Welkom op de website van HB Racing

Verslagen 2003

14 December 2003 Gepost in 2003

6 oktober 2003 Zandvoort

Nadat ik er vanuit ging dat 24 september de laatste CRT was van dit seizoen, had ik de soes helemaal uit elkaar gehaald en was maar alvast begonnen met het spuiten van het nieuwe kuipwerk. Amper 2 dagen erna ontving ik een mailtje van Motorsport Lifestyle met de aankondiging van deze CRT. Alhoewel een CRT op 6 oktober een gok is, hoefde ik niet lang na te denken. Ik heb ingeschreven en heb me zo ongeveer de rest van de week in de garage opgesloten om het voorgenomen spuitwerk in 1 week te doen. Dit is dan ook ternauwernood gelukt, maar het belangrijkste, de soes was weer rijklaar en het wachten was slechts op mooi weer. De langere termijn weersverwachting was redelijk positief, maar naarmate de datum dichterbij kwam, werden de voorspellingen somberder en het weer steeds slechter.

Op 6 oktober vertrokken we echter met goede moed, want in Veenendaal was het droog…. Maar naarmate we dichter bij Zandvoort kwamen, werd het weer steeds slechter. Het zachtjes regenen veranderde in stortregen en Zandvoort bood een troosteloos aanzicht van een echte herfstdag. Aangezien het voor mij toch 1,5 uur rijden is, besloot ik eerst maar koffie te gaan drinken en gewoon af te wachten. Ik had per slot van rekening niet voor niets vrijgenomen 😉 Ook op Zandvoort liep niet alles oprolletjes, ik arriveerde om half 8 en was de 3e deelnemer. Maar het allerslechtse nieuws was dat de bar als gevolg van een feestje de avond ervoor niet eerder dan 10 uur open zou gaan. Maar gelukkig werd er toch nog koffie geregeld in de pitbox.

De opkomst was niet geweldig, in eerste instantie waren er meer marshalls dan deelnemers, maar uiteindelijk arriveerde ook Maudie en alle voorbereidingen werden getroffen. Het programma was toch al lang in duigen gevallen, dus er werd een alternatief schema opgesteld, met een navenante groepsindeling. Omdat ik samen met nog iemand in de snelste groep had ingeschreven zouden we met z’n tweëen onze rondjes moeten rijden, dus werd besloten om slechts één groep te formeren, waarbij wij met een tussenruimte als eerste de baan op mochten. Tegen 10 uur stopte het met regenen, maar de baan was nog zeer nat, waardoor uiterste voorzichtigheid geboden was met de supercorsa’s.

De eerste sessie hebben we voorzichtig gereden, met een privé marshall (Mossels debuut). Wel lekker gereden, want er ontstond redelijk snel een droog spoor. Aan het einde van de sessie brak dan ook de zon door, die tot ‘s middags half 5 niet meer is verdwenen. In het kort gezegd, het werd een superdag. Mede door het kleine deelnemersaantal (c.a. 30) heb ik heerlijk gereden, gedurende de volgende sessies.

Ik had een paar veranderingen aan de motor aangebracht (5 mm door de voorpoten laten zakken, vering iets bijgesteld) die wat mij betreft zeer positief uitpakte. Het insturen ging veel makkelijker, hetgeen resulteerde in een hogere bochtensnelheid en door de aanpassing aan de (achter) vering ook geen last meer van een wegglijden achterwiel. Dit was met name in bos-uit goed te merken, voor het eerst kwam ik daar met een snelheid van 200+ km/u uit, het rechte stuk op. Dat gaf in ieder geval een goed gevoel voor het volgende seizoen.

Slechts één keer een glijmomentje gehad, toen ik wilde insturen bij bos-in en het een beetje begon te regenen. Ik had verwacht dat mijn wielen nog niet helemaal nat waren, maar dat bleek onjuist. Achterwiel gleed weg, maar was nog te corrigeren. Dit gebeurde aan het einde van de 4e sessie en ik besloot om maar naar binnen te gaan en gewoon de volgende sessie af te wachten. Alle hierna komende sessies verliepen weer droog.

Dit was dus echt de laatste circuitdag van het seizoen en kan ik beginnen met de geplande onderhoudswerkzaamheden en voorbereidingen van het seizoen 2004. Dit belooft in ieder geval groots te worden. Veel bekenden van Motor-Forum gaan ook ZAC rijden en daardoor gaan we zoveel mogelijk proberen om alle noodzakelijk aanschaffen samen te realiseren, met het oog op kwantumkortingen 😉

24 september 2003 Assen

De laatste circuitdag van 2003 is aangebroken. ‘s Ochtends weer vroeg weggereden, om onderweg The King en Boerjan te ontmoeten en samen op te rijden naar Assen. Omdat in september qua weer alles mogelijk is, is het altijd weer spannend hoe het weer is bij het wegrijden en onderweg naar Assen. De temperatuur was in ieder geval niet hoog. Nadat we eerst een kop koffie hadden gedronken bij een benzinestation langs de A28, waren we weer ruim op tijd in Assen. Ook hier was het droog, in tegenstelling tot de vorige keer (11 september), alleen de temperatuur kon wat hoger.

De dag was georganiseerd door Motorsportschool Holland, hetgeen betekent dat we niet van alle faciliteiten op Assen gebruik konden maken. Met name de ontvangst met koffie was er niet en het aanmelden en keuren verloopt meestal wat anders. Na de nodige verhalen aangehoord te hebben over wat wel en niet te doen op een circuit, konden we ons gaan klaarmaken voor de eerste sessie. Na 10 circuitdagen ken je het gebruikelijke verhaal wel, inclusief de grapjes, maar dat mag de pret niet drukken. Met 6 sessies in het vooruitzicht blijft het devies, rustig opbouwen en gewoon lekker je eigen tempo rijden.

We hadden ingeschreven voor de gridtime sessies, dus na iedere sessie weet je of je progressie boekt. Dit keer reed ik rond met allemaal Fireblade vriendjes (wat hebben die dingen toch?) en moest ik er met mijn SRADje tegen op zien te boksen. Nu weeg ik gem. 35 kg minder dan de rest, dus dat is genoeg om het lagere vermogen te compenseren, hetgeen ook in de praktijk weer gebleken is. Ik ben inmiddels gewend aan de 600 en gooi hem steeds harder de bocht in, zodat ik er ook harder weer uitkom. Dat is de manier om het gebrek aan vermogen (=relatief) te compenseren, met name als je het recht stuk op gaat. Nu is Assen niet zo’n heel goed voorbeeld, omdatje niet met 200 door de GT bocht heen komt 😉 Maar het wordt steeds leuker.

Ook vandaag weer heerlijk gereden, 2 tanken bezine gebruikt en de supercorsa’s beginnen nu toch serieus sporen van slijtage te vertonen. Toch maar eens zien of ik voor volgend seizoen ergens een goede bandendeal kan sluiten, want die supercorsa’s zijn echt super, maar in dit tempo gaat het een klein vermogen kosten. Voor zover ik heb gezien zijn er weinig tot geen ongelukken gebeurt en dat maakt de dag helemaal geslaagd. Tegen 5 uur was het feest afgelopen en kon het hele circus weer op de trailers geladen worden. De tocht richting huis maar afgesloten met een riant Mc Donald diner, ergens langs de snelweg.

Ondergetekende op de voorgrond, met daarachter Boerjan en in het groen Superfrog.

En nog eentje in het Parc Fermé, met v.l.n.r. Boerjan (Jan), ondergetekende, Superfrog (Jarno) en The King (Antoine).

11 september 2003 Assen

Gridtime sessies met motorhuis De Valkenier. Zoals voorgaande keren, weer vroeg uit de veren om op tijd in Assen te zijn. De weersomstandigheden waren redelijk toen we uit Veenendaal vertrokken, zodat we nog wel een beetje hoop hadden op een lekkere droge circuitdag. Deze keer afgesproken met The King, the Greenflash en Gang is alles op een parkeerplaats voorbij Apeldoorn, zodat we gezamenlijk naar Assen konden rijden. De rit er naar toe begint redelijk bekend te worden en we kwamen dan ook redelijk op tijd de paddock oprijden. Ook in Assen was het nog steeds droog, al beloofde de oprukkende donkere wolken weinig goeds.

Na de inmiddels gebruikelijk plichtplegingen (inschrijven, nummers & transponder ophalen, technische keuring en welkomsverhaaltje) konden we vol goede moed aan de eerste sessie beginnen. De baan was nog behoorlijk nat, dus voorzichtig beginnen. De marshall kende ik nog van de Suzukidag en we gingen gelijk lekker van start. Misschien wel een beetje te lekker, want de groep werd zienderoog kleiner.

12 augustus 2004 Zolder

Vanochtend weer achterlijk vroeg opgestaan (4 uur) om op tijd voor de technische keuring op Zolder te verschijnen (07.15 uur). Moet toegeven dat het vroeg opstaan in combinatie met (te) veel motoractiviteiten me behoorlijk begint op te breken, maar ja je moet iets voor je hobby overhebben… Gelukkig hadden we de motoren gisteravond al op de trailer gezet en in mijn garage geduwd, zodat er alleen nog maar aangekoppeld hoefde te worden.

Afijn, om 5 uur weggereden, samen met The King, om weer een leuk daggie op zolder door te brengen. Onderweg nog wat broodjes en drank gescoord voor een ongetwijfeld vermoeiende dag. We waren op tijd voor de technische keuring, waar opgemerkt werd dat mijn remblokjes wellicht nog maar 3 sessies zouden meegaan (had ik zelf natuurlijk ook kunnen checken) en er stonden 6 sessies op het programma. Dan maar even van sessie tot sessie kijken wat de slijtage zou zijn.

Met het dagje Assen nog vers in het geheugen had ik me voorgenomen om relaxed te rijden, de SRAD verder te verkennen en met name het rubber onder te houden .
Bij het ophalen van de transponders bleek dat de groep “minder snel” al heel erg vol zat en ze vroegen ons of we in de groep “snel” wilden rijden. Nu waren er vier groepen (snel – minder snel – beginners 2 – beginners 1) en met mijn voornemen om vandaag niet de nadruk op snelheid te leggen, had ik het liefst in de minder snelle groep willen rijden. Alleen het vooruitzicht om in deze groep te rijden (grote drukte en wellicht wisselend deelnemersveld) lokte me ook niet erg. Dus toch maar gekozen voor de snelle groep.

Na een korte briefing snel klaargemaakt voor de eerste sessie. De snelle groep was inderdaad niet zo groot (c.a. 30 man) en zoals dat bij de opstelling vaak gaat, probeer je je mederijders een beetje in te schatten, hoewel je weet dat het toch altijd anders uitpakt. Afijn we mochten de baan op en ik reed ergens in het midden, met nog steeds het voornemen om mijn eigen rondjes te rijden. Dus vanuit de pitstraat rechtsaf de baan op en met een lekker tempo de eerste rondjes gedraaid. En wat bleek, ik kon het tempo prima bijhouden en kwam steeds beter in mijn ritme, waardoor ik ook nog een aantal mensen heb ingehaald.

Dit gevoel bleef zich in de volgende sessies doorzetten. Niet één keer het gevoel gehad van “dit voelt niet lekker” of “ik hoop dat dit goed gaat”. De 600 blijkt een perfecte circuitfiets te zijn, waarbij je niet bang hoeft te zijn om het gas er een keer lomp op te zetten. Ik ben een paar keer voor mijn gevoel iets te enthousiast over de scramentsheuvel gevlogen, waarbij ik even het idee had dat de motor onstabiel werd, maar dat gevoel was vlot over, nadat ik hem in de linker bocht gooide, die daarna komt. In het begin dacht ik nog dat ik me nooit zou kunnen meten met b.v. R1’s o.i.d., maar dat blijkt behoorlijk mee te vallen. Alleen wanneer ik samen met een 1000 cc fiets de bocht uitkom en we tegelijk op het gas gaan, red ik het niet. In de meeste gevallen ga je met een hogere snelheid de bocht in en uit, waardoor je het rechte stuk ook wel overleeft.
Was een leuke ervaring.

Ik heb in totaal 5 sessies gereden, waarbij ik na iedere sessie het idee had dat het weer een stapje beter en sneller ging. De 6e sessie heb ik laten schieten, het was zo verschrikkelijk warm op Zolder, er was nauwelijks tegen te drinken. En het gevoel wat ik na de 5e sessie had, was toch niet te overtreffen, dus ik vond het welletjes zo.

De motoren snel opgeladen en vervolgens weer 2 uur naar huis tuffen op de steeds drukker wordende snelwegen (vakanties afgelopen) Onderweg zijn we nog wel een paar keer gestopt om de opkomende slaap met koffie te bestrijden.

Jammer genoeg geen MF-ers tegengekomen, ik kan me niet voorstellen dat wij de enige waren.
Nog ff een paar plaatjes van de geslaagde dag.

8 augustus 2003

Vanochtend vroeg (05.30 uur) vertrokken richting Assen, onderweg ff een bakkie koffie gescoord voor in de auto en een paar liter water voor de rest van de dag en rond 07.15 uur op Assen aangekomen. Direct de motor van de trailer gehaald en ff bij de instructie gaan zitten (met koffie).

Ik had in geschreven voor 5 sessies sportgridtime, dus dat beloofde wat. De man van WP heeft nog even naar de vering gekeken en hier en daar wat opnieuw afgesteld. Zijn enige opmerking was dat de voorkant wat aan de slappe kant was, maar dat ik daar met mijn gewicht niet zoveel problemen mee zou hebben.

In de eerste sessie heb ik rustig aan gereden, omdat ik de motor niet kende hetgeen ook niet resulteerde in een waanzinnige tijd (was iets van 1.49 geloof ik). Wel stuurde de SRAD op de supercorsa’s beter dan ik had durven hopen en voelde ik me er gelijk op thuis (blijft een soes he). Het grote verschil met mijn GSX-R750 is het vermogen en het gasresponse, dus dat was even wennen. Ook het feit dat je uit de bocht best lomp het gas kunt opendraaien was even wennen. Kortom een echte verkenningssessie. Het niveau verschil in de groep was wel enorm, de rondetijden liepen uitéén van 1.30 – 2.22. De langzaamste 6 werden dan ook uit de groep gehaald.

Sessie 2 duurde voor mij niet zo heel erg lang, omdat ik met een heel goed gevoel uit de 1e sessie aan de 2e begon en misschien toch wat te gemotiveerd was een goede tijd te gaan neerzetten ben ik er op de bult vanaf gegaan, de grindbak in. Na een aantal meters grindbak, hapte mijn voorwiel in het grind en werd ik er af gekatapulteerd, wat resulteerde in een hoofdlanding. Gelukkig mijn “oude” helm meegenomen. De baco’s waren er snel bij en de fiets werd weer rechtop gezet. Ik mankeerde niets en probeerde weer te starten. Dit lukt dus voor geen meter. Uiterlijk was er nauwelijks schade, afgezien van 4 kg grind in de kuip en een paar extra krassen, die tussen de rest toch niet opvielen.
Dus wachten tot einde sessie op vervoer terug naar de paddock. Gelukkig was het zojuist pauze, dus had ik ruim de tijd e.e.a. te gaan bekijken. Met hulp van wat mensen om me heen, hebben we de kuip, tank en zitje gedemonteerd en al het grind verwijderd. Omdat starten nog steeds niet lukte, alle stekkertjes nagelopen maar niets gevonden. Uiteindelijk startte hij toch weer, dus alles snel in elkaar gezet, zodat ik ook nog ff kon gaan lunchen.

De 3e sessie ben ik maar iets voorzichtiger begonnen dan de 2e en na 2 rondes kwam het gevoel weer helemaal terug en heb gewoon heel lekker gereden. De rondetijd was nog niet supersnel (1.47) maar ik heb het naar mijn zin gehad. Je kan niet alles hebben in één dag.

Wachtend op sessie 4 bedacht ik mezelf dat het eigenlijk genoeg geweest was. De hitte op de baan was slopend en ik merkte dat het behoorlijk wat van me gevergd had, wellicht toch ook in combinatie met de val. Omdat ik het verdere weekend in de Eiffel ga rondtoeren en a.s. dinsdag nog een circuitdag op Zolder heb, vond ik het geen verkeerd idee om mijn krachten wat te sparen en in de auto met airco lekker naar huis te rijden.

De overige 2 sessies heb ik maar aan een goed doel gegeven (Mossel), die was er toch en had bij toeval maar voor 3 sessies betaald. Midstar was er natuurlijk ook en ik heb ook Erik (weet z’n nick niet meer – maatje van HagaSan)nog ff gesproken. Die stond in de 2e sessie wel heel lang te wachten voor ik weer de GT bocht uit kwam.

Inmiddels heb ik de hele zooi weer uitgepakt, schoongemaakt en gewassen, zodat de trip naar de Eifel ook kan aanvangen.

Nog ff 2 fotootjes van de crimesituation.

14 juli 2003

Naar wat later bleek de laatste CRT met de GSX-R750. ‘s Ochtends vroeg met The GReen Flash afgesproken bij klaverblad Hoevelaken, om samen naar Zandvoort te rijden. Verderop bij Amsterdam sloot Jaro zich bij ons aan en met z’n drieën reden we “kalm” naar Zandvoort. Het bleek een reünie van Motor-forummers te zijn, hetgeen er in ieder geval voor zou zorgen dat het een gezellige dag zou worden. De indeling in groepen gebeurde op eigen inschatting, nadat Mischa de verschillende kleuren had uitgelegd. Omdat het voor een aantal van ons de eerste CRT was, hebben we in de gele groep ingeschreven en kon het rijden beginnen.

Het weer was perfect en de groepen niet te groot, dus het beloofde wederom een geweldige dag te worden. We begonnen rustig en de snelheid werd gaande de dag steeds meer opgevoerd. kortom, een hele leuke en leerzame dag gehad, waarbij ik in de laatste sessie ook nog de steppies aan de grond reed in de tarzanbocht. Weer veel oude bekenden gesproken en heerlijk gereden op Zandvoort, dus de dag kon niet meer stuk. Ook de organisatie door MotorXtra was weer dik in orde. Klein minpuntje was de crash van Serge, die er uiteindelijk voor zorgde dat hij de rest van de ZAC niet meer kon rijden.

Met hetzelfde gezelschap zijn we ook weer terug naar huis gereden, alleen ben ik bij Amsterdam verder gegaan via de A2 naar Utrecht om daar de A12 te pakken. Dat is voor mij toch iets sneller dan de weg te vervolgen over de A1. Onderweg viel het me op dat ik door veel automobilisten werd nagekeken, maar besteedde daar niet veel aandacht aan. Tot ik thuis kwam en bleek dat ik het nummer nog steeds over de koplampen had geplakt 😉
11 juli 2003

Zo, net terug van een heerlijk dagje Zolder

Vanochtend om 4 uur opgestaan, gisteravond de motoren op de trailer geladen en om 5 uur vertrokken richting Zolder.
Precies op tijd aangekomen om de motor om 7.15 uur aan te bieden voor de technische controle en de pret kon beginnen.

We hebben 6 sessies van 20 minuten gereden en ik ben helemaal bekaf. We (The King, Boerjan en ik) hebben gereden in de groep voor gevorderden en het ging werelds. Het enige nadeel was dat ik nog redelijk veel last had van spierpijn als gevolg van mijn onvrijwillige afstap eerder deze week. Met name in de chicanes breekt je dat op, als je niet snel genoeg kunt gaan verzitten.

Maar verder… top dag gehad !! Schitterend weer, waanzinnige baan en heerlijk kunnen gummen. Mijn bandjes zien eruit alsof ze in de magnetron gezeten hebben, maar hebben zich perfect gehouden.

Wat wel opviel is dat er verschrikkelijk veel rijders in de grindbak, berm en op het asfalt beland zijn. Ik heb ze niet geteld, maar iedere sessie werd de groep zienderoog kleiner. Er zijn er zeker 15 gevallen.

Helaas zijn er geen tijden opgenomen, maar ik ga zeker nog op Zolder terugkomen. De laatste sessie ging ook het lekkerst, waardoor ik met het gevoel naar huis ben gegaan dat er nog wel wat winst te behalen valt.

Kwam Superfrog ook nog even tegen, maar hij reed in een andere groep waardoor ik hem niet veel gezien heb.

In ieder geval is het weer zwaar voor herhaling vatbaar, dus voor iedereen die de komende dagen nog moet gaan, je gaat je echt waanzinnig vermaken!

20 juni 2003

Ik had ingeschreven in de D-groep, omdat ik nooit eerder op Assen gereden had. De eerste 2 sessies had ik er wel spijt van, want het tempo lag veel te laag. De 3e en 4e sessie heb je daar niet zoveel last van, is toch vrij rijden.

Al met al een geweldige dag gehad, geen regen (wel wat dreiging) en verschrikkelijk lekker gereden. Wat een geweldig circuit !
In de laatste sessie reed ik in bijna iedere bocht mijn knie en laarzen aan de grond, met het gevoel dat het nog veel harder en platter kon. Mij beste tijd was 1:47:12, waar ik voor de eerste keer best tevreden mee ben.

Helaas een paar kleine schuivertjes, maar geen lichamelijke blessures. Is toch niet gek voor een deelnemersveld van rond de 130 man. Ik weet nu al dat ik volgend jaar weer ga.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.