Welkom op de website van HB Racing

Endurance van de MAC Zandvoort 2004

14 September 2004 Gepost in 2004

Team The Roadrunners.
Pietje41
Raul
HansGSX-R

Woensdag iets minder vroeg opgestaan dan anders, want het inschrijven kon pas vanaf 08:30 uur. Toen we vertrokken was het nog droog en onderweg hebben we ook maar een paar kleine buitjes gehad. Op Zandvoort was het droog, al was de baan nog wel nat.

Pietje41 had inmiddels de pitbox al in gebruik genomen en ik begon ook maar alvast de spullen uit te laden. Zoals normaal hadden we weer enorm veel spullen bij ons en terwijl we bezig waren, arriveerde Raul ook. Na een klein half uurtje hadden we ons geïnstalleerd en hoefden we alleen nog maar in te schrijven en te keuren.

De half ingerichtte pitbox.

Buiten was het zachtjes regenen overgegaan in een enorme hoosbui, dus de hoop op een droge training was hierbij in rook opgegaan. Enige voordeel was dat we in een droge pitbox zaten met lekkere warme koffie en koeken De inschrijving en keuring verliepen vlot. Team The Roadrunners had pitbox 1, rijnummers 1A t/m 1C en had ook als eerste team ingeschreven (wellicht een voorteken).

Naarmate het tijdstip van training dichterbij kwam, bleek dat het echt niet droog zou zijn en besloot ik voor de gelegenheid mijn nieuwe IXS regenpak aan te trekken.


De gemiddelde astronaut is er jaloers op.

De training.
We kregen de tijd van 11:00-12:00 uur om te trainen en het was zowaar opgehouden met regenen. Gelukkig duurde dit niet lang, zodat ik niet echt lang voor joker in mijn astronautenpak rondreed Verder valt er weining over te zeggen, anders dan dat Zandvoort in de stromende regen niet de allermeeste grip biedt, als je op supercorsa’s rijdt. Maar dit is een uitgemolken onderwerp, dus genoeg hierover…..

Na de training werd er nog een briefing gegeven door Martin en werden de gebruikelijke zaken nog een keer doorgenomen.

Tot zover het zeer geïnteresseerde publiek

Binnen het team hadden we bepaald dat ik de Le Mans start zou doen, wellicht ingegeven dat dit inhoudt dat er ook een stukje hardgelopen moet worden. Dit heeft natuurlijk de rest van het team niet beïnvloed in hun keuze om mij te laten starten

De proefstart.
Allereerst een proefstart, waarbij aan het begin van de tarzanbocht een aantal marshalls stonden opgesteld die ons de eerste ronde zouden begeleiden. Zo gezegd zo gedaan. Raul hield mijn motor vast die met contact aan en met de eerste versnelling ingeschakeld klaar stond. Toen de vlag naar beneden ging, sprintte ik naar de motor, sprong er op en tijdens het springen kneep ik de koppeling in en startte hem. Op het moment dat ik op het zadel neerplofte, liep de motor al en kon ik als een speer weg. Als eerste speerde ik op de Tarzan af en kreeg even het idee dat de marshalls wat overvallen waren…. Dus in een gezapig tempo de opwarmronde afgelegd.

De start.
De start was een herhaling van de proefstart, alleen ging ik nog beter weg. Als eerste weer de Tarzan ingedoken en kon nu vol doorgaan. Gelukkig heb ik wel vaker op Zandvoort gereden en ben daardoor in staat de eerste ronde al direct een 2:06 te rijden. Helaas weerhield een snelle R1 rijder dat er niet van mij in te halen (Pietjouw) Dit bleek dan ook de enige keer geweest te zijn dat ik werd ingehaald tijdens de race.

De race
Om dat ik gestart ben heb ik ook maar gelijk de eerste stint gereden Doordat ik er vanuit gegaan was, dat het een regenrace werd, zoals mij door de kenners werd verzekerd, stond ik op half versleten supercorsa’s… Nu had ik wel andere velgen bij me, maar dat zat een niet nader te noemen type band op, waar ik nu niet op zat te wachten. Dit betekende dat ik niet het maximale van mijn banden meer kon vragen, dus enige voorzichtigheid was geboden om de hele race uit te kunnen rijden (3 stints van 15 minuten). De eerste stint heb ik in ieder geval vrij constant tussen de 2:05 en de 2:07 gereden, wat genoeg bleek voor een dikke 2e plaats. Omdat we niet echt een strategie hadden en ook niet echt hadden nagedacht over hoe we e.e.a. gingen organiseren, besloten we elkaar te waarschuwen door met een oranje hesje te zwaaien.

Pietje41 nam de transponder van me over, hetgeen vrij vlekkeloos verliep. Inmiddels was onze grootste concurrent van de baan en kom Adriaan beginnen met het inlopen van de achterstand op nummer 1. Gelukkig waren de overige leden van team D&P Motoren 1 van een ander caliber dan degene die ik ontmoet had Dit lukt behoorlijk en dat gaf hoop. Na 15 minuten werd ook Adriaan binnengehaald en was de beurt aan Raul.

Ook Raul zijn missie was de achterstand in te lopen op de koplopers. Hij slaagde hier ook behoorlijk in en liep soms 5 á 6 seconden per rondje in Voor Raul was het weer even wennen, omdat hij net terug was van vakantie en al even niet meer gereden had. Toch reed hij heel konstant alle rondjes onder de 2:10, waardoor onze achterstand op nr. 1 verkleinde en de voorsprong op de rest vergrootte.

De race werden vakkundig van commentaar voorzien door Mischa, hetgeen zeer verhelderend werkte voor de achterblijvende teamleden in de pitstraat.

Op deze wijze reden we alle stints op een hele konstante manier (dat is ook de truuk), maar konden niet voorkomen dat we 30 strafseconden kregen vanwege het feit dat een zeker teamlid ons gezwaai met het hesje niet zag omdat hij te druk in een gevecht was gewikkeld…. Het zij hem vergeven

We hebben 2 keer in de race op de 1e plaats gelegen, hetgeen ons goede hoop gaf op de einduitslag. In eerste instantie finishte Team D&P Motoren 1 toch voor ons. Maar vanwege het grote aantal strafseconden wat ze kregen vanwege het niet op tijd wisselen en ietsje te lang en vaak hun “joker” inzetten, bracht hun dit op de 2e plaats en werden The Roadrunners nummer 1. Uiteraard ook dank aan de organisatie voor hun onpartijdig en zeer kundig oordeel

Afterparty.
In no time hadden we de rommel weer opgeruimd en zijn we in afwachting van de prijsuitreiking maar een biertje gaan drinken…..
Na de kort en bondige speech van Mischa, waarin hij iets teveel aandacht besteedde aan een team waarvan de glorie reeds lang vergaan was, kwam hij uiteindelijk to the point en begon met de prijsuitreiking….

De 3e plaats was voor de Rubbergummers, die al hun hoop hadden gevestigd op een regenrace. In ieder geval gefeliciteerd boys, ik hoop dat onze achterkant er een beetje leuk uit heeft gezien

De 2e plaats was dan voor Team D&P Motoren 1, die toch maar mooi de snelste tijd van de dag hadden neergezet (1:58).

En zoals gemeld, The Roadrunners werden 1e in de endurance van 2004 Naast een tastbaar aandenken, kregen we natuurlijk champagne waarna Mischa ineens heel erg snel verdwenen was Zo hij dan toch snel zijn…..

Foto’s verderop in dit verslag laten zien hoe dit afliep…..

Resumerend kan ik zeggen dat wij van The Roadrunners een geweldige dag hebben gehad en niet alleen vanwege het feit dat we gewonnen hebben. Alles werkte mee en de organisatie had alles ook goed voor elkaar

Kortom, iedereen nogmaals bedankt!

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.