Welkom op de website van HB Racing

Rijder

 

Naam

:

Hans van Beek
Geboortedatum

:

30 augustus 1963
Woonplaats

:

Veenendaal
Beroep

:

Zelfstandig ondernemer
Lengte

:

1.70m
Gewicht

:

62 kg
Hobbies

:

Racen,motorrijden,sleutelen.

Hans

Biografie

Op 37 jarige leeftijd besloot Hans dat motorrijden ook wel leuk was en ging zijn rijbewijs halen, met als doel wat relaxed rond te gaan touren op een shopper…… Nou die shopper is er inderdaad wel even geweest, maar niet zo heel erg lang. Het maken van bochten bleek met zo’n ding schier onmogelijk en er moest iets sportievers komen. Dit bleek een Suzuki GSXF600 te zijn; voorwaar niet de allersnelste, maar in vergelijking met een shopper wel een enorme stap voorwaarts. Hierna maakte hij de fout om een keer een proefritje op een GSX-R750 te maken en was direct verkocht. Het gevolg hiervan was dat de F werd ingeruild voor een heuse R en er een tijdperk was aangebroken van sportief rijden op de openbare weg, met alle bijbehorende fanmail uit Leeuwarden, van dien.

Hans is in 2003 begonnen met het rijden op circuits, nadat hij een mailing van Nimag ontving n.a.v. de aanschaf van een nieuwe GSX-R750. Hierin werd een circuitdag op het TT circuit van Assen aangeboden. Om een lang verhaal kort te maken, deze dag bleek een ommekeer in zijn beleving van motorrijden te veroorzaken en in hetzelfde jaar haalde hij zijn C-licentie om ZAC te kunnen rijden.

In 2004 werd met een geheel geprepareerde Suzuki GSX-R600 SRAD deelgenomen aan de ZAC, maar niet voordat er een heuse voorjaarstraining in Pau Arnos werd geboekt om de eveneens nieuwe race overall te kunnen inwijden. Gaanderweg het seizoen ontstonden er plannen om in 2005 deel te gaan nemen aan de KNMV cup waardoor er opnieuw een licentie moest worden gehaald. Dit gebeurde dan ook in het begin van 2005, zodat hem niets meer in de weg stond om ook KNMV cup te gaan rijden. Dit jaar heeft hij zowel KNMV cup als ZAC races gereden. In 2006 en 2007 heeft hij ook alle races van de KNMV cup (inmiddels SuperCup 1000) gereden en heeft ook zijn debuut gemaakt in het ONK Dutch Superbikes. In 2008 is besloten om een volledig seizoen ONK Dutch Superbikes te gaan rijden, mede vanwege de geluidsproblematiek die de KNMV cup minder interessant maakte om in uit te komen.

Gedurende deze 8 jaar heeft hij de volgende racers “versleten” :

  • Suzuki GSX-R600 SRAD ’98

  • Suzuki GSX-R750 K2

  • Suzuki GSX-R1000 K3

  • Suzuki GSX-R1000 K6

  • Suzuki GSX-R1000 K7

Huidige motor :

  • Suzuki GSX-R1000 L0.

Door allerlei omstandigheden heeft de stijgende lijn zoals die in 2004 en 2005 is ingezet, zich niet doorgezet in de 2 opvolgende jaren. Gelukkig keerde het tij in 2008 en hebben de resultaten de verwachtingen overtroffen. Het seizoen 2009 begonnen we dus met hooggespannen verwachtingen, die gelijk in de eerste race werden waargemaakt door het oude PR op Assen met een seconde te verbeteren. Helaas zette dit zich niet door vanwege materiaalpech en nog belangrijker, blessureleed door een val op Hengelo. Pas aan het einde van het seizoen, na de competitie, was de oude vorm weer terug. Ook het seizoen 2010 kende wat progressie betreft minder goed tijden. Daarnaast was het wel een seizoen zonder blessures en valpartijen, maar vanwege de drukte in de werksfeer te weinig tijd gehad voor een fatsoenlijke voorbereiding.

De verwachting was dat deze progressie zich in 2011 wel zou doorzetten om in ieder geval competatief mee te kunnen doen in het ONK DSBK. Dit is slechts ten dele waarheid gebleken, maar zolang de progressie doorgaat komt er gewoon een nieuw seizoen. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat er nog steeds voldoende plezier is in het spelletje en dat het materiaal goed voor elkaar is. Aan beide voorwaarden lijkt op dit moment ruimschoots voldaan te zijn, dus zien we het seizoen 2012 met vertrouwen tegemoet.

Ook 2012 is voorbij gegaan zonder noemenswaardige hoog- of dieptepunten, de stijgende lijn heeft zich mondjesmaat doorgezet en de beslissing is genomen om er nog één seizoen DSBK aan vast te plakken.

Dit seizoen is 2013, het jaar waarin het 10 jarig bestaan als racer kon worden afgetikt, maar ook het jaar van een steeds wisselende kalender en uitvallende of verplaatste races. In een ultieme poging om dit jaar de lijn flink te laten stijgen, heeft Hans zijn fysieke conditie enorm verbeterd. Zoals in de verslagen en uitslagen te lezen valt, is dit ook behoorlijk gelukt en lijkt dit het ultieme moment om te stoppen met racen.

CU on track 🙂

Facebook Hans