, droog!

Terugkomend op de grid was het even zoeken naar mijn plekje, omdat de startopstelling gewijzigd was. Nu stond ik op P21, dus op rij 7 tegen de pitmuur. Niet mijn favoriete plekje, dus nam ik me voor bij de start direct naar buiten te waaieren. De 5 minuten op de grid waren weer snel om en na nog even afscheid genomen te hebben van de crew, gezwaaid te hebben naar het publiek, begon de opwarmronde. Deze ronde werd weer vlot gereden en in minder dan 2 minuten stonden we klaar voor de start.

Ook nu weer gingen de lichten aan.. en weer uit… Wederom start! Ik was weer goed weg en zoals ik had voorgenomen zocht ik direct de buitenkant op. Dit lukte en remde extra laat bij de Haarbocht waardoor ik redelijk wat plekken had goedgemaakt. Ik zat na de Strubben weer achter Frank Bakker en probeerde zijn tempo te volgen. Dit lukt aardig tot André Niemantsverdriet me inhaalde en ik een gaatje liet vallen, wat ik niet meer dicht kon rijden.

Mijn eerste doorkomst was op een16e plaats, dus toch weer 5 plekken gewonnen. In de ronde daarna haalde Niels Fijn me in en liep wat bij me weg. Omdat ik de aansluiting wilde terugwinnen deed ik er een schepje bovenop, mede ook omdat er +0 op mijn pitbord bleef staan, ten teken dat er  iemand vlak achter me reed. Langzaam reed ik naar Niels toe, maar op een gegeven moment remde hij zichzelf onderuit in de Haarbocht en had ik geen direct doel voor me.

Tot het moment dat Koen Zeelen een eindje voor me uit de Ossenbroeken grindbak kwam rijden en ik een nieuw doel had. Ik liep op hem in, maar hij besloot naar binnen te gaan, dus moest ik weer alleen verder. Inmiddels lag ik op de 14e plaats en verdween de +0 van mijn pitbord, zodat ik geen direct gevaar van achteren te duchten had. In de laatste ronde zag ik Frank Bakker in de GT grindbak liggen, dus de voorlopige conclusie was 13e plaats;)

Thanks folks!

Zo ben ik dus gefinished en had dus ook op een droge baan het kunstje van eerder op de dag weten te herhalen. In deze race had ik wederom een nieuw PR gereden (1:45) en vanwege 2 Belgische rijders voor me, werd ik 11e, oftwel 5 punten 🙂

Score

De balans opmakende heb ik dus 11 ONK punten gescoord, zowel op nat als op droog een nieuw PR gereden, ben ik geen enkele race gelapt en heb het geweldig naar mijn zin gehad!!! Daarnaast was het reuze gezellig in de pitbox vanwege alle bezoek en hulp en zijn we met een enorme smile op onze gezichten naar huis gereden.

Volgende race is over 2 weken tijdens het British Superbike weekend en is iedereen weer van harte welkom.

Groet, Hans

PS. Met dank aan Hamove voor de organisatie, Jeanne, Jannes Wester en Peter Burger voor de foto’s. Auke, Dennis, Erik, Lianne & kids en Jeanne voor de hulp, Gert, Kartini en Raymond voor de geestelijk steun en uiteraard iedereen voor de gezelligheid 😉

 

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.